מרואיין: Omar Rodriguez Lopez מ The Mars Volta

מי שלא מכיר את The Mars Volta חייב להכיר את At The Drive-In ומי שלא מכיר את שני ההרכבים שימשיך לקרוא. Omar Rodriguez Lopez התחיל כבסיסט ואחר כך הגיטריסט של להקת Post-Hardcore בשם At The Drive-In שהתרומה שלה לעולם המוזיקה האלטרנטיבית היא ללא עוררין, בהמשך לאחר שההרכב התפרק, הקים ביחד עם חברו הטוב Cedric Bixler-Zavala את הרכב הProgressive Rock –Alternative ההזוי The Mars Volta שאתגר עוד יותר את גבולות המוזיקה, מרחבי התמרון המוזיקלים של ז'אנרים וגבולות יצירתיים, וממשיך לבדוק אותם עם כל הוצאה חדשה. השבוע יצא לי לדבר עם אותו Omar בהתראה די קצרה לראיון חטוף כשאני יושב עם הלפטופ במחסן של חנות קומיקס. יצא מזה אחד הראיונות הכי הזוים שלי, ושיחה עם אדם מעניין מאוד, מלא בתשוקה ליצירה ועמוס תובנות.

היי Omar מה הולך?

נהדר ואצלך?

בסדר גמור, איך הולך האלבום החדש שלך ושל The Mars Volta?

הולך בסדר, נהדר.

הרגלי העבודה שלך די מטורפים, אתה מוציא 2-3 אלבומים חדשים בשנה של כלל ההרכבים שלך, איך אתה מצליח להתנהל בין הכל ולהמשיך לעשות דברים נוספים?

הממ זה כיף, זה מה שאני אוהב לעשות מאז שאני מכיר את עצמי, אני בר מזל שיוצא לי לעשות את מה שאני אוהב למחייתי. זה גם חלום הילדות שלי, וזה כבוד גדול בשבילי להיות מוזיקאי במשרה מלאה. אני תמיד מנסה להסביר לאנשים שזה הכל כיף בשבילי ולא איזו עבודה מבעסת. מה שעוד קשה לאנשים להבין זה שרוב הלהקות והמוזיקאים פשוט מתעצלים. זה לא שאני עובד הרבה או בלי הפסקה אני פשוט עובד יותר משאר האומנים בתעשייה. תחשוב על זה ככה; משלמים לך לעשות מה שאתה אוהב ללא מדד של תפוקה. חלק יעשו יותר, יהיו מאושרים מתוך הערכה להזדמנות וינצלו אותה עד הסוף, חלק יתעצלו כי זה גם ככה לא מה שהם רוצים כל כך ופשוט יעשו את זה בפחות התלהבות ולכן יצרו פחות פחות דברים. אני אוהב את מה שאני עושה ולכן הספק עבודה שלי גבוה. מעבר לזה שלמרות הכל אני עדיין חי חיים נורמלים, מטייל, יוצא לסרטים מבלה עם המשפחה וכו'.

לאלבום החדש שלכם יש סאונד די פרוגרסיבי רטרו, לכיוון שנות ה-70' אפילו. האם זה משהו שנעשה במכוון?

באמת? זה סוג של ההפך ממה שרצינו (צוחק) ניסינו ממש להתרחק מזה.

אולי זה רק אני. היום קראתי שלקח לכם שלוש שנים להכין את האלבום האחרון. בתור אחד עם מוסר עבודה גבוה ופרויקטים שבאים והולכים איך זה הרגיש להשתהות על פרויקט בודד במשך כל כך הרבה זמן?

זה בעיקר היה מוזר. אתה צריך להבין שאני סיימתי להקליט אותו לפני שלוש שנים. הסיבה שזה התעכב זה כי Cedric(הסולן של The Mars Volta – ד.א) לקח את הזמן עם הכתיבה של המילים לאלבום ותפקידי השירה. אני סיימתי עם החלק שלי די מהר וזה בהחלט היה מוזר לעבוד על פרויקט בודד במשך כל כך הרבה זמן, אבל אני נהנתי מהחוויה כי זה היה התנסות חדשה ומעניינת עבורי, ואלו דברים שאני תמיד מברך עליהם.

מה ההבדל בהקלטות ובעבודה על אלבומי הסולו שלך אל מול האלבומים של הVolta?

האמת שאין הבדל. כשאני כותב זה יכול להיות TMV וזה יכול להיות הפרויקטים שלי. בסופו של דבר זה לא משנה.

זו סה"כ תוית שמעל היצירה המוזיקלית

בדיוק. זו רק אישיות נוספת ומימד נוסף שחותם את זה, בסופו של דבר שניהם שלי מפני שבכל המקרים אני הכוח היצירתי שמניע את הדברים הללו.


האם לפני 20 שנה כשהתחלת לנגן עם Cedric יכולת לדמיין או תיכננת שזה מה שתעשו היום?

לא ממש תיכננתי, הדברים זרמו להם. זה פשוט הרגיש נכון, אנחנו חברי ילדות. הבן אדם גדל איתי והיה כמו האח החמישי שלי. כשאתה מכיר מישהו כ"כ הרבה זמן זה מרגיש טבעי לגמרי. אף פעם לא חשבנו שדברים יתגלגלו אחרת.

האם אתם מושפעים מהשינוים בתעשיית המוזיקה?

רק בתקציבים שקטנו עבור ההפקות של האלבומים. למזלנו הדרך המוצלחת של הלהקה והמעריצים הנהדרים שלנו גרמו למצב לא לגעת בנו כ"כ. התקליטים שלנו בעבר אולי היו גדולים יותר , אבל זה לא השפיע מבחינה יצירתית. שום דבר לא השתנה חוץ מזה. והאמת שאחרי הכל זו גם אשמתנו, כי ככל שהמוזיקה שלנו מאתגרת אז גם המכירות מאותגרות (צוחק)

טוב שאלה קצת מטומטמת. מה יותר כיף עבורך, לנגן בבס או בגיטרה?

פאק זו שאלה קשה. היא גם ממש לא מטומטמת אלא די מורכבת. נכון לרגע זה בס, אבל זה רק כי ניגנתי בגיטרה הרבה לאחרונה. זה תלוי במה שמנגנים יותר באותו זמן. בבס אני ממש אוהב את הקצב שחוזר על עצמו, הנגינה בקצב של התופים והתדר של הכלי עצמו.

יש לך תוכניות כלשהן לעתיד?

אני מנסה לתכנן תוכניות, אבל זה לא כל כך עובד כי לחיים תוכניות משלהם. אני משתדל להנות כמה שיותר ולהיות עם המשפחה והאשה שלי.

איזה אלבום טוב שמעת לאחרונה?

האלבום הראשון של Eureka The Butcher שעוד לא יצא רשמית אבל הוא אלבום מעולה. מומלץ.

איך מתחיל אלבום חדש של The Mars Volta? מהו התהליך שביצירה?

אין ממש תהליך. התהליך הוא לחיות, זה פשוט עוד חלק מהחיים. תבין, במהלך שגרת החיים דברים נוצרים בתדרים שונים. רעיונות, דימוים, תוים וכל מה שאתה רואה וחווה ביומיום נאגר לך בראש ובתודעה ונצרב שם. כשאני יוצר מוזיקה אני מסדר את הכל בקומפוזיציה מוזיקלית. אבל בגדול זה פשוט עוד חלק מהחיים. ליצור מוזיקה זה ליצור ולהרוס בו זמנית. היצירה היא היכולת להביט על אוסף הרעיונות הללו ולארגן מתוכם משהו שלם, ההרס מתבטא בכך שהרעיון האישי שלך הופך להיות המוני ונחלת הכלל.

חשוב שתבין שהמוזיקה שם בכל מקרה ובכל, היא משהו שנעשה מחומר אלוהי. להלחין זה לא מתת אל, אל תאמין לאף אחד שמספר לך סיפורים על איך "השיר הזה נוצר כשעליתי על הגבעה וחשבתי על ככה וככה…" ומתפלסף על איך שירים נולדו, שירים נולדים כל הזמן והמוזיקה הייתה ותמשיך להתקיים בכל מקום.

האם יש משהו שאתה מתחרט עליו מוזיקלית? משהו שהיית חוזר בזמן ומשנה או עושה אחרת?

אם יכולתי לחזור לזמן יש אלבומים שפשוט הייתי מבטל אותם, או אומר לOmar של העבר שהם גרועים והוא יכול לעשות אותם טוב יותר.

זה די דראסטי

לא חושב שזה כ"כ דראסטי, אבל במחשבה שניה לא הייתי משנה אלבומים מהעבר. כנראה שקשה לי איתם כי זה פשוט לא הייתה תקופה טובה בחיים שלי. הייתי מעוצבן ומתוסכל.

רגע, אתה מדבר איתי על אלבום ספציפי?.

כן, על האלבום The Bedlam in Goliath

האמת שזה הגיוני, זה אלבום הזוי וגם לי לקח לא מעט שמיעות לעכל אותו.

(צוחק) כן…

מי ההשפעה הכי גדולה עליך? לאו דווקא מוזיקלית..

בדרך כלל בראיונות שואלים מוזיקלית אז אני רגיל לענות שזה מעבר לזה. אמא שלי, אבא שלי, האחים שלי, אשתי. אני חושב שהסביבה היצירתית הכל כך כנה שלי זו ההשפעה הכי גדולה עלי. מעבר לזה Miles Davis. בזכות האהבה של אמא שלי אני מי שאני, יש אנשים שבגלל שאמא שלהם לא אהבה אותם או בגלל טראומת ילדות כל החיים שלהם צולקו, אצל הרוב זה ככה פסיכולוגים יעידו על כך.

איך עלה הרעיון להגיע לפה?

האמת שאני לא יודע. מישהו פנה ללייבל בהצעה, אני באופן אישי שמח מזה מאוד. הייתי בישראל בשנת 2006 לשבועיים, וזה היה אחד החוויות הכי גדולות שהיו לי.

האם זה היה לפני המלחמה? (בשלב הזה Jordan מהלייבל נכנסת לשיחה ומאיימת שיש לי עוד שאלה אחת. לפני ש Omar מספיק לענות על השאלה הקודמת…)
מסר למעריצים בישראל?

תודה תודה תודה! אנחנו ברי מזל שאנחנו יכולים להגיע ולבוא להופיע אצלכם!