Michael Kiske – כשאמונה ומוזיקה נפגשים
מרואין: הסולן Michael Kiske
Michael Kiske הוא אחד מסולני העבר המיתולוגים ביותר של סצנת ההבי מטאל האירופאית. האלבומים שהוא הקליט בשנות השמונים עם Helloween נחשבים לנכסי צאן ברזל של ז'אנר הפאוור מטאל, והאלבום Keeper Of The Seven Keys II נחשב גם לאחד מגדולי אלבומי המטאל המלודי של כל הזמנים וגם אחד מהמוכרים ביותר של הז'אנר. Kiske בעצמו עזב \ הועזב מהלהקה לאחר צאת האלבום Chameleon, ככל הנראה האלבום הכי פחות מטאלי של הלהקה, ושם הוא שינה כיוון לחלוטין.
בשנים שעברו מאז יציאתו מהלהקה הוא סירב בעקשנות לעשות שוב מטאל, הוציא אלבומי רוק ורוק אקוסטי והכחיש כל קשר לסצנה שבה הוא נחשב עד היום לאגדה. בשנים האחרונות הוא עשה סוג של חזרה, כשהוא מתארח כסולן בשלושת אלבומי פרוייקט Avantasia של Tobias Sammet מ-Edguy, וגם בכמה שירים באלבום הסולו של Timo Tolkki, גיטריסט להקת Stratovarius.
השמועות האחרונות גם דיברו על פרויקט משותף עם Kai Hansen ו-Roland Grapow, עוד שני מוזיקאי מטאל אגדיים, וגם על אלבום שכולו גרסאות אקוסטיות לשירי העבר שכתב עם Helloween. עוד דבר שהרחיק את Kiske משאר סצנת המטאל היה העובדה שהוא הפך להיות סוג של סופר נוצרי אדוק, שכתב ספרים ומאמרים על הנצרות, אך כנגד הכנסייה המאורגנת, מה שהציב אותו כסוג של דמות שוליים הזויה בעיני רבים. בראיון נדיר הסכים Kiske לתת לנו פרטים נוספים על עצמו, חייו ואמונותיו.
אהלן מייקל, קודם כל אני רוצה להתחיל עם איחולי מזל טוב, הבנתי שבדיוק היה לך יום הולדת, מה עשית כדי לחגוג את האירוע?
אני לא חוגג את ימי ההולדת שלי מאז גיל 16, כך שימי הולדת הם ימים רגילים לגמרי בשבילי אני חייב לומר.
העדכון האחרון באתר שלך מדבר על זה שאלבום חדש כמעט מוכן, מדובר באלבום שכולו גרסאות אקוסטיות לשירים של Helloweeen מתקופתך? איך הוא יצא?
כן, זה האלבום. אני מרוצה מאד מהתוצאות, הייתי די מופתע מכמה טוב השירים שלי מהימים האלה יצאו כשירים אקוסטיים.
כמה דומה, או שונה האלבום הזה מהאלבום האחרון שלך בגלל העובדה שאלו בעצם גרסאות כיסוי אקוסטיות?
אלו שירים שונים, אז התוצאה שונה. אבל באופן כללי אני תמיד מנסה לגרום לכך שדברים לא ישמעו דומים בכל מקרה, כל אלבום חדש אמור להישמע שונה לגמרי.
עד כמה קשה היה להפוך את השירים ההם לגרסאות אקוסטיות? ומה הייתה הסיבה שהחלטת לעשות מהם כאלו?
זה די קל, אפילו בא לי בטבעיות. אני חושב שרוב השירים אפילו יותר חזקים עכשיו, במיוחד מבחינת השירה. אני באופן אישי לא יכולתי לחשוב על הרעיון הזה, אבל סרפינו מחברת התקליטים Frontiers העלה את זה, לאחר כמה זמן כבר חשבתי שזה רעיון טוב לעשות מהם משהו אישי יותר שוב.
אתה גם עובד על אלבום סולו של חומר מקורי?
כן, אני כותב ואתחיל להקליט אלבום בשנה הבאה.
יש כמה אנשים שאתה עובד איתם בדרך כלל, הגיטריסט סנדרו גיאמפטרו והמפיק צ'רלי באופרינד, אתה עובד איתם גם על האלבום הנוכחי?
אני לא בקשר עם צ'רלי כבר כמה שנים, אבל סנדרו תמיד איתי, גם באלבום הזה, הוא אחד החברים הכי טובים שלי ובן אדם מגניב.
אחד הדברים היותר מוכרים שעשית לאחרונה, הוא כמובן לשיר לפרויקט Avantasia של סולן להקת Edguy טוביאס סאמת', מה אתה יכול לספר לנו על זה?
זה היה נחמד מאד, אני מחבב את טובי. אני חושב שהוא נהיה טוב יותר ויותר בכל פעם ככותב שירים, יש לו גם את הביצים לנסות ולעשות דברים חדשים מוזיקלית, דבר שלדעתי הוא חשוב מאד.
היו הרבה דיבורים על פרוייקט משותף שלך עם Kai Hansen ו-Roland Grapow [לשעבר Helloween וכיום Gamma Ray ו-Masterplan], מה קורה עם זה?
כרגע אנחנו רק מדברים, ואני אהיה ממש מעוניין בזה רק אם נעשה משהו באמת שונה, ובאמת בלתי צפוי, אני לא יכול לסבול הפקות שנועדו רק לנשק את התחת של המבקרים כמו שאתה יודע…
עכשיו לשאלות בנושאים קצת יותר עמוקים. תמיד יפנו אליך אנשים גם בחיבה בגלל עברך בז'אנר ההבי מטאל, וגם בשנאה בגלל שהתנתקת ממנו לחלוטין. משהו שעליו אתה כותב בהרחבה בעמוד ה-MySpace שלך. מה זווית הראייה הנוכחית שלך לגבי הנושא, ולמה אתה חושב שאתה עדיין דמות חשובה לאנשים האלו, כל כך הרבה שנים אחרי שהתנתקת מהז'אנר?
אני מניח שזה בגלל שרבים במטאל כן מבינים את הראייה האומנותית שלי – מוזיקה חייבת להיות לגבי ביטוי חופשי, כל קופסה שבה סוגרים אותך מסמנת את מות האומנות האמיתית. בימים אלו אני כבר לא חושב כל כך הרבה על אופנות וסצנות מוזיקליות, הן חסרות משמעות. כל מה שאיכפת לי הוא כתיבה של שיר אמיתי, ואז אני אפיק אותו בדרך שאני ארצה לעשות זאת.
אתה רואה את אלו שמבקרים את המוזיקה הנוכחית שלך רק בגלל שזה לא מטאל כאנשים בעלי אופקים מוזיקליים צרים?
כמובן, זה כל מה שיש לי לומר! הם רק אנשים בעלי אגו קטן ואנוכי שרוצים להפוך מוזיקאים לזונות אישיות. ואני לא הזונה של אף אחד בחיי, אבל זה הופך להיות עמוק יותר מזה, זה קשור לחוסר בכבוד לאינדיבידואל.
נושא שבמשך שנים הטריד את מעריציך הוא הסיבה לעזיבתך את Helloween, יש טענות שעשית את זה כי רצית לקחת את הלהקה לכיוון יותר פופ או רוקי מאשר מטאל ששאר חברי הלהקה לא הסכימו איתו. אתה רוצה לתת התייחסות לזה?
זה בולשיט, וזה רק משכנע אנשים כי זה מה שהם רוצים לשמוע ולהאמין לו. כל מוזיקאי ב-Helloween כתב באופן חופשי את השירים שהוא רצה לכתוב. רק תסתכל מי כתב את השיר "Windmill" ודומים לו, אף פעם לא הכרחתי את מר. Weikath [גיטריסט Helloween] לכתוב את השיר ההוא. כתיבת השירים שלי תמיד היתה שונה באופן כללי – תקשיב להקלטות החדשות של החומר שלי, זה עדיין מתאים לסגנון שלי. תמיד עמדתי מאחורי מה שעשיתי, הבעיה עם Helloween הייתה אישית בלבד, אבל מסיבות של פרומושן אנשים עיוותו את זה לדרך שבה זה הוצג, רק שאני האדם הלא נכון לדברים כל כך אופייניים כמו הקונפסט של בואו ונעשה מחדש את האלבומים הכי מוכרים שלנו לנצח…
נראה כי הדברים שקרו באותה תקופה עם הלהקה השאירו עליך סימן שנשאר עד היום, שגרם לך להתרחק מהמטאל לחלוטין. מה גרם לשינוי אצלך בזמנו, ולמה בשנים האחרונות חזרת לשתף פעולה עם אמני מטאל?
דרך החשיבה שלי לגבי אומנות, וגם ההבנה העמוקה יותר שלי על האדרה של רשע, חוסר אנושיות ושטניות בסצנת המטאל התחילו מוקדם מאד. זה נהיה יותר ויותר מוצק במהלך השנים, זה קשור ללהתבגר. רוב הבעיות האישיות שהיו לי עם אדם אחד בלהקה התחילו הרבה לפני שמצאתי את עצמי, אל תשכח שהייתי נער כשעשיתי את האלבום של Keeper Of The Seven Keys.
מה משך אותך למוזיקה האקוסטית יותר שאתה עושה היום?
אני לא חושב ששיר צריך להיות רועש כדי להיות משכנע, שיר טוב עובד גם כשאתה לא מפוצץ את הכול. רעשנות מלאכותית וקיצוניות היא סוג של מסך מכסה למוזיקה בעיני. צלילים אקוסטים הרבה יותר ידידותיים, אני גם אוהב גיטרות חשמליות כל עוד הן לא כבדות מידי.
אתה יכול לתאר את ההשפעות על חומר הסולו שלך? רוק אמריקאי משנות ה-70', פולק-רוק בריטי?
ההשפעה היא המוזיקה שגדלתי איתה, אפילו בימים הכי מטאלים שלי הייתי מקשיב לסוגים שונים של מוזיקה, נהניתי מ-Metallica, Judas Priest ו-Iron Maiden וכו', אבל גם הקשבתי ל-Kate Bush, U2, Pet Benatar, Eurythmics, ואפילו Simon & Garfunkel, ולא נשכח את אלביס ו-"החיפושיות".
בשנים האחרונות התארחת בפרוייקטים כמו Avantasia ואלבום הסולו של Timo Tolkki מ-Stratovarius. למה החלטת לעבוד עם שני אלו?
זה תמיד תלוי במוזיקה, אם אני אוהב שיר ויכול לשמוע את עצמי בתוכו, אבל זה גם תלוי בזה שאני מחבב את האדם שמבקש ממני להשתתף. אתה יודע, רק בגלל שסגנון הכתיבה שלי שונה זה לא אומר שאני לא נהנה לעשות שיר רוק יותר.
משהו ששותף לך ולפרוייקט Avantasia הוא העיסוק בכל הנושא הדתי, הדעות שלך ושל טובי דומות לגבי הכנסיה המאורגנת הנוצרית?
באופן חלקי, אני מאד נוקשה בעניין, אבל גם לטובי יש רעיון טוב לגבי זה בעצמו.
מה אתה יכול לומר לנו לגבי האמונות הנוצריות שלך? מתי הפכת להיות לנוצרי מאמין, מה עומד בבסיס האמונה שלך?
זה קשה לומר את זה במילים בודדות, הדרך היחידה לנצרות אמיתי היא להגיע לעולמות הרוחניים דרך מוות ותחייה מחדש, בעקבות ישו, אני לא חושב שהכנסיה הנוצרית הרשמית היא אמיתית, זה לדעתי הפוך מכל מה שישו מייצג. תיארתי את זה באופן ברור יותר במאמר שניתן למצוא באתר שלי.
אני מבין שמעבר למאמר כתבת עוד מאמרים רבים, וגם ספרים בנושא, מה הפך אותך גם לסופר?
זה שיש לי דברים לומר! לחוות דברים רבים שהם מבחינה מוראלית ואומנותית לא נכונים. זה העבודה של האמן לבנות את התרבות האנושית ולא להפוך למושחת. לצורך זה אמנים צריכים להבין את הטבע האנושי, התרבות והרוחניות. אגנוסטיות היא דרך אחרת לומר שאדם פשט את הרגל מבחינה מנטלית ורוחנית. זה רק אומר – אני חלש מידי לאמת.
ידוע שבדרך כלל לנוצרים יש חשיבות גדולה לישראל, יצא לך לבקר כאן בעבר? אתה מתכנן לעשות זאת?
אני מחפש את ירושלים הרוחנית, לא מקום שנמצא בכדור הארץ יותר, אבל זה עדיין יהיה נהדר לבקר אתכם מתי שהוא!
מסר אחרון למעריצים שקוראים את הראיון?
כן, מוזיקה אמיתית עומדת מעל כל דוגמה שאנשים בנו כדי לשעבד את האומנות. סגנונות, סצנות, אופנות ומבקרים כחוק הם רק בעיה לאומנות – הגבלה למוזיקה. זו מחלה או חוסר הבנה של תרבות המוזיקה.
|ENG|Michael Kiske – When Beliefs And Music Collide
By: Alon Miasnikov
Interview With: Michael Kiske (Vocals)
Michael Kiske is still considered as one of heavy metal's greatest vocalists, even though he has distanced himself from the genre since his much discussed departure from German metallers Helloween. His albums with that band are still considered to be heavy metal masterpieces, but Kiske has long since moved into different musical horizons – such as acoustic rock.
His latest project sees him covering his own songs from the Helloween period, this time acoustically, and he recently also did a third stint as a guest vocalist on Tobias Sammet's Avantasia project. Michael was kind enough to fill us in on his latest activities, and also elaborate on his (rather unorthodox) way of thinking.
Hey Michael, First – Happy birthday! I understand it was yesterday, what did you do to celebrate the occasion?
I'm not celebrating my birthdays anymore since I turned 16. So birthdays are pretty much normal days for me, I must say.
The latest update in your website says a new album is almost ready, is that the Helloween acoustics versions? What can you tell us about it?
That's the one. I am very happy with the results. I was quite surprised how nice my songs of those days function as acoustics.
How different or similar is it from your last studio effort because if it made from covers?
Those are different songs, so it is different. But I generally always try NOT to make things the same ways anyway. Every new record shall actually really be something new.
How difficult was it to move the originals to acoustic forms, and what was the reason you decided on doing that?
It was quite easy; sort of came naturally. I think most of them are even stronger now. Especially singing wise. I personally would not have come up with this idea. It was Serafino from Frontiers Records who brought it up. And after a while I thought it was a good idea to make them mine again.
Are you working on original solo work as well at this time?
Yes, I want to write and start recording another record this year.
There are several usual collaborators you work with, such as Sandro Giampietro as a guitarist and Charlie Bauerfeind, are they involved with the current projects as well?
I don't have contact with Charlie for a number of years anymore, but Sandro is always present. Also on this record. He's one of my best friends and a really cool person.
You’re also busy with other stuff as well, what can you tell us about your recent work with Tobias Sammet’s Avantasia project?
That was very nice. I like Tobi. And I think he gets better and better everytime as a songwriter. He also has the guts to move on and try out new things musically; which is very important.
There has been a lot of talk about a future project with Kai Hansen and Roland Grapow, what is the direction of the material planned for it, and where does it currently stand?
Just talking so far. And I am only interested in it, if we do something really different and totally unexpected. I can't stand critics-ass-kissing productions, you know.
Now to some more in-depth questions, First – it seems you will always be approached and both loved and hated by people from the heavy metal genre, something which you relate to at length in your Myspace page, what is your current point-of-view about that, and why do you think that you’re still so important a figure for these people, years after moving far away from that genre?
I guess that is because also in metal many do understand my artistic point of view. Music has got to be a free expression. Any boxes mean the death of true art. These days I don't care at all about stiles and scenes anymore. Those are useless. All I care about is writing a true song. And then I will produce it the way it wants it.
Do you view the ones criticizing your current work just because it’s not metal anymore as people with narrow musical horizons?
Of course! That's all there is to it! They are just little selfish egos who want to make musicians their personal prostitutes. And I am no one's whore in my life. But it all also goes deeper than that. It has to do with an essential leak of respect for the individual.
Now the a basic fact that has interested fans of yours for years, there have been countless rumors about your departure from Helloween, with claims that it happened because you wanted to move into a more pop-rock direction which band members didn’t care for – care to give your own interpretation of the situation back then?
That's bulls**t… which only convinces many, because that's what they want to hear and like to believe. Every musician in Helloween freely wrote the songs he wanted to write. Just look at who wrote Windmill etc. I never forced Mr. Weikath to write that song. And my songwriting was always different anyways (Just check out the coming re-recording of my stuff; it still fits me nicely). I was always behind everything we did. The problem in Helloween was plain personal. But for promotion reasons certain people twist it in the way they like it. But I am certainly the wrong person for the typical: let's reproduce our best selling records forever concept.
It seems that the things happening back then left such a deep and lasting impression on you that you distanced yourself from everything the heavy metal scene represented, what was your state of mind about that back then, and has it changed in the last few years?
My way of thinking about art and also my bigger problem with the glorifying of evil, inhumanity or satanism in the metal-scene already started very early. It just got more and more concrete over the years. That's simply what growing-older means. Many of the the personal problems I had with especially one person the band started to grow the more I found to my own-self. Don't forget that I was a teenager when I did the Keeper records.
What was it that attracted you to the more laidback acoustic work you’re more famous for today?
I don't think a song needs to be loud to be convincing. A good song works also, when you don't blow everything up. Superficial loudness and extremes are sort of a blinding-mask for music in my eyes. Acoustic sounds are also more friendly. But I also like electric guitars if they are not too heavy.
What would you describe as the main musical influence on your solo material? Traditional American 70’s acoustic rock? British acoustic folk?
My life and all music I grew up with. Even in my hardest metal days I was always also listening to very different types of music. When I enjoyed Metallica, Maiden, Priest etc. I also listened to Kate Bush, U2, Pat Benatar, Eurythmics, even Simon and Garfunkel, not to forget Elvis and the Beatles.
In the last few years you’ve done some guest work for metal projects such as Avantasia and Timo Tolki’s album, why did you decide on those particular two?
It always depends on the music, if I like a song and can I hear myself in it. But it also depends on me liking the person who asks. You know, just because my own songwriting is different doesn't mean that I can't enjoy rocking song anymore.
One thing that seems to tie you and Avantasia is the religious theme the project has, are the views expressed in it regarding organized Christianity similar to your own?
Partly, but I am very concrete here. But Tobi is certainly a good heart on it's own way.
What can you tell us about your own Christian beliefs? When did you acquire them? What stands at their basis?
Impossible to put in a few words! But mainly: The only way to true Christianity is getting into the spiritual worlds by death and resurrection (following Christ). I don't think that official Church-Christianity is REAL. It is actually fighting against everything Christ really stands for. I have described it a bit more in my English essay which appears on my website.
I understand you wrote some serious articles and even books about the subject, what drove you into becoming an author?
Things to say! Experiencing many things which are morally (artistically) false. It is actually the artist's job to build human culture and not to get decadent, you know. And for that musicians need to understand what human nature (culture) really (spiritually) is. Agnosticism is nothing else but a nicer sounding word for the individual being mentally and spiritually bankrupt. It only says: I am too weak for truth…
I know that my home country of Israel usually bears a special importance for Christians for obvious reasons, did you ever get a chance to visit it? Do you plan to?
I search for the spiritual Jerusalem, which is NOT a place on earth anyways. But it would still be great to visit your place one day of course!
Any last message to the fans reading this interview?
Free music stands higher that ANY dogma people may build to slave art. Styles, scenes, trends, critics as laws are really just a problem for art = limitation for music – an illness or general misunderstanding of music-culture.