Hubi Meisel – בראיון אישי
מרואין: Hubi Meisel, סולן להקת Hubi Meisel
Hubi Meisel אולי נודע בהתחלה כסולן להקת הפרוג מטאל Dreamscape, אבל בשנים האחרונות הוא צובר יותר ויותר הכרה כאומן סולו, כשבאמתחתו כבר שני אלבומי סולו ועוד אחד חדש – Kailash, היוצא בימים אלו. מארסל שיתף כבר פעולה בעבר עם אומנים כמו רוב רוק, ויטאלי קופירי ואנדרס יוהאנסון, כשגם באלבום החדש הוא משתף פעולה עם נגנים מלהקות כמו Therion ו-Mago De Oz. כדי לברר יותר פרטים עליו ועל האלבום החדש, תפסנו אותו לשיחה.
היי יובי, מה שלומך?
אני בסדר, תודה! מקווה שהכל בסדר אצלך ואצל הקוראים!
מה התגובות שאתה מקבל מהמאזינים מסביב לעולם על אלבום הסולו החדש שלך, Kailash?
התגובות הראשונות מהעיתונות והמאזינים היו נלהבות מאד (לדוגמא מגזין רוק שבדי נתן לאלבום ציון של 10/10, מגזין רוק כבד באיטליה בחר ב- Kailash לאלבום החודש), וכל זה הופך אותי לשמח מאד.
בשביל אלה שלא מכירים אותך ואת הרקע המוסיקלי שלך, מה אתה יכול לספר לנו על עצמך?
אני זמר ומפיק ממינכן (גרמניה) ובמהלך 15 השנים האחרונות הייתי זמר במספר הרכבים (ביניהם Dreamscape), ב-1999 עזבתי את הלהקה והחלטתי לבסוף להתחיל בקריירת סולו. מאז אני כותב אלבומי סולו ומשתתף מפעם לפעם בפרויקטים של הרכבים אחרים.
האלבום החדש נשמע יותר בוגר לדעתי מאשר קודמו. לדעתך, איך תתייחס אם תצטרך להשוות בן שני האלבומים?
בכלליות, שני האלבומים EmOcean ו-Kailash הם אלבומים שהיו לי בראש ולמרות ששניהם מתייחסים לאלמנטים שונים (EmOceann מתייחס לאלמנטים של מים ואוויר, בעוד Kailash מתייחס לאלמנטים של אדמה ואוויר) ובעלי נושא שונה, זה צירוף מקרים הגיוני שהם נשמעים שונה. שני האלבומים קשורים אחד לשני ומספרים על שלבים שונים של המסע הענק.
מהיכן הבאת את הרעיון לקונספט לאלבום הנוכחי, ומה או מי השפיעו עליך בכתיבת הליריקה?
הרגשתי שהאלבום הבא צריך להיות אלבום קונספט אבל לא היה לי מושג לגבי הכיוון של האלבום והנושא שלו. ההשראה ל-EmOcean הגיעה בין לילה, אז חיכיתי שוב לאות המיוחל. לילה אחד, קצת לפני שהרגע הגיע, התעוררתי וזה פשוט היה שם: ראיתי שמים ימים ומרשימים עם צלליות זהובות ורכסי הרים מכוסים בשלג צח. ידעתי שהאלבום החדש יהיה על הרי ההימלאיה וטיבט, ובמוקדם הבנתי שיהיה קשר חזק להר הקדוש, Kailash. הסיפור הבסיסי של Kailash נוצר בצורה אינטואיטיבית טהורה, אבל במהלך השבועות שלאחר מכן העשרתי את הסיפור עם הרבה רקע. התחלתי לקרוא ספרים וכתבים נושנים על טיבט,התרבות הבודהיסטית והמיתולוגיה, כמו גם נאומים של הדלאי למה. כאשר כתבתי את הליריקה זה פשוט זרם בצורה טבעית, אבל כמובן שחומר הרקע שקראתי עזר לי בהחלט.
מה קרה בינך ובין Dreamscape שדרכיכם נפרדה?
במהלך קיץ 1999, כמה חודשים אחרי ששחררנו את האלבום Very, הגענו לנקודה בה הלהקה ואני לא הסכמנו על המשך הדרך שלה באלבום הבא, אז נפרדנו והלכנו כל אחד לדרכו. אני לא מתחרט על כך, כי זה נתן לי את ההזדמנות לארגן מחדש את תוכניותיי המוסיקליות, כך שאני לבסוף התחלתי להגשים את חלומותיי וחזיונותיי המוסיקליים, וזה היה אחד הצעדים החשובים ביותר בשבילי.
שמעתי את האלבום פעמים רבות ואני באמת חושב שהשילוב בין הקונספט למוסיקה נותן למאזין משהו מאד עוצמתי, איך עשית זאת?
אני מניח ש-"המתכון" לאלבום הזה הוא ההתלהבות והאהבה שהושקעה באלבום. שיתוף הפעולה ביני ובין ויויאן (הקלידן) עבד עוד יותר טוב מאשר ב-EmOcean, אבל חוץ מהעבודה הנהדרת של ויויאן, אני אוהב את הגיטרות של מרסל קואנן (Sun Caged), וחברי הספרדי חורחה סאלאן, וגם את הרית'ם סקשיין של דניאל פלורס (Mind’s Eye) ויוהאן ניימן ( Therion), שעושים עבודה עוצרת נשימה.
לגבי תרומתו של ויויאן לאלו – האם האלבום היה יוצא בלעדיו?
אין לי שום ספק ש-Kailash היה יוצא עם פרטנר מוסיקלי אחר, אבל כמובן אני מאד שמח שויויאן הצטרף אליי בפעם השנייה, כי הוא מבין בצורה טובה איך "לתרגם" את חלומותיי לכתיבת מוסיקה. לאחר EmOcean, שנינו הרגשנו שיצרנו צוות טוב מאד, כך שזה היה ברור שנמשיך את שיתוף הפעולה בינינו. התהליך עבד כך: בהתחלה שלחתי לו את הקונספט יחד עם קווי מתאר ומבנים לשירים. לאחר מכן הוא שלח לי את הרעיונות שלו ב-MP3, ולאחר מכן דנו וכתבנו את המוסיקה עד שהיא התאימה לחזון שהיה לי בראש. אחרי שסיימנו את החלק האינסטרומנטאלי של השירים, התחלתי לכתוב את המלודיות הקוליות ואת הליריקה.
אילו להקות משפיעות עליך? מה נותן לך מוטיבציה לכתוב מוסיקת פרוגרסיב, מאשר מוסיקה אחרת?
לא הייתי אומר שאני מושפע כל כך מלהקות אחרות, כי אני תמיד מנסה להביע את עצמי ולא להעתיק מאף אחד. אך, אני אוהב סוגים רבים של מוסיקה – מקלאסי ועד מטאל, כל עוד אני יכול להביע רגשות אמיתיים. הדבר החיובי במוסיקת הפרוגרסיב הוא השילוב העשיר של הסגנונות המתערבבים ללא שום בעיה.
האם יש עתיד לפרוג מטאל, ואם כן, איפה הוא נמצא?
אני בטוח שיש עתיד (צוחק)! במיוחד אם אתה מסתכל על משמעות המילה "פרוגרסיב". ישנם המון מוסיקאים ומוסיקאיות מצוינים כיום וזה נראה שסצנת הפרוגרסיב רק הולכת וגדלה.
האם אתה מתכונן להמשיך עם אלבומי הסולו, או שאתה חושב על הצטרפות ללהקה?
אני בטוח לא מעוניין להצטרף לחבר קבוע בהרכב מסוים, כי אני אוהב את העבודה שלי ואני בהחלט מתכנן להמשיך להוציא אלבומי סולו.
אוקיי, בוא נעבור לאסוציאציות, תגיד לי מהר מה הדבר הראשון שעולה לך בראש.
Dreamscape – אהבתי מאד את התקופה כשהייתי הזמר שלהם, ואני עדיין מחשיב אותם כהרכב נהדר.
Bayern Munich – גם אם הייתי משחק כדורגל הרבה שנים (אבל אני לא מתעניין בספורט הזה), לא איכפת לי אם ביירן מינכן מנצחת או לא (צוחק).
Heidi Klum – בחורה גרמנית חכמה המבינה היטב איך לשווק את עצמה.
בירה מועדפת – אני לא שותה כל כך הרבה בירה, אבל אני מעדיף בירה בוואריות העשויות מחיטה, Paulaner ,Riedenburger.
Buckwurst (נקניקייה בשרנית בגרמניה) – לא איכפת לי מ-Buckwurst, אני צמחוני לחלוטין.
Oktoberfest (פסטיבל הבירה במינכן) – אהבתי את זה כשהייתי ילד, היום זה נראה יותר כמו מכונה תיירותית משומנת עם מחירים אסטרונומיים, למרות זאת, מיליונים אוהבים את זה.
תודה רבה לך על זמנך ובהצלחה עם האלבומים העתידיים.
תודה לך על זמנך ועל ההתעניינות. תרגישו חופשיים לבדוק את האתר הרשמי שלי. איחולים לבבים ממינכן!!!
|ENG|Interview With Hubi Meisel
By: Tal Rudess
Interview With: Hubi Meisel (Vocals), Hubi Meisel
Hubi Meisel may have earned his fame initially by being the vocalist for prog metallers Dreamscape, but these last few years he has received wider recognition as a solo artist, with two solo album under his belt, and a third one coming out – Kailash. He has formerly worked with such artists as Rob Rock, Vitalij Kuprij and Anders Johannson, and this, his latest effort, features the talents of members in such bands as Therion and Mago De Oz. To find out some more about Hubi and his new album, I sat down and spoke with him.
Hi Hubi, how are you?
I’m fine, thanks! Hope you and your readers, too!
What are the reactions you get from the fans around the world on your latest solo album, Kailash?
The first reactions from the press and the listeners have been very enthusiastic so far (for example, Sweden Rock Magazine gave 10/10, Rock Hard Italy voted “Dynamite” of the month, etc.) which makes me very glad!
For those who are not that familiar with your musical background, what can you tell us about yourself?
I’m a singer and producer from Munich/Germany and during the past 15 years I’ve been the singer of various groups (i.e. Dreamscape). In 1999 I parted with Dreamscape and finally decided to start a solo career. Since that time I release solo-CDs and participate from time to time in projects of other groups.
This album sounds more mature in my opinion, than the previous one. In your opinion, what do you think, if you need to compare between both albums?
In general both CDs, “EmOcean” and “KAILASH” are exactly like I had them in mind and as they refer to different elements (“EmOcean” is related to the elements of Water and air, “KAILASH” to the elements of Earth and air) and have a quite different topic, it’s a logic consequence that they sound different. Both CDs belong together and they tell different stages of a huge journey.
How did you get your idea for the concept and who or what influence you while writing lyrics for this album?
I felt that the next album would be a concept CD again but I really had no idea about the direction of the album and its topic. The inspiration for “EmOcean” came over night, so I was waiting for a sign again, which was not a long time in coming: one night, shortly before the moment I woke up, it was suddenly there: I saw a beautiful, impressive fiery sky with orange and golden shades, and a majestic snow-covered mountain chain. I just knew that the new album would be about the Himalayas and Tibet and soon I also understood that there would be a strong connection to the holy Mount Kailash.
The basic story of “KAILASH” emerged purely intuitively, but in the following weeks I then enlarged the story with some more background information. I started reading books and ancient writings about Tibet, Lhasa, Buddhist culture and mythology, as well as speeches of His Holiness the 14th Dalai Lama… When I’m working out my lyrics it simply flows but of course it was a good help for me that I had read these books about Tibet before.
What happen between you and Dreamscape that you had to split?
In summer 1999, some months after the release of “very”, we came to a point where the band and I had quite different views regarding the style of the following album… so we split and went into different directions. I don’t regret that, as it gave me the chance to re-structure my musical plans, so that I could finally begin to realize my own musical dreams and visions, which was one of the most important steps for me.
I heard the album and I really think that the music together with the concept gives the listener something really powerful. How did you do that?
I guess the “recipe” for this album was the enthusiasm and love that was invested in this album. The co-operation between Vivien and me had worked even better than on “EmOcean”… but besides Vivien’s great work, I just LOVE the guitars of Marcel Coenen (Sun Caged) and my Spanish friend Jorge Salán (Mago de Oz), and also the rhythm work of Daniel Flores (Mind’s Eye) & Johan Niemann (Therion) is simply breathtaking!
What is the contribution of Vivian Lalu, would that album released without him?
I have no doubt that “KAILASH” would also have been released with another musical partner, but of course I’m very happy that Vivien joined me for a second time, as he understands in a great way to “translate” my visions! After EmOcean we both felt that we form a very good team, so it was more or less clear to us that we would continue our collaboration. The process works like that: First I sent him the concept together with rough directions on the moods & song structures, etc. Then he sent me his first ideas via MP3, whereupon we were discussing and arranging the material together until it matched the vision I had in mind for each song. After this instrumental base of the songs was done, I started writing my vocal melodies & lyrics.
Which bands influence you the most? What motivated you to write prog music and not other kind of music?
I would not say that I’m so much influenced by other bands as I always try to express myself and don’t copy anyone… however, I love many different kinds of music -from Classic to Metal- as long as I can feel true emotions. The positive thing of progressive music is the variety of styles that can be integrated without problem.
Is there a future for the prog metal, and where it lies?
I’m sure…haha! Especially if you look at the meaning of the word “progressive” 😉 There are many brilliant male and female musicians out there and it seems that the progressive scene is constantly growing.
Would you like to continue with these solo albums, or are you looking for a band to join?
I’m definitely not interested in becoming a constant member of another group as I love my work and I’m definitely planning to continue releasing solo-CDs.
Now lets do some associations, say the first thing that comes in your mind.
Dreamscape – I really enjoyed the time when I was their singer and I still consider them as a great group.
Bayern Munich – Even if I was playing soccer for many years myself, I’m not into this sport anymore and to be honest, I don’t really care if Bayern München wins or not 😉
Heidi Klum – A clever German girl who understands it quite well to market herself…
Favourite Beer – I don’t drink so much beer but I prefer cold Bavarian wheat beer (“Paulaner” or “Riedenburger”).
Bockwurst – I don’t care about Bockwurst… I’m a strict vegetarian 😉
Oktoberfest – I loved it when I was a child… today it seems more like a huge tourist machinery with astronomical prices… however, millions of people love it!
Thank you very much for your time, and good luck with future releases.
Thanks for your time & interest! Feel free to check my official website! Best wishes from Munich & have a great time!!