מרואין: Richard Z. Kruspe-Bernstein, גיטריסט ומקים להקת Rammstein

אין ספק שההצלחה האדירה של Rammstein היא תופעה נדירה, להקה כבדה, אפלה, ששרה בשפה הגרמנית, ובכל זאת הפכה לאחת מלהקות הרוק הגדולות בעולם, עם מכירות של מיליוני אלבומים ורוטציה סדירה של קליפים ב MTV. השילוב של מטאל ואלקטרוני שאפיין אותם באלבומים הראשונים הוחלף בהדרגה למוזיקה הרבה יותר בסיסית ופחות מקושטת, ואלבום החדש Rosenrot מהווה עוד צעד בכיוון.

לכבוד צאת האלבום קיימנו את הראיון הראשון של הלהקה עם אמצעי תקשורת ישראלי, ועל השאלות הרבות ענה גיטריסט ומקים הלהקה, Richard Z. Kruspe Bernstein.

היי ריצ'רד! הייתי רוצה להתחיל עם האלבום החדש, מה בדיוק אומר שמו, ומה כוונתו?

Rosenrot בתרגום חופשי לאנגלית זה "Red Rose", יש לשם משמעויות רבות בגרמנית שאובדות במעבר לאנגלית, והוא מתבסס על שיר גרמני עתיק. במקור חשבנו לקרוא לאלבום Riese, Reise II או משהו, כי רובו מורכב משירים שנכתבו במהלך הקלטת האלבום הקודם, אבל כשנכנסו לאולפן והקלטנו את השירים הנוספים ראינו את האלבום קורם עור וגידים משלו, ולכן רצינו לתת לו גם זהות עצמאית.

איך העטיפה של האלבום, שמראה ספינה ועליה שם האלבום תקועה בקרח, מתקשרת לשיר?

היא בכלל לא! (צוחק), אין קשר בין השם לבין הספינה, הספינה מבחינתנו מייצגת את הלהקה, מעין מכונה אדירה שמיידי פעם נתקעת במקומות שאליה היא מגיעה, משהו כמו הסיטואציה של להוציא אלבום, ואז לצאת לפגרה של כמה חודשים, כמו מה שאנחנו עושים עכשיו!

מבחינת הסאונד של האלבום החדש, הוא ממשיך לדעתי את הקו שהתחלת באלבום הקודם, הוא נשמע יותר בסיסי, יותר אורגאני, ההיפך המוחלט מהסאונד המלוטש והגרנדיוזי של Mutter

זה בדיוק מה שרצינו לעשות, אתה צריך להבין ש Mutter היה אלבום דחוס מאד, הכי מוקצן שעשתה הלהקה אי פעם, ורצינו ללכת בכיוון יותר חיי, פחות מצוחצח, בעיקרון המפיק שלנו פשוט אמר לנו לנגן ברצף, לא מיליון טייקים וליטוש אי סופי, אלא יותר נגינה רצופה באולפן, ובגלל זה הסאונד היותר טבעי שבאלבום.

בכלל מבחינת האלבומים שלכם, Mutter היה לדעתי נקודת המפנה אצלכם, הוא פתאום הכניס עיבודים תזמורתיים, סאונד סופר מלוטש, גיטרות בשרניות, מה קרה באלבום ההוא שעשה אותו כל כך שונה מהקודמים?

ב Mutter פשוט רצינו לשנות את מה שהלהקה עשתה עד אז. אם לפני כן שילבנו הרבה כלים אלקטרונים והרבה סינתוז של הסאונד, ב Mutter החלטנו להדגיש דווקא את הצד המטאלי, יותר גיטרות, יותר גודל, אני ניגנתי שם בגיטרה ב 24 ערוצים בערך, המון סאונדים והרבה עומק, ואני חושב שזה מה שעשה את האלבום לכל כך שונה עבורנו, אפשר להגיד שזה האלבום הכי "גדול" שעשינו.

באלבום החדש יש דואט עם הסולנית של להקת Texas, Sharleen Spiteri, אך נולד הרעיון לשיר הזה?

את השיר כתבתי כבר לפני 4 שנים, הוא היה מוכן במגירה ותמיד ראיתי אותו כדואט, תמיד חשבתי שעוד קול נשי יחד עם הקול של Till, הסולן שלנו, ישב יפה בו. המפיק שלנו הוא זה שהציע את Sharleen, ולדעתי היא עשתה עבודה מעולה והשיר יצא נהדר.

עוד קטע יוצא דופן באלבום הוא השיר בספרדית, עם הזמרת Carmen Zapata, מאיפה הוא הגיע?

משהו שמאפיין אותנו בשנים האחרונות הוא חוסר הפחד לנסות כל מיני דברים, אין שום דבר שנמנע מלעשות, ואחד הרעיונות היה השיר הזה בספרדית, שוב, את Carmen הביא המפיק שלנו.

היה לך מושג במוזיקה מקסיקנית לפני כן? ידעת אך לכתוב את קטעי החצוצרות בשיר?

זה סיפור די מצחיק, האמת שבהתחלה אלו לא היו חצוצרות, בהתחלה הלחן בכלל נשמע טורקי או משהו, מוזר, בשלב מסוים החלטנו להעביר את זה לחצוצרות וזה יצא בול!

השיר Mann Gegen Mann עוסק במערכת יחסים הומוסקסואלית, מה הייתה הכוונה שלכם כשכתבם על הנושא?

(נשפך מצחוק)
אני לא מנסה לרמוז כלום…

לא, לא, זה בסדר, היו שמועות שאנחנו הומוסקסואלים בעצמנו בעבר.. זה פשוט נושא שרצינו לכתוב עליו, לתאר את הסוג הזה של מערכות יחסים, אין לנו טאבו על שום נושא, וכבר הודענו בעבר שאין דבר שלא נכתוב עליו.

המוטיב של לשיר בשפה זרה, אגב, היה גם באלבום Reise, Reise, שם היה השיר Moskau, ששרתם ברוסית, מאיפה הוא הגיע?

תמיד היה לנו מקום בלב לעיר הזאת, כולנו גדלנו במזרח גרמניה תחת הצל של הקומוניזם, אבל מאז הופענו שם, ויש לנו הרבה חברים טובים, אנחנו נוסעים לפחות פעמיים בשנה סתם כדי לבקר את החברים שלנו שם, זאת עיר מיוחדת, יש בה משהו שאין בשום מקום אחר בעולם.

הבנתי שבמקור היו אמורות לשיר צמד הבנות מלהקת Tattoo.

נכון, רצינו שיר שיוכל להתאים לרדיו גם שם, אבל יש להם משהו כמו חמישה מנהלים, וכמה חודשים ניסינו לגרום לזה לקרות וזה לא קרה, ולכן ירדנו מזה והשתמשנו בזמרת אחרת.

הייתי שואל אך הגעתם אליהן אבל אני מוכן להמר על המפיק שלכם..
(צוחק) נכון!

שאלה שבטח נשאלתם עליה שבעים אלף פעם, אבל אני לא זוכר שראיתי תשובה, למה לשיר בגרמנית? מזמן כבר יצאתם מגבולות גרמניה ואתם נמכרים במיליונים בכל העולם, למה לא לשיר בשפה שאנשים יבינו?

שאלה טובה, אני מניח שבסיס אנחנו לא רוצים לשכוח מאיפה באנו, בגרמניה הצלחנו וזאת תמיד המדינה שלנו, אני לא נגד לשיר באנגלית באופן עקרוני, האמת היא שיש לי פרויקט צדדי שבו השירה היא באנגלית, אבל Till כותב ושר כל כך טוב בגרמנית, ויש כל כך הרבה משמעויות כפולות ורעיונות לירים מדהימים אצלו, שזה נראה לי כבזבוז לשיר בשפה אחרת.
מעבר לכך יש במוזיקה משהו שפשוט יושב נכון עם השפה, המוזיקה מתאימה לה הרבה יותר מאנגלית, מה עוד שיש כל כך הרבה אומנים זרים ששרים באנגלית, למה לא לשמור על ייחוד?


אפור מתכתי וקר

אני מבין שאתה ברחת ב 89' ממזרח גרמניה למערב, ושם הקמת את הלהקה?

לא בדיוק, אמנם ברחתי למערב, אבל אחרי שנה חזרתי למזרח ושם הקמתי את הלהקה, הם כולם אנשים שהכרתי לפני, Till למשל היה מתופף של להקת פאנק שניגנתי בה, זה היה אחרי שביקרתי בארה"ב וחזרתי לגרמניה, ואז רציתי לעשות להקה שתהיה לה זהות משלה, בהתחלה שרתי בעצמי, באנגלית, אבל זה לא נשמע לי טבעי ונכון וביקשתי מ Till להיות הסולן.

מה מבחינת ההשפעות על המוזיקה שלכם? כשרק התחלתם חשבתי ש Die Krupps היו השפעה גדולה.

הם היו יותר קרובים למוזיקה אמריקאית, שרו באנגלית, חלק מהם היו אמריקאים, נכון שהם שילבו אלקטרוני ומטאל בשלב מוקדם מאד, אבל הם לא היו ממש השפעה עלינו. אני יותר הושפעתי מלהקות גרמניות. בכלל, הקצב שלנו הוא קצב גרמני לכל דבר, זה כמו מוזיקת מצעד, וזה קצב מסורתי גרמני שחוזר אצלנו בהרבה מהשירים.

אחת ההאשמות שחזרו על עצמן לגבי הלהקה, בעיקר משום מה בעיתונות הגרמנית, היא שאתם פרו-פשיסטים או אפילו נאצים, למה לדעתך זה קרה?

זה היה לפני עשר שנים, המבול הגדול של ההאשמות, היום זה די נרגע. אחת הבעיות של האומה הגרמנית היא שהם סובלים מחוסר ביטחון בקשר לזהות שלהם, בקשר להיסטוריה שלהם, מסיבות די ברורות, וזה גורם להם לחשדנות ולבחון כל דבר בזכוכית מגדלת, וכך זה נעשה כלפינו. במילים שלנו נהגנו ללעוג לזה, אבל כיום אני חושב שרוב האנשים כבר הבינו שמדובר בשטות. חלק מזה זה בגלל השימוש בשפה הגרמנית, זה תמיד מתקשר לאנשים עם לאומניות וכאלה.

מוטיב קבוע שאנשים מתייחסים אליו בלהקה, הוא הוידיאו קליפים המאוד מושקעים ומלאי המחשבה שלכם, הרעיונות באים מהבמאים, או מהלהקה?

80% מהם בא מאיתנו, אנחנו עושים ישיבות וחושבים על רעיונות, בשנה האחרונה הגיע יותר גם מבמאים, כי יש כל כך הרבה קליפים, אבל עדיין הרוב בא מאיתנו.

חשבתם לנתב את התיאטרליות הזאת והרעיונות האלה לצורך סרט למשל?

בהחלט! האמת היא שאנחנו כבר מחפשים הרבה זמן איזה פרויקט שנוכל לשחק בו, הבעיה שכולנו רואים עצמנו משחקים בתפקידים גדולים, וכולנו רואים את עצמנו בתור דמויות מרושעות..(צוחק).

משהו כמו שודדי הבנק בקליפ של Ich Will?

בדיוק. לא מזמן פגשתי חבר, שביים בעבר את הסרט Spawn, והוא אמר שהוא מת לעשות איתנו איזה סרט, אבל אני מניח שנחכה לרעיון המתאים ולתסריט המיוחד שיראה לכולנו.

לסיום רציתי לבדוק כמה שמועות שנפוצו על הלהקה, ולראות אלו מהן אמיתיות. הראשונה היא ש Till היה שחיין אולימפי לפני שהצטרף ללהקה.
(צוחק) אני חושב שאת זה אפשר לפסול..
מה עם… אני לא ממש יודע אך לומר את זה… מה עם זה ש Till נהג ללבוש אבר מין מזויף בהופעות ולהשפריץ ממנו מים על הקהל?

סליחה? לא ממש הבנתי.

או.קי… זה לא נשמע טוב. .. אבל ננסה שוב, מה עם זה ש Till לבש זין מגומי ועשה כאילו הוא משתין על הקהל בהופעות?

אההה!! זה נכון!

מזל.. לא הייתי בטוח אם לשאול את זה..

לא לא, הוא עשה את זה, הוא כבר לא עושה את זה היום.

כן, אני מניח שלהקה שמוכרת מיליונים לא יכולה להרשות לעצמה להשתין על הקהל שלה.
(צוחק) נכון..
מה עם זה שב Reise Reise יש קטע נסתר שמוקלט הפוך, ובו יש הקלטה של קופסא שחורה של מטוס יפני שהתרסק?

סליחה??? את השמועה הזאת אפילו לא שמעתי, אבל זה רעיון מגניב!

ולסיום, מה עם להופיע בישראל?

בהחלט, אני אף פעם לא הייתי אצלכם והבטחתי לעצמי להופיע בכל מקום אפשרי, אז אחרי שנסיים את הפגרה שלנו זאת בהחלט אופציה.