Maidens Tribe – המחווה לגדולה מכולן
מרואין: שיאון שלום, גיטריסט Maidens Tribe
ביום חמישי הקרוב תתקיים ההופעה הראשונה של Maidens Tribe, סוג של הרכב-על ישראלי – המכיל נגנים מלהקות כמו Masteriff, Prey For Nothing ו-Stella Maris – שיבצע סט ארוך במיוחד המורכב כולו משירים של להקת המטאל הגדולה ביותר בעולם, Iron Maiden. יש מי שיתווכח לגבי הגדולה של Iron Maiden, מעטים אני מניח, אבל עבורי – מאז גיל 13 – ברור בעיני שזו היא להקת המטאל הטובה ביותר בעולם ושבין השנים 1982 ל-1988 הוציאה כמה מאלבומי המטאל הטובים ביותר שנכתבו מעולם. כדי לשמוע עוד על האירוע דיברנו עם שיאון שלום, גיטריסט להקת Masteriff המנגן ב-Maidens Tribe, ומי שמוכר כאחד מבכירי נגני המטאל בארץ.
אהלן שיאון, רציתי להתחיל עם המחווה הקרובה למה שהיא לדעתי להקת המטאל הגדולה בכל הזמנים, Iron Maiden. בוא נתחיל מהתחלה – איך עלה הרעיון לעשות מחווה ללהקה?
הרעיון התגלגל כבר כמה חודשים ואחרי שהבנתי שאני מכיר את האנשים שאיתם באמת אפשר לעשות ערב מחווה כמו שאני רוצה החלטתי ללכת על זה, למעשה תמיד רציתי לעשות ערב מחווה רק ל-Iron Maiden. בעבר רוב חברי ההרכב ניגנו בערבי מחווה ללהקות שונות ותמיד היה כיף יותר לנגן Maiden אז רציתי להנות מזה עד הסוף ובאמת להרים ערב מחווה עם סט ארוך וביצועים קרובים למקור כמה שאפשר והנה ביום חמישי הקרוב זה קורה.
למה בעצם Iron Maiden ולא הרכב אחר?
Iron Maiden מייצגת בעיני את תחילתו של עידן הרוק הכבד והמטאל, והיא אחראית במידה ניכרת לאיך שהסגנון הזה התפתח גם למה שהוא כיום – אין להקת מטאל אחת שלא מושפעת מ-Iron Maiden ואין מטאליסט אחד בעולם שלא מכיר אותה. אין ספק שהגדולה של הלהקה ומה שהיא מייצגת הובילה מיליוני מעריצים בכל העולם לרדוף אחריה לכל הופעה ולקנות כל אלבום. הרפרטואר הארוך של ההרכב, השירים הקליטים, הקונספט שלהם, ההופעות המדהימות וצורת הנגינה גרמו לכך שהמוזיקה של Maiden הגיעה לכל מקום ואפילו אנשים שלא מכירים את הסגנון שמעו עליה – בקיצור, החבר'ה עשו היסטוריה ועדיין עושים. אני וכל חברי Maidens Tribe, גדלנו על המוזיקה שלה ולמרות שכל אחד ואחד מאיתנו שומע מלא דברים אחרים, על Maiden אין חילוקי דעות.
איך הגעת ספציפית לחברי ההרכב שמנגנים במחווה?
במשך הרבה זמן רציתי הרכב שיכול לעמוד במשימה הקשה של ערב מחווה ארוך ל-Iron Maiden, היה ברור לי שכדי לעמוד בכך בכבוד אני צריך את האנשים הנכונים והתמזל מזלי שכולם נרתמו לנושא. אני ודייב (בס) מנגנים ב-Materiff ועשינו מספר מחוות ופרויקטים ביחד בעבר הרחוק. עם יניב (גיטרה) ויפתח (תופים) מ-Prey For Nothing אני מנגן שנים ואפילו הופענו עם Paul Di'Anno – סולנה הראשון של Iron Maiden – לפני 4 שנים בארץ. את רמי (שירה) הכרתי לפני כשנתיים שעשיתי כמה חזרות עם Metal Scent. כולם בעצם נגנים וותיקים שתרמו ותורמים המון לסצנה המקומית בארץ ויש לי הכבוד לעבוד איתם.
אני מבין שמדובר בסט ארוך במיוחד, מה אתה יכול לספר עליו? אילו שירים? אילו תקופות?
בתור אחד שמת על הופעות חיות אני חושב שאין כמו לבוא להופעה ולקבל סט ארוך שמורכב משירים שאתה אוהב ומכיר, לכן בנינו סט של קרוב ל-20 שירים מהתקופות המוקדמות של הלהקה משנת 80' ועד 92', שאלו השנים שביססו את Iron Maiden כמעצמת מטאל ומשם יצאו כל הלהיטים שלה. גם Iron Maiden בעצמם עשו השנה סיבוב הופעות שמורכב מהתקופה הזאת. לא הזנחנו אף אלבום באמצע ובחרנו את השירים בקפידה אחרי שמיעה, נגינה ומחשבה ואני בטוח שכל מי שיגיע יהנה מזה כמונו.
בוא נחזור להיכרות שלך עם הלהקה, איך התחלת להקשיב להם, איזה אלבום?
איזה כייף לחשוב על זה… זה היה בגיל 14 כשהתחלתי לנגן על גיטרה והמורה שלי נתן לי קסטת וידאו של Maiden. אני זוכר שהייתי בשוק, היו שם סולואים מטורפים, תופים בומבסטים ושירה חזקה ונקיה שלא הכרתי לפני כן, זה אפילו קצת מצחיק כי כל מה שהכרתי עד אז היה "מופע הארנבות של דוקטור קספר" שמאד אהבתי ופתאום קיבלתי בעיטה לפרצוף. מאותו רגע ידעתי שאני רוצה לנגן ככה, אפילו הגיטרה חשמלית הראשונה שקניתי הייתה דומה לזו של Dave Murry. אני זוכר שהאלבום הראשון שקניתי היה בעצם Iron Maiden שהוא למעשה הראשון שהלהקה הוציאה, אחריו באו Killers ו-The Number Of The Beast וכל השאר כמובן. אחד הדברים היותר מדהימים שקרו לי שקשורים ללהקה היה לפני 4 שנים כשניגנתי עם Paul Di'Anno בשתי הופעות בארץ שהיו הגשמת חלום וסגירת מעגל עבורי.
מה היה הדבר שהכי משך אותך ללהקה בתקופה ההיא?
אני זוכר שבקסטת הוידיאו היה את השיר "The Trooper" ויש שם הרמוניית גיטרות שהגניבה אותי, הקטע הזה עם ההרמוניות ב-Iron Maiden בהחלט הזיז אצלי משהו בבטן. אז אני חושב שהגיטרות הם אלו שגרמו לי לשמוע אותה כל הזמן ובשלב יותר מאוחר הייתי מוצא את עצמי יושב ומנגן שירים של Maiden יחד עם הדיסק שוב ושוב ונהנה בטירוף. בנוסף אי אפשר להתעלם מההופעות החיות שהן בהחלט משהו נדיר, אז כל וידאו שהיה לי הייתי חורש עליו שעות. האמת שגם יצא לי טוב כי כמה חודשים אחרי שהתחלתי לשמוע את Maiden הם הופיעו בארץ אז זה גם די עזר לשיגעון באותה תקופה.
יש היום רבים, רובם מהדור הצעיר יותר, שלא מבינים מה פשר המהומה לגבי הלהקה. אתה יכול להסביר מה הוא הדבר שבעינייך מייחד את Iron Maiden ועושה אותה למי שהיא?
אני אגיד לך את האמת, היום קשה יותר להתרכז בלהקה אחת, גם האינטרנט וגם כמות הלהקות – טובות ככול שיהיו – מקשים על הקהל להתרכז בהרכב או בסגנון אחד כמו בעבר. אני חושב ש-Iron Maiden היו שם לפני כולם וישארו גם אחרי כולם, הם מייצגים את הבסיס של המטאל. כמו שאמרתי אין להקה שלא מושפעת מ-Maiden בכל ז'אנר ואולי נקודות נוספות שעובדות לטובתם מעבר להיותם החלוצים זה הפשטות, המקוריות, השירים הטובים, יכולת הנגינה, האנרגיות, והחזון שהיו להם לאורך כל הדרך. מעטות הלהקות שמחזיקות 30 שנה ועוד יותר מעטות הלהקות שגם אחרי 30 שנה מצליחות להחיות כל פעם מחדש את החומר שלהן פעם אחר פעם וממשיכות לגרום למליוני אנשים ברחבי העולם להגיע שוב ושוב להופעות שלהן.
נעבור רגע ל-Masteriff, הרכב שסווג כסוג של סופר-גרופ לפני מספר שנים, אבל די נעלם לאחרונה. מה קורה איתכם?
בדיוק בימים אלו אנחנו מנשימים את ההרכב מחדש ומקווים לחזור לפעילות מלאה בכוחות מחודשים ביחד עם כמה חברים חדשים שהצטרפו כדי להשלים את מה שהיה חסר לנו בעבר במטרה להוציא אלבום מחומרים ישנים וחדשים שגובשו עם הזמן, וכמובן לחזור להופיע ולתת בראש. שווה לחכות ולעקוב.
לגביך אישית כגיטריסט, אתה מוכר כאחד הגיטריסטים היותר וירטואוזים שיש בארץ, אתה יכול להסביר איך הגעת לרמת הנגינה שלך, ומה היית ממליץ למי שמתכנן להגיע לשם?
טוב אז אין מה לעשות, Guitar Hero בפלייסטיישן ולנגן באויר (ואני מודה שאני גם עושה את זה בהופעות) לא יעזרו לכם להגיע רחוק ואני לא מדבר על תחרויות בפאב. כשהתחלתי לנגן אני זוכר שממש רציתי את זה ומעל הכל נהניתי ואני עדיין נהנה לנגן. הקטע הזה שאתה שומע אנשים שאומרים שכדי להגיע לרמת נגינה גבוהה על כלי נגינה צריך להתאמן 10 שעות ביום הוא נכון אבל מה שהם לא אומרים לפעמים זה שצריך לרצות ולאהוב לנגן כל כך הרבה שעות ביום אחרת זה לא כזה פשוט ואפילו מיותר. מעבר לרצון אתה חייב שזה יעשה לך משהו בפנים, אני עד היום שומע קטעי גיטרות שמרגשים אותי כל פעם מחדש וזה פשוט לא נגמר. כשאתה מצליח לנגן את מה שאתה אוהב ומה שעושה לך את זה אז אתה בדרך הנכונה. עוד דבר שעזר לי באופן אישי ומה שגם הייתי ממליץ לאחרים זה לתת הרבה דגש על אימון נקודתי ומדוייק ולפתח את השמיעה ואת הקצב בשלב מוקדם של הנגינה. ואולי הדבר החשוב ביותר: תיאוריות על גבי תיאוריות זה באמת טוב ויפה אבל קחו את הבסיס של המוזיקה, את האוזניים שלכם, את הידיים שלכם, את הבטן שלכם ואת הראש שלכם ופשוט תנגנו.
מי היו הגיטריסטים שהיוו את ההשפעה הגדולה ביותר עליך?
Jason Becker, Marty Friedman, Yngwie Malmsteen, Paul Gilbert ,Vinnie Moore ,Dave Murray ו-Adrian Smith.
בשנים האחרונות יש מה שמוגדר כדלדול בחשיבות של הליד במטאל, יש לך דעה לגבי הנושא?
תראה אני במטאל בגלל הליד והסולאים, אין שום סגנון מוזיקה אחר שכל כך כייף לצאת בו לסולו מטורף. שיש סולו בשיר זה הקטע שבו נותנים למוזיקה ולרגשות ביטוי אמיתי וזה לא משנה אם זה גיטרה או קלידים או אפילו בס ותופים – המוזיקה הזאת בומבאסטית בגלל אנשים שרוצים להתבטא לא רק במילים ולכן המחשבה הזאת הגיעה כנראה מרצון להתמסחר או להיות להיות מושמעים ברדיו ולמכור יותר כי במיינסטרים וברדיו אין סולואים כמעט לצערי, אבל אפילו הלהקות שחשבו ככה באיזה אלבום או שניים כדוגמת Metallica שינו את דעתן. מטאל בלי סולאים זה כמו מוזיקה יוונית בלי בוזוקי, אפשרי אבל זה לא זה.
יש בכל זאת להקות עכשוויות שאתה חושב שעושות עבודה טובה בכל נושא עבודת הגיטרות?
Dragonforce העלתה את הרף בכמה רמות לדעתי וכל מי שאומר אחרת פשוט מקנא, יש את Nocturnal Rites ו-Crystal Eyes שאני מאוד אוהב. Firewind עושה עבודה מצויינת ואני חייב לציין גם את Scar Symmetry.
אני אזרוק לך כמה שמות, מוכרים יותר ומוכרים פחות בתחום המטאל, והייתי רוצה לשמוע את דעתך בקצרה לגביהם:
Yngwie J. Malmsteen – כמו שגדלתי על Maiden ככה גדלתי על Yngwie, הוא באמת מספר אחד ויצא לי לראות אותו פעמיים לייב, פעם אחת במקום שהיו בו 500 איש ופעם אחת בפסטיבל שהיו בו 50000 ובשתי הפעמים הוא נתן מעצמו בדיוק אותו דבר. גאון.
Metallica – למדתי להעריך אותם על אמת רק אחרי שלמדתי לנגן שירים שלמים שלהם, אני חושב שהסולו הראשון שהצלחתי לנגן בחיים שלי היה מהשיר "Nothing Else Matters". אהבתי את האלבום החדש ואני מקווה לראות אותם בהופעה בניו יורק עוד חודש.
Slash – [צוחק]… בזמנו אני זוכר שקצת הרגיז אותי שכולם חשבו שהוא הגיטריסט הטוב בעולם כי באמת שיש כאלה שאוכלים אותו לארוחת בוקר אבל עם הזמן למדתי להבין מה גדולתו, הטאצ' המיוחד שלו והפשטות בנגינה באמת יחודיים רק לו.
Michael Angelo Battio – למדתי ממנו המון, יש לי וידאו לימוד שלו שקבלתי כמה חודשים אחרי שהתחלתי לנגן ואני זוכר שהייתי יושב עם הוידאו הזה שעות ומתרגל איתו ביחד. הוא יותר ביצועיסט וטכניקן ואפשר ללמוד ממנו הרבה בתחום הזה.
לסיום, מה המסר שיש לך למי ששוקל אם להרים את התחת להופעה הקרובה של ה-Maidens Tribe?
המסר הוא ברור, בלי הבסיס והיסודות הכל מתמוטט ובלי Iron Maiden לא הייתם שומעים את המוזיקה שאתם שומעים עכשיו, אז תזיזו תתחת שלכם להופעה ותצטרפו לשבט וביחד ניתן כבוד למי שהביא את הברזל האמיתי ליסודות המטאל בעולם. נתראה בהופעה! השבט אמר את דברו!