מרואין: Christoph Ziegler מ-Vinterriket

למי שלא מכיר, Vinterriket היא לא להקה, אלא פרוייקט של בחור גרמני בשם Christoph Ziegler, אשר המטרה שלו הייתה ליצור מוזיקה אטמוספרית המתחברת לצד האפל של הטבע. סביר להניח שמשמיעה ראשונה לא תקשרו את המוזיקה בכלל למטאל, אך אם להקות כמו Dargaard ו-Uruk-Hai או ההתפתחויות של אמני בלאק מטאל כמו Mortiis או Burzum הצליחו לפרוץ בז'אנר, אין סיבה שגם מישהו אחר לא יעשה זאת.

לאחר כמעט 10 שנים ועשרות דמואים, ספליטים וגם כמה אלבומים מלאים, תפסנו את האדם מאחורי הפרוייקט לשיחה מעמיקה על המשמעות מאחוריו, על הפרוייקטים השונים ועל האלבום החדש שבדרך.

בתור התחלה, האם תוכל לספר לי קצת על איך התחלת את הפרויקט של וינטריקט, ולשום אילו מטרות אישיות וחברתיות?

ובכן, הסיפור או ההסטוריה של וינטריקט משעממת למדי ולא מפתיעה במיוחד אני חושב. התחלתי את הפרוייקט עוד בסוף שנת 1996. בימיה המוקדמים של הלהקה הכל התקדם נורא לאט, ואני לא הייתי מאחורי הפרוייקט במאת האחוזים. קלטת הדמו הראשונה שוחררה בתחילת שנת 2000 או בסוף שנת 1999 אני משער. אז למעשה לקח לי 3 שנים לסיים את החומר. זה היה בעיקר בגלל ציוד גרוע וכו'. אחרי הוצאת הדמו העניינים החלו להיות יותר רציניים והייתי מרוכז לגמרי בפרוייקט.

עד עכשיו שוחחרו הרבה Ep's, אלבומים מלאים ודמואים דרך לייבלים שונים ברחבי העולם. יותר מדי דברים מכדי להזכיר למען האמת. וינטריקט הוקם בגלל אהבתי הנצחית לצד האפל של הטבע. רציתי להביע את רגשותיי ואת השקפת עולמי על הטבע דרך צורה זו של אומנות על מנת להגיע לסיפוק עצמי. את יודעת, בעקרון אני עושה מוזיקה רק בשביל עצמי, ולא בשביל אף אחד אחר! אם אחרים אוהבים את המוזיקה גם- או.קיי. אם לא, לא אכפת לי בכלל.

כמובן שזה נהדר לראות הרבה אנשים שחולקים את אותן הרגשות, שחושבים על אותם מראות, נופים ורגשות בפנים כשהם שומעים את המוזיקה של וינטריקט, וכמו כן זה שהרבה אנשים מפרשים את הליריקות שלי כפי שהייתי מפרש אותן בעצמי. ואז אני רואה שהעברתי את הנקודה שרציתי להביע. יש אחרים ששומעים את החומר ופשוט אינם מבינים שום דבר ממה שרציתי להביע. אבל כמו שציינתי קודם – לא אכפת לי כלל. וינטריקט זה אני ואני זה וינטריקט. אף לא חבר להקה אחד הצטרף לפרוייקט לעולם.

האם אתה חושב שהשגת את מטרותיך לאורך כל שנות קיומו של הפרויקט?

אני מחזיק בדעה שהצלחתי להביע רגשות לאורך השנים, כן. אבל עדיין יש הרבה מקום לשפר. כמו שציינתי להלן, אני עושה מוזיקה אך ורק בשביל עצמי, ולא בשביל אף אחד אחר. עקב כך לא אכפת לי אם השגתי איזושהן "מטרות" או משהו. אני עושה מה שאני רוצה ואני עושה את זה בשביל עצמי. ובכן, כאשר המוזיקה מוכנה, אז אני מתחיל למתוח ביקורת על עצמי – דברים תמיד יכולים להעשות טוב יותר. כשאני מקשיב לדיסק הסופי אני תמיד חושב שכך וכך היו יכולים להעשות בצורה טובה יותר. אני מעין סוג של פרפקציוניסט, את יודעת למה אני מתכוון. אבל כשיש אלבום מוכן אני חייב לקבל את זה. אחרת זה יצור מעגל שאיננו נגמר – כי אני אף פעם לא אהיה מרוצה לגמרי. אני ארצה לשנות את העניין הזה ואת זה ולא יהיה לזה סוף. לכן אני משאיר את זה כך ומקבל את זה.

כידוע לי, אתה מייסדו ובעליו של הלייבל Neodawn Productions. האם אתה יכול לספר לי על עבודתך שם ועל הסיבה לשמה הלייבל נסגר?

Neodawn נסגרה רשמית ב-1.3.2003, לגמרי ולנצח. תיבת ההזמנות הקטנה עוד הייתה סגורה חצי שנה לפני כן. זה היה פרק זמן מגניב כשניהלתי את Neodawn. הרבה הוצאות נהדרות ראו אור יום דרך Neodawn – Legion (שוודיה), Necroplasma (שוודיה), Crowhead (נורבגיה), Bloodline (שבדיה)… אבל הגעתי לנקודה שבה לא היה אפשרי לנהל גם את Neodawn וגם את וינטריקט באותו זמן ובאופן נאות. היה ברור שאחת מהשתיים חייבת להסגר. וכמובן שהחלטתי לסגור את Neodawn אפילו בלי לחשוב פעמיים. הזמן הוא מוגבל מאוד בימים אלה והדבר היחיד שאני רוצה לעשות זה מוזיקה, שום דבר אחר. בעתיד אני אתרכז לגמרי בוינטריקט. פשוט לא הייתה לי התשוקה, לא האנרגיה ולא הזמן בשביל Neodawn יותר. זו הסיבה היחידה בגללה הלייבל הזה נסגר. יש הרבה שמועות סביב הסגירה הזאת… אבל הסיבות שהזכרתי הן ההסבר היחידי לכך. כל ההוצאות העתידיות של וינטריקט יהיו דרך לייבלים אחרים. עוד נראה…

איך יצא לך לחבור ללהקת הבלאק מטאל היוונית, Nocternity, בתור קלידן הלהקה?

אכן, אני חבר בלהקת Nocternity כעת. הנה ההצהרה הרשמית שיצאה לעיתונות ב-31.8.2004: "וינטריקט הצטרף לנוקטרניטי על הסינטיסייזר כחבר קבע! כל קטעי הקלידים באלבום הבא נוצרו על ידי וינטריקט. הדיסק הבא, שטרם נקבע שמו, ייצא רק בתנאי שנהיה משוכנעים שהוא טוב יותר מיצירת המופת – “Onyx”!"

אני "עבדתי" בשביל Nocternity פעמיים בעבר. הדיסק “Onyx” מכיל Outro שנוצר על ידי וינטריקט, וכמו כן הדיסק “A Fallen Unicorn” מכיל Intro שהלחנתי בעצמי. אני מכיר אותם כבר הרבה שנים… ועקב העובדה שעבדתי איתם כבר בעבר, הצטרפתי עכשיו במאה אחוז.

איך אתם מסתדרים עם המרחק, עקב כך שאתה נמצא בגרמניה?

זה לא ייצור בעיה, אני חושב. אינטרנט הופך את זה לאפשרי. אני איצור את כל החומרים כאן, למען האמת. כך הסתדרנו עם דברים בעבר גם. לא נתקלנו בבעיות כלשהן עד עתה. כמובן שנצטרך לראות איך זה יעבוד באלבום הבא.

הוצאת לאחרונה ספליט שני עם להקת האמביינט האוסטרית Uruk-Hai. איך יצא לכם לעבוד ביחד?

אורוק האי שאלו אותי אם אני אהיה מעוניין לעשות ספליט והסכמתי. בשני הספליטים לא היו למעשה שום הקלטות חדשות שיצאו. רק חומרים ישנים של וינטריקט. אין שום סיפור גדול מאחורי הספליטים האלה למען האמת.

איך אתה רואה את הקשר בין המוזיקה שלך, המושראת מסגנון הבלאק מטאל, לבין המוזיקה האלקטרונית של אורוק האי?

70% מהמוזיקה של וינטריקט היא גם מורכבת מאופל טהור, מלנכוליה, דפרסיה, ואמביינט קודר (Synth Soundscapes). שלושים האחוזים האחרים יכולים להיות מסווגים כבלאק מטאל סימפוני וקודר. אבל אני משתדל להמנע מהמונח "בלאק מטאל" כמה שאני יכול. אפשר לראות בוינטריקט כ-"מחווה לצד האפל של הטבע", וכשום דבר אחר. אני הוא "ילד הטבע". אני אוהב את צידו האפל של הטבע כמו שאני נוהג לקרוא לזה. אין משהו טוב יותר לעשות מאשר להיות לבד בטבע, להרגיש את הכוח, לקבל השראה ולהרגיש את האטמוספירה.

אני גם פאנאט של חורף. זוהי העונה האהובה עליי בשנה. קר, מדכא, קודר, אכזרי ושומם. זו העונה המושלמת בשביל לקבל השראה חדשה לוינטריקט! אין משהו יותר טוב מאשר לשוטט ארוכות דרך יערות חורפיים עמוקים, מושלגים ומסתוריים, דרך עמקים ערפיליים בחורף, או להלך בנופים ענקיים מכוסים שלג אינסופי. זו הרגשה מדהימה כשהקור מזדחל לאיטו דרך הורידים, וכשהסערות החורפיות מתנגשות בפנים עם כל כוחן ועוצמתן. החורף הוא הזמן שאתה יכול להרגיש את האדירות ואת הכוח של אמא טבע בצורתה האמיתית והאכזרית!

לאילו להקות אתה אוהב להקשיב?

אני מקשיב להמון מוזיקה על סוגיה הרבים. אמביינט, אינדסטריאל, קלאסיקות וכולי. קצת בלאק מטאל גם. אבל אני כבר לא מתעניין בסצינת הבלאק מטאל הנוכחית, עם כל הכנות. יש יותר מדי להקות מחורבנות שמעתיקות אחת את השניה ועושות אותו דבר כמו שאחרים עשו אפילו יותר טוב לפני מספר שנים. לעתים רחוקות אני קונה דיסק שיש לו איזושהי שייכות לבלאק מטאל. יש רק כמה להקות בסביבה שגורמות לי להפנות את תשומת לבי. הלהקות האלה שונות בגלל מקוריותן ובגלל שהן לא עושות דברים סטאנדרטיים כמו שאלף אחרות עושות. אני לא אזכיר שמות… אני עושה את הדברים האלה מאז 1996 ואני לא מרגיש מחובר לאף "סצינה" שהיא.

בדיוק הוצאת דיסק בשם “Der Letzte Winter – Der Ewigkeit Entgegen”. מה אתה יכול להגיד לי עליו?

ובכן, הדיסק עדיין לא יצא למען האמת, הוא מתעכב. הדיסק “Der Letzte Winter – Der Ewigkeit Entgegen“ יותר בתוך הבלאק מטאל. אני מעדיף לתאר את הסגנון שלו כך: אקורדים קרים וריפים היפנוטיים ודינאמיים לצד תמונות סאונד סינטתיות, קרות ורודפות שיוצרות אטמוספירה מקפיאה המלאה בעגמומיות, קור, שממה, בדידות, ריקנות, מלנכוליה וחשכה. ההתאבלות העגמומית על הבטלה השוממת בתוך נופים קוליים ערפיליים ומפחידים.
מחווה לצד האפל ביותר של הטבע… האלבום החדש כולל בתוכו 9 קטעים כמחווה לטבע: קרים, חשוכים ומלנכוליים.

איך אתה משווה את האלבום הזה להוצאותיך הקודמות?

האלבום החדש הוא יותר בבלאק מטאל. אפשר להשוות אותו לשני הקטעים הראשונים בדיסק Winterschatten, אבל יותר קודר ויותר אטמוספירי.

מכיוון שהליריקה שלך כתובה בגרמנית, אולי תוכל להסביר לי קצת על מה היא מדברת?

השתמשתי בנושאים אסטראליים בליריקות של הדמו השני. כל הליריקות האחרות בהוצאות השונות למיניהן עוסקות בצידו האפל של הטבע ב-99.9%. אין לי יותר עניין במיסטיקה וב-"טיולים אסטראליים". אני מתעניין בכל הנושא של כוכבים אבל מנקודת המבט המדעית, אם את יודעת למה אני מתכוון. לכן הרגשתי שאני צריך את לערבב את הליריקה האפלה האופיינית לוינטריקט עם נושאים אסטראליים בדמו השני. אז אין עוד מה לספר בעניין. הליריקה של וינטריקט היא באופן כללי עירבוב של נושאים הקשורים בטבע, רגשות אישיים, מראות וחלומות, וקצת נושאים אסטראליים (במיוחד בדמו השני, כמו שהסברתי קודם).

אילו רעיונות אתה מנסה להעביר דרך הליריקות שאתה כותב?

הליריקות הן מאוד אישיות. אני נמנע מלפרש ולהסביר אותן. כל אחד צריך לפרש אותן באופן אינדיווידואלי. הליריקות ככללן כתובות בגרמנית, בגלל שאני גרמני ובגלל שזו הדרך הטובה ביותר להביע את עצמך (דרך שפת אמך).

איך אתה מתאר את האטמוספירה שאתה יוצר עם המוזיקה של וינטריקט?

אטמוספירה מקפיאה, מלאה עגמומיות, כפור, שממה, בדידות, ריקנות, מלנכוליה וחשכה. זהו זה, ברמת העקרון.


הצד האפל של הטבע

איזו השפעה אתה רוצה שתהיה למוזיקה שלך על מאזיניה?

אני חושב שהתרגום לטקסטים שמצורף לבוקלט של הדיסק האחרון שלי "Landschaften ewiger Einsamkeit" מסביר את התשובה לשאלה הזו טוב מאוד. אין יותר מה להוסיף אני חושב.

"כמה הערות ומחשבות בנוגע לדיסק Landschaften ewiger Einsamkeit:
Landschaften ewiger Einsamkeit הוא מחווה ללילה ולצללים היחודיים לטבע, וצריכים להיות מובנים ככאלה. זוהי עבודה קונספטואלית שנוצרה בכוונה לתאר את צידו האפל של הטבע דרך מוזיקה ולהעביר את האטמוספירה לתוך נופים קוליים. תוכנו של הדיסק הוא לא מוזיקה במובנה הקונבנציונאלי. זוהי למעשה אמנות אפלה, טבעית ומיסטית. כותרת הדיסק בתרגום "נופים של בדידות\ ריקנות נצחית". כמו שהכותרת מתארת, הדיסק כולל נופים קוליים שגורמים לשומע לדמיין מראות קודרים. הפרשנויות המוזיקליות (בפשטות) הן בדידות, חשכה ומסתורין. לא יותר מכך, ולא פחות. בדומה לדרך שבה הצד האפל של הטבע יכול לבטא סוגים שונים של אטמוספירות מנוגדות, Landschaften ewiger Einsamkeit גם משקף מצבי רוח ו"נופים" של רגש אנושי, אם תרצו. רק באותו מחוז חשכתו האובסקורית של הטבע, מלנכולי, אפל, קר, דכאוני ומיוחד, רק שם עבודתו נמצאת, ואינה חורגת מכך כלל.

הדיסק הזה לא צריך להיות מושווה ל-"סטנדרטים טכניים" כלשהם, ומעבר לכך, לא צריך להיות קשור אליהם בשום צורה שהיא. עבודה זו נוצרה במודע בלי צירוף קטעים צפויים מראש. שקט עילאי, כפור ובידוד מוצגים במקומם. חוץ ממה שכבר נאמר, עבודה זו לא נוצרה בשביל לצייר בפשטות שירים דכאוניים. Landschaften ewiger Einsamkeit הנו חסר זמן, ויש להתייחס אליו כעבודה מוגמרת. כל מי שמוצא את דרכו לתוך המחוז המסתורי והאפל בזמן שהקשיב לדיסק- הבין את Landschaften ewiger Einsamkeit. כל אחד אחר צריך פשוט להתעלם מהדיסק הזה. בשביל לתפוס את האטמוספירה הנכונה של הדיסק הזה, יש להאזין לו בזמן החשכה המוחלטת."

וינטריקט, ינואר 2004.

כפי ששמעתי אותך אומר בעבר, וינטריקט הוא פרוייקט סטודיו בלבד. האם אתה עדיין דובק בטענה זו או שאתה רואה את עצמך מופיע בלייב עם החומר הזה?

ובכן, בעבר תמיד כתבתי את האמור להלן כשנשאלתי את אותה השאלה: עד עכשיו, וינטריקט לעולם לא הופיע לייב. אולי בעתיד? מי יודע… זה בעיקר תלוי במציאת מוזיקאי-סשן ברי יכולת מספקת. המוזיקה בעיקרה היא אמביינט טהור כידוע לך לכן זה חסר טעם להופיע בלייב, לדעתי לפחות. באופן כללי, המוזיקה של וינטריקט היא לחלוטין אינה עשויה בשביל להופיע באולמי הופעות מחורבנים. אנשים צריכים להאזין לה באופן אינדיווידואלי בבית בעת החשכה המוחלטת! לא הייתי רוצה להופיע מול המון של ילדים שיכורים ואימבצילים, את יודעת… אם תהיה הופעה זה יהיה משהו מיוחד מאוד, אני בטוח. אבל לחלוטין אין תכניות להופעה כרגע. שנית, זה יהיה קשה גם להופיע עם החומר הזה בלייב. אבל מצד שני יש לי כמה הצעות להופעות פה. אנשים שואלים אותי יותר ויותר על זה. אבל אני לא יודע… אולי אני אעשה הופעה אחת או יותר בעתיד, אנחנו נראה מה העתיד יביא עמו.

הנה הודעה רשמית לעיתונות מתחילת שנת 2005:
"כמו שוינטריקט ציין בכמה ראיונות בחודשים האחרונים היו תכניות קיימות להבאת וינטריקט על במה באביב הקרוב בעזרתם של כמה מוזיקאי-סשן. לרוע המזל, תכניות אלה התבטלו עקב עזיבתו של אחד המוזיקאים ממערך הסשן לפני כמה ימים עקב מספר סיבות. עם עזיבתו התכניות להביא את וינטריקט על במה הוקפאו לעת עתה… אולי התכנית מתה לעד…"

מהם מקורות ההשפעה של המוזיקה של וינטריקט?

וינטריקט מושפעת אך ורק מצידו האפל של הטבע, שום דבר אחר. כמובן, אתה מושפע מעוד כל מיני דברים מסביב לך בין אם תרצה ובין אם לאו, אפשר אפילו להגיד שמכל הדברים סביב לך – חברים, ספרים, סרטים, נופים, תמונות וכו'. אבל המקור העיקרי שלי הוא כאמור. הטבע הוא הכל, והכל בשבילי. אני "ילד הטבע" ויש לי מערכת יחסים קרובה מאוד איתו. כל הקטעים של וינטריקט עד עתה היו אודות לצידה החשוך של אמא טבע. כמובן שאני מעדיף נופים חשוכים ומלנכוליים. אני מאוד אוהב ללכת לבד בסתיו ובחורף דרך יערות קרים, סוערים, מושלגים וערפיליים. יש לנו הרבה מקומות חשוכים ומלאי כוח פה בסביבתנו בהם אפשר ממש להרגיש את האנרגיה ואת כוחו של הטבע. ובכן, אולי יש כמה אנשים שחושבים שאני חוזר על עצמי אבל אני לא חושב כך. אולי חלק מהדברים דומים זה לזה אבל אני רואה את הכל כשונה. מחוות שונות לצידו האפל של הטבע. יש לי הרבה רעיונות בראש שאני אהפוך למציאות במוקדם או במאוחר.

למה בחרת לכתוב את שם הדמו שלך בנורווגית? מהו הקשר שלך לנורווגיה?

ובכן, השתמשתי בשמות נורווגיים לכותרות בדמו הראשון וב0EP הראשון. הסיבה בגללה בחרתי לתת שמות נורווגיים לדמו "…Gjennom Tåkete Skogen" ולEP "Det Svake Lys" היא דיי פשוטה – בגלל שהתחשק לי! בעיניי, לנורווגיה יש את הטבע הכי טוב בכל העולם. האם אי פעם ביקרת למעלה בצפון? אני לגמרי מרותק למראה היערות האינסופיים הפיורדים הערפיליים והמסתוריים, ההרים הענקיים והאטמוספירה שם למעלה! את יודעת, וינטריקט מושפע לגמרי מאמא טבע. לכן חשבתי שהכותרות הנורווגיות יתאימו לקונספט של קלטת הדמו. התמונה של הלהקה צולמה גם בנורווגיה, והעטיפה הקדמית של הדיסק צוירה על ידי האמן הנורווגי המפורסם Theodor Kittelsen.

אני עושה מה שאני רוצה, כתלות במצב הרוח שלי. אולי חלק מהליריקות והכותרות בעתיד יהיו בשוודית, דנית, או מה שלא יהיה בעתיד! כל הליריקות והכותרות החדשות כתובות רק בגרמנית. אני מעריץ גדול של כל השפות הגרמניות כמו גרמנית, שוודית, נורווגית… יש להם מבטא מאוד נוקשה, אם את יודעת למה אני מתכוון. כשאנשים מדברים באנגלית זה נשמע כאילו יש להם 10 מסטיקים בפה! השפות הגרמניות נשמעות נוקשות יותר, והן משרות מעין כוח ועוצמה. זה יותר מדי קשה להסביר. אני מקווה שחלק הבינו את מה שניסיתי להגיד.

האם אתה מרגיש קשור לסצינת המטאל הנורווגית?

למען האמת, אין לי שום קשר לזה. יש לי עדיין את כל התקליטים הישנים של להקות הבלאק מטאל הסקנדינביות, לדוגמא. לפעמים אני מקשיב להם, אבל אני מעדיף דברים אחרים בימים אלה. כל המוזיקה אליה אני מקשיב היא אטמוספירית, אפלה, מלנכולית ומקורית. הפרמטרים האלה צריכים להיות קיימים תמיד.

אם כבר מדברים על נורווגים, מה דעתך על Ildjarn?

אני אוהב רק את Hardangervidda שלהם. אבל באופן כללי, זה יותר מדי "רך" בשבילי. כל שאר החומרים של הבלאק מטאל שלהם פשוט לא כוס התה שלי, למען האמת. חלק מהדברים ב-Hardangervidda נשמעים ממש טוב, אבל ככלל זה לא בדיוק מה שאני אוהב.

איך אתה מתאר את התפתחות המוזיקה מאז שהתחלת לעבוד על הפרוייקט?

התקדמות והתפתחות הם מאוד חשובים בשבילי. האלבום החדש של וינטריקט שיצא בקרוב הוא אלבום אופייני ללהקה, אבל אנשים ישמעו את ההתקדמות. התקדמות במובן של הסגנון ובמובן של האטמוספירה. הוא מאוד אפל, מאוד מלנכולי, והסגנון באופן כללי יותר עגמומי. וינטריקט כמו כן יתפתח בעתיד, וזה די בטוח. אולי העניין של הטבע יעלם באיזשהו שלב… תגיע נקודה בה אני אפנה לנושאים אחרים כשיגיע הזמן להפסיק להביע את הערכתי לטבע, אם את מבינה למה אני מתכוון. כשאני אשנה את הנושאים סביר להניח שאני אקים פרוייקט אחר. ובכן, אני בערך כבר עשיתי את זה כשהקמתי את Atomtrakt וNebelkorona. אבל אולי אני אמשיך את וינטריקט רק עם נושאים אחרים. פרוגרסיה מאוד חשובה לי. ובגלל זה אני לא אעשה את אותו דבר במשך עשרות שנים. נושא הטבע היה קיים בכל ההוצאות שלי עד עכשיו. זה יגיע לסופו במוקדם או במאוחר, אבל אנחנו עוד נראה מה העתיד יביא.

עשית קאברים בעבר לשירים של-Burzum ו-Graveland. האם ללהקות האלה הייתה איזושהי השלכה על המוזיקה שלך?

אין הרבה מה להגיד על הקאבר שעשיתי לגרייבלנד, אני חושב. הקלטתי את השיר הזה ביולי 2001 (השיר נקרא Forge of Souls) והוא ייצא בטריביוט לגרייבלנד בחברת Nawia Productions בתור אינטרו או אאוטרו. אני לא יודע אם זה אי פעם ייצא לאור, סביר להניח שלא. אני חושב שזה קטע סינטיסייזר אדיר! חלק מהדברים של גרייבלנד דומים מאוד זה לזה, אבל באופן כללי גרייבלנד היא להקה טובה מאוד! ולכן עשיתי להם טריביוט לשיר Forge of Souls מהאלבום Voice of Blood משנת 1996. גרייבלנד הפאגאנית טובה יותר מאשר גרייבלנד של הבלאק מטאל, אני חושב.

כמובן שאני אוהב גם את בורזום. קשה להגיד מהו הדיסק האהוב עליי של וארג. אני אוהב הרבה מאוד מהם. "Hvis…" או "Filosofem" אולי? אני לא יודע. אני אוהב גם את שני אלבומי האמביינט שלו. אבל לבורזום אף פעם לא הייתה השפעה ישירה על וינטריקט. וארג הוא מוזיקאי טוב. הוא יצר הרבה קטעים מדהימים עם יכולות מינימליסטיות. "Der Tod Wuotans" שנמצא בהוצאת Oskorei כקטע בונוס זה אחד הקטעים הכי טובים שהוא כתב, אני חושב. הקטע הזה הוא כל כך אפל, כל כך אטמוספירי, לא ייאמן. אבל כמו שאמרתי, מקור השראתי העיקרי זהו הצד האפל של הטבע.

בקשר לאידיאולוגיות שלו: אני חושב שוארג הוא בן אדם אינטיליגנטי ויש לו אישיות חזקה עם רעיונות וראיה טובים מאוד. קראתי את הספר שלו "Vargsmal". חלק מהנקודות שם לגמרי בסדר ומקובלות, אבל השאר לא. זה תלוי. את יודעת, יש לי פילוסופיה משלי על חיים, מוות ופוליטיקה. אני לא נגרר אחר תיאוריה מסויימת או צורת התנהגות. חלק הולכים בדרכו של La Vey או Crowley, אבל האנשים האלה לא חזקים מספיק מכדי לפתח פילוסופיה משל עצמם, הם שפוטים עיוורים וטיפשים בעיניי!

וינטריקט ידועה באין ספור הוצאות אינדיווידואליות וספליטים לאורך השנים. האם יש לכך סיבה מיוחדת?

אני יוצר מוזיקה בשביל עצמי, ולא בשביל אף אחד אחר. אם אחרים אוהבים את וינטריקט גם- או.קיי. לכבוד הוא לי. אם לא, לא אכפת לי בכלל. ובכן, הרבה מההוצאות בעבר הן הוצאות חוזרות, אותן הוצאות בפורמטים שונים וכו'. סביר להניח שדי קשה להשיג את כל ההוצאות המקוריות. כל עוד יש לייבלים שמעוניינים בלהוציא דברים של וינטריקט יהיו הוצאות בעתיד. אם אף אחד לא יהיה מעוניין יותר בלהוציא חומרים של וינטריקט, אני עדיין אמשיך ליצור מוזיקה. ואז הקטעים יוותרו "בבית", אני אוציא אותם בהוצאות מצומצמות מאוד על MC. אז אין שום סיבה מיוחדת למספר הענקי של הוצאות. אם לייבלים מעוניינים הם יכולים להוציא חומרים של וינטריקט או חומרים של הלהקות האחרות שלי.

Bloodhead לדוגמא הוציאו 4 MC-ים של הפרוייקטים שלי בעבר ואני מאוד מרוצה מהעבודה שלהם. בלי סיבוכים, קומוניקציה טובה ואיכות מעולה. אני מתכוון, אם האנשים, הלייבלים והמגזינים מעוניינים בחומר, הם יכולים לקבל אותו ממני. אין לי שום בעיה עם זה. Bloodhead עושים עבודה נהדרת שם, אני משער.

יש לך סלידה מסוגים שונים של מוזיקה מודרנית, אפילו Death Metal. תוכל לפרט בנושא זה?

אני למעשה לא אוהב דת' מטאל. קחי למשל כמה להקות דת' מטאל אולטרא-ברוטאליות, טכניות ומתוחכמות. הם יכולים לנגן בכלים שלהם טוב מאוד והם מאוד מוכשרים ומוזיקאים מעולים, אבל המוזיקה הזאת לא נותנת לי כלום. מוזיקה צריכה להזיז משהו בראש, לגרום לך לרחף, לשלוח אותך לטיול הכי אפל שאפשר! כמובן שיש גם כמה להקות בלאק ודת' טכניות שיודעות לנגן מעולה והן תופסות את תשומת לבי ומרתקות אותי. כמובן, אני מכבד את היכולת של הרבה מוזיקאים, גם אם אני לא אוהב את הסאונד שלהם. וגם להיפך – יש להקות שמנגנות מוזיקה פרימיטיבית ופשוטה שגם לא מצליחה לרתק אותי בגלל חוסר האטמוספירה והרגש. כל מה שאני יכול להגיד זה שמוזיקה חייבת להשרות מעין תחושה ואטמוספירה חשוכה, עצובה, מלנכולית או מלאת שנאה. האופקים המוזיקליים שלי מאוד נרחבים, אני חושב. הראש שלי די פתוח כשזה מגיע לרעיונות וסאונדים חדשים. אני אוהב מקוריות ואינדיווידואליות! אלה מילות המפתח!

איך הפרוייקטים האחרים שלך, Nebelkorona ו-Atomtrakt מתקדמים? אתה מתכנן איזושהן הוצאות עתידיות?

כן! נבלקורונה זהו פרוייקט צד של וינטריקט. הוא נוצר מתישהו ב-2003. למען האמת כתבתי 2 קטעים לפרוייקט הזה עד עכשיו ששוחררו בשנת 2004. נבלקורונה היא יותר "רומנטית" מאשר וינטריקט, הייתי אומר. אני מעדיף לקרוא לסגנון "אומנות רומנטית אפלה". נבלקורונה היא יותר רומנטית, יותר מלאת-חיים מאשר וינטריקט, למרות שהיא עדיין אמביינט. אטומטראקט גם היא אמביינט אך היא יותר בומבסטית, מלחמתית, הרואית, אטמוספירית, מונומנטלית, קרה, אינדסטריאלית ומילטנטית. ההשראה לאטומטראקט מבוססת על הרס, מלחמות, דברים גרעיניים וכו'. האלבום הראשון של הלהקה כבר מוקלט והוא יצא מתישהו ב-2006 כנראה.

איך אתה רואה את עתידה של וינטריקט?

ובכן, אני אתחיל לעבוד על הקטעים החדשים בסתיו אני חושב. דיסק חדש יצא מתישהו ב-2006. הדיסק יהיה אמביינט אפל.

בהצלחה עם הדיסק החדש ותודה על שהקדשת לי מזמנך!

תודות על הראיון! מיטב האיחולים ובהצלחה עם המגזין שלכם בעתיד.
|ENG|Vinterriket – Nature's Metal
By: Tal Zaccai
Interview With: Christoph Ziegler, Vinterriket

Vinterriket is actually a one-man-show, featuring the talents of one Christoph Ziegler, a black metal artist who manages to create truly atmospheric and unique extreme metal. Probably upon hearing his creations you won't make them to be Metal at all, but if bands like Dargaard and Uruk-Hai or even the latest developments of Mortiis can be regarded as continuations of this genre, then there is no reason Christoph can't do it. After 10 years and many demos, splits and full albums, Christoph has been kind enough to elaborate upon his music and ideas, in a lengthy and in-depth interview.

To begin with, could you tell us a bit about how you started Vinterriket, and for what personal and social goals?

Well, the story/ history of Vinterriket is quite boring and nothing special, I think. I have started the whole project back in late 1996. In the early days the whole thing was very slow and I was not 100% behind it. The first demotape was released in early 2000 or in the end of 1999, I think. So it took 3 years to finish the stuff. This was mainly because of bad equipment and so on. After the release of the demo the whole thing became more serious and I totally focused on the project. Up ‘til now many EP's, CD's Demos and so on have been published on different labels around the globe. Too many stuff to mention, actually. Vinterriket was founded because of my endless love to the dark side of mother nature. I wanted to express my feelings and the way I see nature through this kind of art in order to satisfy myself. You know, principally I make music ONLY for myself, for nobody else! If others like the music, too: Ok. If not, I do not care at all. Of course it is great to see that many others share the same feelings, that many others have the same visions/ landscapes/ feelings inside when listening to the music of Vinterriket and that many others interpret my lyrics as I’d do myself. Then I see they got the point I want to express. Others listen to the stuff and they understand simply nothing what I wanted to express. But as I said: I do not care at all. Vinterriket is me and I am Vinterriket. No other members have been included in the past.

Do you think you have accomplished those goals throughout the years of Vinterriket’s existence?

I am of the opinion that I managed to express feelings throughout the years, yes. But there’s still much space to improve things. As already said above, I make music ONLY for myself, for nobody else. Because of that I do not care if I have reached any “goals” or something. I do what I want and I do it for myself. Well, when the music is finished I start to criticize myself: Things could always be done better. When I am listening to the final record I always thing that this and that could be better and things like that. I am a kind of perfectionist, I you know what I mean. But once a record is done I have to accept it. Otherwise it'd be an endless circle- I'd never been satisfied…. I'd like to change this and that and I'd never come to an end. Therefore I leave it as it is and I accept it.

I know you are the founder and owner of a label named Neodawn Productions. Can you tell us about your work there, and the reason for which it shut down?

Neodawn is officially closed since 01.03.2003 – completely and forever. The small mailorder has already been closed about a half year before, too. It was a cool time when I was running Neodawn. A lot of great releases have seen the light of day through Neodawn: Legion (SWE), Necroplasma (SWE), Crowhead (NOR), Bloodline (SWE), … But I came to a point where it was impossible to run Neodawn and Vinterriket together (at the same time) properly. It was clear that one of both had to be stopped. And, of course, I decided to stop Neodawn without even thinking about it. You know, time is strictly limited these days and the only thing I want to do is making music, nothing else. In the future I’ll totally concentrate on Vinterriket. I simply had no lust, no energy and no time for Neodawn anymore. This is the only reason why the label was shut down. There are a lot of rumors around about the closing,… But those mentioned reasons are the only explanation. All future- Vinterriket- releases will be out on other labels. We’ll see…

How did you get to join the Greek Black Metal band, Nocternity, as its keyboard player?

Yes, I am member of NOCTERNITY now. Here's the official press-statement: 31.08.2004
VINTERRIKET joined the mighty NOCTERNITY (GRE) on synths as a permanent member! All synth-parts on the next album will be created by VINTERRIKET. The yet untitled, upcoming CD will only be released if we're of the opinion that it is better than the "Onyx" masterpiece!

I "worked" for Nocternity two times in the past: The "Onyx" CD contains an Outro which has been created by Vinterriket and the "A fallen Unicorn" CD contains an Intro which has been composed by myself. I know them since many years now… and due to the fact that I have worked with them in the past, I joined 100% now.

How do you manage with the distance, since you come from Germany?

That will be no problem, I think. Internet makes it possible. I’ll create all the stuff over here, actually. That’s how we handled things in the past, too. We faced no problems so far. Of course we have to see how it’ll work out with the next album.

You have lately released your second split with Austrian Ambient band Uruk Hai. How did you get to work together?

URUK HAI asked me if I’d be interested to do a split and I agreed. On both split releases no new records are actually featured. Only older VINTERRIKET stuff. There’s not a big story behind the splits, actually.

How do you see the connection between your Black Metal inspired material and Uruk Hai’s electronic music?

70% of VINTERRIKET’s music is also pure dark, melancholic, depressive and desolate Ambient (synth-soundscapes), 30 % can be labeled as “grim, frost and symphonic Black Metal”. But I avoid the term Black Metal as good as I can. Vinterriket could be regarded as a "tribute to the dark side of nature", as nothing else. I am a "nature-child" so to speak. I am into the dark side of nature as I prefer to call it. There is nothing better to do than to be alone in nature, to feel the power, to get new inspiration and to feel the atmosphere. I am also a really winter- fanatic. It is my beloved season of the year. Cold, depressing, grim, cruel and desolate. It is the perfect season to get new inspiration for Vinterriket! There is nothing better than to make long wanderings through deep, snowy and mysterious winter-forests, through misty valleys in winter or upon majestic snow-covered endless landscapes. It is an amazing feeling when coldness is slowly crawling through your veins and when winterstorms are crushing in your face with all their strength and power. Winter is the time when you can feel the greatness and power of mother nature in its true and cruel form!

Do you encourage the lately common trend of Black Metal bands turning Ambient? What bands to you like to listen to?

I am listening to a lot of music: All kinds of music. Ambient/ Industrial/ Classics/ etc. Some Black Metal, too. But I am no longer interested in the current Black Metal scene, to be honest. There are too many shitty bands around copying each other and making the same like others did even better years ago. I am seldom buying a CD related to Black Metal. There are only a few bands around which are able to catch my attention. Those bands are different, because of their originality and because they are not doing standard- stuff like thousands of others. I will not mention any names… I am doing this kind of stuff since 1996 and I feel not connected to any “scene” at all. I do not care if more and more bands are turning towards Ambient music.

You’ve just released your album “Der Letzte Winter – Der Ewigkeit entgegen”. What can you tell us about it?

Well, the CD is not out yet, it is still delayed, actually. "Der letzte Winter – Der Ewigkeit entgegen -" is more in the "Black Metal-vein". I prefer to describe the style as follows: Cold chords and stirring hypnotic riffing paired with haunting and cold synthetic soundscapes evoking an chilling atmosphere full of bleakness, coldness, desolation, solitude, emptiness, melancholy, darkness and nothingness,…..The bleak mourning of desolate idleness within eerie and misty sonic landscapes. A tribute to the darkest side of nature… The new album features 9 tracks as a tribute to nature: Cold, dark and melancholic. The official German-release should be out in October, we'll see… The US version will be out in early September, the Ukrainian MC edition, too. There’ll also be released an Australian version in late 2005.

How do you compare this releasing to your earlier ones?

The new record is more in the “Black Metal” – vein, comparable to the first two tracks of the Winterschatten CD. But more grim, more atmospheric. As I have already said, the CD should be released in October 2005. It has been recorded in January 2005 and will be released in a limited edition DIGIPAK. There’ll also be shirts / posters and so on.

Since your lyrics are in German, could you possibly explain a bit of what those lyrics are talking about?

I have used some astral themes within the lyrics of Demo #2. All other lyrics/themes on other records are dealing with the dark side of nature, 99.9%. I have nothing to do with mysticism and "astral trips". I am interested in the whole astral stuff more from the view
of science, if you know what I mean. So I just felt to mix the Vinterriket-typical-dark-nature-themes with some astral-themes on Demo #2. So there is nothing more to tell about it. Vinterriket- lyrics are in general a mix of nature- themes, personal feelings/ visions/ dreams and some astral themes (especially on Demo #2, as explained above).

What ideas do you wish to convey through those lyrics?

The lyrics are very personal. I avoid to interpret and to explain them. Everybody should interpret them himself. The lyrics are entirely written in German, because I am German and because it is the best way to express oneself (through your native language).

How do you describe the atmosphere you are trying to create with Vinterriket’s music?

a chilling atmosphere full of bleakness, coldness, desolation, solitude, emptiness, melancholy, darkness and nothingness. That’s it, basically.

What impact do you wish your music to create on its listeners?

I think the translation of the text included in the booklet of my last (Landschaften ewiger Einsamkeit) CD describes this question very well. There is nothing to add, I think:

Some notes and thoughts about "Landschaften ewiger Einsamkeit" CD:
"Landschaften ewiger Einsamkeit" is a tribute to the night and the shadowed obscurity that is exclusive to nature, and should be understood as such. It is a conceptual work which was created with the intention of describing the dark side of nature through music and to transform its atmosphere into tonal soundscapes. The content of this CD is not music in the conventional sense; it is dark, natural, and mystical art. The title of the CD translates in English to "Landscapes of eternal emptiness/solitude". Like the title of the CD describes, it includes soundscapes that make the listener envision solemn lands. The musical interpretations (put simply) are desolate, dark, and mysterious. Nothing more, nothing less. Similar to the way that the dark side of nature can express variations of conflicting atmospheres, "Landschaften ewiger Einsamkeit" also reflects different sceneries, moods and "landscapes" of human emotion, if you will. It is only of this melancholic, dark, cold, moody and unique realm of nature's obscured darkness that this work resides within, and it does not deviate from this at all. This CD shouldn't be compared with technical, or so-called "industry standards," and furthermore should not be connected with them in any way. This work was consciously created without the inclusion of predictable passages. Sublime silence, coldness and solitude are presented in it's place. Other than what has already been stated, this work was not created to simply portray depressing-sounding song titles. "Landschaften ewiger Einsamkeit" is timeless and should be regarded as a complete work. Anyone who finds their way into a mysterious and dark realm while listening to this CD has understood "Landschaften ewiger Einsamkeit". Anyone else should simply ignore this record. In order to capture the correct atmosphere of this record, it should be listened to during the uttermost darkness.

"Landschaften ewiger Einsamkeit" arose in dark, depressive and melancholic hours and days during the year 2003. The final recordings of all synthetic landscapes on this record took place in the midst of the cold December of 2003. The mastering was done by T. K. at Strype Audio Studio, Oslo/ Norway in January 2004. Many thanks are extended to him here. The graphical design of this digital work, which serves only as a support for the art of sound, was created by Vinterriket. All dark pictures of nature were taken by Vinterriket, Haewwel and T. Patzig. The two latter named are thanked for their courtesy.

Vinterriket, January 2004

As I have heard you say before, Vinterriket is only a studio project. Do you still hold that thought, or do you see yourself performing live with this material?

Well, in the past I always wrote the following when I was asked this question: Up ‘til now Vinterriket has never played live. Maybe in the future? Who knows… This mainly depends on finding other competent session musicians. The music is mainly pure Ambient as you know. So it is senseless to make live-shows, at least in my opinion. In general VINTERRIKET's music is absolutely NOT made to be performed live in crappy concert halls. People should listen to it individually at home during the uttermost darkness! I'd not like it very much to play in front of a drunken horde of stupid kids, you know…. If there would be a gig it would be something very special, I am sure. But there are absolutely no plans for a live-show right now. And 2nd, it would be difficult to perform the stuff live, too. But on the other hand I have several offers for live shows lying here. People are asking more and more about it. But I do not know… Maybe I'll do gig or more in the future, we'll see what the future will bring. Here's an official press

Statement from early 2005:
As VINTERRIKET has mentioned in several interviews over the last months plans existed to bring VINTERRIKET on stage this Spring with the help of some session members. Unfortunately those plans are dead now due to one session member leaving the live line-up a few days ago because of several reasons. With his departure the plans to bring VINTERRIKET on stage are laid on ice now…. Maybe the plan has died forever….

What influences the music of Vinterriket?

VINTERRIKET is only influenced by the dark side of nature, nothing else. Sure, you get influenced by many things around you if you want or not, you can even say by ALL things around you: Friends, books, films, landscapes, pictures, etc. But my main source is the "nightside" of nature. Nature is all and everything to me. I am a "nature-child" so to speak and I have a very close relationship to nature. All VINTERRIKET tracks so far have been odes to the dark side of mother nature. Of course I prefer dark, melancholic and moody places and landscapes. I really like to walk around alone in autumn and winter through stormy, snowy, misty and cold woods… We have a lot of great dark and powerful places here in our area where you can really feel the energy and might of nature. Well, maybe there are some people out there saying that I'm repeating myself but I do not thing so. Maybe some of the stuff sounds similar to other but I think that all the stuff is different. Different tributes to the dark side of nature. I have a lot of ideas in mind which I'll turn into reality sooner or later.

How come you chose to write your demo titles in Norwegian? What is your connection to Norway?

Well, I have used Norwegian titles on Demo#1 and on EP#1. The reason why I used Norwegian titles on the Demotape "…Gjennom Tåkete Skogen" and on the EP "Det Svake Lys" is quite simple: I just felt to do so! In my eyes Norway has the best nature on the whole earth. Have you ever been up to the north? I am totally fascinated by the vast, endless woods, the mysterious and misty fjords, the majestic mountains and the atmosphere up there! You know, VINTERRIKET is totally influenced by Mother Nature. Therefore I thought that the Norwegian titles would fit best to the whole concept on the Demotape. The band picture was taken in Norway, too, and the front cover was drawn by the famous Norwegian artist Theodor Kittelsen. I am doing what I want, depending on my current mood. Maybe the some lyrics/titles will be in Swedish, Danish or whatever in the future! All the new songtitles/lyrics are totally written in German language. I am a big fan of all the Germanic languages, like German, Swedish, Norwegian… They have a very hard accent, if you know what I mean. When people talk English it sound like having 10 chewing gums in their mouth! The German languages are hard-sounding and spreading a kind of power and might. It's too hard to explain actually. I hope some might get the point what I mean.

Do you feel related to the Norwegian Metal scene?

Actually, I have nothing to do with it. I still have all the old records of the Scandinavian Black Metal bands, for example. Sometimes I listen to them, but I prefer other stuff these days. All the music to which I am listening is atmospheric, dark, melancholic and original. Those parameters should be fulfilled!

Speaking of Norwegians, How do you like the work of Ildjarn?

I only like their Hardangervidda CD. But in general this is too „soft“ form me. All the other BM stuff from them is not my cup of tea, actually. Some of the stuff on Hardangervidda sounds really good, but all in all it is not exactly what I like.

How do you describe your music’s development since you first started to work on this project?

Progression and development is very important to me. The new Vinterriket record which will be released soon is a typical Vinterriket-release, but people will hear the progression. Progression in sense of the style and in the sense of the atmosphere. It is more dark, more melancholic and the style is in general is more "grim". Vinterriket will also develop in the future, this is quite sure. Maybe the nature- thing will sooner or later disappear…. There will be a point when I'll turn towards other themes/ subjects and where it is time to stop hailing nature, if you understand what I mean. When I'll change the subjects/ themes I'll probably start another project. Well, I partially already did when starting ATOMTRAKT/ NEBELKORONA. Maybe I'll continue with Vinterriket but with other topics. Progression is very important for me. Because of that I'll not do the same for dozens of years. The nature- theme has been present on ALL my releases so far. But this will come to an end sooner or later. But we'll see what the future brings.

You have made covers for Burzum and Graveland songs. Did these bands have any influence on your music?

There is not much to say about the cover-song and Graveland, I think: In July’2001 I have recorded this track ("Forge of souls") which will be featured on the GRAVELAND Tribute CD/MC/LP to be released by NAWIA PRODUCTIONS (POL) as Intro or Outro. I do not know if it'll ever be released at all, probably not. It is a great synth-track, I think! I made the cover-song within only 2 or 3 days. I like all the Graveland- stuff very much. Some Graveland-stuff sounds similar to other Graveland- stuff, but all in all Gravleand is a very good band! Therefore I have made this cover "Forge of Souls" from "Following the Voice Of Blood" CD'96. The Pagan- Graveland stuff is better than the Black- Metal- Graveland stuff, I think. I hope you know what I mean. Of course I like BURZUM. My favourite CD of Varg is hard to tell. I like a lot of them very much. "Hvis.."/ "Filosofem" maybe? I do not know. I also like his 2 Ambient- CD's. But Burzum never had a direct influence on Vinterriket…. Varg is a good musician. He has created a lot of amazing tracks with minimalistic abilities. "Der Tod Wuotans" which is on the Oskorei- release as an cover(bonus)- song is one of the best track he has ever written, I think. The track is so dark, so atmospheric, unbelievable. But as I said, my main source of inspiration is the dark side of nature. Concerning his ideologies: I regard Varg as a very intelligent and strong personality with great ideas and visions. E.g. I read his book "Vargsmal". Some points of view are really okay and totally acceptable but others are not. It depends. You know, I have my own personal philosophy about life & death & politics. I am not following a special theory or attitude. Some are walking on the way of La Vey or Crowley: But these persons are not strong enough to develop their own philosophy. Blindly and stupid followers in my eyes!

Vinterriket is known for having a huge amount of individual releases and splits throughout the years. Is there any special reason for that?

I mean, I am creating music for myself, for nobody else. If others like Vinterriket too: OK. I am honoured. If not, I do not care at all. Well, a lot of the releases in the past are re-releases, the same releases on different formats and so on. It is probably hard to get all tracks released so far on original recordings. As long as there are labels interested in releasing Vinterriket-stuff there’ll be releases in the future. If nobody would be interested anymore in releasing Vinterriket-stuff, I’d still continue to create music. Then the tracks would remain “at home” so to speak or I’d publish some VERY small editions on MC. So there’s no special reason for releasing this huge amount of stuff. If labels are interested they can of course release Vinterriket-stuff or stuff from my other projects. Bloodhead for example released 4 MC’s of my projects in the past and I am very satisfied with their work: Uncomplicated, good communication and top quality. I mean, if the people, the labels and the magazines are interested in the stuff, they can get it from me. I have no problem with that. Bloodhead are doing a great job over there, I think.

You have a distinct abhorrence for different kinds of modern music, even Death Metal. Care to elaborate on that matter?

I am actually not into Death Metal. Just take for example some ultra- brutal, technical and sophisticated Death Metal bands: I mean, they can really play their instruments very well and they are very talented and good musicians, but this music gives absolutely NOTHING for me. Music must be able to move your mind, to make you fly away, to send you on the darkest trip possible! Of course there are also some perfect, well-playing and technical Death/Black Metal bands around getting my attention and being able to fascinate me. Sure, I respect the ability of some musicians to handle their instruments. Also, if I do not like their sound. But the other way round it is the same: There are of course existing some bands playing primitive and simple music but who are also not able to impress me, because they lack of atmosphere and feelings. All in all I can say music must be able to spread a certain dark, sad, melancholic, majestic or hateful feeling and atmosphere. My musical horizon is very wide, I think. I am quite open-minded when it comes to new sounds and ideas. I like originality and individuality! These are the keywords!

How are your other projects, Atomtrakt and Nebelkorona progressing? Do you plan any future releases?

Yea, Nebelkorona is a Vinterriket side-project. It was created somewhen in 2003. Actually I have just created 2 tracks for this project so far which will were released on a in 2004. Nebelkorona is more “romantic” than Vinterriket, I’d say. I prefer to call the style “Dark Romantic Art”. Nebelkorona is more romantic, more livelier than Vinterriket, though it is still Ambient, I’d say. Atomtrakt is bombastic, martial, heroic, atmospheric, monumental, cold, industrialised and militant Ambient. Vinterriket is only influenced by the dark side of nature, nothing more. As for Atomtrakt I can say, the inspiration is more based on destruction, wars, nuclear stuff, and so on. The first full-length CD is recorded and it’ll be out in early 2006. A Nebelkorona full-length CD will be out somewhen in 2006, too, probably.

How do you see the future progression of Vinterriket?

Well, I will start working on new tracks in Autumn, I think. A new CD will be out somewhen in 2006. It’ll be a Dark Ambient CD.

Good luck with the new album and thanks for your time.

Thanx for the interview! Best regards and good luck for your magazine in the future.