Eluveitie – פולק מטאל צלול מהרי האלפים
מרואין: Chrigel Glanzmann, מקים להקת Eluveitie
בשנים האחרונות ז'אנר הפולק מטאל תפס תאוצה רבה בעולם, כאשר מרבית הלהקות שמנגנות את הסגנון מגיעות ממדינות סקנדינביה הקפואות. אבל פולק מטאל אפשר לעשות כמעט בכל מקום, ואם אפילו בצרפת נמצאת איזה להקה או שתיים, אז הגיע הזמן שגם שוויץ תספק לנו להקה הנוגעת בשורשים ובסיפורי העמים של המדינה – וכאן נכנסת Eluveitie. ההרכב קיים רק 4 שנים, אך לאחר דמו מצליח ועם אלבום הבכורה "Spirit" ששוחרר לא מזמן, תשעת הנגנים של Eluveitie הספיקו לגדול כלהקה של ממש ולהשתלב, ביחד עם כלי הפולק המיוחדים שלהם, בין כל הטרולים, הברברים ושאר היצורים של הז'אנר. כדי לדעת קצת יותר על הלהקה והכלים המוזרים שלה, תפסתי את Chrigel Glanzmann – מקים הלהקה ונגן ה-"Uilleann Pipe" שלה (בין שאר הכלים) – לשיחה מעניינת מאד.
למרות הפתיחה שהציגה את הלהקה לקוראים, תוכל לתאר במילים שלך, איך Eluveitie נוסדה ומה היא מטרתכם?
במקור Eluveitie לא הייתה "להקה", אלא משהו יותר כמו "פרוייקט אולפן". אני כתבתי את החומר ל-MCD הראשון ("Vên") וחיפשתי מוזיקאים כדי להקליט אותו. אז זה היה כמו "פרוייקט של אדם אחד עם 11 מוזיקאים אורחים" אם תרצה… *צוחק* אחרי שה-MCD שוחרר ב-2003, הוא התקבל בחמימות ע"י הסצנה והעיתונות. אז, כמה אנשים מההרכב שבאולפן החליטו להפוך את Eluveitie ללהקה אמיתית. זה היה בחורף 2003\2004. ומאז אנחנו בדרכינו כלהקה, מנגנים הרבה הופעות, מקליטים אלבומים וכו'. המטרה? אנחנו פשוט אוהבים את סוג המוזיקה הזאת ורוצים לנגן אותה כמה שאפשר. כמו הרבה להקות אחרות אנחנו עובדים קשה כדי "להתקדם הלאה", כמובן.
הרכב הלהקה מונה כרגע 9 מוזיקאים, וב-4 שנים האחרונות מאז שהתחלתם, החלפתם כמעט אותו מספר של אנשים, אם לא יותר. תוכל להסביר למה הלהקה דורשת כל-כך הרבה אנשים ולמה כל השינויים האלה התרחשו?
נחוץ לי שיהיו 9 חברים בגלל שאני רוצה להשתמש בכל הכלים האלו. והשינויים בהרכב… ובכן, השינוי הגדול הראשון קרה בזמן מה שתיארתי מקודם, כשפרוייקט האולפן הפך ללהקה. לפחות חלק מההרכב באולפן עבדו ממש כאורחים ולא היה להם זמן להצטרף ל-Eluveitie (כלהקה), בגלל העיסוקים בלהקות שלהם. מאז היו עוד מספר שינויים בהרכב. הסיבות היו לפעמים שאלה של זמן (כשהתחלנו לנגן בעוד הופעות, חלק מהאנשים לא יכלו להשקיע את הזמן הזה, לצערי), אבל ברוב המקרים הסיבה הייתה – עד כמה מוזר שזה ישמע – שחבר בלהקה עבר למקום רחוק. המתופף לשעבר שלנו הלך לעבוד בבוסניה, נגנית ה-Hurdy-Gurdy שלנו עברה לצרפת לבעלה לעתיד וכו'. ההרכב הנוכחי הוא חזק דיו… וכולנו מקווים שאף אחד לא ימצא את "נערת חלומותיו" איפושהו במדינה אחרת (כשאנחנו בסיבוב הופעות וכו') ויעבור אליה לאחר מכן… *צוחק*
"Spirit" הוא האלבום המלא הראשון שלכם, למרות שחלק מהאנשים, כולל אותי, הצליחו לשים יד על הדמו\MCD הראשון שלכם, "Vên". אמנם אין לו איכות דומה [לזו של "Spirit"], אך הוא נשמע טוב יחסית לדמו של להקה חדשה. איך הצלחתם לעשות כזה מאמץ עבור ההוצאה הזאת?
*צוחק*… מה אני אגיד עכשיו? אני מתכוון, פשוט השתדלנו כמה שאפשר. כל האנשים המעורבים היו פחות או יותר מוזיקאים מנוסים ואני גם הבאתי חתכת סכום כדי להקליט את השירים באולפן מקצועי. אני מניח שזה מה שקרה, פשוט עשינו הכי טוב שאנחנו יכולים באותו זמן.
אני יכול לומר ש-"Spirit" הביא שינוי מרענן למה שהיינו רגילים לשמוע בז'אנר הזה. אתם מציגים שילוב מיוחד בין צלילים ומלודיות בכל שיר ושיר. מה תוכל לספר לנו על התהליך שלכם להלחנת שיר?
תודה! כל תהליך ההלחנה מבוסס בעיקר על מוזיקת פולק. זה לא שאנחנו יוצרים מטאל ואז מוסיפים אלמנטים של פולק. בהתחלה של שיר, יש בדרך כלל איזה בסיס של פולק, וכן גם אטמוספירה ורעיון כללי איך השיר צריך להישמע ואז תהליך הכתיבה מתחיל.
איך הגעתם להשתמש בכלים כאלו מיוחדים במוזיקה שלכם, מאשר להשתמש בקלידים עבור המלודיות? אם תוכל, תאר לי בבקשה חלק מהכלים "הלא כל-כך פופולאריים" שיש לכם.
אנחנו פשוט שונאים קלידים… *צוחק* לא, אני מתכוון, הם בסדר. אבל כשקלידים משמשים "להחליף" כלי פולק, אז זה כמו שצליל גיטרה יעשה ע"י "סאמפלים" וכד'. זה פשוט לא "דבר אמיתי", אנחנו חושבים. הממ… כנראה חלק מהכלים הפחות פופולאריים שאנחנו משתמשים בהם, הם ה-"Hurdy-Gurdy" או ה-"Uilleann Pipe" (חמת חלילים אירי). ה-"Hurdy-Gurdy" הוא, אם תרצה, משהו כמו כינור. אבל יש לו הרבה יותר מיתרים – יש לו גם מעין מיתרי באס, שיוצרים ניגודיות בצליל המתלווה. במקום לוח-אצבעות יש לך מקשים ובמקום קשת יש גלגל שמכה בלי הפסקה את המיתרים. בנוסף הגלגל הזה יכול לזוז בצורה ריתמית כדי להכות את מיתרי הבאס עם השפעות מגוונות. אז אתה יכול לנגן מלודיה וגם לקבל ליווי באס ריתמי באותו זמן. זה כלי שדיי קשה לנגן בו.
ה-"Uilleann Pipe" הוא "פשוט" חמת חלילים. ההבדל העיקרי בינו לבין חמת-חלילים אחר, ראשית, זה שאתה לא נושף לתוך שק הניגון (מתחת לזרוע השמאלית) דרך חלק הפיה, אלא דרך סוג של מיכל (מתחת לזרוע הימנית). שנית, ה-"Reed" (הדבר הקטן הזה מעץ שעושה את הצליל) הרבה יותר גדול מבדרך כלל – אז, ה-"Chanter" (צינור המלודיה) נמצא נמוך באוקטבה אחת ויש לו צליל של "יללה" רכה. שלישית, ל-"Uilleann Pipe" יש 6 "זמזומים" (צינורות הבאס, מנגנים בעקביות) – 3 באותו טון ב-3 אוקטבות שונות, ו-3 נוספים עם "וסת" – כשאיתם אתה יכול גם לנגן מלודיה. אז אתה יכול לנגן מלודיה מרכזית (עם ה-"Chanter"), ליווי באס וליווי הרמוני וריתמי באותו זמן. גם זה, כלי קשה לנגינה.
מהיכן אתם לוקחים השפעות לחלקי המטאל ולחלקי הפולק במוזיקה שלכם?
ההשפעות למוזיקה שלנו (מטאל או פולק) מגיעות מהמוזיקה שאנחנו אוהבים אישית ומקשיבים לה. זה הרבה בעצם – החל מבלאק מטאל, דת' מטאל מלודי, מטאלקור עד להבי מטאל, רוק, אלטרנטיב וכד' – והרבה מוזיקת פולק כמובן… *צוחק* חלקי הפולק מגיעים בעיקר מהמוזיקה המסורתית מכל המדינות עם השורשים הקלטיים, אבל בעיקר כאלו עם מסורת אירית וברטונית.
כשהתחלתם, החשבתם את עצמכם קודם כל כלהקת מטאל או כלהקת פולק עם השפעות מטאליות?
לא, למעשה Eluveitie תמיד הייתה (ותמיד נחשבה) כמו שהיא היום.
לא הרבה אנשים מכירים את היסטורית הפולקור העשירה של שוויץ, ואת ה-Helvetii [עם קלטי קדום, אשר שם הלהקה נלקח משפתו] אשר שכנו איפה שהארץ שלכם נמצאת. תוכל להסביר איך הגעתם להתעניין בסיפורים האלו ומה נתן לכם השראה לכתוב עליהם?
ובכן זה פשוט דבר טבעי. זה השורשים שלנו. כשלהקות כמו Thyrfing כשוודים שרים על התורה וההיסטוריה הויקינגים שלהם, גם אנחנו. הם מתמקדים על השורשים שלהם, כמונו.
יש בשוויץ להקות פולק מטאל אחרות שאתה מכיר וחבר שלהן או להקות אחרות לא מהז'אנר שאתה מכיר אישית?
כן, יש לנו מספר להקות פולק\מטאל פגאני, אבל רובן לא מקצועיות, חלקן הן פרוייקטים של אדם אחד. יש עוד להקה שמושפעת מפולק, שנקראת Excelsis. אחלה להקה! אבל זה לא משהו שתקרא לו "פולק מטאל", זה יותר כמו פאוור מטאל שמושפע מפולקלור שוויצרי ומוזיקת פולק. אבל הם בהחלט מגניבים – כנגנים וכבני אדם. למרות זאת, שוויץ היא (עדיין?) לא מדינה גדולה שמייצאת פולק\מטאל פגאני. אנחנו גם חברים של להקות אחרות משוויץ – הרכב הדת'\בלאק מטאל Tribes Of Caïn לדוגמא. אבל בעיקר אנחנו חברים של להקות פולק\מטאל פגאני ממדינות אחרות כמו Odroerir מגרמניה, Natan מבלגיה או Skyforger מלטביה.
אתה חושב ש-Eluviete יכולה לעבוד רק כלהקת פולק, עם הכלים המיוחדים שלכם אבל בלי המטאל? האם תשכול לעשות את זה אם תגיע ההצעה?
כמובן שנוכל לנגן כלהקת פולק אבל אז נצטרך לארגן מחדש את השירים שלנו קודם – למרות שזה לא הרעיון האמיתי של Eluviete. פעם באיזה פסטיבל בהולנד, ניגנו – בנוסף – מחרוזת פולק אקוסטית לחלוטין שנלקחה מהשירים שלנו. פה ושם אנחנו חושבים אולי לשחרר איזה MCD אקוסטי לחלוטין עם כמה דברי-פולק מיסטיים. נראה.
האם כל חברי Eluviete הם אנשי מטאל או שזה מוזר לחלק מהם לראות את סוג הקהל הזה בהופעות, את הפוגו, דפיקות הראש וכו'?
לא, זה לא מוזר לאף אחד… *צוחק* כשאנחנו מנגנים עם להקות אחרות, אתה יכול לראות אותנו בשורות הראשונות מנענעים את הראש גם, כשאנחנו לא על הבמה… *צוחק* אנחנו אולי לא מטאליסטים "טיפוסיים", כולנו אוהבים מטאל, אבל כולנו גם פתוחים מוזיקאלית ואוהבים סגנונות שונים של מוזיקה – אם זה להאזין להם או לנגן אותם.
הבנתי שבדיוק סיימתם סיבוב הופעות עם Odroerir ברחבי אירופה. איך היה לצאת לסיבוב עם קבוצה גדולה כל-כך של מוזיקאים ומה תוכל לספר לנו על הניסיון שלכם בדרכים? סיפורים מצחיקים יבורכו.
לפני סיבוב ההופעות היו דיבורים לגבי זה, כן, אבל כל מה שאני יכול לומר זה שהכל הלך ממש טוב. לכולנו היה אחלה זמן והפכנו לחברים טובים מאד עם Odroerir. הם באמת שולטים, אחלה אנשים! סיפורים מצחיקים? הממ… אנחנו (שתי הלהקות) מתכננים לשחרר יומן-מסע באתרי האינטרנט שלנו בקרוב. היו הרבה "סיפורים מצחיקים". בסופו של דבר, אני חושב, זה היה סיבוב הופעות "נורמאלי" של שתי להקות מטאל, כולל את כל החרא הזה של סקס, סמים ורוק-אן-רול, אתה יודע. טוב אולי לא כל-כך הרבה סמים, אבל ים של בירה, Mead ו-וויסקי… *צוחק* אבל מה שעשה את הכל ממש מיוחד היו היחסים הבין-אישיים, כולנו התפתחנו כחברים.
חוץ מ-Odroerir, הופעתם לצד הרבה להקות מטאל, קטנות וגדולות. תוכל לספר לנו מי היו הכי נחמדים ומי לא, ולמה?
המממ… עד כה זה קרה ממש לעיתים רחוקות שניגנו עם להקה שלא הסתדרנו איתה. שתיים או שלוש פעמים אולי. בדרך כלל אנחנו נהנים עם כל הלהקות שחולקות את הבמה איתנו. כמובן (עכשיו, אחרי סיבוב ההופעות) החברים הכי טובים שלנו הם Odroerir, אבל גם עשינו כיף וחגגנו עם Natan מבלגיה, Korpiklaani מפינלנד, Slechtvalk מהולנד ו-Royal Anguish מארה"ב, כשעם כולן ניגנו כבר כמה פעמים.
יש לכם כבר תוכניות לאלבום השני? אם כן, יש אילו פרטים שאתה יכול לחלוק איתנו?
כן, כמובן שאנחנו עובדים קשה על חומר חדש, אבל עד כה אין הרבה פרטים שאני יכול לחלוק. אנחנו נמשיך מאיפה שהפסקנו עם "Spirit". אנחנו ממש מקווים לשחרר אלבום חדש עד סוף שנה הבאה.
לסיום, בבקשה תצהיר את מלותיך האחרונות למעריצים בישראל.
אני פשוט מודה לך על הראיון ולכל הקוראים על העניין בעבודה שלנו! הרימו קרנותיכם!
|ENG|Eluveitie – Lucid Folk Metal From The Alps
By: Ofir Messer
Interview With: Chrigel Glanzmann (Founder), Eluveitie
In the last couple of years the folk metal genre has been growing around the world, while most bands playing it hail from the frozen Scandinavian countries. But folk metal can be played almost everywhere, and if even France is has a folk band or two, then it's about time for Switzerland to provide us with a band that is influenced by its own rich folklore – in comes Eluveitie. The band exists for about 4 years, but after a successful demo and the release of their debut album "Spirit" not long ago, the 9 musicians in Eluveitie have grown to be a real band and managed to make their way safely, along with their unique folklore instruments, between all the trolls, barbarians and other creatures of this genre. So in order to find out more about Eluveitie and their strange instruments I caught up Chrigel Glanzmann – founder and "Uileann Pipe" player of the band (among other instruments) – for a very interesting conversation.
Although there's Intro to this interview, presenting the band, can you describe in your own words, how did the band came to be and what is your goal?
Originally Eluveitie was not a "band", but more something like a "studio-project". I wrote the material for the first MCD ("Vên") and looked for musicians to record it. So it was like a "one-man project with 11 guest-musicians" if you want, *Laughs*. After this MCD was released in 2003 it was really ardently received by scene and press. So, some guys of the studio-line up decided to transform Eluveitie into a real band. That was in winter 03/04. And since then we’re just on our way as a band, playing many shows, recording CD’s and so on. The goal? We all just love that kind of music and want to play it as much as possible. Like many other bands we’re working hard to "move forward" of course.
Eluveitie's current line-up is built of 9 musicians, and in the last 4 years since you started out, you replaced this amount of members, if not even more. Can you explain why the band requires so many members and why all these changes happened?
I require that number of members because I want to use all those instruments. And the line up changes… well, the first big change was during the process described above, when the studio-project turned into a band. At least the half of the studio line up really worked as guests there and wouldn’t have had the time to join Eluveitie (as a band), because of their full-time engagement with their own bands. Since then a couple of more line up changes happened. The reasons were sometimes a question of time (as we began to play more shows, some people couldn’t afford that much time anymore, unfortunately), but in most of the cases the reason was – as strange as it might sound – that a member moved far away. Our former drummer went to work in Bosnia, our former HurdyGurdy player moved to France to her future husband, and so on. The current line up is pretty strong though… and we all hope that none of us will find "his girl of life" somewhere in another country (when we’re on tour or so) and move with her afterwards, *Laughs*.
"Spirit" is your first full length release, although some people, including myself, managed to lay a hand on your first Demo/MCD, "Vên". Though it doesn't have the same quality [as spirit], it did sound better then most Demo's you can expect from a new band. How did you manage to make such an effort for this release?
*Laughs* what should I say now? I mean, we just gave our best. All involved people were more or less experienced musicians. And I also brought up hell of an amount to record the songs in a professional studio. Well, guess that’s it. We just tried to do the best that’s possible at that time.
I can say that "Spirit", came as a great breeze of change in what we used to hear in this genre. You introduce a unique combination of sound and melodies on each song. What can you tell us of your process of composing a song?
Thank you! The whole composing process is strongly folk music orientated. It’s not that we create metal and then add some folk-elements. So, at the beginning of a song, there’s normally a folk-theme, as well as an atmosphere, a whole idea of what the song should sound like. And then the writing progress begins.
How did you come to use such special instruments with your music, rather then just using keyboard for all melodies? Please describe some of these "not so popular" instruments to us.
We just hate keyboards, *Laughs*. No, I mean, they’re okay. But when a keyboard is used to "replace" a folk instrument, then this is just the same like when the guitars would be made by "samples" or so. It’s just not "the real stuff", we think. Hmm, probably some of the less popular instruments we use are maybe the HurdyGurdy or the Uilleann Pipe (Irish bagpipe). The HurdyGurdy is, if you want, something like a violin. But it has much more strings – it also has kind of bass-strings that make a constant, accompanying tone. And instead of a fingerboard you have keys and instead of a bow, there’s a wheel that’s constantly striking the strings. Furthermore this wheel can be moved rhythmically to strike the bass-strings with a variable impact. So you can play a melody and a rhythmical bass-accompaniment at the same time. An instrument pretty difficult to play.
The Uilleann Pipe is actually "just" a bagpipe. The main differences to most other bagpipes are that firstly you don’t blow up the playing bag (under your left arm) through a mouthpiece, but with a bellow (under your right arm). Secondly it’s "reed" (the little wooden thing that makes the sound) is much bigger than at most other bagpipes – so, the "chanter" (the melody-pipe) is one octave lower and it has this "wailing", mellow sound. And thirdly, the Uilleann Pipe has six "drones" (the bass-pipes, playing constantly) – Three with the same tone in three different octaves and three more with "regulators" – with which you also can play a melody. So, you can play a main melody (with the chanter), a bass-accompaniment and a harmonic and rhythmic accompaniment at the same time. Also a pretty difficult instrument.
From where do you get the influence for your Metal parts, and from where the Folk parts?
The influences for our music (be it metal or folk) comes just from the music we personally love and listen to. This is a lot actually – ranging from Black Metal, Melodic Death Metal, Metalcore, etc' to Heavy Metal, Rock, Alternative, and so on, and lots of Folk Music of course. *Laughs* our folk parts are strongly stamped by the traditional music of all countries with Celtic roots, but mostly the Irish and the Breton tradition.
When you started, did you consider yourself first as a metal band or as a folk band with metal influences?
No, actually Eluveitie always was (and was considered as) what it is today.
Not many people know of Switzerland rich folklore history, and the Helvetii, which used to inhabit your land. Can you explain how did you become interested in such stories and what inspired you to write about them?
Well, I think this is just a completely natural thing. It’s about "our" own roots. When bands like Thyrfing as Swedes basing their Scandinavian lore and their Viking history, this is just the same. They focus their roots. The same do we.
Are there any other Folk Metal acts from Switzerland area, are you familiar with their members or maybe with other bands not of this genre?
Yes, there are some few folk/pagan metal acts, but most of them are not professional. Some work as one-man projects. There is another folk-influenced band, called Excelsis. Great band! But it’s not exactly what you’d call "folk metal", it’s more something like power metal that’s influenced by medieval Swiss folklore and folk music. But they’re definitely cool – as musicians and as persons. However, Switzerland is not (yet?) the big country in exporting folk/pagan metal. Yes, we’re friendly with some bands from Switzerland – the death/black metal combo Tribes Of Caïn for example. But mainly we’re friends with a couple of other folk/pagan metal bands from other countries. Odroerir from Germany, Natan from Belgium or Skyforger from Latvia for example.
Do you think Eluviete can work only as a folk act, with your special instruments but without the metal? Will you consider of doing it, if the offer was presented?
Well, of course we COULD play as a folk act. But then we would have to re-arrange our songs firstly, of course. But it’s not really the idea of Eluveitie. Once at a metal festival in Holland, we played – as an addition – a purely acoustic folk-medley taken out of diverse of our songs. What we’re thinking about now and then, is to release a mere acoustic MCD with some mystical folk-stuff on it. We’ll see.
Are all Eluviete members into metal or is it strange to some of them to see this sort of crowd during the shows, mush-pits, head-banging and such?
No, it’s not strange to anybody, *Laughs*. When we play with other bands, you can see us in the front row shaking our heads too, when we’re not on stage, *Laughs*. But we’re probably not the "typical" metalheads. All of us love metal, but all of us are also pretty open musically and also like diverse other styles of music – be to listen to it or to play it.
I understand you just ended a tour with Odroerir over Europe. How was touring with such a large group of musicians and what can you tell us about your experience on the roads? Funny stories will be welcome.
Before the tour there were discussions about this, yes. But all I can say is that it went extremely well. We all had such a fucking great time and we became really close friends with Odroerir. They really rock, great people! Funny stories? Hmmm… We (both bands) plan to release a tour diary on our websites soon. There were tons of "funny stories". In the end, I think, it was just a "normal" tour of two metal bands, including the whole sex, drugs & rock’n’roll shit, you know. Well, not that much drugs, but seas of beer, mead and whiskeys, *Laughs*. But what made it really special and great was the interpersonal aspect, that we all really grew together as friends.
Besides Odroerir you performed alongside many metal acts, small and big. Can you tell us who were your favorite people on the roads and who were the least, and why?
Hmm, so far it happened really seldom to us that we played with a band we didn’t get along. Two or three times maybe. Normally we always have a great time with all bands we share the stage with. Of course (now, after the tour) our favorite buddies are Odroerir. But we also always have a great time and party with Natan (Belgium), Korpiklaani (Finnland), Slechtvalk (Holland) and Royal Anguish (USA), with which all we played several times so far.
Are there any plans for a second release already? And if so, are there any details you're willing to provide us?
Yes, of course we’re heavily working on new material. But so far there are not many details I could share. We will head on where we ended with "Spirit". We hope and plan to release a new album end of next year.
Last, please state your final words for the Israeli fans.
I just thank you a lot for the interview and all readers for their interest in our work! Horns raised!