מרואיינים: יוגב סיטון ואוריה ספיר מ Matricide

כאשר Matricide הוציאו את אי.פי הבכורה שלהם ב-2008 היה נדמה שהתגבשה לה אחת מהלהקות היותר איכותיות ומוצלחות שיש לסצינת המטאל הפורחת של ישראל להציע. עם בסיס של דת' מטאל יציב וכוחני, תוך שהיא משלבת רגעי גרוב סוחפים, מקצבים מאתגרים וטונה של אווירה- מטריסייד הסתמנה כאחת הלהקות הכי מעודכנות בארץ מבחינת הסאונד, הז'אנר והגישה- במובן הכי חיובי של המילה. יחסית לכמות החומר המעטה ששיחררה הלהקה- אלבום קצרצר בין 5 שירים (פלוס רצועה נסתרת והזויה אחת) ומספר הופעות בודדות בלבד באותה תקופה- היא הספיקה ליצור לעצמה קהל מעריצים מבוסס ואוהד יחד עם מוניטין של חיות במה אמיתיות, מהסוג שנותן את הנשמה על הבמה. מהסוג ששווה לבוא ולראות גם ללא היכרות מוקדמת עמם. מורכבת מחמישה חברי להקות קודמות ומקבילות (Eternal gray, Solitary, Seven percent mind usage, Seek irony ועוד), לקחה לעצמה הלהקה תקופה ארוכה איסוף חומרים והקלטתם לכדי אלבום מלא ראשון, תוך כדי שהיא כמעט נמנעת מהופעות. בראיון ראשון מזה חמש שנים, מספרים הגיטריסטים אוריה ספיר ויוגב סיטון על תהליך העבודה סביב האלבום אשר נמצא בשלבי בישול מתקדמים על ההשוואות ללהקות אחרות ועל ההופעה המצופה והראשונה שלהם מזה כשנה שתיערך בערב במיוחד, יחד עם להקות אורחות, בערב העצמאות הקרוב.

אז מה קרה איתכם מאז שיצא "We are alive" לפני חמש שנים? הייתה הרגשה שהופעתם פעמיים-שלוש אחרי שהוא יצא ואז פשוט התפוגגתם…

יוגב: היינו בתהליך מאוד מאוד ארוך של יצירה על החומרים החדשים. עבדנו על כל שיר ושיר ורצינו שהוא יהיה הכי מלוטש שאפשר מבחינה מוזיקלית. רצינו להעביר איזושהי הרגשה מאוד מסוימת, מאוד ספציפית, בהקלטות האלה של הלאבום שבדרך. אנחנו מנסים להעביר הרגשה שהיא מאוד אווירתית, מאוד אפית- אבל עדיין "מטריסייד". ביחד עם זאת, אוריה ושחר טסו לכמה חודשים- וזה גרם לעיכוב גדול עד שנכנסנו להקליט.
אוריה: האמת? "We are alive" קיבל הרבה יותר חשיפה ממה שחשבתי שהוא יקבל. מבחינתנו, כלהקה, התייחסנו לזה רק כסוג של דמו… רום היה לפני טיסה לארה"ב יחד עם הלהקה שלו (באותה תקופה פורסמו על מגעים ביניהם לבין המפיקה וטכנאית האולפן הוותיקה מקליפורניה Sylvia Massy- מ.פ) ואמרנו שהגיע הזמן להכנס ולהקליט כמה שיותר מהר יחד איתו כדי שנישאר עם משהו ביד לפני שהוא עוזב. גם כדי לסכם תקופה וגם כדי שיהיו סקיצות שנוכל לחפש איתם מתופף בהמשך, שיהיה מה להשמיע. האלבום הוקלט בחדר חזרות שלנו בתנאים מצומצמים ועם הרבה מאוד אנשים טובים שעזרו לנו. למעשה הוא היה רק חצי מתוכנן.

טוב, זה לא ממש נשמע ככה.

אוריה: וזה כל היופי בו. זה לא נשמע הכי "חו'ל" בעולם, אבל יש לו אווירה ייחודית מאוד. והוא מעניין- בכל מה שנוגע לסאונד בכל אופן. לאחרונה אני שומע עוד ועוד אנשים מדברים עליו ואני לאט לאט מבין שהוא תפס פה הרבה אנשים. אבל עדיין לא היינו בראש של לשווק אותו לחו"ל.

הוא לא היה מספיק ראוי להפצה בינלאומית מבחינתכם?

אוריה: לא יודע אם זה עניין של "ראוי".. באותה תקופה חשבנו לשנות סגנון, אחרי הכל לפני-כן היינו הרכב אחר. זה היה סגנון בהתהוות למה שאנחנו רוצים שזה יהפוך להיות.

אולי בגלל זה כשהאלבום יצא הופנו כלפיכם ביקורות שטענו שההשפעות של להקות כמו Lamb of God ו- Meshuggah על המוזיקה שלכם ברורות מדי?

יוגב: לא משנה מה ננגן- זה מה שאנשים יגידו. גם כשאנחנו כותבים שירים שללהקה נשמעים מאוד שונים- ברגע ששומעים סולן ששר בצורה כזאת ושומעים ריפים עם אופי כזה ממהרים לקטלג אותנו כ"מטאל-קור" או משהו כזה. זה לא משנה מה ננגן. ברור שאלה ההשפעות שלנו, אבל מאוד חשוב לנו לשים את הגבולות ולכתוב דברים שהם רק "מטריסייד". אנחנו פוסלים הרבה דברים שלא נשמעים לנו מקוריים. אנחנו מודעים לזה שהמוזיקה שאנחנו מנגנים דומה בכל מיני אופנים ללהקות אחרות, ובמידה מסוימת זה אפילו טוב לחשיפה שלנו.
אוריה: כולם מושפעים, זה משהו מולד וככה זה עובד. אין כזה דבר "מקורי לחלוטין". אבל אני יכול להגיד לך ששמות הלהקות שעולות אצלנו בחדר חזרות בתור איזשהן נקודות התייחסות הן רחוקות מאוד מהלהקות שציינת. מ- Queens of the stone age ו- Killing joke ועד דברים קשורים הרבה פחות.

כמו?

אוריה: אם תשאל אותנו בנפרד, כל אחד יגיד לך משהו אחר ואישי לחלוטין… אני עמוק ב- Autechre, הרכב IDM (Intelligent dance music- מ.פ) מלונדון. בכל פעם שאני צריך השראה אני יכול לברוח אליהם ולקבל המון. יש עלי עוד השפעות מטאליות, אבל את חלקן אני מנתב ל- Eternal gray, כמו תמנון ענק עם הרבה זרועות שמחליט מה יהיה איפה.
יוגב: אני עם The haunted, שאני מאוד אוהב. יש גם את Keep of Kallesin. רום מושפע ממתופפים כמו Danny Carey של Tool ו-Freese Josh, אבל גם מאוד אוהב פופ.. דברים כמו Katy Perry ו- Maroon 5. אני רציני לחלוטין.

ספרו לי קצת על תהליך איסוף החומרים לאלבום?

יוגב: בדרך-כלל אנחנו עובדים עם ריפים בודדים שהצטברו עם במשך תקופה ארוכה של נגניה משותפת, אבל נדיר שהתשמשנו במשהו כמו שהוא נכנס לראשונה. לרוב זה אוריה או אני שבאים עם ריף, ואז אנחנו מתחילים לעבוד על השיר ומשלבים בו ריפים שזכרנו מחזרות קודמות או מניגונים משותפים. האמת היא שאת רוב השירים אנחנו כותבים על-ידי שילובים של ריפים. אנחנו יכולים לקחת ריפים או קטעים ולעבור איתם 3-4 שירים עד שאנחנו מוצאים איפה להושיב אותם. סוג של "קופי-פייסט".
אוריה: מה שהיה מדהים בתהליך העשייה של האלבום הוא העובדה שגם רן ושחר הביאו קטעים משלהם, בנוסף לקטעים שהבאתי איתי מדרום אמריקה. מן הסתם לא על הכל יש הסכמה.
יוגב: הליריקה היא ברובה מרן, עם עזרה של אוריה בהרכבת המקצבים.
אוריה: הכל בא ממנו, מהמוח והלב שלו. התפקיד שלי הוא לשבת יחד איתו ולהביע דעה נוספת של מישהו חיצוני. אנחנו סומכים אחד על השני ומנסים ביחד לגרום לזה להיות יותר ברור לעולם החיצון. זה הרי יכול להיות מאוד לא ברור… לי ולרן יש את האחווה שלנו, את ההבנה המשותפת והביטחון אחד בדעות של השני.
יוגב: זה מה שמגניב. כמו שאנחנו עובדים ביחד עם תפקידי הגיטרות והתופים אנחנו עושים עם השירה. הכל משתנה תוף כדי עבודה. אין איזה רודן שאומר: "זה שלי ואתם לא נוגעים בזה".
אוריה: אנחנו שוברים את האגו.
יוגב: כן, שוברים לי את האגו.

את האווירה והשירים באי.פי חיבר קונספט כללי, עליו דיברתם בראיונות קודמים. האם גם לאלבום הזה יש קונספט כלשהו?

אוריה: בגדול, יש לאלבום הזה נושא אחד. חלקו נורא אישי. באופן כללי מדובר על כל מיני דברים רנדומליים שקורים בחיים שלנו, אך הם מסמלים דברים שבפועל יש להם משמעות הרבה הרבה יותר עמוקה. יש בו עיסוק בכל אספקטים שונים של החיים: תופעות על-טבעיות, חוויות חוץ גופניות ואפילו הפרעות סכיזופרניות. מדובר בהרבה מטען שרן היה צריך לפרוק, והוא עבר תהליך משמעותי עם הכתיבה שלו. מדובר בחומר נורא אישי. הוא היה כותב באטרף המון חומר. מבחינתי? אפשר להתייחס ולהתחבר לזה כמו אל שירה. מבחינתי זה נכון גם לגביי האי.פי אבל בחומרים החדשים מרגישים את זה במיוחד.
יוגב: רן הוא ללא ספק בחור מאוד מאוד מוכשר.

משמיעה ראשונית של האלבום החדש יש הרגשה של ירידה מסויימת באינטנסיביות. זה רחוק מלהיות רך אבל יש יותר מקום לאווירה ויותר קטעים מלודיים. איך אתם מסבירים את זה ש"התבגרות" ו"התפתחות" של להקה תמיד מלווה בריכוך מסויים?

אוריה: מבחינה אישית, אני יכול להגיד לך שמטריסייד זה המקום שבו אני בוחר לעשות דברים אחרת. יש לי את Eternal ושם אני מתפרע ומשתגע עם הכבדות והבלאגן. פה היה תהליך שהיה ברור לכולנו. אבל אני בכלל לא מרגיש שהתרכנו. אפילו שהפתענו את עצמנו פה ושם עם כל מיני קטעים שיצאו יותר מלודיים ממה שחשבנו, אבל זה עדיין אלבום דת' מטאל. מה גם שיש שם קטעים ברוטאליים לא פחות.
יוגב: אני בכלל לא חושב שהתרככנו. יש שם הרבה יותר קטעים ברוטאליים מהאי.פי. אני חושב שבעיקר למדנו עם הזמן איך לכתוב שירים, וזה איפשר לנו להכניס יותר אווירה לשירים, לאו דווקא יותר מלודיה. דווקא בהרבה מקומות חיפשנו איפה לתת את הפאנץ'.
אוריה: אני מרגיש שהאי.פי נופל תחת קטגוריות, תקרא לזה איך שאתה רוצה. את האלבום שייצא אין איך לקטלג חוץ מ"מטריסייד". לנו זה מרגיש שאנחנו עושים את מה שאנחנו רוצים, מה שמרגיש שצריך להיות בלהקה הזאת.
יוגב: אני חושב שביצירה הזאת ההבדל הוא שאני ואוריה הפסקנו לפחד אחד מהשני. אני לא פוחד לפגוע בו ולהיפך. אנחנו סומכים אחד על השני. גם אם הא ישמיד לי ריף אני יודע שזה לטובת השיר ושהוא לא יוותר לי עד שזה יישמע מושלם. יש ריפים שאנחנו סוחבים שנים עד ששנינו הסכמנו עליהם.

באיזה שלב האלבום?

אוריה: אנחנו עדיין עובדים על מיקס שנעשה על-ידי דניאל שטרוסברג, באסיסט Seek Irony מי שהוא כמו חבר שישי בלהקה שלנו. מאוחר יותר המאסטרינג מתוכנן להעשות ע"י מאור אפלבאום- שעבד בין היתר עם Rob Halford, Malmsteen ו- Cynic.

האם יש כוונה להגיע עם האלבום החדש לחו"ל?

אוריה: ברור שכן. אנחנו מודעים למצב שלנו בתור להקה צעירה, ויש לנו רצון ללכת עם חברה בינלאומית. זה נשמע כמו משהו ראוי ברמה הבינלאומית, הוא לא נשמע "מקומי", עם כמה שאני שונא להגיד את זה. אם יהיה לייבל או לא זה עניין של הצעה טובה. אנחנו אוספים קשרים ולומדים את השטח. יש לנו כל מיני קלפים שאנחנו חושבים להשתמש בהם. אני מחכה לשלבים מתקדמים יותר ואז אפנה את כולי להתרכז במטרה הזאת.

איזה מין ערב מחכה לקהל שבוע הבא?

אוריה: חוץ מאיתנו מופיעים להקת Linked, שהם חבר'ה שעושים סוג של Mathcore ודת' טכני עם שני סולנים, ויופיעו גם Dented edge מקריית אונו, שעושים מין הארד-רוק סלאדג'י ומגניב.
יוגב: מי שיבוא יקבל אותנו חוזרים לעשות את מה שאנחנו הכי אוהבים בסופו של דבר. זה חייב להיות ממש כיף.
אוריה: אני באמת מאמין שיש הרבה אנשים שמחכים לשמוע את החומר החדש. אנחנו ממש מתרגשים מכל הסיפור הזה. יש הזדמנות לשמוע הכל בלייב, עם שירים מהאי.פי ועם חומרים שלא ניגנו אף פעם בהופעה. ואם תשאל אותי? לשמוע אותנו על במה זאת חוויה אחרת לחלוטין.

Matricide חוזרים להופיע ב- 26.4, ערב יום העצמאות, במועדון ה"סאבליים" בת"א. להקות נוספות באותו הערב: Linked ו- Dented edge.