מפאנק איזוטרי למפלצת ענק – סיפורו של פסטיבל Hellfest.

אז איך קרה שפאנקיסט צרפתי שהתחיל פסטיבל לכמה להקות פאנק הצליח עשרים שנה אחרי ליצור את אחד מפסטיבלי הרוק/מטאל הגדולים בעולם כיום?
איך פסטיבל שהתחיל ב 2002 כשהלהקה הכי גדולה בליין אפ היא Agnostic Front הפך להיות כזה שנמכרים לו למעלה מ 150 אלף כרטיסים בכל שנה, ובליין שלו הרכבים כמו Iron Maiden, Slipknot, Muse ומטאליקה?
כנראה שזה הרבה יוזמה וחריצות של פאנקיסט צרפתי בשם Ben Barbaud, הוא זה שב 2002 התחיל את Fury Fest, פסטיבל מקומי קטן באיזור Pays de la Loire שלא נראה היה שיגדל יותר מידי, וישאר ממוקד פאנק. אבל ב 2004 כבר הגיעו לשם Testament, Soulfly, Fear Factory, Meshuggah – אפשר לומר בשקט שזו השנה שבה הפסטיבל הקטן והמקומי התחיל להפוך לפסטיבל המטאל הצרפתי הרציני ביותר. לא שהייתה תחרות רבה בדרך.
ב 2006 הושק הפסטיבל רשמית כ Hellfest לראשונה – עם הליין אפ הכי גדול שלהם עד השלב הזה, כל זאת תוך שמירה על עקרון של אחוז ניכר מהאמנים שהם עדיין אמני הארד רוק ופאנק, משהו שהם משמרים עד היום. בליין אפ נכללו בין השאר Korn, Motorhead, Alice In Chains, helloween, Saxon ו Cradle Of Filth מצד המטאל – כשבצד הפאנק וההארד קור יש ענקים כמו Dead Kennedys, GBH, Madball ו Agnostic Front.

ב 2020 ו 2021 עבר הפסטיבל מה שעברה כל תעשיית המוזיקה באותם שנים: הקורונה הרגה אותו זמנית. שנתיים בהם הפסטיבל לא התקיים. לצד הפסד כספי עצום שנגרם מאי קיום הפסטיבל, מכה נוספת נחתה על המפיקים כשחברת הביטוח של הפסטיבל סרבה לשלם סכום של 175 אלף יורו על הביטול בתואנה שההסכם נחתם לפני התפרצות המגפה בסין.
איך שהוא שני הפאנקיסטים שהפכו לאנשי עסקים צלחו את המשבר, וב 2022 היה אחד מהליין אפים הגדולים ביותר של הפסטיבל אי פעם, מטאליקה הופיעו שם בפעם הראשונה, ולצידם כמעט כל המי ומי של עולם הרוק והמטאל: Guns N Roses, Nine Inch Nails, Ghost, Deftones, Sabaton, Nightwish, Alice Cooper, Judas Priest, Deep Purple, Sepultura, וכרגיל – כל זה לצד נוכחות גבוהה של פאנק והארד קור – The Dropkick Murphys, The Exploited, Bad Religion, Rise Against, Sick Of It All.
הרעיון שהתגבש בעשור האחרון היה שילוב שעונה לכולם על הצרכים: הבי מטאל מסורתי, אלטרנטיב מטאל, פאנק והארדקור, ואקסטרים מטאל -כל כך הרבה להקות שכמעט כל מטאליסט או פאנקיסט ימצאו מה לראות שם – והנוסחה הצליחה, מ 22,000 אלף איש הפסטיבל צמח לאיזור החצי מיליון רוכשי כרטיסים. אחד מפסטיבלי הרוק והמטאל הגדולים בעולם.

ומה עכשיו?
ב 2025 הפסטיבל הרחיב משמעותית את התכנון שלו – בימות ראשיות ובינוניות נפרדות אבל קרובות אחת לשנייה, שיאפשרו לרוכשי הכרטיסים לפספס מינימום הופעות תוך מעבר קל מבימה אחת לשנייה בפרק זמן קצר.
השילוב – שוב מגוון, פחות עמוס – ופחות מטאל מסורתי השנה. אבל שימו לב לשמות האלה:
Korn, Muse, Linkin Park, Till Lindemann, Within Temptation, Judas Priest, Dream Theater, A Day To Remember, Lorna Shore, Exodus, Jinjer ולצידם כמובן הרכבי הפאנק וההארד קור הנדרשים: Electric Callboy, Sex Pistoles, Turnstile, The Damned, Terror, Walls Of Jericho, וגם ייצוג הולם השנה לסטונר עם Eagles Of Death Metal, Orange Goblin, Pentergram, Masters Of Reality ו Hermano.
בצד הבלאק יש השנה מחווה של ענקי בלאק ל Bathory, הופעה של Abbath, Deafheaven ו Grima, ובפולק יש את In Extremo, Trollfest ו Manegram .
הכיוון הוא ברור: כבר לא מיליון להקות, פחות על הענקי מיינסטרים, יותר ליין אפ הדוק של הרכבים טובים.
מי שיהיה שם השנה – בין השאר כתב וצלם של מטאליסט – מוזמן לדווח אם ההימור של המפיקים השתלם והתוצאה היא פסטיבל טוב יותר ופחות מדוייק. מחכים לשמוע
