מרואין: Peter "Peavy" Wagners , בסיסט\סולן להקת Rage

להקת Rage הגרמנית היא מאבות הפאוור/ט'ראש מטאל כבר 20 שנה, הלהקה הוציאה מספר לא קטן של אלבומים שקיבעו אותה בצמרת להקות המטאל המלודי באירופה. במרכז הלהקה תמיד עמד פיבי וואגנר, האדם היחידי שנשאר בלהקה מאז הקמתה. לפני כעשור בערך עמדה הלהקה בפני משבר, לאחר הקלטת שני אלבומים שזכו לשבחים רבים עם תזמורת קלאסית – פרשו כל חברי ההרכב מלבדו, כתוצאה מכך גוייסו ללהקה שני חברים חדשים, הגיטריסט ויקטור סמולסקי והמתופף מיק טראנה. ההרכב, שהפך להיות היציב ביותר של הלהקה, משחרר עכשיו אלבום נוסף, ה-15 במספר של הלהקה, פיבי התקשר אלינו עם הפרטים, ונתן ראיון מעניין תוך שהוא משתעל באופן רצוף.

הי פיבי, מה אתה יכול לספר לנו על האלבום החדש, Speak Of The Dead, זה שוב אלבום קונספט כמו Soundchaser?

לא, זה לא, החלק הראשון של האלבום הוא קונספט החצי השני הוא אלבום רגיל לגמרי שמדבר על נושאים שונים. החלק הראשון הוא כמו שיר אחד מחולק לחלקים שבו השתמשנו שוב בתזמורת בסגנון שני האלבומים שעשינו לפני עשור, הוא מבוסס על סיפור העלמה והמוות, שהיה מוטיב גם ביצירה של שוברט.

בעטיפה מופיע שוב היצור מהעטיפות של שני האלבומים הקודמים.

נכון,הוא נמצא בחוברות שלנו כבר למעלה מ-10 שנים, זה מעיין מאסקוט שלנו, כמו אדי של Iron Maiden או ויק ראטלהד של Megadeth.

יש לא מעט רגעי פרוג מטאל באלבום החדש, שזה שינוי די גדול מהפאוור הכבד שאתם עושים בדרך כלל.

לא הייתי אומר שזה אלבום פרוג, נכון, יש ביצירה הראשונה כמה קטעים שנשמעים קצת Dream Theater, אבל היה את זה בכל האלבומים שבהם ניגן ויקטור, זה בגלל הנגינה שלו, הוא גיטריסט שמאד מושפע מלהקות פרוג. בגדול האלבום כבד ונוטה לפאוור, הוא כמו אלבום כפול עם שני החלקים שלו, התזמורתי והלא תזמורתי.

למה בעצם הפסקתם לעבוד עם התזמורת אחרי האלבום Ghosts?

זה היה יקר מידי, זה היה בזמנו משהו שקרוב יותר לניסוי, לראות אך הלהקה תשמע עם כל זה, אבל בסופו של דבר זה היה סיפור להעמיד את כל הנושא וזה עלה סכומים לא נורמאלים של כסף שפשוט לא היה שווה להמשיך עם זה. לא ממש הפסקנו לגמרי לעבוד עם תזמורת, כמעט בכל אלבום היה לפחות שיר אחד שבו כן שילבנו תזמורת, אבל לא באותו קנה מידה, הפעם זה בקנה מידה גדול יותר.

אז למה חזרתם לזה, אם זה כזה סיפור וכל כך יקר?

הייתה דרישה גדולה מהמעריצים שלנו, הם כנראה אהבו את שני האלבומים עם התזמורת ושנים קיבלנו בקשות לעשות עוד דברים דומים, ולכן החלטנו לעשות את זה בחצי אלבום, זה לא יקר כמו אלבום מלא אבל זה כן נתן למעריצים מה שהם רוצים. גם לא השתמשנו בתזמורת שאיתה הקלטנו בעבר, זאת תזמורת מרוסיה שחיבר אלינו אבא של ויקטור.

הבנתי שהוא פרופסור למוזיקה.

נכון! אבא של ויקטור הוא מנצל ופרופסור למוזיקה קלאסית, אז מכיוון שהוא עובד הרבה עם התזמורת הזאת היה לנו מחיר מיוחד.

מי כתב אז את קטעי התזמורת ומי כתב אותם היום?

אז היה לנו בחור שהיה משהו כמו חבר נוסף בלהקה, בשם כריסטיאן וולף, הוא כתב את כל הקטעים התזמורתיים, הפעם זה היה ויקטור, הוא למד מוזיקה קלאסית במשך עשר שנים ובהחלט יש לו כישורים מתאימים לזה, לדעתי זה יצא הרבה יותר מוצלח עקב כך ממה שזה יצא בעבר.

הבנתי שעשיתם כבר קליפ מהאלבום, לשיר No Fear.

נכון, לפני איזה שנה פנה אלי חבר שלי שהוא במאי ומפיק סרטים, הוא ביקש ממני שיר לסרט חדש שלו, סרט על רוצח סדרתי, נתתי לו את השיר "No Fear" כי הוא אחד השירים הכי כבדים באלבום וזה מה שהוא חיפש, בתמורה לכך הוא שמח לעשות לנו את הקליפ לשיר, כשהוא משתמש בקטעים מתוך הסרט. את הקליפ צילמנו בסט של הסרט, שזה בצפון הקר, אפשר לראות באתר שלנו את התמונות מהצילומים, קפאנו שם למוות.

ויקטור בטח עמד בזה בכבוד, הוא די רגיל לקור מהמגורים ברוסיה.

[צוחק]… הוא סבל הכי קשה! הוא אמנם הכיר את הקור הזה אבל הוא בהחלט לא עמד בו בכבוד!

גם ויקטור וגם מייק, המתופף שלכם, מעורבים בכל מיני פרויקטים. לפני כמה חודשים ויקטור היה כאן בארץ בהופעה עם אומן רוסי, איך זה מסתדר עם העבודה בלהקה?

שני הח'ברה האלה פסיכים, הם מטורפים על עבודה ומסוגלים לעשות מוזיקה כל הזמן. אני יודע שויקטור נהנה מאד בישראל והם שניהם מצליחים לשלב את כל הדברים ביחד, אין ספק ש-Rage היא הדבר העיקרי להם, יש זמן לעוד דברים, אבל Rage תמיד הכי חשובה.

ומה איתך? אתה גם עוסק בדברים צדדים?

כבר לא, כשהתחלנו הייתי מעורב בלהקת פאנק, וניגנתי גם בלהקת פרוג, אבל במהלך השנים הגעתי למסקנה שמספיק לי עם הלהקה, אני לא חרוץ כמו שני אלה, אני טיפוס די עצלן! [צוחק]

לא מזמן חגגתם 20 שנה ללהקה. איך חגגתם את האירוע?

זה התחיל בהופעות רבות ומיוחדות, על כל החומר שלנו מכל השנים, הוצאנו גם את ה-DVD הרשמי הראשון שלנו, שכלל כל חומר שרק אפשר לרצות מהלהקה, הופעה מושקעת, ראיונות.

את ה-DVD אני מכיר, קניתי אותו. הסאונד בו הוא אחד הטובים ששמעתי.

תודה, פשוט עשינו עבודה רצינית בהפקה שלו וזאת הסיבה שהוא יצא כל כך טוב.

השירה שלך השתנתה מאד במהלך השנים, מאז אלבומים כמו The Missing Link היה זינוק בכמות המלודיה שבקול שלך.

זה בעיקר בגלל ניסיון והתפתחות, בשלב מסוים הבנתי שלשיר גבוה ועם צרחות זה לא בריא לקול שלי, וגם לא נשמע מטאלי מספיק, בשבילי מטאל זה שירה עם ביצים ולא צרחות גבוהות כמו של עכבר.

יש שמשווים את הקול שלך לזה של ג'ימס הטפילד.

אני יכול להבין, אני מאד אוהב את השירה שלו ואפשר לומר שהושפעתי ממנו, אבל את השינוי הגדול בסגנון השירה שלי עשיתי בהחלטה מודעת של עצמי, כל השירה הגבוהה לא נראתה לי יותר ואני הרבה יותר מרוצה מהאופן שבו אני משתמש בקול שלי כיום.

אחד האירועים הידועים בתולדות הלהקה הוא העזיבה של כל ההרכב אחרי האלבום Ghosts.

נכון, זה היה סיפור לא קל בשבילי, הייתי הרוס מזה לתקופה מסוימת. בגדול, הם פשוט השתמשו בי כדי לעשות כסף, תוך כדי הם עבדו על חוזה לעשיית מוזיקת פופ שאולי תיצור עבורם יותר כסף, וברגע שהם קיבלו את החוזה, ממש באמצע ההקלטה של Ghosts, הם קמו ועזבו את הלהקה בלי לומר כלום והשאירו אלבום חצי גמור.

לא תבעת אותם על הנזקים?

זה מה שהייתי צריך לעשות, עכשיו אני יודע את זה, אבל אז הייתי כל כך מבולבל והרוס מזה שלא ידעתי מזה לעשות. בסופו של דבר היה קצת מאוחר מידי כשהבנתי מה קרה.

אך הגעת לויקטור ומייק?

הייתי צריך גיטריסט כדי לגמור את האלבום והכרתי את ויקטור לפני זה מלהקה בשם Mind Odyssey שהוא היה חבר בה, פניתי אליו ודי מהר קלטנו שאנחנו עובדים טוב ביחד, הצעתי לו להצטרף ללהקה והוא שמח. מאוחר יותר רצינו מתופף כדי לעשות הופעות ומישהו סיפר לי על מייק טראנה, מתופף אמריקאי שבדיוק עבר לגור בגרמניה, הרמתי לו טלפון והשאר היסטוריה.

אתה רואה בהרכב הרכב קבוע, שלא כמו אלו שהיו לפני זה?

בהחלט, לראשונה בהיסטוריה של הלהקה יש לשניהם חלק שווה ברווחים ובכל מה שלהקה עושה, בעבר זה היה אני שעושה הכול ואז הייתי נותן משכורות לנגנים, הם היו משהו כמו Hired Guns, אקדוחנים להשכיר, אבל הפעם זה שונה.

שניהם מוזיקאים ותיקים ומקצועיים מאד, שידועים כנגנים מהטובים ביותר בעולם המטאל, עד כמה שונה הליך העבודה איתם מאלו שהיו לך עם חברי להקה בעבר?

שונים לגמרי, זה פשוט תענוג לעבוד עם שני האנשים האלה, אנחנו כמעט ולא עושים חזרות, לפני הופעה אנחנו עושים שתי חזרות קטנות וזה מספיק, הכול עובד משולם. מעבר לזה, אנחנו כותבים אלבום חדש ב-4-5 ימים, כך שהכול קל באופן מדהים ממה שהוא היה בעבר.

איך אתם מחלקים את הכתיבה של החומר? בעבר אתה כתבת הכול.

כשויקטור הצטרף ידעתי שהוא גם מלחין מוכשר, החלטנו לחלק את הכתיבה חצי חצי.

יש לכל אחד מכם סגנון אחר בכתיבה?

אפשר לומר, ויקטור כותב יותר פרוגרסיב, יותר מבוסס גיטרה, אני כותב יותר מבוסס על מלודיות פשוטות, החיבור בינינו הוא לדעתי חלק ממה שעושה את האלבומים שלנו מעניינים, יש יותר מרק טעם אחד וסגנון אחד בהם.

מאז ההרכב החדש אתם הפכתם למעצמה של ממש במטאל הגרמני, אתם מרגישים את הגדילה של הלהקה בהופעות?

אין ספק, יש לנו קהל גדול מאד בגרמניה ובאירופה בכלל, המפתיע יותר הוא שזה הרבה אנשים צעירים שלא שמעו אותנו מההתחלה שלנו, הם הכירו את הלהקה בזכות האלבומים האחרונים, וזה דבר יפה בעיני.

מה אתה חושב על הסצנה הנוכחית בגרמניה, עם להקות כמו Edguy למשל?

Edguy הופכים בהדרגה להיות להקה ממש גדולה כאן, זה מבורך, הם להקה טובה והם חלק ממה שמשאיר את הסצנה שלנו מתחדשת ומשתנה, מבחינתי המצב היום הוא אחד הטובים שהיה כאן אי פעם.

אתם יוצאים עכשיו להופעות?

כן, יש לנו סיבוב אירופאי ארוך, ואז הפסקה קצרה, ואז יוצאים לרוסיה, יפן ודרום אמריקה, סיבוב ארוך.

מכיוון שאתם כבר לא ילדים, אין לכם בעיות עם סיבובי הופעות ארוכים והעדריות ארוכות מהבית?

אף אחד מאיתנו לא נשוי ואין לנו ילדים, אז זה לא כזה סיפור, יש לנו אמנם חברות, אבל מה אפשר לומר… [צוחק] הן נאלצות קצת לסבול…

לא הייתם רוצים להתיישב ולהקים משפחות בגילכם?

ויקטור ממש לא מעוניין בזה, הוא עסוק מידי, הוא גם נהג מרוצים בזמנו הפנוי ואין לו אפילו חברה אחת קבועה, אני דווקא כן דיברתי עם חברה שלי על זה, אנחנו לא מעט שנים ביחד וזה בהחלט עלה, אבל הגענו למסקנה שזה באמת לא מסתדר עם דרך החיים שלי היום, מה שיצא מזה זה ילדים אומללים שלא רואים את אבא שלהם וכאלה יש מספיק כרגע בעולם.

ויקטור נהג מרוצים חובב, מה איתך, גם לך יש תחביב בסגנון?

אני אוסף מאובנים, עצמות ומאובנים מתקופות קדומות.

למדת את התחום הזה, פליאונטולוגיה?

כן, לפני שהתחלתי עם המוזיקה זה היה מה שלמדתי, אם לא הייתי הופך למוזיקאי רוב הסיכויים הם שהייתי עוסק בזה. הבית שלי הוא ממש מוזיאון, יש לי עצמות ושרידים מכל מיני תקופות, החל מתקופת האבן ועד עידן הקרח.

אתה קונה את הדברים או חופר אותם?

גם וגם, חלק אני קונה לאוסף וחלק אני אוסף עם חברים שלי שאיתם אני יוצא למסעות חפירה בכל מיני מקומות.

אני מניח שזה לא בגרמניה, זה ממקומות כמו אפריקה או רוסיה.

בעיקר, אבל גם בגרמניה יש גם מה למצוא, יש לי דברים די נדירים שחלקם הגיעו מגרמניה.

דברים כמו?

יש לי חצי גולגולת של ממותה, הפיל הקדום ולא מעט עצמות קדומות שגם הן די נדירות.

אגב, למה אתה משתעל כל כך הרבה?

אני עם אסטמה, קיבלתי התקף לפני כמה ימים ובגלל שאנחנו באמצע מסע הפרומושיין לאלבום החדש לא הצלחתי להשיג את התרופות שלי.

אתה תגיע בשלום להופעות?

כן, כן, הצלחתי להשיג את התרופות והמצב משתפר בהדרגה, אני עם אסתמה כבר לא מעט שנים וזה בסדר.