מרואיין: Alex Staropoli, קלידן להקת Rhapsody Of Fire

הלהקה שהייתה ידועה כ-Rhapsody, חוזרת ובגדול. מובילת הפאוור מטאל הסימפוני, שלימים הפך לסגנון משלה בשם "מטאל אפי", עברה לא מעט תלאות בשנים האחרונות, בעיקר בצד המשפטי – אם זה על שם הלהקה, שנאלץ להשתנות ל-Rhapsody Of Fire, או אם זה הסכסוך שאליו נכנסה עם חברת התקליטים הקודמת שלה (בבעלות מנהיג להקת Manowar) שלמעשה גרם לה להיעלם מהשטח. עד לא מזמן כמעט ולא ידענו מה קורה איתה, כשלפתע הגיעה ההודעה הרשמית – אלבום חדש, לייבל חדש ומכובד, ובעיקר, רוח חיים מחודשת באותה להקה שיצרה כמה מאלבומי הפאוור החזקים בשנות ה-90' המאוחרות.

עם כל החידושים, מי שנשאר קבוע בלהקה הם המוחות מאחוריה – הגיטריסט Luca Turilli והקלידן Alex Staropoli ממשיכים לייצר אלבומים כאילו היו פסי-קול של סרטים, מלאים בקטעי מוזיקה אפיים ובליריקה העוסקת בדרקונים, מכשפים ושאר מפלצות תועבה. יש שיאמרו שזה מיושן, או שזה ילדותי, אך עבור כל אלו שרוח הנעורים עוד לא יצאה מלבבם האפל, הגיע הזמן לחזור לעולם הדמיוני של Rhapsody Of Fire, ולדבר עם הקלידן, שאמנם לא חלק פרטים עסיסיים על המשפט עם מלכי המטאל (ניסינו), אבל שמח לפרט על הליך יצירת האלבום השביעי של הלהקה, The Frozen Tears Of Angels, וגם קצת על נושאים אחרים.

אז Rhapsody Of Fire חוזרים! נראה מוזר שעד לפני כמה חודשים אף אחד לא ידע מה קורה איתכם ואז פתאום בום! אלבום חדש, בום! Nuclear Blast, בום! הכל… איך המרגש שם במחנה הלהקה בנוגע לחזרה שלכם ולאלבום החדש?

זו חוויה נהדרת לשחרר את האלבום החדש, וכמובן, אנחנו מאד מתרגשים לחתום עם Nuclear Blast ולעבוד איתם. אנחנו משחררים אלבום שאנחנו מאד גאים בו, חיכינו המון זמן בשביל זה, ועכשיו אנחנו סוף-סוף חוזרים.

האלבום החדש נשמע מאד מבטיח, כמה זמן לקח לכם לעבוד עליו ומה נתן לכם את הכוח להמשיך למרות שלא ידעתם מתי הבעיות המשפטיות יפתרו?

לקח לנו פחות או יותר כשנה לעבוד על האלבום. במהלך התקופה הלא ידועה, התשוקה והלב שלנו עזרו לנו להתמקד בהלחנה – רק לשבת מול הפסנתר, מול המחשב, או Luca עם הגיטרות, להרכיב את כל הרעיונות האלה, ופשוט לחשוב על המוזיקה. אנחנו מוזיקאים, זה מה שאנחנו אוהבים לעשות, גם אם זה אומר רק להלחין מוזיקה ולחשוב שיום אחד היא תגיע למעריצים שלנו – זו הייתה האנרגיה העיקרית שגרמה לנו להמשיך לעבוד.

האם השתמשתם ברעיונות ישנים במהלך הלחנת האלבום החדש? האם הם השתנו במהלך הזמן הזה?

זו שאלה טובה. כמו שאמרתי, לקח לנו שנה להלחין, אבל מה שחשוב זה שלא הלחנו שירים שכבר היו לנו, ממש התחלנו מאפס – האלבום הזה הוא חדש לגמרי, והוא גם נשמע מודרני יותר. עבורנו היה מאד חשוב להתחיל משהו מכלום, משהו חדש, ולשחרר שירים שהם מאד ישירים, מאד כבדים ותזמורתיים, אבל עדיין שירים שיהיה לנו כיף לנגן על הבמה ולהשתגע איתם. מה שטוב זה שלכל אחד בלהקה יש שיר מועדף אחר, לדוגמא, אני אוהב את "The Frozen Tears Of Angels", המתופף אוהב את "Raging Starfire", ו-Luca אוהב משהו אחר, אז כולם אוהבים לנגן משהו שונה. זה סימן טוב, ואני בטוח שהמעריצים יעריכו את זה.

האלבום מביא את הפרק השלישי בסאגת ה-Dark Secret, תוכל לתת לנו סקירה קצרה על מה קרה עד כה בעלילה ועל מה מספר האלבום החדש?

[צוחק]… קצת קשה לי, Luca הוא המוח מאחורי המילים, אז בשבילי זה תמיד טרגדיה לנסות לדבר על זה. מה שהיה חשוב לי באלבום כמוזיקאי, מההתחלה, היה האווירה, שתוכל לדמיין עד כמה קר וקפוא. מההתחלה Luca רצה לבטא את האווירה ואת הרגשות של המילים עם המוזיקה, אז המטרה העיקרית שלנו הייתה להלחין, לסדר ולמקסס את המוזיקה בצורה שהמאזין יוכל באמת להרגיש את הסביבה של הסאגה – ממש להרגיש, לא רק עם מלודיות, אלא עם שימוש בצלילים מיוחדים וכלים נוספים, שהפכו את המוזיקה לחיבור ישיר עם המילים. בנוסף יש לך גם את הצד הגרפי, את העטיפה, ויש משהו ב-3 האלמנטים האלו ביחד, שמבטא את כל מה שהסאגה מדברת עליו – ההרגשה של הקור היא השראה בכל השירים הללו.

הלהקה ידועה באווירה האפית במוזיקה שלה ובעבר אף השתמשתם בתזמורות גדולות ואנשים מפורסמים כמו השחקן Christopher Lee לתרום לכך. למה נוכל לצפות באלבום החדש?

בהמשך לשאלה הקודמת, המוזיקה מאד חשובה כדי להבין את הסיפור. יכלנו להשתמש בתזמורת גדולה, אבל לא רצינו לעשות את זה שוב, רצינו שיהיו לנו כמה כלים מיוחדים, אבל בסופו של דבר רצינו סאונד יותר מודרני. התחלתי למשל להשתמש בכמה צלילי קלידים שלא בחרתי בהם בעבר. אנחנו עדיין מלחינים בצורה הקלאסית, אבל באלבום הזה, רצינו שיהיה מגע מודרני. כמובן שיש לנו את המטאל הסימפוני שאנחנו ידועים בגללו, אנחנו עדיין מנגנים ומסדרים את החלקים כמו בפס-קול, אבל היה לנו גם חשוב שיהיו גיטרות מאד רועשות, ו-Luca עשה עבודה מעולה עם זה – הגיטרות הרבה יותר רועשות מבעבר. אישית, אני קלידן, אני אוהב תזמורות וסידורים, אני אוהב פסי-קול, אבל עבורי, זה שיש גיטרות מאד רועשות מול הפנים שלך, היה גם מאד חשוב. כל המיקס הזה ביחד עם צלילי הקלידים החדשים, נתנו לשירים הרבה יותר אימפאקט.

האם הזמן ביחד עם Manowar שינה את דרך העבודה שלכם או הדרך בה אתם מסתכלים על המוזיקה שלכם, אם זה בהפקות כבדות או בכיוון?

בכלל לא… הדרך בה אנחנו מלחינים זו אותה דרך שהשתמשנו מ-95'… אנחנו אוהבים סרטים וסיפורים – Luca מגיע עם שמות שירים, ומשם, אנחנו מדמיינים את השירים בראש שלנו ואז אנחנו מתחילים להלחין. זה התהליך שהשתמשנו בו מאז ההתחלה, מאז הדמואים שלנו, וזה אותו תהליך שאנחנו משתמשים בו עכשיו. אני חייב לומר אבל שבעקבות הניסיון שלנו בהופעות אנחנו גם מבינים שצריך ליצור כמה שירים שיותר כיף לנגן על הבמה… לפעמים אנחנו מלחינים שירים שהם מאד מסובכים, ואמנם אפשרי לנגן אותם על הבמה, אבל בסופו של דבר, כשאתה מלחין שיר כמו "Emerald Sword", שזה שיר פשוט, הפשטות הזו היא מה שאנשים אוהבים לשמוע כשאתה מנגן לייב. הניסיון הזה באופן כללי תמיד עזר לנו להבין איך להלחין, אז כמובן, לשחק עם גיטרות כבדות וריפים גדולים באלבום החדש, ייתן הזרקת אנרגיה פנטסטית!

ללהקה יש הרכב קבוע כבר מספר שנים. האם החברים האחרים תרמו באיזושהי צורה להליך הכתיבה או שזה רק Luca ואתה?

Luca ואני תמיד כותבים את המוזיקה, אנחנו המפיקים, אנחנו מסדרים את המוזיקה, אנחנו עושים כמעט הכל ביחד, אבל הפעם, עבדנו גם עם Fabio [שירה]. עשינו כמה שירים ביחד וזה היה נהדר. בדרך כלל אנחנו תמיד רוצים לעשות הכל בעצמנו, אבל Fabio הגיע עם כמה רעיונות ממש טובים, והחלטנו לעבוד ביחד איתו. זה גם שיפר את היחסים ביננו מאד, כי כשהסולן שמח, כל הלהקה שמחה [צוחק]… גם כשאנחנו מתחילים להלחין, אמנם אנחנו מתכנתים את השירים, את התופים והכל, על המחשב, אבל כשאנחנו מגיעים לאולפן, ולדוגמא, Alex מנגן על התופים, הוא מוסיף משהו משל עצמו. בסופו של דבר, גם אם זה לא היה חלק מהליך ההלחנה, כל אחד בלהקה מביא את הכישרון שלו, ועל הבמה זה בולט אפילו יותר.

כשמדברים על אלבום של Rhapsody Of Fire, תמיד יש איזה חלק מוזיקלי או חלק סיפורי שקשור באלבומים הקודמים. האם איי פעם תשקלו לעשות אלבום עם קונספט יחיד או אפילו אלבום עם רק שירים אפיים על כל מיני נושאים?

כן, חשבנו על זה, אבל בסופו של דבר Luca הוא הכותב, אז זה יותר תלוי בו מה הוא רוצה לעשות עם מילים. אני אחראי יותר לצד המוזיקאלי, בגלל שאני לא יכול לכתוב מילים כאלה טובות [צוחק]… אבל כן, אנחנו חושבים שאולי בעתיד נוכל לשחרר אלבום, לדוגמא, שיש לו סיפור משל עצמו. זו רק ההתחלה שלנו עם Nuclear Blast, אז אנחנו פתוחים לרעיונות. עכשיו אנחנו עומדים לשחרר אלבום חדש, אבל אולי בעתיד, יהיו יותר כיוונים בעקבות שיתוף הכוחות המרגש בין Rhapsody Of Fire לבין Nuclear Blast.

סצנת המטאל השתנתה לא מעט בשנים האחרונות, ונראה כי סגנון המטאל הסימפוני שלכם הפך מאד נדיר. איך תציעו לקהל חדש להגיע לאלבומים שלכם?

כמו שאמרתי מקודם, רצינו אלבום שיהיה לו סאונד יותר מודרני, אבל שעדיין ירגיש כמו Rhapsody Of Fire, ואני חושב שבעתיד זה אפילו יתחזק. כשיש לך להקה כזו, בכל אלבום יש לך כל-כך הרבה שירים שונים, מבלדות, שירים באיטלקית, או שירים כמו "Reign Of Terror" שהם מאד אגרסיביים, אז אני לא חושב שאנחנו צריכים לדעת מה האופנה באותו זמן. אנחנו לא מכריחים אף אחד לקנות את האלבומים, אנחנו משחררים את המוזיקה שאנחנו אוהבים להלחין, וזה הדבר הכי חשוב.

בזמן שהלהקה הייתה בהמתנה, איך שמרת על עצמך עסוק? היה לך זמן להקשיב למטאל עכשווי?

אישית לא ממש הקשבתי למטאל, רציתי להתנקות מזה לגמרי ופשוט להירגע, אבל גם הלחנתי כמה שירים ביחד עם אחי עבור להקה חדשה. היו לי כמה שירים אבל אז התחלתי לעבוד על האלבום החדש של Rhapsody Of Fire. באופן כללי, חיינו את החיים שלנו בצורה נורמאלית.

לפני כמה שנים עבדת על אלבום סולו, אתה עדיין עוסק בו?

זה בדיוק מה שדיברתי עליו, אבל אני לא אקרא לזה אלבום סולו, כי עבדתי עליו עם אח שלי, וגם עבדתי עם הסולן Midnight [לשעבר Crimson Glory], אבל לצערי הוא נפטר לפני כשנה. היו הרבה שירים טובים שכתבתי בשביל Midnight, אז עכשיו צריך לראות מה נעשה איתם. הכל קרה כל-כך מהר מאז שחתמנו עם Nuclear Blast, עבדנו על האלבום החדש של Rhapsody Of Fire, ועכשיו הדלתות פתוחות ויש המון אפשרויות ליצור עוד מוזיקה – אולי אפילו לעשות פרוייקט סולו.

איך אתה רואה אתכם ממשיכים ליצור מוזיקה בשנים הקרובות עם Nuclear Blast בהשוואה למה שעשיתם בשנים הקודמות?

אני לא רוצה לעשות השוואות, למדנו מכל ניסיון, אבל זה ברור לכולם ש-Nuclear Blast זה לייבל גדול ואתה יכול לראות את הלהקות שיש לחברה, ואת ההצלחה שיש לאותן להקות. זה מצב פנטסטי לעבוד עם Nuclear Blast, אנחנו מצפים לשחרר את האלבום החדש ולצאת לסיבוב הופעות, ואז נראה מה יהיה הצעד הבא.

אם כבר מדברים על סיבובי הופעות, יש לכם תוכניות להמשך השנה?

כרגע אנחנו מעט באיחור בגלל כל המצב, אבל כמובן שאנחנו רוצים לצאת לסיבוב הופעות השנה. אנחנו עדיין לא יודעים, אנחנו רוצים לארגן סיבוב, אבל הדבר הכי חשוב כרגע זה לשחרר את האלבום, והצעד הבא יהיה לנגן אותו על הבמה ולהגיע לכל מקום בעולם. זה הדבר הכי גדול שאנחנו רוצים לעשות כרגע כמו שתוכל לדמיין אחרי כל-כך הרבה שנים.

הזכרת מקודם את הימים המוקדמים שלכם, ואני לא בטוח אם דיברתם על זה בעבר, אבל כשהייתם צריכים לשנות את שמכם מ-Rhapsody ל-Rhapsody Of Fire, למה לא רציתם לחזור לשם הראשון שלכם, Thundercross?

זה היה שם מתחילת הקריירה שלנו וגם רצינו לשמר את "Rhapsody" בתוך השם שלנו. למזלנו זה היה אפשרי, היה סיכון גדול שאפילו לא נוכל לעשות את זה, אבל מכיוון שיכלנו, החלטנו לשמור על כך. זה היה מאד חשוב לנו כי אנחנו רגילים לשם הזה, ואם אתה משנה את שם הלהקה לגמרי, זה יכול להיות כאוטי עבור המעריצים.

אתה מעדיף יותר להלחין מטאל ומוזיקה על יצירה קלאסית ידועה, או ליצור משהו חדש לגמרי?

בשלב הזה אני יכול לומר שאני אוהב ליצור משהו חדש. זה משהו שעשינו בעבר, זה היה מאד מגניב ומרגש, בגלל שהייתה לך יצירה שכבר הייתה מולחנת, והיית צריך לשנות אותה, או לשפר אותה לקהל המטאל. זה תמיד היה כיף בשבילי, תמיד היה מרגש לעשות את זה, אבל זה משהו שעשינו כל-כך הרבה פעמים בעבר, שעכשיו הרגשנו שאנחנו לא צריכים לעשות את זה שוב.

לסיום, יש לך מילים אחרונות לקהל המעריצים שלכם בישראל?

הדבר הכי חשוב זה שהאלבום החדש יצא, ואני מקווה שאתם תעריכו אותו. הדבר הבא כמובן יהיה להגיע ולהופיע בפניכם, זה יהיה פנטסטי!
|ENG|Rhapsody Of Fire – Return Of The Dragons
By: Ofir Messer
With: Alex Staropoli (Keyboards), Rhapsody Of Fire

The band that was known as Rhapsody is back. The Symphonic Power Metal leaders, who later made their own genre called "Epic Metal", had quite a few hardships in recent years, mainly on the legal side – be it the name of the band, that was forced to change to Rhapsody Of Fire, or the conflict with their previous record company (owned by Manowar leader) that actually caused their disappearance. Until recently, we hardly knew what was going on with the Italian band, but then suddenly came the official announcement – a new album, a new and respected label, and more important, a renewed spirit to a band that created some of the strongest Power Metal albums of the late 90's.

With all the new things, what's left fixed, were the brains behind the band – guitarist Luca Turilli and keyboardist Alex Staropoli continue to produce albums as if they were movie soundtracks, with lot of epic music and lyrics that deal with Dragons, Wizards and other Abominations. Some might say it's outdated, or childish, but for all those who still got a youthful spirit in their dark hearts, it's time to return to the imaginary world of Rhapsody Of Fire, and talk with the keyboardist – who might not spill the juicy details about the case with the Kings of Metal (we tried), but was happy to elaborate on the creation of the band's seventh album, The Frozen Tears Of Angels, among some other subjects.

So, Rhapsody Of Fire is back! It seems so weird that up until few months ago no one knew what was going on with you guys, and then suddenly, Boom! New album, Boom! Nuclear Blast, Boom! Everything… How's the feeling in your camp regarding this comeback and new album?

It's a great experience to deliver the new album, and of course, we're very excited about signing with Nuclear Blast and working with them. We're releasing a new album that we're very proud of, we waited a long time for this, and now we're finally back.

Your new album sounds very promising, how long have you guys worked on it and what made you keep going without knowing when the legal problems would end?

It took us one year to compose the new album, more or less. During the unknown time, we had to use our passion and all our heart to focus on the composing – just sitting in front of the piano, or in front of the computer, or Luca with his guitars, putting all these ideas together, and just thinking about the music. We are musicians, it's what we love to do, even if it means just composing music and thinking that one day the music will be delivered to our fans – this was the main energy that kept us working.

Have you used some previous ideas you had, when composing the new album? Have they changed during this time?

This is a good question. Like I said, it took us a year to compose, but what's important is that we didn't compose songs we already had, we really started from zero – this album is brand new, and it sounds more modern. For us it was important to start something from scratch, something new, and just deliver songs that are very direct, very heavy, and orchestral but still songs we'll have fun to play on stage, and go crazy with. The good thing is, that everyone in the band has different favorite songs, for example, I like "The Frozen Tears Of Angels", the drummer loves "Raging Starfire", and Luca likes another one, so everyone loves to play something different. This is a good sign, and I'm sure the fans will really appreciate it.

The album brings the 3rd chapter of "The Dark Secret Saga", can you give us a short recap of what happened so far in the story, and what the new album is all about?

[Laughs]… This is quite difficult for me, Luca is the mastermind behind the lyrics, so for me it's always a tragedy to try to talk about it. What was very important for me as musician, in the album, since the very beginning, was also the atmosphere, that you can imagine its very icy cold. From the very beginning Luca wanted to express the atmosphere and the mood of the lyrics with the music, so our main goal was to compose, arrange and mix the music in the way that the listener can really feel the ambient of the Saga – really feel it, not just with melodies, but using some special effects and some other instruments, which makes the music totally connected with the lyrics. Then you have the graphical aspect, the cover artwork, and there's something about these 3 elements, put together, that express 100% what this Saga is about – The feeling of coldness is inspired in all these songs.

Rhapsody Of Fire is known for its big and epic musical feel, while in the past you already used big orchestras and famous people such as Christopher Lee, what can we expect to find on the new album?

To follow on the previous question, the music is very important to understand the story. We could have taken a big orchestra, but we didn't want to do it again, we wanted to have some special instruments, but at the end we wanted to have a more modern sound. I started for example to use some keyboard sounds I didn't choose in the past. We're still into the classical way of composing, but for this album, we wanted to have some modern touch. Of course we have our trademark Symphonic Metal, we still play and arrange the pieces like a soundtrack, but it was also very important to have very loud guitars, and Luca did an amazing job with this – the guitars are much louder than before. Personally, I'm a keyboard player, I like orchestras and arrangements, and I like soundtracks, but for me, to have very loud guitars in front of your face, was very important as well. This whole mix with some new keyboard sounds and everything, gives the songs much more impact.

Has your time alongside Manowar changed the way you work or look at your music, when it comes to the heavy productions or direction?

Oh, not at all… The way we compose now, is the same way that we use in '95… We love movies and stories – Luca comes up with song titles and starting from there, we envision the songs in our minds and then we start composing. This is the process that we used since the very beginning, from our demos, and it's the same process we use now. But I have to say that from our live experience, we better understand that you also need to create some songs that will be more fun to play on stage… Sometimes we compose songs that are very complex, and its possible to play them on stage, but in the end, when you compose a song like "Emerald Sword", which is a simple song, this simplicity is what the people really love to hear when you play live. This live experience in general, always helped us to understand how to compose. So of course, tapping with heavy guitars and big riffs like on the new album, will be a fantastic injection of energy!

The band has a more or less constant lineup for some years now. Have the other members contributed in one way or another to the song writing process or is it just you and Luca?

Luca and I are always writing the music, we are the producers, we arrange the music, we do almost everything together, but this time we also worked with Fabio [vocals]. We did some songs together with him, and this was a great experience. Usually, we always want to do everything by ourselves, but Fabio had some very good ideas, and we decided to do it together with him. It also improved our relationship a lot, because when the singer is happy, the whole band is happy [Laughs]… Also, when we start composing, even if we program the songs, the drums, and everything on the computer, when we're in the studio, and, for example, Alex is playing the drums for real, he adds something of himself. In the end, even if it wasn't part of the composition, everyone in the band brings their own talent… and on stage, it's even more apparent.

When you talk about a Rhapsody Of Fire album, there's always a music piece or a story that laired in previous releases. Will you ever consider doing a one album-concept or even an album with just epic songs about all sorts of subjects?

Yes, we thought about it, but in the end, Luca is the writer, so it's more up to him what he wants to do with the lyrics. I'm responsible for the musical side, because I'm not able to write great lyrics [Laughs]… But yes, we think that maybe in the future we could release an album, for example, that has its own story. This is only the beginning for us with Nuclear Blast, so we are open for ideas. Now we're just about to release a new album, but maybe in the future there would be more directions with this new exciting combination of forces between Rhapsody Of Fire and Nuclear Blast.

The metal scene has changed a lot in the last few years, and it seems your type of Symphonic Metal has become very rare. How will you suggest newer crowds to approach your albums?

As I said before, we wanted to have an album that sounds more modern, but still feels like Rhapsody Of Fire, and I think that in the future this will be even stronger. When you have a band like Rhapsody Of Fire, on every album there's so many different kind of songs, from ballads, to Italian songs, or songs like "Reign Of Terror" which are very aggressive, so I don't think we need to know what the fashion is at the time. We don't force anyone to buy the albums, we'll release the music that we like to compose, and that's the most important thing.

While the band was on hold during this time, how have you kept yourself busy? Did you have time to listen to some current metal?

Personally I didn't really listen to any Heavy Metal music, I wanted to clean my mind completely and just relax, but I also composed some songs together with my brother, for a new band. We had some songs written with my brother, but then I started with the new Rhapsody Of Fire album. In general, we just lived our lives in a normal way.

A few years ago you have been working on a solo album, are you still on it?

This is what I was talking about, I won't call it my solo album, because I worked on it with my brother, and I was also working with the singer of Midnight [ex-Crimson Glory], but unfortunately he just passed away last year. There are lots of good songs I wrote for Midnight, so now we have to see what to do with them. Everything happened so fast since we signed with Nuclear Blast, we have been working on the Rhapsody Of Fire album, so now the doors are open and there's many possibilities to create more music – maybe even making a solo project.

How do you see yourself going on and creating music in the next few years with Nuclear Blast in comparison to previous years?

I don't want to make comparison, we learned from every experience, but it's clear to everyone that Nuclear Blast is big label and you can see the kind of bands they have and the kind of success their bands have. It's a fantastic situation to work with Nuclear Blast, we're looking forward to release the new album, and to go tour, and then we'll see what the next step is.

Speaking of tours, do you have any plans for this year?

Right now we're a little bit late because of the whole situation, but for sure we want to tour this year. We don't know yet, we want to organize a tour, but the most important thing right now is to release the new album, and the next step is to play on stage and go everywhere in the world. This is the biggest thing we want to do right now, as you can imagine after so many years.

You spoke about your earlier days, and I'm not sure if you mentioned this before but, when you had to change your name from Rhapsody to Rhapsody Of Fire, why didn't you want to go back to your first name, Thundercross?

It was a name from the beginning of our career, and we wanted to maintain "Rhapsody" inside the band name. Fortunately it was possible, there was a big risk to even use this name, but since we could, we just kept it. This was very important for us, because we're used to this band name, and if you change the band name totally, it could be a real chaos for the fans.

Do you prefer to compose metal and music over a known classical piece, or create something brand new?

At this time, I'd say creating something new. This is something we did in the past, it was very cool and very exciting because you have a piece which is already composed, and you have to try to change it, or improve it for the metal audience. It was always fun for me, always very exciting to do, but it's something we did so many times in the past, that this time we felt we don't need to do it again.

Finally, do you have some last words for your loyal Israeli fans?

The most important thing is that the new album will come out, and I hope it will be appreciated. The next thing of course, would be to come and play in front of you, it would be fantastic!