מרואין: ז'אן, בסיסט להקת Solaris Project

Solaris Project קיימת כבר לא מעט זמן ולמעשה החלה לנגן בתור להקת פאנק-רוק. עם הזמן הלהקה ננעלה על הסגנון שלה וכעת, היא הרבה יותר מקורבת לתחום המטאל והאלטרנטיבי כאשר היא יכולה לחמם את להקת Betzefer מצד אחד, או להופיע עם להקות פאנק כמו Dead Rabins מצד שני. עכשיו, עם סיום תהליך ההקלטות של אלבום הבכורה, שוחחנו עם ז'אן, בסיסט הלהקה, שסיפר לנו קצת על ההיסטוריה של ההרכב, התוכניות לעתיד וכן גם על ההופעה המתוכננת במועדון הוורטקס.

הי ז'אן! בוא נתחיל עם שם הלהקה, מה הוא אומר ולמה הוא נבחר?

השם המקורי של הלהקה הוא Solaris והוא נבחר לפני הרבה שנים כשהיינו בני 17, עד היום אף אחד לא יודע בדיוק למה דווקא השם הזה נבחר, הינו ילדים… אבל, התוספת Project באה בעקבות שינוי כיוון של 180 מעלות בלהקה.

איך היית מגדיר את הסגנון שאותו אתם מנגנים?

אני יכול לתת הרבה הגדרות, אבל ניתן לקוראים לבחור: Nu-metal, Metal-Core, Rap-Core, Alternative Metal. לא משנה במה תבחר, הרעיון הוא ליצור גרוב מקפיץ, אנחנו לא נותנים דגש מיוחד על מלודיות, הרמוניות וכו'. אלא יותר על מקצבים, אז בא נקרא לסגנון Groove-Core. אנחנו גם לא מצפים מאנשים שבאים להופעות שלנו לתגובות כמו "הההמ… איזו מוזיקה יפה", עדיף שפשוט תשתוללו ותוציאו את כל העצבים שיש לכם.

ספר לנו קצת על המקורות של הלהקה, איך התחלתם, ממי הושפעתם, מי חברי ההרכב.

לא תמיד היינו להקה כבדה, מההרכב ההתחלתי נשארנו שניים, אני (בסיסט) ובוריס (גיטריסט). כשכל העסק התחיל ניגנו Funk, והושפענו מלהקות כמו Red Hot Chilly Peppers או Jimi Hendrix, אחרי תקופה של שנתיים אני ובוריס החלטנו לנסות לעשות פרוייקט צד ולנגן חומר יותר כבד ולכן התוספת Project. הושפענו מ-System Of A Down, Korn ו-Pantera – וזה היה הכיוון הכללי שאליו משכנו, או יותר נכון ניסינו למשוך… צירפנו ל-"פרוייקט צד" שלנו מתופף חדש, יאן, שהודיע לנו שהוא מצטרף לתקופה קצרה עד שנמצא מתופף אחר, ומאז הוא לא עזב.

אחרי תקופה של כמה חודשים הזמר שהיה איתנו החליט שהוא מוותר על הרעיון של לנגנן חומר יותר כבד ועזב, וככה הגיעה ללהקה שי (סולן). הכרנו את שי גם מלפני, הוא תמיד היה מגיע להופעות שלנו, אבל אף אחד לא ידע שהוא יהפוך לאחד הזמרים היותר חזקים שנתקלתי בהם בתחום. עם ההרכב הזה התחלנו לעבוד על חומרים חדשים, לא תיארנו שהעניין יתפוס תאוצה שכזו, ועם הזמן ההרכב הישן מת ונשאר Solaris Project.

איזה הופעות אתה זוכר במיוחד מאז שהתחלתם לנגן ביחד?

מאז שהתחלנו לנגן עברנו המון הופעות, בדרך כלל זוכרים את המוצלחות ואת ה"מצחיקות". אחת ההופעות היותר מוצלחות שלנו הייתה בפסטיפל ה"קןרסיק" בכינרת, זה פסטיבל של סצנת הרוק הרוסי בארץ, רוב הלהקות שמופיעות שם שרות ברוסית, כשהגענו לפסטיפל לא ציפינו שנהיה הלהיט של הפסטיבל, הצלחנו לאסוף קהל של כ-500 איש, ומרוב הפוגו הענקי שהלך שם, ענן אבק כיסה את כל האיזור. כשירדנו מהבמה שהיתה די גבוהה, ירקנו חול ולקח לנו שבוע להוציא את כל החול מהגיטרות!

אחת ההופעות יותר מצחיקות הייתה בבאר-שבע כשהזמינו אותנו לנגן במקום שנקרא "פב אנוש", רק כשהגענו לשם מסתבר שזה סוג של מרכז מצוקה. ניגנו בחדר בגודל של 3 מטר על 5 מטר, בלי מגברים, התופים גלשו על הרצפה, עוד שנייה מגיעים לקיר שממול, האנשים שהגיעו לא יכלו להידחק למקום הקטנטן הזה אז הם עמדו מחוץ לחלון, וכל החדר היה מקושט בציורים של ילדים ומואר בפלורסנטים, ממש כמו לנגן אצלי בחדר… אבל בכל זאת נהננו ו-"מיליוני" האנשים שבאו נהנו גם, הכרנו את חלקם ומאז הם תמיד מגיעים להופעות שלנו.

הבנתי שיש לכם גישה מיוחדת לשואו של הלהקה, אתה יכול לפרט מה היא, ולמה החלטתם עליה?

לא היתי מגדיר את זה כגישה מאד מיוחדת, אלא הסקת מסקנות פשוטה, ראינו מלא להקות שמנגנות מעולה ויושבות טוב ביחד, אבל הם מאד סטטיות על הבמה. כשאתה מנגן מוסיקה שאמורה להקפיץ אנשים, לא הגיוני שאתה לא תזוז בעצמך, ולכן אנחנו נותנים דגש חזק מאד על כל הנושא של התזוזה ועל התזמון שלנו ביחד כשאנחנו על הבמה.


Solaris Project – מקפיצים את המקום

בין השאר הופעתם עם ביצפר, אך התקבלה הלהקה עם הקהל של ביצפר?

הופענו עם בצפר פעמיים, בפעם הראשונה הזמנו אותם אלינו, לאשקלון, והרמנו אירוע עם הלהקה ובעזרתו של עוד חבר, ובפעם שנייה הם הזמינו אותנו לפתוח את מופע ההשקה של האלבום החדש שלהם. לפי התגובות ששמעתי וקראתי אחרי ההופעה אפשר לומר שהתקבלנו די טוב. אבל עדיין בתור הרכב פותח הקהל לא מגיע להופעה שלך, ניקח הכל בפרופורציות.

מה מבחינת חומרי מקור, כמה שירים יש לכם כתובים, איפה הם עומדים מבחינת הקלטה וכו'?

יש לנו פחות או יותר 20 שירים כתובים. את רוב הסקיצות הראשניות של השירים שלנו כותב בוריס, ואז כל אחד מוסיף את מה שצריך, קצב העשייה הוא מטורף יחסית, אנחנו יכולים ליצור שיר חדש תוך שעתיים ואז תוך כמה חזרות ללטש אותו.

מתוך כל השירים שיש לנו בחרנו 7 שירים לאלבום, שנמצא בתהליכי הקלטה מאז אוגוסט 2004, בעקבות עיקובים, ביטולים וכו'. אבל כרגע כל החומרים כבר מוקלטים ואנחנו נמצאים בשלבי המיקס\מאסטר. אלבום ששמו The Host צפוי לצאת באביב 2006.

סצנת המטאל בארץ ידועה כקיצונית, עם נטייה בעיקר לדת' מטאל, איפה אתה רואה אתכם משתלבים?

זה נכון שהסצנה בארץ היא די קטנה ומספיקה חצי שנה בשביל לקלוט מי עובד איפה ועם מי צריך לדבר, אבל הסצנה הקטנה הזאת מכילה קהל איכותי ומגוון, ולמרות שיש נטיה לדת' זה לא אומר שהאנשים האלו נעולים על סגנון אחד. הופענו במועדון הנמלה בחיפה לפני כשנה, זה היה אירוע של להקות בלאק. באירוע הזה השתתפו להקות מקומיות, להקות יותר מוכרות כמו Distorted וכל זאת היו של אנשים שהכירו את השיר היחיד שלנו שהוא בעיברית ("נדפק") ויותר נוטה לכיוון של ראפ. גם פאנקיסטים היו בהופעות שלנו כשניגנו עם Dead Rabins, ככה שלדעתי רוב האנשים בסצנה הקטנה של המטאל בארץ הם אנשים עם ראש פתוח ומקבלים את רוב הסגנונות בהבנה (יחסית).

לאילו להקות אחרות בארץ אתה נהנה להקשיב, ולאיזה בעולם?

מהארץ: בצפר, DMA, שרית חדד. מהעולם: KoRn, Pantera, Disturbed, Mudvayne, Limp Bizkit, ועוד רבים וטובים.

אתם במקור מאשקלון, איזה עוד להקות שאתם מכירים יש בעיר?

באשקלון יש הרבה להקות צעירות, אבל יש מספר להקות בוגרות יותר, שתי להקות שהם גם חברים טובים שלנו הם MetaX – להקת Nu-Metal חזקה ביותר שהסולן שלה הוא יאן (המתופף שלנו) ו-"פרח" – להקה שמנגנת מרגאיי ועד רוק כבד. בכללי, בדרום יש הרבה להקות עם הרבה פוטנציאל, רוב הבעיה של אותן להקות היא להתערבב בסצנה, כלומר להגיע למרכז ולהיחשף מול קהל חדש. הבעיה היא שאף מפיק לא יפיק ערב כזה ללהקה וכמעט אף מועדון לא יתן ללהקה לנגן אם היא לא תתחייב להביא קהל, וזה משהו שמאוד קשה לעשות בשביל להקה צעירה שעכשיו צריכה "לגרור" את כל החברים שלה מאשקלון, באר-שבע, אשדוד או כל מקום אחר שלא ממוקם במרכז הארץ. הסיכוי היחיד הוא לקחת חלק בפסטיבל כלשהו אבל גם אז יש תנאים, ומרוב הלהקות אף אחד לא זוכר שום להקה…

בוא ספר לנו קצת על עצמך כבסיסט, איך היית מתאר את סגנון הנגינה שלך? איזה נגנים היוו את ההשפעה הגדולה ביותר עליך?

הייתי מגדיר את סגנון הנגינה שלי כלא מוגדר. האמת רוב השירים שלנו בנויים על ריפים ולא על סולמות שלמים ולכן אני ויאן נותנים דגש מאד גדול על Drum & Bass, קודם כל אנחנו מושיבים את הבס והתופים ומעל בוריס מלביש את הגיטרה, מה שדי קשה לבצע במקרה שלנו כי בוריס הוא זה שממציא את הריפים…

המוסיקאים שהשפיעו עלי הכי הרבה היו: Ryan Martunue (Mudvayne), Les Claypool (Primus), Fieldy (koRn).

מה צפוי בהופעה הקרובה שלכם במועדון הוורטקס?

קודם כל נקווה לטוב, אנחנו מתכננים לנגן תוכנית מלאה של 10 שירים, חלקם מהאלבום, וחלקם חדשים יותר. הכנו תוכנית הופעה מיוחדת בשביל ההופעה הזאת, כדי להתאים את עצמנו לאווירת החג, אז נשאר רק לקוות שכל מי שיגיע יהנה… לפנינו יעלו להופיע 2 להקות Natural Psycho ו-DMA שהיא להקה שאנחנו מכירים טוב מאד, להקה מעולה וחברים טובים שלנו, שעוד מעט עוזבים אותנו ונוסעים לקנדה.

מה התוכניות לעתיד של הלהקה?

התוכניות די ברורות כרגע, אנחנו חייבים לסיים את האלבום לתת לאנשים משהו לשמוע חוץ מהופעות חיות, למרות שכולנו נהנים מהן יותר. אחרי שנסיים עם האלבום הכיוון הכללי הוא חו"ל כי בסופו של דבר אנחנו שרים באנגלית (למעט מספר קטן של שירים שהוא בעיברית) וכולם יודעים שבשביל להתקדם בסגנון הזה של המוסיקה צריך להתקדם לכיוונים כמו אירופה או אמריקה. אבל כשנגיע לגשר נחצה אותו, בשנה הקרובה אנחנו יכולים להבטיח שלא ניתן לכם לנוח ועוד תשמעו מאיתנו הרבה, תודה רבה וחג שמח!