סטיב דיג'יאורגיו הוא אחד מהנגנים המוכשרים ביותר שהצמיחה משפחת המטאל האמריקאית של תחילת שנות השמונים ולראיה יעידו הפרוייקטים המוזיקליים שלו ואנשים כדוגמת צ'אק שולדינר או צ'אק בילי איתם הוא עבד. דיג'יאורגיו ששמו רשום על אלבומים בהם מתנוסס הלוגו של Testament, Death ו Iced Earth הוא באסיסט מחונן כל כך וייחודי עד כדי כך שלא היה ספק שזה יתבטא גם באישיות שלו ומשהו מזה ישפך במהלך הראיון שנערך איתו בדיוק בתקופה בה הוא פורה, יצירתי וביקורתי מאי פעם ("מטאליקה ומגהדת' זה חרא מסחרי") ובה הוא טוחן עבודה לקראת טיסה לנורווגיה על מנת לסמן איקס על הפרוייקט הבא בו הוא ינגן.

עבדת עם להקות רבות. עם איזו מהן הכי נהנית?

אני מנסה להפוך כל התנסות לא רק לכיף אלא גם ללמוד ממנה בנוסף, כך שיהיה קשה לבחור בין כל האנשים המגניבים שניגנתי איתם ובין כל השירים המגניבים שעזרתי ליצור. אני יכול לומר שאוליי הפרוייקט הכי פחות מוכר שלי Dark Hall הוא הכי מייצג את האישיות שלי. הפרוייקט הזה לא משאיר אף כלי נגינה ברקע ללא התייחסות מיוחדת כמו שלמטאל יש נטייה לעשות. זו להקה שבה כתבתי את כל המוזיקה ולראות את זה נולד היה מאד מהנה.

גם Sadus נחשבת כלהקה שיצרת במו ידיך. איך אתה מסביר את העובדה שזהו הרכב כל כך שקט שלא מתבלט יתר על המידה כמו ההרכבים האחרים שלך?

אני לא ממש יכול להסביר את זה אבל אני יכול לנחש.. כל חברי הלהקה, כל שלושתינו! (צוחק) חברים ממש טובים בתוך וגם מחוץ ללהקה כך שאתה יכול לקרוא לזה "התחביב שלנו", ואני מתכוון שאנחנו רואים אחד את השני כל הזמן ולפעמים צריך להזכיר לנו שיש קהל מעריצים לתחביב שלנו שמאד אכפת לו ומחכה לשמוע מאיתנו חומר חדש. כולנו עובדים ממש קשה והרבה יותר קשה לנו למצוא זמן ללהקה מאשר כשהינו צעירים יותר וכל מה שהיה לנו בראש הסתכם בלשוטט ולכתוב מוזיקה. אני חושב שאם היה לחץ כבד מבחוץ שנמשיך לתפעל את ההרכב זה היה יכול להכניס בנו הרבה יותר מוטיבציה למצוא את הזמן ולהתקדם עם ההרכב אך למען האמת אנחנו לא איזה להקה קאצ'ית וממוסחרת שמכרה מאות אלפי אלבומים. אנחנו יודעים שבכל מקרה יש את הגרעין הקשה שכל פעם דואג להראות לנו שאכפת לו ובשבילו אנחנו כאן.

איזה באסיסט מעולם המטאל ומחוצה לו השפיע עליך הכי הרבה? מי המורה הרוחני שלך בעצם?

רוב ההשראה שלי בנגינה באמת מגיעה מחוץ למטאל אבל יש כמה נגנים טובים גם היום שמצליחים להדהים. כשהיתי צעיר, נגני הבאס שהסתכלתי על נגינת ההווי מטאל שלהם בהשתאות היו Geezer Butler, Geddy Lee, Steve Harris, Chris Squire, Dave Pegg, Bob Daisley, Billy Sheehan, Stanley Clarke.

עבדת עם שלושה אמנים חשובים שחלו בסרטן. אחד מהם חלף מן העולם לצערינו והשניים האחרים היו חזקים מספיק כדי להביס אותו. לא הפחיד אותך בנקודת זמן מסויימת לראות שכל האנשים סביבך חולים?

ברור שזה מפחיד אבל זה חלק מהחיים, זה חלק מההזדקנות, חיים, מוות. אני לא אוהב את החיבור שלך בין כל החברים שלי כאילו היו חלק מאיזה כישוף שטני. הם חברים שלי ויש להם רגשות, חיים, זהו צרוף מקרים מוזר… אם היית יודע מה הם עברו… מה המשפחות שלהם עברו… מה אני עברתי… אם היית יודע איזה סבל זה עליהם ועל כל הסובבים אותם לא היית נמהר כל כך כדי להכיל אותם ביחד בתוך איזושהי קטגוריה כאילו זה דבר כל כך טכני ותבניתי. כל מקרה סוחב איתו סיפור קשה משל עצמו. בכל מקרה זה נושא שנוגע בי…

איך היה לעבוד עם צ'אק שולדינר? מה אתה יכול לספר עליו שלא סופר עדיין?

היה מעולה לעבוד עם צ'אק , הוא תמיד מצא דרך להוציא יותר ויותר מהנגינה שלי, הרבה מעבר למה שחשבתי שאני מסוגל – ובכך הפך אותי לנגן יותר טוב וזה משהו שלא סופר ולא הודיתי בו מעולם לפני כן אבל קשה למצוא מילים שלא נאמרו עליו עד כה. הוא לא היה רק מעריץ נלהב של מוזיקה אלא בעיקר מעריץ נלהב של היצירה. הוא גרם לי לחפש איך לתרום למוזיקה ואיך לתרום לשיר שאנחנו עובדים עליו בדרך שבה שום דבר לא נלקח ממשהו שכבר קיים. לקחתי את העצה הזו איתי להמשך החיים ואני משתמש בה בכל פעם שאני מנגן עם הרכבים אחרים.

למה לא לקחת חלק באלבום האחרון של Death אך הצטרפת לצ'אק באלבום של Control Denied?

למען האמת עמדתי לנגן באלבום האחרון, אפילו הייתי איתו בסטודיו והתחלתי לעבוד איתו על השירים אך לוח הזמנים של סיבוב ההופעות היה אינטנסיבי מדיי עבורי ואני וצ'אק החלטנו יחדיו שמוטב להקליט עם ההרכב שיופיע על הבמה לאחר מכן. כשנגמר סיבוב ההופעות הוא פשוט התקשר אליי והזמין אותי לעבוד איתו על האלבום של Control Denied, היו גם תוכניות להופיע עם זה אך כידוע זה לא הגיע רחוק מדיי.

מי מהבאסיסטים בני זמנינו זוכים להערכה מצדך?

במטאל אין חבורה גדולה מדיי שאני יכול להזכיר מלבד Lars מ-Spiral Architect שהוא הבחירה המועדפת עליי ו-Randy Coven מהאלבום Burn the Sun של הפרוייקט המצויין – ARK שמנגן כמו שאף אחד לא ניגן לפני כן. אני מניח שיש עוד באסיסטים שיכולים להיכנס אצלי להגדרה של "מרשימים" אבל הם לא עולים לי בראש כרגע, אך כולי תקווה שכולם ימשיכו לקחת את הכלי לקדמת הבמה, המקום לו הוא ראוי.

מה קורה עם Dark Hall? ההרכב פעיל עדיין? חוץ ממנו אתה מנגן בהרכבים נוספים מחוץ למטאל?

Dark Hall הוא הרכב אינסטרומנטלי של ג'אז\רוק\פיוז'ן שהתחלתי בעצמי יחד עם חבר ותיק "פלאמפ סורברי", שמנגן על סקסופון וחליל. התחלנו את ההרכב ב-1992 יחד עם המתופף כריס דוגן וניסינו כל מיני נסיונות כדי לראות מה יוצא מזה. כשהחלטנו להיכנס לסטודיו הזמנתי את אריק קוטלר הגיטריסט של Autopsy להצטרף אלינו להקלטות ולאחר זמן מה צרפנו גם את הגיטריסט קן שולץ ויחדיו הקלטנו EP בשנת 1998 שהופץ בכל העולם על ידי הלהקה ובעיקר על ידי. לא ממש הינו פעילים מאז אבל העליתי את השירים לאתר www.darkhall.tk וניתן להוריד אותם במלואם פלוס שיר אחד מהקלטה ב-1994.

הקלטת גם אלבומים עם הרכבים מחוץ לגבולות ארה"ב כמו Vintersorg השוודית למשל ו-Quo Vadis הקנדית. כל אחד יכול לעבוד איתך תמורת תשלום או שאתה בררן וסלקטיבי עם גבולות נוקשים?

ניגנתי גם באלבום של Artention שהופץ בכל העולם ויחד עם הגיטריסט היפני "טקיושי אוהמורה" באלבום שלו. אני מתכונן לטוס לנורווגיה ולהקליט יחד עם Scariot ובאופן כללי אין לי גבולות במוזיקה כך שזה לא משנה לי מאיזו מדינה המוזיקה או מניין השורשים שלה. אני לא מציב גבולות אבל אני כן שוקל כל הזדמנות על פי הקווים המנחים האישיים שלי שהם מעל הכל – אם אני אוהב את המוזיקה ואם הלהקה אוהבת את מה שיש לי להציע.

למה ניגנת עם Iced Earth פרק זמן כזה קצר? האם זה באמת כל כך לא נעים לעבוד עם ג'ון שפר?

כן.. לא נעים.. הוא סוג שונה של.. עזוב.. עשיתי טעות שסמכתי על המילה של מישהו וזה התברר כדבר שונה ממה שזה היה אמור להיות. היו מגבלות מסוימות שלא ידעתי עליהן עד שהכל התפוצץ וטוב שכך מפני שבשום אופן לא רציתי להישאר אחרי שחוויתי את התנהגותו של ג'ון שפר… ואני בטוח שהוא הרבה יותר מאושר בלעדיי אז.. המשכנו הלאה, תחייה ותלמד! זה המוטו!

יש לך מטרות, תוכניות לעתיד כמוזיקאי אוליי אפילו חלומות?

לא ממש.. אני יודע שזו תשובה שיטחית ומשעממת אבל חשבתי על זה זמן מה וכל מה שאני יכול להגיד זה שאני לא לוקח את הצורך במטרות כל כך ברצינות עד שהוא ישפיע לי על החיים אבל בכל אופן זה בדם שלי להמשיך לנגן כך שבאופן כללי אני מקווה להיות מסוגל להמשיך לנגן ולמצוא דרכים לגוון ולעשות את זה יותר ויותר מעניין ומהנה עבור עצמי.

האם אי פעם שקלת להצטרף למטאליקה או למגהדת' כשהן חיפשו באסיסט?

אם אני אוהב את מה שלהקה עושה והיא אוהבת את מה שיש לי להציע זה יכול לקרות אבל.. אני יודע שאני בטח שונה מהרוב אבל אני לא אוהב את מטאליקה או את מגהדת' ואני דיי בטוח שבעקבות הסיגנון המגוון שלי הם לא היו אוהבים את מה שאני הייתי מנגן אצלם. אני יכול להתאים את עצמי לדרישות המערכת אבל איזה מן כיף זה יהיה עבורי? ו.. הממ.. אני לא חושב שהם היו אוהבים את הסיגנון שלי בתוך הזבל המסחרי הזה! אופס.. (צוחק)

מה אתה חושב על פרוגרסיב מטאל ולהקות כמו Dream Theater ו-Symphony X? אתה מרגיש טוב עם עבודת הבאס שלהם?

כן! אני אוהב את זה! אלו הן שתיים מהלהקות האהובות עליי ביותר. אני אוהב את מה שהלהקה עושה ואני אוהב את מה שהבאסיסטים עושים.. למה עוד אפשר לצפות.. קח את השאלה הקודמת ואת זאת ותסיק מכך שאני מעדיף פרוגרסיב מטאל מאשר מטאל מסחרי.

למה אתה מקשיב לאחרונה? איזו מוזיקה ממלאת את זמנך ומסמלת אותך בתקופה האחרונה?

שמע, אני מקשיב להרבה דברים.. כרגע אני ממש אוהב להקשיב לאלבום החדש של Soilwork ולאלבום סולו של Jorn Lande משנה שעברה שחרשתי אוליי מליון פעמים. Masterplan אחלה גם כן. אני אוהב את הלהקה הזו מגרמניה שנקראת Flowing Tears שנה שעברה הם הוציאו אלבום רוצח!! Dead Soul Tribe היא אחת הלהקות המושמעות אצלי לאחרונה וזהו נראה לי.. זה מה שהמוח שלי מצליח להעלות.. אתה יודע איך זה.. אתה תמיד נזכר יותר מאוחר בדברים ששכחת לציין. רוב הזמן אני מקשיב לסקיצות של שירים בשלב קדם הפקתי ומנסה לנתח אותם ולחשוב על ליינים מעניינים של באס כדי להכניס לתוכם עבור הפרוייקטים הבאים.

יצא לך לשמוע על איזו להקת מטאל ישראלית או על משהו מפעילות המטאל שיש אצלינו בארץ? ידעת שאנחנו לא רוכבים כאן על גמלים יותר??

כן.. אני יודע בנוגע לגמלים.. גמלים זה לבנון או משהו לא? (צוחק) הלהקה היחידה שעולה לי לראש מאצלכם כרגע היא Salem שזה משהו דיי ברוטאלי אם אני זוכר נכון. אני יודע שיש הופעות בתל אביב עם להקות שמגיעות מכל מיני מקומות. יצא לי לדבר עם חברים ושמעתי שדיי מגניב אצלכם מהבחינה הזאת.

ידעת שהמצב ברחובות כאן רחוק ממה שאפשר לראות ב-CNN ושאין לנו כאן טנקים ברחובות?

לא.. אבל אנשים שמתפוצצים באוטובוסים העירוניים זה הרבה יותר טוב מטנקים ברחובות נכון?

האם אתה מצטער על משהו בחיים?

לא ממש, רק הייתי מאחל לעצמי לדעת לנצל יותר נכון את הזמן שלי.

מה יש לך להגיד על כל האיחודים של הרכבי הת'ראש מטאל כדוגמת אקסודוס, ניוקליר אסולט, דת' אנג'ל.. וכו'?

בסופו של דבר נראה שזה הולך דיי טוב. למעשה ניגנתי באותו מופע שהלהקות שהזכרת עשו וראיתי את המעריצים משתגעים כך שנראה שזה היה דבר טוב שמאפשר לכל הצעירים להתחבר לימים הישנים שבהם כל הדבר הזה התחיל.

אתה מאמין שתוכל ביום מן הימים לסחוב איתך 4 בחורים נוספים מאיזשהו הרכב שנקרא Testament ולהסביר להם שיש קהל ישראלי רחב מימדים שרוצה לראות אותם על במה ישראלית לפני שנת 2099?

מי יודע בנאדם.. מי שמתכנן את לוח ההופעות שלהם בטוח לא חושב על שנת 2099 ואני בטח לא זה שיוכל לעזור אבל לא הייתי מתנגד להופיע אצלכם עם הדברים היותר אישיים שלי כדוגמת Sadus או להביא בכם אפילו קצת פיוז'ן עם Dark Hall. אבל נראה לי שקודם כל אני אמתין ואתן לעניינים להרגע קצת אצלכם כדי שלא תהיה לי פראנויה מכל פרצוף חשוד בקהל שאוליי סוחב איתו איזה ארגז תחמושת בחולצה!! (צוחק)