מרואיין: Marko Heitala, בסיסט \ סולן Tarot ו-Nightwish

למרות שמרבית האנשים שיקראו את הראיון הזה מכירים את אדון Heitala בעיקר כקול הגברי ונגן הבס של להקת המטאל הסימפוני המצליחה ביותר בעולם, Nightwish, אני שוחחתי איתו דווקא בגלל אלבום חדש של להקתו הוותיקה Tarot. למי שלא ידע, Tarot היא מאבות המזון של ההבי מטאל הפינלנדי, והתחילה דרכה ב-1985, רק כמה שנים אחרי הלהקות הראשונות של הז'אנר בפינלנד, כמו Ozz. הלהקה, ש-Marko בראשה, הוציאה את אלבום הבכורה שלה ב-1986, כשלצידו של Marko ניצב אחיו, Zachary בעמדת הגיטריסט. בין השנים 1998 ל-2003, נכנסה Tarot לסוג של הקפאה, אשר במהלכה, Marko הצטרף ל-Nightwish – מה שהחזיר אותו גם לפעול עם להקת הבית שלו, בזמן שבו נחו שאר חברי Nightwish על זרי ההצלחה. שמונה אלבומים מאז תחילת הקריירה, ושני אלבומים מאז הקאמבק של ההרכב, מגיע אלבום חדש. Gravity Of Light, שיצא לאחרונה בחברת התקליטים Nuclear Blast, הוא עוד אלבום מופתי שמשלב הבי מטאל מסורתי ומלודי עם השירה האפלה של Marko, והסולן השני של ההרכב, Tommi Salmela – סוג של Nightwish פחות סימפוני, על טהרת השירה הגברית. ישבתי לדבר עם Marko בפעם השלישית בקריירה שלי כעיתונאי, והוא כרגיל, התגלה כבן שיחה נעים וחביב, שגם לא התבייש לעדכן על האירועים הנוכחיים בחיי Nightwish.

אהלן Marko, מה קורה איתך בימים אלו?

כרגע? נח! שינה מבורכת והרבה אוכל, מעבר לזה לא יותר מידי. עשינו עוד כמה פסטיבלים לאחרונה, בין השאר את Progpower USA שהיה מעולה, ועכשיו נח. יש לנו רשימה ארוכה של הופעות במהלך אוקטובר, שתמשך עד נובמבר, ואז מנוחה לכבוד חג המולד, ואז הפוקוס עובר ל-Nightwish.

מה דעתך הסופית על הרך הנולד – האלבום Gravity Of Light?

אני מאד מרוצה מהתוצאה… לא היית מצפה שאומר משהו אחר? [צוחק]… אבל ברצינות – אני חושב שמצד אחד, זה אלבום מאד אופייני לנו, כבד, מלודי, ומצד שני הוא מביא לא מעט אלמנטים חדשים לתערובת – השילוב של השירה שלי ושל Tommy הרבה יותר מסודרת, עובדת הרבה יותר נכון, המוזיקה כבדה כמו שצריך אבל גם משולבת באלמנטים סימפונים שלא היו לנו יותר מידי בעבר. אני חושב שזה האלבום הראשון שממש יקלע לאוזני מעריצי Nightwish למרות שהוא הרבה פחות אופראי, ואין בו שירה נשית.

מה הרעיון מאחורי הטקסטים של האלבום? עבדת על איזה קונספט או שמדובר בשירים בודדים לחלוטין?

זה איפה שהוא באמצע. אין ממש קונספט או סיפור ששזור בין כל השירים, אבל בהחלט יש איזה מוטיב מדע בדיוני שחוזר. אני מטורף על מדע בדיוני, והכנסתי לא מעט אלמנטים כאלו, שלא ממש היו בעבר באלבומים שלנו, לתוך האלבום. בעקרון שאפתי הרבה רעיונות מסופרי המדע בדיוני הקלאסים, אם זה אסימוב, לארי ניבן וכו', אני יודע שזה נשמע גיקי לגמרי, אבל אני מניח שאני לא יכול להתכחש למה שאני באמת… [צוחק]…

הפעם באמת נשמעת יותר עבודה משולבת שלך בשירה עם Tommy, שאני חייב לומר שלא נשמעת שונה לגמרי.

יכול להיות, אני כן חושב שיש לנו איזה גוון אחר בשירה – שלי קצת יותר צרוד, שלו קצת יותר מהוקצע, אני חושב שאנחנו משלימים אחד את השני. זה התחיל כשהוא היה איש במה שלנו, הוא עשה איתנו הרבה סיבובי הופעות עד שהבנו שהוא כשרון מוזיקלי בזכות עצמו. זה עבר לשירת רקע שהוא עשה באלבומים ובהופעות, ובשלב מסוים פשוט החלטנו שזה יהיה הרבה יותר מעניין כשיש שני סולנים עם קול קצת שונה, יש בזה משהו אופראי, משהו שמכניס עניין לתוך המוזיקה.

אתה לא מרגיש ככינור שני בשני הרכבים בגלל זה? גם ב-Nightwish וגם כאן אתה סולן שני.

כן, אבל כאן אני סולן ראשי, וב-Nightwish מראש לא הגעתי כסולן, זה פשוט עלה. אל Nightwish הגעתי כבסיסט, וזה הכול. בשלב מסוים הוחלט ששירה גברית תיתן איזה גוון נוסף ואיזה קונטרסט מעניין לשירה הנשית, אבל מראש לא חשבתי שאני הולך שם לעמדת סולן, יש לי את הלהקה שבה אני סולן מרכזי, ו-Tommy היום הוא העזר כנגדי.

בוא נחזור לעבר הרחוק, אתה ואחיך התחלתם את הלהקה כשכמעט ולא היה ממש מטאל פינלנדי, וכיום מדובר במדינה הכי מזוהה עם הז'אנר.

אני מניח שכן. כשהתחלנו זה היה בגלל הקלאסיקות הגדולות, להקות כמו Deep Purple, או Black Sabbath, שאותן אני אוהב עד כדי כך שגם היום אני פעיל עם הרכב קאברים שמבצע שירים שלהם בפינית. זה התחיל דווקא עם Zachery, הוא מבוגר ממני והוא היה חולה על Sabbath והציג לי אותה בגיל צעיר מאד. השירה של Dio קנתה אותנו גם שם וגם בתקופה שהיה ב-Rainbow, משהו בו היפנט אותנו מספיק כדי לעשות אותנו מעריצים של מטאל לכל החיים. Zachery הקים את הלהקה לפני, הגלגול הראשון עוד היה בתקופת בית הספר, בשלב מסוים הוא הבין שאני יודע לנגן, וגם לשיר, ואז הוא הציע לי להצטרף, ו-Tarot התחילה את דרכה, ברמה כמובן קצת פחות גבוהה ממה שהיא מסוגלת לה כיום…

שאלה חשובה למרבית מי שקורא את הראיון הזה, זה שאתה מוציא אלבום חדש עם Tarot אומר שלא נראה משהו חדש מ-Nightwish בתקופה הקרובה?

להיפך. אנחנו כבר עובדים במרץ על אלבום חדש שאני צופה שיצא די מוקדם בשנה הבאה. החומרים כתובים, החזרות רצות, אני מעריך שנתחיל בקרוב ממש להקליט. אבל אופי העבודה הוא שונה. ב-Tarot אני ו-Zach כותבים כל הזמן, גם ביחד, ולכן החומרים מוכנים די מהר כשאני לא בפעילות שיא עם Nightwish. בסופו של דבר Nightwish היא העדיפות העליונה, ולא Tarot – היא לוקחת את מירב הזמן שלי. אבל מאז האלבום האחרון היה לי זמן פנוי, ולכן הספקתי להוציא גם DVD עם Tarot, וההצלחה של הלהקה הביאה לכך שאני די יכול לשלב את שני הפרויקטים ולא להיכשל עם אחד מהם. האלבום החדש הגיע למקום השני במצעד המכירות כאן בפינלנד, משהו שאני רגיל יותר שקורה עם Nightwish, וזה אומר שאנחנו עושים משהו כמו שצריך. בכל מקרה ברגע שהאלבום החדש של Nightwish יצא הלהקה תאלץ להוריד הילוך. אנחנו עדיין נופיע, כי אנחנו אוהבים לשלב סיבובי הופעות של שתי הלהקות, מכיוון ששתיהן מצליחות, ומבחינה מוזיקלית הן לא ממש בקצה הרחוק של הספקטרום אחת מהשניה. זה דווקא עובד טוב כש-Tarot משמשת כחימום. אבל מבחינת הנפח של העבודה אין ספק ש-Nightwish תשתלט ברגע שהאלבום יצא, זה בלתי נמנע.

אתה עוד בקשר עם Tarja Turunen, הסולנית לשעבר של Nightwish, או שהיית חלק מהפיצוץ בינה לבין ההרכב?

אני לא במריבה איתה אם זה מה שאתה שואל, נפגשנו מאז כמה פעמים ודיברנו, אני בהחלט לא שונא אותה או היא אותי, אבל אנחנו לא בקשר חברי רציף. צריך להבין שהעזיבה שלה לא הייתה דבר נעים או שמח מבחינת שני הצדדים, אבל זה היה חייב לקרות. בעלה הפך להיות המנהל שלה, וכשמשהו כזה קורה נוצרים ניגודי אינטרסים. אני לא יכול לפרט יותר מידי אבל אני יכול לומר שזה משהו שהיה חייב לקרות כדי ש-Nightwish תמשיך לתפקד, היה משהו מאד בלתי בריא באוויר והניתוק עשה טוב לשני הצדדים לדעתי.

תגיד לי, מה זכור לך מישראל וההופעה שלך עם Nightwish אצלנו?

רק דברים טובים! אני זוכר שהאנשים היו מאד חמים ונחמדים, ונראה היה שיש לנו מעריצים ומעריצות אמייתים אצלכם, שבאמת הכירו כל שיר ושיר, מעבר לזה אני זוכר שהיה חם, הרבה יותר ממה שאני מכיר מרוב העולם, ואני זוכר שאכלתי כל מיני דברים שגם אם תכה לי בראש לא אוכל לנקוב בשמות שלהם.

חומוס?

[צוחק]… מאד יכול להיות! זכרתי שזה כולל אותיות שבשפה הפינית לא היו מוכנים לשקול. אבל היו כל מיני דברים שאני באמת לא זוכר, מה שבטוח הוא שניהנתי מהם, אז כנראה שזה בסדר.

ולסיכום, אם מדברים על ישראל, אתה חושב שתגיע עוד פעם? אולי עם Tarot?

הייתי שמח להגיע, אני חיי על ההופעות. יש אמנים ששונאים להופיע, ורוצים רק להקליט ולמכור כמה דיסקים (מה שגם ככה לא ממש קורה היום עם כל ההורדות הפיראטיות), אבל אני אוהב להופיע איפה שרק נותנים לי. אירופה זה מקום קבוע, אבל גם יפן, ארה"ב, דרום אמריקה – איפה שרק אפשר. ומכיוון שזכור לי שאצלכם היה ממש כיף, ברור שאשמח לחזור, לא משנה לי עם מי!