מרואין: Mike Mushok, גיטריסט להקת Staind

Staind החלה דרכה כאחת הלהקות הראשונות שהוחתמו בלייבל Flawless של Fred Durst, היא אמנם הוקמה בשנת 1995 כשההשפעות העיקריות על חבריה היו להקות כמו Pantera ו-Sepultura, אבל ריכוך המוזיקה היה מה שהוביל לפריצה הענקית שלה, עליה אחראים במיוחד שני להיטי הענק "It's Been A While" ו-"Outside". הגישה הפוסט גראנג'ית שאותה אימצו, בה משלבים חברי הלהקה ריפים של דיסטורשן מצד אחד ומצד שני בלדות רוק מלודיות הפכה את להקתם לפופולרית מאוד בקרב חובבי מוזיקת הרוק והמטאל בארה"ב ובכל העולם – וזה השתלב היטב בגל המטאל האלטרנטיבי ששטף את ארה"ב בתחילת העשור. עם חמישה אלבומים ומכירות של כ-15 מיליון עותקים, מגיע עכשיו האלבום השישי The Illusion Of Progress, ולכבוד יציאתו תפסנו לשיחה את Mike Mushok גיטריסט הלהקה, שסיפר לנו איך שיר נולד, כיצד לבחור מפיק לאלבום ולמה תמיד כדאי להביא עוד זוג מכנסיים לכל הופעה.

היי מייק, בדיוק הוצאתם אלבום חדש, איך אתה מרגיש לגביו? האם קיבלת תגובות מהקהל?

אני מרגיש ממש טוב בקשר לאלבום. עבדנו מאוד קשה עליו כמו שכל להקה תמיד עובדת, כדי לעשות את האלבום הכי טוב שאפשר. אני מאוד גאה במה שעשינו, יש שם שירים טובים. זה אלבום שהיה קצת שונה בשבילנו, עשינו דברים קצת אחרת ממה שעשינו בעבר, ואני שמח שיש לנו את היכולת לעשות את זה ולגדול ביחד כלהקה.

בדרך כלל כשלהקה מוציאה אלבום היא אומרת שזה האלבום הכי טוב שלה, האם אתה מרגיש ככה? ומה מיוחד בשירים האלו?

אתה יודע, הרגשתי ככה לגבי כל אלבום שהוצאנו בעבר. לדעתי אם אתה מוציא דיסק ולא מרגיש שזה הדבר הכי טוב שעשית, כנראה שעוד לא סיימת את העבודה שלך. אני לא חושב שאפשר להוציא אלבום ולהגיד, זה לא טוב כמו דברים אחרים שעשינו. אתה חייב להרגיש שזה הדבר הכי טוב שעשית ואני בהחלט מרגיש ככה.

מה עושה את ההבדל?

אני לא יודע, אני חושב שהגישה שלי לנגינת גיטרה היתה קצת שונה. חלק מהשירים הם קצת שונים. כשהמצאנו את הריפים לא הייתי בטוח שאלו שירים שמתאימים ל-Staind אבל כש-Aaron חיבר על זה את המלודיות של השירה הם הפכו לשירים ממש טובים.

בוא נדבר על השם של האלבום, The Illusion Of Progress – זה שם שאפשר לפרש אותו בכמה דרכים.

בהחלט, אני מודע לזה. זה הגיע כש-Aaron ו-Johnny K [המפיק] היו אמורים לעבוד על הטקסטים לשירים ועשו הכל חוץ מלכתוב. לפעמים זה קשה להיות יצירתי. קשה להחליט שעכשיו עובדים וזה ישר קורה. אז הם הסתכלו ב-Ebay וזה היה נראה כאילו הם עובדים, אז Aaron אמר, "It's The illusion Of Progress" זה כמו שאתה צריך לעשות משהו אבל אתה לא באמת עושה אותו וזה משהו שנדבק אלינו ומשם הגיע שם האלבום.

הזכרת את Johnny K, תמיד תהיתי איך בוחרים מפיק, האם העדפתם אותו? או שפשוט כל אלבום אתם רוצים להתנסות עם מישהו אחר?

זה תלוי, עבדנו עם Josh Abraham על שני אלבומים. ואח"כ עברנו ל-David Bottrill עד האלבום הקודם. באלבום הזה פנינו ל-Johnny. זה מגיע לבחירה שלנו בתור להקה, מה אנחנו רוצים לעשות? מה הלקחים מהאלבום הקודם? חוץ מזה, אנחנו מדברים עם כל מיני אנשים, מי מהם פנוי, מי מראה נכונות ועיניין רציני לעבוד איתנו. Johnny הביע רצון חזק לעשות איתנו את האלבום הזה. היו לנו כמה שיחות ממש טובות איתו, וזה הרגיש כמו הדבר הנכון לעשות. אין לי חרטות לאחר מעשה, זאת היתה חוויה מעולה בשבילי ובשביל כל הלהקה. אני חושב שיצא אלבום טוב, ואהבתי לעבוד איתו, אבהתי את צורת העבודה שלו ואת הרעיונות שהוא הביא לשירים.

הצבתם רף מאוד גבוה עם שירים כמו "It's Been A While " ו-"Outside", האם אתם לוקחים את זה בחשבון ומנסים להתעלות עליהם כשאתם כותבים שירים חדשים?

אני לא חושב, זה יותר משהו שחברת התקליטים חושבת עליו. אנחנו פשוט רוצים ללכת עם הרעיונות שאנחנו חושבים שטובים ורעיונות שאנחנו רוצים לפתח, ובסוף היום כשאנחנו מקשיבים למה שיצא, אנחנו שומעים את השיר וחושבים האם השגנו את המטרה, האם כתבנו שיר טוב. זה סוג של מסע שאתה עושה, בין אם זאת הפעם הראשונה שאתה מתחיל לעבוד ועדיין אין לך רעיונות מגובשים, ואחרי חצי שנה יש לך 14-15 שירים מוקלטים. בנקודה הזאת אתה מקשיב לכולם כיחידה אחת ואז אתה מקבל מושג איפה אתה עומד. היו פעמים שהגענו לנקודה הזאת ואמרנו "אנחנו צריכים לכתוב עוד שירים", היו פעמים שהרגשנו שממש הצלחנו. הפעם כשהשמענו את זה, חברת התקליטים חשבה שהאלבום מוכן, וגם אנחנו.

איך אתה מתחיל לעבוד על שירים? אתה יושב לבד, או שזה קורה בג'אם עם חברי הלהקה? והאם היה שינוי בתהליך הכתיבה של השירים בלהקה?

תהליך כתיבת השירים נשאר אותו הדבר, והוא בעצם שילוב של שני הדברים שאמרת. זה מתחיל בלשבת לבד ולהמציא מלא ריפים ורעיונות. ואני מנסה להמציא חלקים שישמשו לשלבים שונים כמו בתים ופזמונים, כמה חלקים שאני מרגיש שיעבדו טוב ביחד. בשלב הזה, אם Aaron מרגיש שהוא יכול לשיר על זה, אז זה השלב הראשון. כי הוא חייב להרגיש שהוא יכול לשיר על זה. משם אנחנו מתחילים לעשות ג'אם כלהקה, ומנסים לבנות עיבוד ולהמציא תפקידים בין אם זה הגרוב תופים, או ליין הבאס. מייצרים משהו שאפשר לנגן מהתחלה עד הסוף עם כל השינויים וזה צריך לעבוד. בדרך כלל, השלב האחרון שקורה אחרי שמקליטים את השיר, זה ש-Aaron ממציא את המלודיה של השירה והמילים.

השירים של Staind לרוב עצובים ובעלי אופי מינורי, האם אתה מרגיש שזה נהיה יותר קשה לכתוב שירים כאלו ככל שהקריירה שלך מוצלחת, והלהקה נהיית מאוד פופולרית?

אני שמח שהדברים שעשינו הצליחו מאוד, ואני מרגיש בר מזל בגלל זה. אני לא ממש מקדיש לזה זמן מחשבה כשאני כותב. מבחינתי, אני ממציא ריפים ומהלכי אקורדים שאני חושב שיעבדו טוב, או שיהיו קאטצ'ים או מוזיקליים. השיקול שלי הוא אם אני אוהב את זה או לא. השירים האלו מייצגים את מי שאנחנו, אז אנחנו צריכים לאהוב את זה קודם כל.

האם אתה מקשיב למוזיקה כדי לקבל השראה? איזה סוג של מוזיקה אתה שומע?

האמת שאני לא מקשיב להרבה מוזיקה. מי יודע מאיפה השראה מגיעה, לפעמים אני יושב עם הגיטרה ואני ממציא שלושה או ארבעה רעיונות שאני חושב שהם טובים. לפעמים אני יכול לשבת שעות על גבי שעות ולא לעשות משהו אחד שאני אוהב. זה משהו שאתה לא יכול לדעת, זה מסוג הדברים שכשזה בא, אתה מקבל את זה לוקח, ובשאיפה מקליט את זה איפהשהו שלא תשכח. אחרי כמה זמן אתה חוזר לזה מקשיב ומקווה שתאהב את זה שוב. זאת הדרך שאני תמיד עובד. אני מקליט כמה שיותר רעיונות, שוכח מהם ממשיך הלאה, וכשמגיע זמן לעבוד על אלבום חדש, אני חוזר לרעיונות, שומע אותם ובודק איך זה מרגיש לי, מה תופס לי את האוזן ומה אני רוצה להביא ללהקה.

אמרת שאתה לא מקשיב להרבה מוזיקה, אבל בכל זאת, מה אתה חושב על איך שמוזיקת רוק נשמעת היום? Staind היא להקה גראנג'ית, לא היית רוצה להתנסות בדברים אחרים, כמו מוזיקה ממוחשבת ואלקטרונית?

יש אנשים שעושים את זה ממש טוב, אבל מי יודע? קשה לדעת מה יהיה בעתיד, אי אפשר לדעת לאיפה דברים ילכו. בשבילנו זה תמיד היה די המבנה המקובל של להקת רוק – גיטרה, באס, תופים ושירה. אנחנו מתנסים מידי פעם. הבאנו מקהלה פעם, היו לנו עיבודים לכלי מיתר בחלק מהשירים. אלו דברים שעוזרים לשיר והופכים אותו ליותר מוזיקלי וזה הרבה יותר כיף. זאת התנסות מעניינת בשבילנו. אז אני אוהב את זה, אבל מי יודע אם יום אחד, מוזיקה אלקטרונית תהיה חלק מזה.

המוזיקה שלכם מצד אחד פונה לרוקרים, ומצד שני מבוססת הרבה על בלדות, האם אתה מרגיש שיש קונפליקט בין השנים?

לא , אני אוהב את זה. אני חושב שכולנו אוהבים את היכולת שלנו להיות מגוונים ולהתנסות בכל מיני דברים. לא לעשות אלבום שיש בו רק שירים כבדים או אלבום שהוא רק אקוסטי. אני לא אומר שזה לא משהו שנעשה באיזהשהו שלב, כי בהחלט זה יכול להיות. אבל מבחינתי, אני אוהב לעשות אלבומים שאתה לא יודע מה יהיה בשיר הבא. אני חושב שזה יותר מעניין להקשיב לזה מהתחלה עד הסוף , כשזה לא רק אלבום כבד או שזה אקוסטי לגמרי. כשמחברים את כל האלמנטים האלו לשיר או לאלבום זה לוקח את המאזין למסע יותר מעניין.

רוב הלהקות מצהירות על זה שהאלבום הבא שלהן הולך להיות הכי כבד שהן אי פעם עשו. אני לא חושב שזה הקטע אצלכם.

עד עכשיו לא הרגשנו צורך לעשות אלבום כזה, אבל מי יודע, אולי האלבום הבא יהיה ממש כבד. אני ממש לא יודע, זה מאוד תלוי במה נרגיש באותו זמן. אני מרגיש שיש חלק בנו שרוצה את זה. אבל הפעם הזאת ניסינו להיות מוזיקליים ורצינו לנסות דברים אחרים.

בוא נדבר לרגע על סיבוב ההופעות שלכם, אתם מופיעים עם שתי להקות מעולות, Papa Roach ו-Seether. האם אתם בחרתם את הלהקות האלו להופיע איתכם?

אנחנו לגמרי בחרנו את הלהקות, ניגנו בקיץ עם Seether, דיברתי איתם על לעשות את הטור לאלבום החדש ביחד, היינו אמורים לעשות איתם את הטור לאלבום הקודם וזה לא יצא. משרד הבוקינג שלנו מייצג גם את Papa Roach, הסוכן שלנו אמר שיוצא להם אלבום חדש וזאת להקה שתמיד אהבתי, אז מאוד שמחתי לצרף אותה לטור שלנו, זה תמיד כיף לנגן איתה.

איך זה להיות בטור כל כך הרבה זמן , רחוק מהבית ועם חברי הלהקה שלך 24/7?

אני רגיל להיות איתם כל הזמן, אנחנו ביחד כבר 14 שנים אז זאת לא בעיה בשבילי. החלק הקשה יותר זה להיות רחוק מהבית, במיוחד שהפכתי להיות אבא לפני כמה שנים. להיות רחוק מהילדים זה בהחלט אתגר, זה לא הדבר הכי קל.

יש לך מקום מועדף להופיע בו?

אתה יודע, כל מקום שיש בו אנשים והם מתעניינים במה שאתה עושה, זה מה שעושה הופעה למוצלחת. היה לנו מזל והיו המון הופעות מוצלחות בהמון מקומות שונים.

האם יש לך חוויה מעניינת או משהו שקרה במהלך הופעה? לפני כמה ימים ראיתי סרטון של חברי להקת Iron Maiden מחליקים על הבמה, האם קרה לך משהו מביך בסגנון?

היה לי מזל, ולא החלקתי אף פעם. פעם אחת קפצתי ונקעתי את הקרסול. פעם החלקתי וזה נגמר בזה שרצתי לאורך כל הבמה, אבל לא נפלתי. אני אספר לך שלאחרונה היה לי זוג ג'ינס שכנראה היה משופשף מידי, והחלק האחורי שלהם נתלש ככה שכל התחת שלי היה בחוץ [צוחק]… Aaron עשה שיר אקוסטי אז ביקשתי ממנהל הבמה שיביא לי זוג חדש והחלפתי במהלך השיר האקוסטי.

זה סיפור מעולה!

זה סיפור מעולה אם אתה לא אני [צוחק]… אבל היה לי עוד משהו, לפני כמה ימים, והרגשתי משהו ברגל, אבל המשכתי לנגן. כשירדתי מהבמה ראיתי שהרוכסן שלי נפתח וניגנתי ככה כל ההופעה.

בוא נחזור רגע לאלבום, השיר "Pardon Me" הוא לדעתי אחד השירים הטובים בו, אתה יכול לספר עליו קצת?

בטח, זה היה אחד השירים שכתבתי ולא חשבתי שיתאים למה שאנחנו עושים. הקשבתי להקלטות, כמו שאמרתי לך שאני עושה, ונתקלתי בשיר הזה ששכחתי ממנו לגמרי. זה תפס לי את האוזן, אז ניגנתי את זה בחזרה של הלהקה כדי להתאמן על השיר, ו-Aaron שאל אותי מה אני מנגן, אז אמרתי לו שזה איזה ריף שהמצאתי. התחלנו לנגן אותו ואחרי שעה היה לנו את רוב השיר מוכן. וזה אחד השירים הטובים. לפעמים זה פשוט יוצא ככה, ואני חושב שיש משהו שונה בשיר הזה, זה קצת יותר שיר בלוז, שזה משהו שאף פעם לא עשינו.

יש סולו גיטרה ממש מעולה בשיר "Raining Again", בדרך כלל אין אצלכם סולואים של גיטרה.

זה משהו שתמיד עשיתי והפסקתי לעשות. אם היית מדבר איתי לפני 12 שנה הייתי עושה סולואים לאורך כל השיר. במשך הזמן זה התחיל לשעמם אותי, ולא התחשק לי לנגן סולו. זה גם נהיה אופנתי לא לעשות סולואים בשירים, ואני הייתי מאוד שמח לא לנגן סולואים יותר. אבל חלק מהשירים מבקשים את זה וזה ממש כיף לחזור לעשות סולואים מאחר ולא עשיתי שנים.

איך התחלת לנגן?

הדוד שלי ניגן על גיטרה, הוא היה סינגר \ סונגרייטר. ככה שמגיל 3 כבר החזקתי גיטרה. כשהייתי בן 6 התחלתי לקחת שיעורים. זה משהו שהרגשתי שאני רוצה לעשות.

לשאלה הקבועה שלנו – האם יש סיכוי לראות את Staind בישראל? אתם רוצים לבוא להופיע בשבילנו?

כן! חלק מהמטרה שלנו היא לנגן בכל העולם, זה משהו שאנחנו מאוד רוצים לעשות. יש לנו עכשיו מנהל חדש וחברת תקליטים חדשה, יש לנו סוכן בוקינג חדש, ואני מאוד מקווה שבאלבום הזה נוכל לעשות את זה. היתה לנו פגישה ודיברנו על זה שבשנה הקרובה אנחנו רוצים להופיע מסביב לעולם. זאת בהחלט מטרה שלנו. זאת היתה מטרה גם בעבר, אבל עבדנו עם אנשים שזה לא היה חשוב להם, למרות שזה היה חשוב לנו. אבל מי שאנחנו עובדים איתו עכשיו מבין כמה זה חשוב, אז אני מקווה שבשנה הקרובה זה יקרה.

כן , זה יהיה מעולה, יש לך מסר להעביר לקהל בישראל?

בהחלט, אני תמיד אוהב להודות למעריצים שמאפשרים לנו לעשות את מה שאנחנו אוהבים לעשות. להוציא אלבומים ולנגן בהופעות, אני מרגיש בר מזל שיש לי את העבודה שלי, כי זאת לא באמת עבודה, זה החלום שלי וזה משהו שאנחנו אוהבים לעשות, אז כמו שאמרתי, אנחנו מרגישים ברי מזל שיש לנו מעריצים שמאפשרים לנו לעשות את זה. אז תודה!