Zak Stevens – שר כל הדרך לעבר
מרואין: Zak Stevens, סולן Machines Of Grace ו-Circle II Circle בהווה, ו-Savatage בעבר.
Zak Stevens נחשב כאחד הסולנים הגדולים של עולם המטאל המלודי, כשהפריצה הגדולה שלו היתה באלבום המופת Edge Of Thorns שהוציא עם להקת Savatage. לאחר מותו של הגיטריסט המיתולוגי של הלהקה – Chris Olivia, Zak המשיך לשיר בהרכב גם בשלושת אלבומי האולפן שהגיעו לאחר מכן, עד שעזב כדי להתרכז בגידול משפחתו. בשנים שלאחר מכן היה Stevens פעיל עם ה Trans-Siberian Orchestra, הרכב רב נגנים שמשלב מטאל והארד רוק בביצועים לשירי חג המולד מסורתיים ושזוכה להצלחה רבה בארה"ב, והקים את Circle II Circle, להקת מטאל שהספיקה להוציא כבר 4 אלבומים. עכשיו Stevens מגיע עם הרכב חדש, שהוא בעצם וותיק מאד – Machines Of Grace, גלגול שני ללהקה המקורית של Stevens לפני שהצטרף ל Savatage, ואלבום בכורה שהופק ע"י מי שהפיק אלבומים ל Kate Perry בין השאר…נראה שזה הזמן הנכון לשוחח איתו שוב, גם אם הוא מתעקש לעוות את שמי במבטא אמריקאי דרומי כבד.
היי זאק, מה קורה עם אלבום הבכורה של Machines Of Grace?
אהלן איילון (Aylon), האלבום אמור לצאת בחודש הבא, כרגע רק בפורמט דיגיטלי.
מה אתה יכול לספר על הלהקה? זה פרויקט בכלל או להקה של ממש?
זה ממש לא פרויקט, זאת להקה לכל דבר, זאת בעצם הלהקה המקורית שלי עוד לפני שהצטרפתי ל Savatage.
אבל אני זוכר, עוד מהשיחה הקודמת שלנו לפני כמה שנים, שללהקה הקודמת שלך קראו Wicked Witch.
נכון! זאת בעצם אותה הלהקה, רק ששינינו את השם. אם להיות מפורט יותר, הלהקה הזאת היא אני, Jeff Plate המתופף, שהצטרף בעקבותי ל Savatage והחליף שם את Doc Wacholz, ו Matt Leff, הגיטריסט שניגן איתנו. עכשיו גם צירפנו כבסיסט את Chris Rapoza, שמחליף את Mark Stewart שניגן איתנו אז. החומר שאתה שומע באלבום, ברובו פחות, מגיע מ 1989, מהתקופה שבה היינו פעילים מאד בכל אזור בוסטון, מסצ'וסטס, ניו איילנד וכו', הכול נקטע כמובן כשקיבלנו את החוזה עם Savatage, והלהקה בעצם התפגרה סופית, עד עכשיו פחות או יותר!
איך בדיוק קרה שהלהקה חוזרת לפעול אחרי כל כך הרבה שנים, בטח עם הפעילות שלך ב Circle II Circle ושל Jeff ב Trance-Siberian Orchestra?
הלהקה הזאת תמיד הייתה הבייבי שלנו, של Jeff ושלי, וידענו תמיד שנחזיר אותה לפעול בדרך אחת או אחרת, ועכשיו פשוט היה הזמן המושלם. אני בדיוק חזרתי מסיבוב הופעות אירופאי גדול עם Circle II Circle, וזה יוצא שיש לי בדיוק זמן פנוי לעבוד עם שתי הלהקות, שום דבר מעבר לזה, אבל שתי הלהקות האלה בדיוק זה מושלם, וכנ"ל לגבי Jeff.
איך השם הפך ממשהו שנשמע כל כך מטאלי, כמו Wicked Witch לשם שנשמע חיובי בהרבה, כמו Machines Of Grace? זה מבטא איזה שינוי בגישה?
לא ממש, בשנים שבהן הלהקה לא הייתה קיימת הוקמה להקה אחרת תחת השם Wicked Witch, נדמה שזו להקה של בנות בלבד, כשההנהלה שלהם שמעה על הקיום המחודש שלנו הם דאגו ממש מהר לשלוח לנו מכתב שקורא לנו לנטוש את השם כי הוא מהווה הפרה של זכויות יוצרים, מכיוון שלא רצינו להתחיל את הקריירה החדשה שלנו עם תביעה משפטית החלטנו לשנות את השם "צוחק".. קראנו על איזו שהיא להקה משנות התשעים, שעשתה גרנג' או משהו, בשם Machines Of Loving Grace, והחלטנו להציב את השם הזה, עם שינויי מסוים, באתר – שהיה עדיין האתר של Wicked Witch לפני שההנהלה של הלהקה ההיא הספיקה לאיים עלינו, יחד עם כמה אופציות לשמות. הבחירה הייתה של המעריצים שהלכו באופן ברור מאד עם השם הזה, וככה החלטנו להישאר איתו.
איך עובד הליך הכתיבה שלכם? אמרת כבר שרוב החומרים הגיעו ישירות מהמוזיקה שהלהקה כתבה עוד אז
נכון, אבל עשינו לא מעט שינויים במוזיקה. כעקרון כיום מה שאנחנו עושים זה שהגיטריסט שלנו כותב סקיצות לשירים, שולח לי את זה, ואני כותב לזה מילים, עושה לזה עיבוד, ושולח רעיונות כל שהם שיש לי לגבי שינויים בשירים, אחרי זה גם Jeff עושה את שלו בנושא, ואני מקווה שגם הבסיסט שלנו יכנס בקרוב לתמונה ויתחיל לתרום לכתיבה של השירים.
מבחינה מוזיקלית אין ספק שזה שונה מאד גם ממה שעשית עם Savatage וגם עם Circle II Circle.
נכון, הכיוון המקורי שלנו הייה יותר להארד רוק מאשר למטאל ממש, ואמנם יש בלהקה הכול, אבל גם כאן הכיוון הוא שונה מאד ממה שמכירים ממני בשתי הלהקות האלו. אפשר לתאר את המוזיקה שלנו כשילוב של שירה מלודית, כמעט רוקית, עם מוזיקה שהיא מטאלית וכבדה, צריך לשמוע את זה כדי להבין בדיוק על מה אני מדבר. אני זוכר שכשהקלטתי את השירה לאלבום פשוט כל הזמן אמרתי בקול רם לטכנאי שלנו: זה כל כך שונה ממה שעשיתי עד היום!.
מבחינתך כסולן היה קשה לשנות את הכיוון חזרה למה שעשית לפני 20 שנה? אחרי שהתרגלת לסגנון שירה שונה מאד.
לא ממש, כי מבחינתי זה היה חזרה לשורשים, חזרה לדרך שבה הייתי רגיל לכתוב מלודיות שירה, פשוט החזרתי את עצמי אחורה בזמן ועשיתי את מה שטבעי לי כסולן, זה לא היה שינוי- אלא יותר מעבר במכונת זמן.
למה עשית את השינוי שעשית כשהתקבלת ל Savatage? זאת הייתה דרישה של הלהקה?
כן, השירה שלי אז התאימה אמנם למה ששרתי, אבל ל Savatage התקבלתי בגלל מה שהם שמעו שאני יכול לעשות, לא בגלל מה שעשיתי ממש באותו זמן, זאת הגדולה של אנשים כמו Paul O'neil ו John Olivia, המוחות שמאחרי הלהקה, הם ידעו מה אני מסוגל לעשות וידעו איך לעבוד איתי כדי שאני אוכל לעשות את זה. השירה עם Savatage היא הרבה יותר גדולה וחזקה ממה שעשיתי עד אז, כי הלהקה נשמעת חזקה, וצריך לקחת הרבה אנרגיה כדי שיוכלו לשמוע אותי כמו שצריך יחד איתה, וזה בדיוק מה שעשו איתי באותה תקופה. למשך תקופה זה היה ממש כאילו היו לי 3 קולות שונים, הטבעי שלי, ועוד שניים שונים לחלוטין שנוצרו רק כדי שאוכל לשיר עם Savatage!
מה מבחינת שינויים מהחומרים המקוריים, אני מניח שנאלצתם להתאים את האלבום קצת להווה.
נכון, אבל באופן מפתיע חלק גדול מהאלבום לא נאלצנו לשנות בכלל, המילים כמעט לא השתנו, וגם הרבה מהריפים. חלק מהסגנון של הדברים כן השתנה, כי בכל זאת זה נשמע קצת יותר מידי 1989, עם השיער הנפוח וכל מה שקשור בו "צוחק", וגם היו שירים שממש השתנו ללא היכר. השיר Innocence היה במקור שיר עם דיסטורשנים, מטאלי לגמרי, והפכנו אותו לשיר אקוסטי שעובד בצורה שונה, השיר Better Days למשל היה השיר הכי פופי שלנו, פופי כמובן באופן יחסי, זה נשמע די Bon Jovy בגדול, וגם אותו די שינינו והפכנו לעכשווי יותר, השיר Midnight Rain נשמע לגמרי סוף שנות השמונים, וגם אותו שיפרנו, ממש שינינו הכול כדי שהוא ישמע כמו ששיר טוב נשמע כיום. מה שמאד שינינו בו מעבר למוזיקה זה המילים, כתבתי על המשבר הכלכלי והפכתי אותו למשהו עכשווי ונוגע מאד למצב.
מה לגבי הסאונד? הלכתם על סאונד קלאסי, או שגם כאן העברתם את הסאונד ל 2009?
ניסינו בעיקר ללכוד את הסאונד שהיה לנו אז, אבל לתת לו איזה ליטוש כזה שאי אפשר היה לעשות בתקופה ההיא. לצורך העניין גייסנו את מי שהיה הסאונד מן שלנו בהופעות עוד בתקופה ההיא – Paul Hager, שמאז הפך להיות אחד המפיקים היותר חזקים במוזיקה, הוא הפיק אלבומים לאמנים כמו ה Goo-Goo Dolls, Kate Perry ו Milly Cirus, אז אתה מבין שמדובר במפיק רציני כיום…
והוא הסכים לחזור ולעבוד איתכם בתעריף נורמלי?
הסכים?? "צוחק", הבן אדם פחות או יותר אמר לנו שאם אנחנו לא עובדים איתו הוא בועט בנו! מהרגע שאמרנו לו שאנחנו עושים את האלבום הזה הוא פחות או יותר עזב הכול, והלך לעבוד על האלבום. הוא עבד עליו באזור לוס אנג'לס, מה שאומר שהיה לו גישה לציוד רציני ביותר, מעבר לזה – הוא ידע איך נשמענו פעם, אז הוא הצליח גם לגרום לנו להישמע נהדר, ומצד שני גם ללכוד את התחושה של Live שאנחנו רצינו, הוא ממש הקליט אותנו בהופעה באולפן, עם כל האנרגיות הנכונות.
מה לגבי חברת תקליטים? בשום מקום לא מצאתי איזכור לחברת התקליטים שבה יוצא האלבום.
כי כרגע אין כזו, האלבום יוצא דיגיטלית בלבד כרגע, ב Itunes ואתרים אחרים, אבל לגבי נושא חברת תקליטים והוצאה פיזית לדיסק, אנחנו עדיין במו"מ עם לא מעט חברות כדי למצוא את החברה הנכונה. בכל מקרה יש לנו אפשרות גם לעשות את זה בעצמנו, לכל אחד מאיתנו יש חברת זכויות משלו, אז אנחנו יכולים גם להוציא את האלבום בהפצה ולא דרך חברה, אבל נחכה ונראה איך זה יתגלגל, אני מבטיח לך שבעוד אנחנו מדברים יש לי כמה מיילים חדשים עם הצעות לגבי חברות תקליטים שאפשר לעבוד איתן…
מה לגבי הופעות? זה יסתדר עם העבודה שלכם עם הלהקות האחרות שלכם?
בהחלט, כבר עכשיו יש סיבוב הופעות מתוכנן באזור הקבוע שלנו, בוסטון והסביבה, שיסתיים באזור מגורי בטמפה, בדרך כלל אני מנתב את זה ככה שאת הסיבובים אני מסיים ליד הבית.."צוחק". נעשה משהו כמו 5-6 הופעות רק כדי להתארגן על עצמנו ואז נראה איך נמשיך, מבחינת הלהקות האחרות – Circle II Circle עשו 58 הופעות בזמן האחרון, ונראה לי ששם תהיה הפסקה קצרה, כך שהכול מוקדש עכשיו ללהקה הזאת.
טוב, אז תודה על שדיברת איתי שוב, הפעם האחרונה שדיברנו הייתה לפני כמה שנים טובות..
אני זוכר בדיוק מתי זה היה! לא הייתי בטוח לפני איזה אלבום של Circle II Circle, אבל זכרתי שבדיוק עשיתי קצת עבודה קהילתית שלה אני מתנדב מידי פעם, והפעם ההיא זה היה עזרה בשיפוץ של בית אבות, ואז אמרתי לכולם שאני חייב לעשות הפסקה כדי להרים טלפון לאיילון בישראל! כולם נגנבו ואני זכרתי את השיחה הזאת שלנו, רק אני לא בטוח מתי זה היה..
זה היה כשיצא האלבום Burden Of Truth, אני זוכר שדיברנו על הקונספט ששאב מ-"צופן דה וינצ'י".
נכון!! אני עכשיו נזכר שאתה העלת את התיאוריה שמישהו עוד עלול לשחוט אותנו בגלל הגישה של האלבום והקישור שלו לכל נושא הדת…א ז כנראה שעמדנו בזה, אנחנו עוד פה!