מרואיין: Curor, באסיסט Endstille

להקת הבלאק מטאל הגרמנית מהברוטאליות והאלימות שבסגנון, Endstille, הקיימת משנת 2000 ובאמתחתה אלבומים מעולים כמו “Frühlingserwachen” ו”Dominanz”, משחררת אלבום שביעי בשם “Infektion 1813”, מצרפת סולן חדש, הלא הוא Zingultus סולן Graupel, ואף חותמת בלייבל הענק Season of Mist. אנו תפסנו לשיחה את Curor, באסיסט הלהקה- בחור ריאליסט, מחובר לקרקע וחוסך בהתייפייפויות מיותרות, המספר לנו קצת על הרעיונות מאחורי הלהקה, על התפתחותה לאורך השנים, על האלבום החדש, על שינויי הליין-אפ האחרונים ועל עמדותיו הכנות בנוגע לבלאק מטאל. לפניכם מוזיקאי בלאק מטאל נטו. בלי בולשיט.
Endstille הוציאה כרגע את האלבום החדש והשביעי במספר שלה, “Infektion 1813”, מה אתה יכול לספר לי על ההוצאה הזו?

אכן “Infektion 1813” יצא זה עתה. כרגיל, אל תצפו מאיתנו לשום רחמים.

איך היית משווה את האלבום הזה להוצאות מוקדמות של הלהקה? האם האלבום דומה להוצאות המאוחרות יותר של Endstille?

לEndstille יש סגנון ייחודי משלה, אז אפשר להבין די מהר שזוהי הוצאה של Endstille. אנחנו תמיד נאמנים לשורשים שלנו, אבל אנחנו תמיד מוודאים שאנחנו לא חוזרים על עצמנו. אני חייב גם לציין שזוהי ההוצאה הראשונה שלנו עם הסולן החדש Zingultus שהצטרף לEndstille ב2009.

מה אתה יכול לספר לי על תהליך הכתיבה של האלבום הזה?

מאחר והנגנים של הלהקה ממוקמים בעיר קיל, שנמצאת בצפון גרמניה, וZingultus לעומת זאת גר במרכז המזרחי של גרמניה, זה לא אפשרי מבחינתנו לעשות חזרות ביחד. המצב אילץ אותנו לעבוד כעת בצורה קצת שונה מבעבר, Mayhemic Destructor, Wachtfels ואני כתבנו את השירים ביחד ואז הקלטנו את הקטעים בחדר החזרות שלנו. במילים אחרות, היינו צריכים לעשות פרה-הפקה אינסטרומנטלית. אחרי כן שלחנו את השירים לZingultus, ובשלב זה הוא התחיל לעבוד על הווקאלס.

מהי המשמעות מאחורי השם של האלבום, “Infektion 1813”, ובמה עוסקת הליריקה?

באיזור העיר לייפציג התרחש "קרב האומות" בשנת 1813, כמעט כל אומה אירופאית השתתפה בקרב הזה. כמובן שהייתה לכך השפעה משמעותית על המצב באירופה באותם הזמנים. אם האירוע הזה לא היה מתרחש, העולם היה נראה אחרת. למעשה, הקרב הזה ניגע את כל העולם. Endstille לרוב עוסקת בנושאים היסטוריים שלחלוטין ניגעו לנו את האמנות, גם כן. אז זהו ההסבר לשם “Infektion 1813”.

האם אתה יכול לפרט בעניין המשיכה של הלהקה לנושאים היסטוריים בכלל ולמלחמות בפרט, ספציפית בגרמניה?

לבטח הסטוריה של מדינה משפיעה על האומנות אותה האנשים שגרים בה יוצרים. כשאתה גר בגרמניה אתה בא במגע עם ההסטוריה שלה, בעיקר עם שתי מלחמות העולם, לעיתים די קרובות. ברגע שאתה מדליק את הטלוויזיה, סביר להניח שתראה סרט דוקומנטרי על מלחה"ע הII. אם גדלת בגרמניה, הנושא של מלחה"ע הII צץ לפניך כל הזמן. אני יכול לתת עוד הרבה דוגמאות, אבל אני משער שזה לא כל כך שונה גם בישראל. בכל מקרה, לא הייתי אומר שהמשיכה שלנו היא למלחמה, אלא יותר להסטוריה באופן כללי, ובהיותנו להקה גרמנית, ההתמקדות היא בהסטוריה של המדינה שלנו. לצורך הדוגמא, זה טיפשי לכתוב שיר על מלחמת ויאטנם, אף פעם לא הייתי שם ולא הייתה לכך שום השפעה עליי.

האם אתם מגבילים את הקונספט של הלהקה להיסטוריה בלבד, או שמא מלווה לכך איזו שהיא הצהרה פוליטית? אילו רעיונות אתם מנסים להעביר דרך המוזיקה?

Endstille איננה להקה פוליטית, תמיד נמנענו מלהצהיר הצהרות פוליטיות בשירים שלנו. אנחנו לא עושים את זה בגלל שיש לנו משהו להסתיר, אנחנו פשוט לא מעורבים פוליטית, לא שייכים לשמאל ולא לימין. אנחנו מוזיקאים ולא פוליטיקאים, לכן אנחנו דבקים בעובדות היסטוריות בלבד. אין לנו מסר מיוחד שאנחנו מציעים למאזינים שלנו. הרשי לי לצטט את מר Crowley: "Do what you wilt / shall be the whole of the Law" (הציטוט אף מופיע בשיר “Satanarchie” מתוך האלבום החדש. ט.ז)

מהי עמדתך בנוגע ללהקות NSBM?

האנשים הללו שרים על תורת הנסתר ושטניזם בנוסף ל”White power” ושאר נושאים גזעניים. אלו הם דברים שלא הולכים יחדיו. לדוגמא, רעיונות של תורת הנסתר ברובם פותחו על ידי ערבים. איך אפשר לערב נושאים כאלו עם הבולשיט של ”White power”? אפילו אם להקות מסויימות נוגעות בנושאים פאגאניים- מה עשו הויקינגים? הם הפליגו בכל העולם ועשו עסקים בכל מדינה שנקרתה בדרכם. הלהקות הללו מורכבות מאידיוטים, והאוריינטציה הפוליטית שלהם המעורבת עם בלאק מטאל אינה הגיונית בעיניי בכלל. בלאק מטאל צריך להיות מעל לכל אוריינטציה פוליטית.

איך אתה תופס את ההתפתחות של Endstille לאורך השנים?

אני חושב שEndstille התבגרה הרבה. אם אני מסתכל אחורה לשנת 2000 בה הקלטנו מחדש את “DemoN”, אני חייב לצייין שעשינו כברת דרך. אל תביני אותי לא נכון, אני עדיין מאוד אוהב את ההקלטות הראשונות, הן כן התאימו לזמן ולנו כשהקלטנו אותן, אבל למדנו הרבה על כל דבר שיש לו קשר לעשיית מוזיקה ב11 שנים האחרונות.

כיצד היית משווה את ההוצאות האחרונות שלכם לאלבומים מוקדמים כמו “Dominanz” ו”Frühlingserwachen”?

אני בדיוק הקשבתי להם לא מזמן. בעוד ש”Operation Wintersturm” היה רק הוצאה מחודשת של הדמו, ”Frühlingserwachen” היה למעשה ההוצאה המלאה הרשמית הראשונה שלנו. הסאונד מאוד גולמי, אבל לחלוטין מתאים לשירים המדהימים שיש באלבום הזה. “Dominanz” הוא אפילו יותר ברוטאלי, הסאונד הרסני בצורה שלא תיאמן. בהשוואה לאלבום החדש שלנו, הסאונד כעת הוא הרבה יותר נקי. קל יותר למאזין לשמוע את המלודיות. כמו כן השירים עצמם הם יותר מגוונים – אנחנו מחליפים מקצבים לעיתים יותר תכופות וכפי שכבר ציינתי גם הוואקלס שונים.

מהי ההוצאה המועדפת עליך של Endstille?

אני לא יכול להגיד לך מהי האהובה עליי ביותר… כל אחת הייתה מושלמת בעיניי כשהקלטנו אותה. עדיין אני אוהב להקשיב לכולן, ובכל אלבום אפשר למצוא שירים יוצאים מן הכלל. אני באמת אוהב את כל ההוצאות ואני לא מסוגל להגיד איזו יותר ואיזו פחות.

Endstille מאוד עסוקה בהופעות חיות, בניגוד להרבה להקות בלאק מטאל אחרות. איך היית מתאר את החוויה שבהופעה חיה עבורך?

אני אוהב מאוד לעמוד על במה, אם הקהל נלהב והאווירה טובה זו חוויה נהדרת. במועדון קטן הופעה יכולה להיות מאוד אינטנסיבית, מפני שאתה מאוד קרוב לקהל. אבל גם הופעות בפסטיבלים גדולים הן מדהימות, כשעומדים 10,000 או 30,000 אנשים מול הבמה – זו הרגשה מוזרה וסוריאליסטית… אבל אני תמיד נהנה ממנה!

אתה חושב שהחומר שלכם נחווה יותר טוב בלייב או בהקלטה?

אני לא יודע. זה תלוי בהעדפות האישיות של כל אחד. אני חושב שזה תמיד מאוד מעניין לראות להקה שאתה אוהב מופיעה בלייב, בשבילי זו תמיד חוויה רצויה לראות איך להקה מציגה את האמנות שלה על במה, לראות איך הם מציגים את עצמם, איזו מין אווירה הם יוצרים כשהם מופיעים עם המוזיקה שלהם, אם הם מסוגלים בכלל לנגן את החומר שלהם בלייב או שהם מרמים בהקלטות… ישנם הרבה אספקטים שתורמים לעניין שבצפייה בהופעה.

האם אתם מתכננים לצאת לסיבוב הופעות בעקבות האלבום החדש?

בגלל סיבות אישיות אנחנו לא יכולים לצאת לסיבוב הופעות השנה, כמו כן זה לא אפשרי מבחינתנו להופיע בפסטיבלים בקיץ. עם זאת אנחנו ננגן בכמה הופעות בסופי שבוע באירופה במהלך הסתיו והחורף השנה. אנחנו עובדים כמו כן על סיבוב הופעות באמריקה הלטינית בתחילת 2012. כנראה גם נערוך סיבובי הופעות קצרים באירופה בשנה הבאה.

בדיוק חתמתם בלייבל Season of Mist, איך זה בשבילכם עד כה?

זו חברת תקליטים מאוד חזקה והם עושים עבודה טובה מאוד. השיתוף פעולה בינינו עדיין מאוד טרי, אבל אני לא יכול להגיד לך שום דבר שלילי. אנחנו מרוצים מהם.

יש ללהקה סולן חדש יחסית, Zingultus, שהוא גם הסולן של Graupel וGraven. איך הלהקה התחברה איתו?

אנחנו מכירים אחד את השני כבר די הרבה זמן. נפגשנו בפעם הראשונה ממש בתחילת דרכה של Endstille כשהיינו מנגנים בהופעות עם להקה בשם Nagelfar, בה Zingultus היה שר גם כן. הסתדרנו טוב מאוד זה עם זה והפכנו להיות חברים. אחרי שהסולן הקודם שלנו עזב, נינגו בלייב עם סולנים אורחים כמו Mannevond מKoldbrann או Lugubrem מMordskog. באחת ההופעות, במהלך סיבוב ההופעות האירופאי שלנו ב2009, Zingultus הופיע לפתע ועלה איתנו לבמה גם כן כסולן אורח. אחרי כן גם לנו וגם ל Zingultusעלה הרעיון לצרף אותו בתור הסולן החדש והקבוע שלנו. לאחר מכן Zingultus הצטרף אלינו בסוף שנת 2009.

מדוע הסולן הקודם, Iblis, עזב את הלהקה אחרי 9 שנים?

זמנים משתנים וכך גם אנשים. נסיבות בחייו הפרטיים השתנו, אז הוא החליט לעזוב ואנחנו כיבדנו את זה. רוב הפרטים שבסיפור הם מאוד אישיים ולכן אני לא יכול לספר לך יותר על כך, מצטער.

כיצד ההצטרפות של Zingultus השפיעה על הלהקה? מה אתה חושב שהוא הביא עמו ללהקה?

ל Zingultus ישנה קריירה ארוכה בסצינת הבלאק מטאל. לכן יש לו הרבה נסיון. אז לא היינו צריכים להסביר לו שום דבר… וכמובן שהוא הביא עמו את הקול שלו.

מה Zingultus תרם להוצאה החדשה של Endstille?

אמרנו לו שאנחנו לא מחפשים מישהו שמחקה את הסולן הקודם שלנו, שהוא לא מוגבל בשום צורה על ידינו, ושהוא חופשי ביצירת הוואקלס. לכן הוא היה מסוגל לעבוד בצורה מאוד עצמאית והתוצאה מדהימה, לדעתי.

איפה אתה רואה את Endstille בשנים הבאות?

בתקווה על במות ברחבי העולם, בחדר חזרות מקליטים שירים חדשים ובסטודיו מקליטים עוד אלבומים- כל מה שמחזיק להקה בחיים. הייתי רוצה להעניש את האזניים שלכם לעוד כמה שנים.

מהן עמדותיך לגבי סצינת הבלאק מטאל בגרמניה בימינו? הם יש להקות מסויימות שמעניינות אותך?

הסצינה הגרמנית גדלה מאוד בשנים האחרונות. ישנן הרבה להקות שמשחררות אלבומים טובים. קודם כל, עוד לא ציינתי את הלהקה הנוספת של Mayhemic Destructor, של Wachtfels ושלי, Tauthr, שבה אנחנו גם כן מנגנים ביחד. בדיוק שחררנו את האלבום המלא הראשון שלנו דרך Ván Records בשנה שעברה. את בהחלט צריכה לשמוע את ההוצאה הזו. כמו כן אני חייב לציין את הלהקה הנוספת של Zingultus, Graupel שבדיוק שחררה אלבום גם כן דרך Ván Records. בוודאי שGraven גם היו מאוד טובים. להקות נוספות שאני רוצה לציין הן Verdunkeln, Fäulnis, Negator וOphis, שגם הן להקות גרמניות מדהימות. אני מקווה שלא שכחתי אף להקה, אבל את יכולה לראות שלסצינה הגרמנית יש הרבה מה להציע.

איזה סוג של מוזיקה או אמנים מסויימים עוררו בך השראה לאורך השנים?

יש כל כך הרבה מוזיקה שונה שאני אוהב לשמוע. אז אני לא יכול לומר שלהקה כזאת וכזאת עוררו בי הכי הרבה השראה. במיוחד בEndstille זו הלהקה עצמה שמעוררת בנו השראה. משום שמעולם לא רצינו להעתיק שום דבר, תמיד הסתכלנו על הלהקה ובחנו מה הכי אהבנו או מה לא אהבנו כל כך כדי שנוכל להשמיט מהאלבום הבא. מה שאני כן יכול להגיד זה שהשורשים של Endstille הם בט'ראש הישן ובדת' מטאל. אני חושב שלהקות כמו Sodom, Celtic Frost, Destruction ודומיהן השפיעו הרבה מאוד על הטעם שלנו במוזיקה.

היכן עוד אתה מוצא השראה למוזיקה שלך?

אפשר למצוא השראה בכל מקום. אתה קורא ספר על נושא מעניין ולפתע יש לך רעיון לשיר חדש. או שאתה צופה בסרט דוקומנטרי, בתמונה מדהימה… או משהו קורה לך שמעורר בך השראה. השראה פשוט קורה והיא יכולה לקרות בכל מקום ובכל זמן.

מה מרתק אותך בבלאק מטאל כסגנון?

מה שאני אוהב במיוחד זה שזהו סגנון מאוד חופשי. אין יותר מדי חוקים מוזיקליים כמו במוזיקת פופ לדוגמא. אתה מצד אחד יכול לנגן דיס-הרמוניות ומצד שני אתה יכול לכתוב שיר שמורכב רק מחלק אחד או מריף אחד שחוזר על עצמו לאורך כל השיר. אני לא חושב שדברים כאלה אפשריים בסגנונות אחרים. כל זמן שזה מתאים ופוגע באווירה המיוחדת הזו, שלדוגמא גם כן קיימת רק בבלאק מטאל, כל דבר מותר. דרך אגב, אטמוספירה היא האספקט החשוב ביותר בסגנון הזה.

האם אתה יכול לחלוק קצת מהפילוסופיה הפרטית שלך כאמן בלאק מטאל?

בשבילי המשמעות של בלאק מטאל היא להיות חופשי. הגבולות היחידים הם של המצפון שלך. אם אתה הורס למישהו אחר את החופש אתה לא צריך לתהות לגבי התנגדות. אבל בלי סיכון- אין כיף.

האם יש לך מילים אחרונות לקוראים הישראלים שלנו?

FUCK HELL!!!

תודה רבה שהקדשת מזמנך לראיון.