מרואין: Andreas Nilsson, גיטריסט להקת Naglfar

Naglfar השבדית היא להקה שאין כמעט מי שאוהב בלאק או דת' מטאל ולא מכבד את המוזיקה שחבריה יצרו במהלך השנים. מאז הקמתה ב-1992 נראה כי הלהקה פשוט לא מסוגלת ליצור אלבום לא טוב, כשאלבום הבכורה שלה, Vittra, נחשב לאחד מאלבומי הדת' \ בלאק הטובים שיצאו מעולם. Pariah, אלבומה האחרון, היה גם הראשון של הלהקה בחברת התקליטים Century Media, והצלחתו הייתה גורם ידוע מראש בהתחשב בעבר שלה. כעת יוצא האלבום החדש, Harvest, עוד יצירת מופת קודרת, עם כמה שינויים הפעם – ולכבוד האירוע תפסנו את גיטריסט הלהקה, אנדראס נילסן, לשיחה מקיפה.

הי אנדראס, האלבום החדש שלכם נקרא Harvest, אני מניח מדובר במוטיב של לקרוא לאלבומים שלכם בשמות בעלי מילה אחת.

כן, זה לא היה מתוכנן ככה מההתחלה, אבל שמנו לב שזה פשוט קורה ומאז החלטנו להפוך את זה כבר למוטיב, הפעם זה ללא ספק היה מכוון. היה לנו את השיר, והשם בעל המילה האחת הפך אותו לשם האלבום.

למה בעצם הוא מכוון?

Harvest הוא הבציר שמבצע מלאך המוות באנושות, קוצר בני אדם כמו סוג של חקלאי…

זה מתקשר גם לעטיפה?

העטיפה היא מה שהצייר שלנו, טרביס סמית', העלה כשנתנו לו את שם האלבום ואת הרעיון שמאחורי השם, זה בעצם מראה את מלאך המוות כשהוא מבצע את הקציר שלו בעולמנו, אתה יכול להבין חלק מזה מכל הגולגולות שעל האדמה לפניו.

באופן כללי הטקסטים שלכם כאן נשמעים כאילו הם עוסקים פחות בנושאים שקשורים לשטן ורעיונות דימונים.

נכון, אנחנו עוסקים יותר בצד האפל של המין האנושי, באופי המסריח של בני האדם, ברוע שבין אדם לחברו, אלו הנושאים שיותר מעניינים אותנו.

זו דעה אישית שלך?

בהחלט, בשלושים ומשהו שנות חיי הספקתי לגלות כמה דברים על המין האנושי ואני חייב לציין שזה לא משהו חיובי במיוחד, אני מניח שגם כריסטופר, הסולן שלנו, מרגיש אותו דבר, ולכן הטקסטים באלבום, שגם אני וגם הוא כתבנו, עוסקים בעיקר בנושא הזה.

משהו לגבי הסאונד של האלבום, הוא אולי המחוספס והפחות מופק שהיה לכם באלבומים, אני מניח שזה היה מתוכנן.

בהחלט, זה אולי השינוי הכי גדול באלבום הזה, רצינו אותו מלוכלך באופן יחסי, לא בלתי שמיע כמובן, אבל הרבה פחות נקי ממה שהוא היה לפני כן. ב-Pariah, האלבום הקודם, הלכנו על סאונד נקי, כמעט מכני, כי רצינו אלבום שישמע קר ומנוכר, הפעם רצינו משהו יותר אורגני, אלבום שישמע קרוב יותר לאיך שהלהקה נשמעת בהופעה, ואני חושב שהצלחנו יפה בלתפוס את התחושה הזאת.

מוזיקלית הוא גם אחד המהירים ביותר שלכם.

שוב נכון, רצינו אלבום כבד שהולך עד הסוף, בגלל זה יש יותר בלסט ביטים, ריפים מהירים, אני מניח שזה באמת האלבום הכי קיצוני שהוצאנו עד היום.

מרקוס, הגיטריסט השני שלכם, ידוע ככותב העיקרי בלהקה, עד כמה זה מאמץ קבוצתי אצלכם?

זה פחות או יותר מתחלק בין שלושתנו, אני, מרקוס וכריס, הסולן. אנחנו יושבים ביחד וכותבים חלק מהדברים, וחלקים נפרדים לבד, יש גם שירים שכל אחד מאיתנו כותב לבד לגמרי.

אני חייב לגעת בנושא שמדברים עליו לא מעט אצלנו בארץ, השמועות כאן אומרות שכריס, הסולן שלכם, הוא פלשתינאי ממזרח ירושלים, אנטי ישראלי, וזו הסיבה שהלהקה לא באה עד היום להופיע בישראל, שבגללו יש להרכב משהו נגד ישראל.

באמת? אלו שטויות מוחלטות, לא רק שאין לנו כלום נגד לבוא להופיע אצלכם, היינו שמחים להגיע אליכם, עד היום לא הייתה לנו הצעה רצינית להגיע אחרת כבר היינו שם. היו כמה פעמים שאנשים העלו איזה משהו באוויר, אבל אף פעם לא כמו שצריך, לא משהו שאפשר לשקול אותו, עם כל הכבוד לרצון להגיע להופיע, אנחנו כבר לא ילדים שיכולים לבוא ולהפסיד על זה כסף, ההצעות שקיבלנו היו גורמות לנו להפסיד כסף על הנסיעה, ולנו כבר יש משפחות, משהו שלא מאפשר לנו לעשות שטויות בסגנון הזה יותר.

ומה לגבי כריס, יש בזה אמת?

תראה, אני יודע שהוא באמת מגיע מאיזה שהוא מקום באזור שלכם, איפה בדיוק? אני לא יודע, המשפחה שלו אכן מהמזרח התיכון, אבל אני לא יודע בדיוק מאיפה. אבל לגבי כל האנטי ישראל שלו? שטויות, אני מכיר אותו הרבה מאד זמן ואני לא שמעתי שום דבר בסגנון ממנו.

אני מבין שהוא בכלל יליד שבדיה.

נכון, ושפת האם שלו היא שבדית, המשפחה שלו אולי נולדה מחוץ לשבדיה, אבל הוא שבדי לכל דבר.

בוא נעבור לנושא אחר שקשור בו, הוא היה במקור הבסיסט שלכם, אך הוא הפך להיות הסולן?

כשהסולן הקודם שלנו עזב כריס היה הבחירה המיידית לתפקיד, הוא עשה קולות רקע במהלך ההיסטוריה שלנו, וידענו שהוא יודע לשיר, ולכן זה היה כמעט מיידי, לא ממש שקלנו שום סולן אחר לתפקיד, ואני מאד מרוצה שכך היה, לדעתי הוא מושלם ללהקה.

יש לאנשים בעיה להגדיר בדיוק את המוזיקה שלכם, אתם להקת בלאק? דת'?

אני לא מוכן לשתף פעולה עם המשחק הזה של ההגדרות, אני יודע שלאנשים קשה להתייחס ללהקה בתור משהו לא מוגדר, אבל אני באמת חושב שאי אפשר להגדיר את הלהקה בסגנון כזה או אחר. אנחנו עושים את המוזיקה שאנחנו אוהבים, ואני מניח שהיא מכילה משהו מכל אחד מהסגנונות כי אלו הסגנונות שאנחנו אוהבים לשמוע גם. חלק מאיתנו שומעים יותר דת', חלק יותר בלאק, יש לנו במוזיקה משהו מכל אחד מהז'אנרים, ואפילו ת'ראש, אבל אני באמת חושב שזה לא עושה אותנו לאף אחד מהם. אנחנו מנגנים את המוזיקה שלנו, עושים אותה בשביל עצמנו, אם אנשים בדרך אוהבים את המוזיקה הזאת, מצוין, אבל זה באמת לא מה שמשנה לי.

הלהקה שלכם גדלה המון מאז ההתחלה הצנועה שלה, מתי התחלת להבין שאתם כבר לא הרכב מחתרתי?

די מזמן, שמנו לב שיותר אנשים מגיעים להופעות, יותר אנשים קונים את האלבומים, פתאום התחלנו להבין שעוד יש איזו שהיא אפשרות לחיות מהמוזיקה שלנו. ההחתמה בחברת התקליטים Century Media הייתה בהחלט הדבר הכי גדול שקרה ללהקה, אם חברה בסדר גודל כזה מחתימה אותנו זה בהחלט אומר משהו טוב על רמת ההצלחה שלנו.

אתם עומדים עכשיו לצאת ולהופיע כדי לתמוך באלבום?

האמת היא שלא, לכריס יש מנהג שפעם בשנה הוא נוסע לטנזניה, שם חלק גדול מהמשפחה שלו גר ועובד, וזה לתקופה די ארוכה, של חודשיים לפחות, והוא מתכנן לטוס ממש עכשיו.

זה לא פוגע בלהקה?

במקום מסוים כן, אבל אתה צריך להבין שבחצי השנה האחרונה לא יצאנו מהאולפן, ממש ישנו שם כדי לעשות את האלבום הזה, וכריס כבר שנה לא ראה את המשפחה שלו בגלל זה, האלבום יוצא עוד מעט, הוא יתחיל למכור, ועוד חודשיים בערך הוא יחזור ונוכל להופיע כמו שצריך. זה אמנם קצת קשה, אבל צריך גם להתחשב בחיים האישיים של חברי הלהקה, אם בעוד חודשיים הוא יחזור זה יספיק לנו כדי לעשות מה שצריך בשביל האלבום.

אני מבין שהאלבום ייצא גם בגרסא מיוחדת שתכלול DVD, מה יהיה בו?

יהיה בו ראיון עם כריס, שייתן הרבה אספקטים לגבי תהליך העבודה בתוך הלהקה, והוא גם יכלול את הוידיאו קליפ שעשינו לשיר "The Perpetual Horrors", מהאלבום הקודם. הוא לא נכלל בשום מקום לפני כן ורצינו שתהיה אפשרות למעריצים לראות אותו באיזה שהוא מקום. מעבר לכך יהיו שם גם משהו כמו 4 שירים שלנו בהופעה מפסטיבל Party.San בגרמניה, שוב, רצינו לתת לאנשים הזדמנות לראות איך אנחנו נשמעים בהופעה עם כריס, לדעתי זו הייתה אחת ההופעות החזקות שלנו בשנים האחרונות.

לסיכום, יש שיר אחד באלבום שהוא זה שהכי קרוב אליך? שהכי היית ממליץ עליו למי שרוצה לשמוע את האלבום?

כן, שיר הנושא. גם בגלל שאני כתבתי את רובו וגם בגלל שלדעתי הוא שיר שכולל את כל המרכיבים שיש בשאר האלבום באופן מדויק מאד, אבל תצטרכו לשמוע את כל האלבום כדי להבין בדיוק מה ניסינו לעשות בו.