Vomitory – טרור של דת' מטאל
מרואין: Tobias Gustaffson, מתופף להקת Vomitory
להקת הברוטל דת' השבדית Vomitory לא מאמינה ברכות או במלודיה. הלהקה השבדית קיימת מ-1989 והוציאה עד היום חמישה אלבומים של דת' מטאל רצחני ובלתי מתפשר. אלבום חדש יוצא בקרוב בחברת התקליטים Metal Blade, אלבום בעל השם החביב Terrorize Brutalize Sodomize, שזה גם משהו שהוא עושה לאוזניים של המאזין. ישבנו לדבר עם המתופף הוותיק של Vomitory, טוביאס גוסטאפסון, על עלילות הדמים של הלהקה.
הי טוביאס, מזל טוב על האלבום החדש, מה משמעות השם?
תודה בן אדם! אין ממש משמעות עמוקה מאחרי השם, רצינו שם שישמע ברוטאלי וקליט, כזה שיתאים גם לעטיפה מגניבה ויאמר את מה שאנחנו עושים, Death Fucking Metal! העטיפה היא גם תיאור של הרגשות שיעברו על המאזין כשהוא יקשיב לאלבום.
התכוונתם ליצור שעורריה עם השם ועטיפת האלבום?
לא עם השם, אבל בהחלט עם העטיפה. היא כבר הייתה קורבן לצנזורה, המפיץ האירופאי כבר סירב להפיץ את האלבום עם העטיפה הזאת ונאלצנו לעשות גרסא פחות קיצונית, ולהשתמש בעטיפה המקורית כעטיפה פנימית. העטיפה המצונזרת היא זאת שעל הפרומו, עם כלי נשק מימי הביניים, שם הלהקה והלוגו, וזהו. העטיפה המקורית מראה את כלי הנשק כשממנו יוצא שביל של דם שמסתיים בגופה של קורבן רצח, כזה קצת מחוץ לפוקוס, זה מאד ברוטאלי וקיצוני, אבל יש בזה משהו אומנותי.
מה היה הרעיון שהוביל לעטיפה, ולמה תמונה ולא ציור הפעם?
רצינו תמונה שהיא באמת ברוטאלית במקום ציור או עטיפה של פוטושופ באיזה מאה שכבות, שמאד נפוצות בימינו. היו לנו עטיפות עם ציורים ברוב האלבום והגענו למסקנה שהגיע הזמן לעשות שוב תמונה. תמונות בדרך כלל נראות יותר ברוטאליות ממה שנראה ציור, זה הרבה יותר ישיר ופחות דמיוני. הרעיון המקורי לעטיפה היה לחלק את זה לשלושה חלקים – על פי שלושת המילים בשם האלבום, התחלנו לעבוד על זה אבל זה לא יצא כמו שרצינו. בסוף עשינו תמונה אחת, שפשוט ממצה את שלושת המילים ביחד. אנחנו מאד מרוצים ממנה, החברה שעשתה אותה (Chaos Media) עשתה פה עבודה נהדרת.
אני מבין שגם החוברת הפנימית די ברוטאלית…
אם אתה חושב שהעטיפה נוראית חכה עד שתראה את הפנים! זאת ברוטאליות אמיתית! אחי, יש שם דברים חולניים באמת! ואנחנו אוהבים את זה!
על מה התכנים של האלבום?
המילים עוסקות בזוועות, מלחמה, והשנאה שלנו לדתות, די אותם דברים שהיו לפני כן, אבל אני חושב שהמילים כאן יותר מחוספסות ויותר ישירות הפעם, יותר לפנים, מה שמוסיף לברוטאליות של האלבום כולו.
איך היית משווה את האלבום הזה לאלבום הקודם שלכם, Primal Massacre?
הדבר הראשון ששונה הוא ההפקה, שני האלבומים נשמעים ממש טוב, אבל בדרכים שונות. הקודם היה בעל סאונד גס יותר בעוד שהחדש נשמע מופק עדכני יותר, יותר מודרני ונקי. אבל בהקשר לחומר עצמו, שניהם ברמה טובה. יש אבל הבדל בכל מה שקשור לדינאמיות ולגיוון של החומר, בשעה שהקודם כולו מהיר רצחני, החדש יותר מגוון, יותר מעניין. יש יותר חלקים כבדים ואיטיים באלבום הזה, ואפילו שיר אחד איטי לגמרי בשם Whispers From The Dead.
ניסיתם לעשות את האלבום הזה יותר לכיוון אולד סקול דת' מטאל, או לכיוון יותר מודרני?
אני מניח שכן, אבל זה לא משהו שאנחנו חושבים עליו יותר מידי. זה הכול בא באופן טבעי. למרות שאנחנו רואים את הלהקה כלהקת אולד סקול דת', אנחנו כן מנסים להתפתח כלהקה ומוזיקאים, גם אם זה בצעדים קטנים.
קצת חזרה אחורה בזמן, התחלתם את הלהקה ב-1989, למה הוצאתם אלבום בכורה רק ב-1996?
אני חושב שהסיבה היא שהוצאנו דמו ראשון רק ב-1992, ואז בדיוק חברות התקליטים התחילו למאוס בסגנון המוזיקה שלנו, דת' מטאל שבדי ברוטאלי, והתחילו לחפש סגנונות אחרים, אלטרנטיביים יותר, של דת' מטאל, עם יותר מלודיה ואווירה. קיבלנו אז כמה הצעות, אבל הם דרשו שנשנה את הסגנון שלנו, זאת אף פעם לא הייתה אופציה אז לא קיבלנו חוזה עד 1995, בחברת Fadeless. עוד סיבה היא שאף פעם לא היו לנו יותר מידי צפיות ותקוות מהלהקה, במיוחד אז, הוצאת אלבום פשוט לא הייתה בעדיפות בשבילנו, רק רצינו לעשות כיף ביחד, לעשות דת' ברוטאלי, להשתכר ביחד, ולעשות קצת הופעות מידי פעם.
מה היו ההשפעות העיקריות שלכם כשהתחלתם?
Sodom, Slayer, Napalm Death , Sepultura, Venom ו-Entombed היו ההשפעות הגדולות עלינו מאז ההתחלה.
כל דת' ברוטאלי מייד משווה ל-Cannibal Corpse, הלהקה המרכזית של הסגנון, מה דעתך על הלהקה ועל ההשפעה שלה?
הלהקה היא ללא ספק אחת המשפיעות ביותר בז'אנר, אבל להשוות את כל להקות הדת' אליה זה מגוכך. נכון, הם השפיעו על הרבה מאד להקות, אבל גם להקות כמו Deicide, Entombed, Morbid Angel, Napalm Death ו-Dismember השפיעו. מה שמגניב בהם הוא שהם מעולם לא שינו את הסגנון שלהם או התרככו, אלא המשיכו במוזיקה שלהם שנה אחר שנה. האמת היא שאף פעם לא ממש התחברתי אליהם, אבל יצא לנו לעשות איתם הופעות ב-2000, לראות אותם על הבימה כל ערב ולהסתובב איתם במשך כמה שבועות פקח לי את העיניים, ועכשיו אני חושב שהם להקה מעולה, וגם חבורה מעולה של אנשים.
עם כל הסגנון הברוטאלי של המילים שלכם, אתה לא חושש שיש מי שיראה אותם כתמיכה בזוועות שהן מתארות?
לא, זה בעיקר דמיוני, או הומור חולני אם תרצה. כמובן שיש כמות מסוימת של מציאות במילים שלנו, חלק מהן מושפעות מאירועים אמיתיים, אבל זה עולם חולני שאנחנו חיים בו.
אתה חושש לפעמים שהמילים בסוג המטאל שלכם עלולות להשפיע על אנשים במציאות?
שמישהו יעשה את מה שמתואר במילים שלנו? אני לא חושב שזה יקרה, לעשות את מה שמתואר שם בן אדם צריך להיות חתיכת לא שפוי וזה אומר שהבן אדם או הבת אדם יהיו דפוקים בראש מלכתחילה, באם הם מקשיבים ל-Vomitory או לא.
גור מטאל בדרך כלל הולך עם סרטי גור, אתה מאלו שאוהבים סרטי אימה חדשים כמו הוסטל או את אלו הקלאסים, כמו סרטי הזומבים והקניבאלים של שנות השמונים?
אני אוהב גם סרטי אימה חדשים וגם את סרטי הזומבים הישנים, אבל סרטי אימה הם לא הז'אנר האהוב עלי, אני מעדיף דרמות ומותחנים…
עולם הדת' מטאל עובר כבר כמה שנים לכיוון יותר מלודי, מה גורם לכם להמשיך עם המוזיקה הברוטאלית שאתם עושים?
בפשטות בגלל שאנחנו אוהבים את הסגנון הזה וככה אנחנו חושבים שדת' מטאל צריך להישמע. זה מה שאנחנו עושים עם הלהקה, ולשנות את הסגנון כדי להתאים יותר למיין סטרים לא היה אופציה עבורנו. הלהקה תמיד הייתה בשבילנו לגבי דת' מטאל.
לסיכום, מה התוכניות שלכם לגבי העתיד, ברגע שהאלבום החדש ייצא?
אין לנו עדיין מועד לסיבוב הופעות, אבל אנחנו עובדים על כמה כאלו. כמו זה נראה כרגע אנחנו נעשה סיבוב הופעות באירופה בסתיו השנה, בדיוק גם קיבלנו אישור השתתפות בפסטיבל With Full Force, שם ננגן ב-30 ליוני. יש עוד פסטיבלים שאנחנו מחכים לאישור מהם, ואני מקווה שנוכל להודיע על תאריכים בקרוב. לפני סוף השנה אני גם מקווה שנוכל להתחיל לעבוד על חומר חדש, לאלבום השביעי שלנו, מכיוון שאנחנו לא רוצים שיעברו עוד 3 שנים עד שנוציא אלבום חדש!
|ENG|Vomitory – Terrorizing Death Metal
By: Alon Miasnikov
Interview With: Tobias Gustafsson (Drums), Vomitory
Sweden's Vomitory have been in existence since 1989, and have released 5 albums prior to their new one – Terrorize Brutalize Sodomize, a solid piece of gore infested brutal death metal. We had a talk with band drummer Tobias Gustafsson about brutal, gory and musical issues.
Hey there, congrats on the new album: "Terrorize Brutalize Sodomize", first, what does the title mean?
Thanks a lot man! There isn’t any deeper meaning behind the album title. We simply wanted a title that sounded brutal, was memorable, that had the possibilities to make a cool artwork for it and that instantly told what it’s all about – death fucking metal. The title is also a good description of the feelings the listener should get when listening to the album!
Did you intend to cause controversy with the name of the album and it's cover?
Not with the title, really, but definitely with the cover. It has already been a subject for censorship. The European distributor refused the album with its original cover artwork, so we had to make a less brutal version of it and have that as a paper slipcase around the plastic CD case, which still has the original cover. The milder version is the one that’s on the promo CD’s with only the bloody morning star and the logo and title. The original version has the bloody morning star in the foreground and a bloody trail that leads to a molested human in the background that is slightly out of focus. It’s all very brutal and obscene, but still very artistic.
What's the idea behind the cover, and why a picture instead of a painting this time?
We wanted a cover that was really fucking brutal in a realistic way instead of the ordinary paintings or a Photoshop-style cover with 100 layers, which are very common these days. We’ve had painted cover artworks on most of our previous albums, and we thought it was high time to have an all-photo based artwork again. A photo often looks a lot more brutal in many ways than a painting does. It’s much more direct and not so fictional. The original idea for the cover was to have it divided into three pieces – one for each word, terrorize, brutalize and sodomize. We began working with that, but it didn’t turn out the way we wanted at all, so we went with this one picture instead, which kinds of sums up all the three words in one picture in a good way. We are very satisfied with how it all turned out. Chaos Media has done a great job with the artwork and layout.
I understand the album's booklet also futures such pics, what does it include?
If you think that the cover is brutal… Wait until you see the inside of the booklet! That’s where the real brutality is! Dude, there’s some seriously sick shit in there… and we love it!
What is the subject matter in the album's lyrics?
The lyrics are dealing with gore, war and our contempt for religions. Pretty much the same stuff as on previous albums, but I think the lyrics on the new album are a bit rawer and more direct than before. More in your face, so to speak, which also adds to the brutality of the whole album.
Musically how would you compare it to your last release – Primal Massacre?
I’d say that the first difference that strikes you is the production. Both albums sound incredibly good, but in different ways. Primal Massacre is a bit dirty and harsh while Terrorize Brutalize Sodomize has a more up-to-date sound, more modern and clean. But when it comes to the actual material, both of them are of the same high class, but they differ slightly when it comes to the variation and dynamics of the material. While Primal Massacre is a blast-fest, Terrorize Brutalize Sodomize is more varied and in a way, more interesting. We have more heavy and slower parts incorporated in the songs than before, and even one entirely slow song on the album, Whispers From The Dead.
Do you try and inject your music with themes and ideas that will make it more current, or is your direction more towards old school death metal?
Yes, but I don’t think that’s something we think of so much. It just comes that way. Even though we consider Vomitory an old school death metal band, we try to constantly develop as a band and as individual musicians to take everything forward, even if it’s with small steps.
Back in time now, you started out in 1989, why did it take you so long to release your debut album?
I think the reason for that is that we didn’t have a proper demo tape out until 1992, and by that time the labels were beginning to get fed up with our kind of death metal – the brutal Swedish style – and were starting to look for bands with other, alternative styles of death metal, like more melodic and atmospheric. We got a couple of offers back then, but with the demands that we should change our style. That was never an option for us so we never got an album deal until 1995, when we hooked up with Fadeless Records. Another important reason was that we’ve actually never had any big ambitions or expectations with the band, especially not back then, and releasing an album wasn’t a primary goal, but to have fun together, blast brutal metal, get drunk together and to play shows every now and then.
What was your main influence when starting out?
Sodom, Slayer, Napalm Death, Sepultura, Venom and Entombed were some of our main influences in the very beginning.
Brutal death metal bands are destined to be compared to Cannibal Corpse, what is your opinion of that band and its influence on the genre?
Cannibal Corpse has without a doubt been one of the most influential bands in the genre, but comparing all death metal bands to them is plain ridiculous. Sure, they have inspired countless of bands, but so has Deicide, Entombed, Morbid Angel, Napalm Death and Dismember too. What is cool with Cannibal Corpse is that they’ve never given in for trends or softened up for shit but done their thing relentlessly year after year. I honestly never liked Cannibal Corpse before we actually got on tour with them for the first time, which was in 2000. Seeing them on stage every night and hanging out with them for several weeks opened up my eyes and ears for that band and now I think they’re an awesome band and they’re awesome guys as well.
With your lyrics being as brutal as they are, what is your personal view on the subject material, do you think singing about such atrocities might be considered as supporting them?
No, it’s mainly just fiction. Or sick humour if you like. But sure, there is also a certain amount of reality in our lyrics. Some are inspired by real life events ‘cause it is indeed a sick world we’re living in.
Do you generally consider the lyrics in extreme metal as something which might influence the listeners?
To do the same that’s described in our lyrics? Well, I don’t think so, ‘cause to be able to do so I think one has to be seriously mentally deranged and then he or she is fucked from the beginning, whether one listens to Vomitory or not.
Gore metal often goes hand in hand with gore films, Are you into such current films as Hostel and The Hills Have Eyes remakes, or are you more into such classics as the Lucio Fulci zombie flicks or Cannibal films?
I like both modern horror movies and some of the old zombie and cannibal movies, but, horror isn’t the primary choice of movie genre. I prefer thrillers and dramas.
Death metal seems to move more into melodic areas these last few years, what makes you stick to your guns and continue with the less fashionable form?
Simply because we love this style and this is how we think death metal should sound. This is what we do with Vomitory and changing our style to fit in the mainstream has never been an option for us. Vomitory has always been and will always be death metal.
What are your plans for the coming year, after the album is released?
There are no tour dates confirmed yet, but we’re working on getting a couple of tours together. As it looks now, we’ll tour in Europe during the autumn this year. We also just got With Full Force Open Air in Germany confirmed, and we’re playing on Saturday the 30th of June. There are also some more festivals that we are waiting for confirmation from, so I hope we can announce some more new dates soon. Before the end of this year, we’ll start writing new material for our seventh album, ‘cause we don’t want it to take another three years before that one comes out!