מרואיין: Par Sundstrom, בסיסט להקת Sabaton

Sabaton, מלבד היותה להקת הבי מטאל מלודית שבדית, מזוהה בעיקר עם משהו אחד – מלחמה. הלהקה עוסקת, מלבד אלבום הבכורה שלה, בנושאים הקשורים במלחמה, בעיקר מנקודת מבט היסטורית ותוך כדי שימוש בעובדות היסטוריות מוצקות. לקהל הישראלי הלהקה מוכרת בנוסף כמי שביצעה שיר על הצבא הישראלי ועל נצחונו במלחמת ששת הימים בדמות "Counterstrike" – שאף זיכה את הלהקה בוידיאו קליפ שנוצר ע"י מעריץ הלהקה וצולם במהלך הופעתה בישראל לפני כשנתיים. השיר זוכה לתמיכה ישראלית עזה בכל פעם שהוא מנוגן בהופעה מול קהל משלנו. ישבתי לשיחה עם בסיסט הלהקה, והכותב העיקרי בה, Par Sundstrom, שגישתו ללהקה, לתדמית ולמוזיקה שלה מסבירה הרבה על הקשר הצבאי. ע"פ Sundstrom הלהקה מתכננת כל אלבום וכל שיר כמו מבצע צבאי, כמו כן את הלבוש הצבאי של חבריה, ואת ההופעות – הכול כדי להגיע לתדמית כוחנית, מלאת עוצמה, כזו שכובשת הקהל בהופעות, כמו זו שמתכוננת ללהקה בפסטיבל Heavy Metal Tel Aviv הקרב ובא.

אהלן Par, מה המצב אצלכם בשבדיה?

גשם! לפני כמה דקות נכנסתי הביתה בריצה כדי לברוח מהגשם.

הלוואי עלינו, אנחנו כרגע מתבשלים בחום של למעלה מ-30 מעלות…

הייתי מת לקצת שמש, איזה מזל ששבוע הבא נבלה אצלכם כמה ימים.

כמה ימים זה סבבה, תנסה לחיות כל הקיץ ב-Isra-Hell ותחשוב אחרת.

[נקרע מצחוק]… את זה עוד לא שמעתי… Isra-Hell…

טוב, לעניינים. בוא נתחיל עם Coat Of Arms, האלבום החדש שלכם. מה ההבדלים הגדולים – אם בכלל – בינו לבין Art Of War שקדם לו?

יש לא מעט דברים שונים בין האלבומים. קודם כל, האלבום הוא פחות אלבום קונספט של ממש, כמו שהיה Art Of War. הפעם מדובר בשירים נפרדים שעומדים בזכות עצמם, שאמנם קשורים אחד בשני בכך שכולם מדברים על מלחמת העולם השניה או השנים שסביבה, אבל לא מספרים סיפור אחד בחלקים. זה נתן לנו יותר חופש בכתיבה ובהחלט עזר לכך שיש לנו יותר דינאמיקה בשירים, ויכולנו לעשות איתם משהו שחשוב לנו מאד – לעשות שירים שעובדים טוב בהופעה.

מה גורם לשירים לעבוד טוב בהופעה?

זה מכלול של דברים, אבל בעקרון זה אומר שהם יהיו קליטים, לא איטיים מידי ומצד שני לא מהירים ברובם בצורה לא מבוקרת, זה אומר פזמונים קליטים שגם אומרים משהו, כאלו שהקהל יהנה לשיר איתם ולהרגיש את הכוח שמאחורי השיר, אני חושב שיש כמה וכמה שירים כאלו באלבום.

מה לגבי שיר הנושא? אם הלהיט שלכם והשיר שפרץ לכם את הדרך ברוב העולם ואפשר לומר גם בישראל, הוא "Primo Victoria", אפשר בהחלט לומר ש-"Coat Of Arms" עובד באותה צורה. הוא מראש נועד להיות שיר הנושא?

אצלנו אף פעם לא ידוע מראש מה יהיה שיר הנושא, לא תכננו את זה מראש. רצינו בעקרון שירים יחסית קצרים וסוחפים, והשיר הזה בהחלט עונה להגדרה, אבל אני לא יכול להגיד שזה היה מתוכנן מראש שהוא יהיה שיר הנושא, הוא פשוט הכי התאים לזה.

בוא נחזור לקונספט הכללי של האלבום – למה מלחמת העולם ה-2? למה לא משהו קדום יותר למשל?

דווקא בגלל שזו לא מלחמה קדומה, מדובר במלחמה הגדולה האחרונה שהייתה באזורנו, המלחמה שסחפה כמעט את כל אירופה. מעבר לזה, זו המלחמה שעליה יש הכי הרבה עובדות היסטוריות מוכחות, הכי הרבה מידע. יכולנו לכתוב על איזו שהיא מלחמה קדומה, יוון או משהו באזור, אבל המידע הוא עדיין חלקי, ובחלק מהמקרים הוא גם השערות או הערכות, לעומת מלחמת העולם – שזה רוב הדברים תועדו בצורה מספקת שנותנת לנו לצייר תמונה ברורה עם השירים שלנו.

אתם שותלים לא מעט פרטי טריוויה בשירים שלכם, זה לא שאתם שרים על "החייל יורה, זה מת, זה חי, וכדומה", אלא ממש תאריכים, סוגי נשק וכו'. אני יודע שאתה באופן אישי מאד אוהב היסטוריה ולמדת את הנושא, אבל מה ההליך של כתיבת שיר כזה אצלכם? אתה משתמש בידע אישי או שאתה חופר בויקיפדיה וכאלה ושותל כמה שיותר ידע בכל טקסט?

אני מבטיח לך שרוב הדברים לא מגיעים מהידע האישי שלי [צוחק], אני אמנם מכיר ויודע לא מעט כי הנושא תמיד עניין אותי, אבל האמת היא שרוב הרעיונות לשירים והעובדות שעליהם הם מתבססים, מגיעים מהמעריצים של הלהקה. אנחנו מעודדים אותם לכתוב לנו על מלחמות או קרבות מההיסטוריה של העם שלהם, או של כל עם אחד, ואם אנחנו אוהבים את הרעיון אנחנו מנסים לבנות על זה שיר. זה מגיע לממדים שאתה פשוט לא תאמין, אנשים לא רק שולחים שם קרב ואיזה לינק, הם שולחים כמויות מידע אדירות. הם שולחים לנו ספרים, DVD, הם מתרגמים לנו ספרים שלמים! קיבלנו גם קטעי אודיו מוקלטים שבהם אנשים תרגמו מאמרים שלמים משפת המקור שלהם, רק כדי שנוכל להשתמש בהם בשירים שלנו. בסופו של דבר אנחנו בוחרים את הקטעים הכי טובים, הסיפורים שלדעתנו יהפכו לשירים טובים שיש בהם גם עניין וגם איזה מסר מידי פעם, ועל זה תופרים שיר, עם כמה יוצאי דופן מידי פעם.

אני יודע שלהקות כמו Manowar למשל, בכוונה מכניסות שמות של מדינות שבהן יש להן קהל חזק, ולו רק כדי לשמוע את הקהל הזה שר איתן בהופעה, בין השאר קטעים קצת חסרי טעם כמו השורה "Back to the glory of Germany", שקצת מדאיג לחשוב על איזה תקופת Glory הם מדברים… אתם נוטים לעשות משהו דומה כשאתם כותבים על מדינות שכאלו?

לא בדיוק, אני לא מחפש "להתלקק" לאיזו שהיא מדינה או עם, אני בהחלט עלול להעדיף לשיר על מדינות באירופה, וכאלו שבהן אנחנו מופיעים, כל עוד ההיסטוריה היא מעניינית והסיפור הוא טוב, אבל אני לא אגיד משהו יפה על הנאצים או משהו בסגנון רק כדי לגרום לאיזה גרמני לאומני להרגיש טוב לגבי העם שלו בתקופת מלחמת העולם… אני אתן לך דוגמא טובה, הופענו לפני כמה שנים בברלין, ומראש אמרו לנו שלא כדאי לבצע בהופעה את שיר הנושא מהאלבום Attero Dominatus, בעיקר כי יש שורה שאומרת "Berlin Is Burning". אמרנו "אנחנו סומכים על הקהל שלנו שיבין את ההקשר ההיסטורי" – הרי אי אפשר לתאר את הגרמנים במלחמת העולם השניה בצורה מחמיאה – והקהל בכלל לא התייחס לכך בצורה שלילית, להיפך, כולם שרו איתנו בהתלהבות את השורה…

אולי הם פשוט ממש רצו שברלין תישרף…

[צוחק] יש מצב! הם בהחלט שרו איתנו את כל השיר הזה בשמחה מוזרה.

קרה ששיר על מדינה הביא לכם מעריצים?

כן… ישראל! השיר "Counterstrike" אכן מתאר את הניצחון המדהים של הצבא הישראלי, והשיר – שאמנם עובד טוב בהופעות במדינות אחרות – הפך ללהיט הגדול שלנו בישראל, וראינו את זה בהופעה אצלכם, הקהל פשוט השתגע איך שהוא שמע את השיר, לא פחות ואפילו יותר מלהיט יותר מוכר שלנו דוגמת "Primo Victoria". חוץ מזה יש כמובן את פולין, השיר "40:1" עבר את אותו תהליך שעבר "Counterstrike" אצלכם, והוא נהיה ללהיט מטאל גדול שם – פתאום גילינו שיש לנו קהל ענקי שם. אין מה לעשות – אי אפשר לצמצם או להעלים גאווה צבאית לאומית, בסופו של דבר ההשתייכות הקבוצתית הזו, ללאום או ספציפית לכוח הצבאי שלה, היא בלתי ניתנת להכחשה, ורואים את זה בהצלחה של שירים כמו שני אלו במדינות הללו.

בוא נחזור שנייה לתיאור הגרמנים בשירים שלכם – כמעט כל מדינה זוכה לתיאור מחמיא בדרך אחת או אחרת, אבל מה עושים עם הגרמנים? איך אפשר לתאר אותם בצורה חיובית כל שהיא? אומה שהייתה מעורבת בפשע הנורא ביותר בתולדות האנושות, קצת קשה לעשות שיר שיגרום להם לאיזו שהיא גאווה לאומית.

אתה צודק, אבל מצד שני – כל מי שביקר בגרמניה בעשור האחרון יודע עד כמה המדינה הזו רחוקה שנות אור ממה שהיא הייתה לפני 60 שנה. אי אפשר להאשים את הגרמנים החיים כיום ברוע המוחלט שהיה הנחלה של האבות שלהם. כיום גרמניה היא סמל לסובלנות, וברלין היא אחת הערים המערביות והמתקדמות ביותר באירופה, הדבר ההפוך ביותר מהרוע הקיצוני ומלא השנאה של מלחמת העולם. התהליכים שעברו על העיר, ואולי בגלל הרוע שבו שקעו הגרמנים בתקופה ההיא, כל זה הוביל לסוג של תגובה הפוכה, סובלנות כלפי גזעים, דתות והעדפות מיניות.

בוא נגיע קצת לתדמית של הלהקה. בחרתם בקונספט הצבאי ואתם גם לובשים בגדים תואמים, הכול נע סביב הקונספט המלחמתי, המיליטנטי, איך זה התחיל, ועד כמה זה מתוכנן מראש?

האמת? מתוכנן עד הפרט האחרון. אנחנו מתנהלים כמו יחידה צבאית לכל דבר, כולל תכנון מהלכים, כולל מדים אחידים שתוכננו מנסיבות פרקטיות. ניסינו צבאי הסוואה מכל מיני סוגים, ומה שעובד הכי טוב זה צבאי הסוואה על בסיס של לבן ואפור, פשוט כי זה נראה הכי טוב בהופעה ועם תאורות שונות. גם כל הקונספט הצבאי התפתח כתוצאה מדרישה של המעריצים. התחלנו עם כמה שירים על הנושא, ופשוט ראינו שזה הפך לדבר שמזוהה עם הלהקה. בגלל שגם ככה זה דבר שאנחנו אוהבים, החלטנו להמשיך ולהפוך את זה לרעיון הכללי שמאחורי הטקסטים של הלהקה.

לגבי המראה – אני חושב, שבהחלט אפשר וכדאי לשלב את המראה, דרך ההופעה, המוזיקה והטקסטים כדי לתת חוויה חזקה לקהל. קהל המטאל לא רוצה איזה משהו רך או מלטף, והוא לדעתי רוצה משהו יותר מחבורת מוזיקאים שעומדת על בימה ומנגנת, אנחנו לא הרכב ג'אז. השילוב הזה של מוזיקה חזקה וסוחפת, טקסטים שאפשר לשיר ולהבין שיש משהו אמיתי מאחוריהם, וכל זה ע"י הרכב של אנשים שמשדר כוח, בעל חזות מאד מסוימת שקל מאד לזהות מתוך מאות להקות מטאל אחרות, אני חושב שזה נותן משהו – ועובדה שזה עובד בהופעות שלנו.

אם מדברים על הופעות, בוא נגיע לישראל, מה הסיבה לדעתך שדווקא אתם, מתוך הרבה מאות להקות מטאל מלודי אחרות, תפסתם פה כל כך טוב?

פשוט, הייתה לנו הזדמנות. ישי שוורץ הוא זה שהאמין בנו והביא אותו אליכם, וכשנותנים לנו הזדמנות – אנחנו מוכיחים את עצמנו. ספציפית במדינה שלכם יש קהל מדהים, אחד החזקים ביותר שראינו בכל המדינות שהיינו בהן, הקהל התחבר לשירים ונתן לנו כל כך הרבה תמיכה, כל כך הרבה אנשים שרו איתנו, השתוללו, זו פשוט הייתה חייבת להיות הופעה טובה גם מצידנו.

והפעם? מה אתה צופה?

קודם כל זו תהיה הופעה הרבה פחות סטנדרטית מאלו שאנחנו עושים באירופה, הקהל שלכם שונה והשירים שאנחנו עושים בדרך כלל הולכים לכיוונים אגרסיבים שמתאימים לקהל. מעבר לזה, אנחנו בעיקר להקה של הופעות, אנחנו נהנים על הבימה, ונותנים את כל מה שיש לנו. אנחנו רגילים להופיע באופן רציף, כמה פעמים בשבוע, אבל הפעם אנחנו מגיעים אליכם אחרי הפסקה של 3 שבועות! זו אחת ההפסקות הכי ארוכות שהיו לנו בשנים האחרונות, ואנחנו מגיעים אליכם מורעבים, אנחנו נעלה לבימה כמו להקת כרישים ויש סיכוי שזו תהיה אחת ההופעות הכי מכסחות שאי פעם עשינו.

לטייל, יצא לכם?

הפעם השבעתי את כל חברי הלהקה שלא חוזרים בלי לטייל בישראל, אני כבר חייתי בישראל לתקופה קצרה בעבר, אבל בפעם האחרונה ראינו בעיקר מטוס, מלון ומועדון, הפעם הם הבטיחו שנסייר, נראה קצת מקומות היסטורים, אז כן – Sabaton יהיו גם תיירים, ולא רק להקה!