מוטי, אין צורך באקספוזיציה, כולנו מכירים היטב את הלהקה ואת הרעיון המוביל אותה- בלאק מטאל ברברי ומסופוטמי אשר מכריז מלחמת חורמה על דתות העולם. מדוע דווקא בחרת בקונספט הזה ?

תבין, אראלו מייצגים רעיון מסוים, קונספט. לדעתנו מלחמה היא הפתרון האידיאלי. לפי ה"נקרומוניקון" שנכתב עוד בתקופה עתיקה, אלוהים והשטן, כוחות הטוב וכוחות הרוע, אם תרצה- או תקרא להם מצידי חיים ומשה- מניעים את האיזון שבאדם. כעת העולם שאנו חיים עליו מתקיים אחרי נצחונו של אלוהים על לוציפר, ועל אראלו יד ימינו. אלוהים כלא את כוחות הגהנום האלה במקום שלא יוכלו לצאת, אלא אם תהיינה מלחמת חורמה וכל הדתות ייעלמו מן העולם. אראלו מטיפים למלחמה כדי לשחרר את כוחות השאול לידי מה שיהיה עידן חדש, הזדמנות חדשה- בעקבות כך שאלוהים אכזב עם בריאתו בן-האדם שנהיה לקנאי ואכול יצרים.

אתם למעשה מטיפים, או יותר נכון לומר, מוחים נגד יצר האדם ? הרי לכל אחד יש את היתרונות והחסרונות שלו. אין מישהו מושלם שהוא כולו מרושע ואכול שנאה או מישהו מהמתרס השני שהוא רק רוצה שלום ונטול אינטרסים אישיים.

אתה צודק בזה שאין מישהו מושלם, אבל אתה טועה בנוגע לרעיון שלנו. אנחנו לא מטיפים כנגד טבע האדם, אלא להחזרת האיזון של הבן אדם. כל בן אדם- כמו העולם כולו – מורכב מאיזון של טוב ורע. אי אפשר להסיר ולהשמיד אף אחד מהחלקים, אבל אפשר לבחור להגביר אחד מהם. מלחמות תמיד היו ותמיד יהיו – זה למעשה טבע האדם – אנחנו מטיפים לשנאה כי אנחנו רוצים להגביר את המלחמה שלה ייחלנו ובאה עלינו (הערת הכותב : לטובה ?) שמקורה בירושלים. זהו הרעיון המוזיקלי שלנו, להחזיר את האיזון באמצעות המוזיקה שלנו – שתהיה אנטי-תזה מוחלטת לכל ה"טוב" וה"יפה" של העולם המובל באף בתרבויות האלו.

אבל האם אתם מתכוונים לכך שאתם מעדיפים שיהיה תוהו מוחלט ? הרי אם השנאה תתגבר ותביא עוד מלחמות ועוד הרס ומוות – רק יהיה פה יותר רע. אתם באמת מקווים שבני אדם יתירו את יצריהם ויהרסו זה את זה ? רק לפני זמן לא רב נתגלה לקהילת המטאל שאחד מתוכה הוא אנס פדופיל חולני. מה אתם חושבים על זה – על אונס, רצח ואיבוד שליטה מוחלט על היצריות האנושית ?

לאנס הזה הייתי רוצה לשבור את הידיים והרגליים. אתה מבין, אני בעד שנאה, אבל אונס ודומיו זה חולשה – נאמר שאתה אוהב בחורה עד כדי כך שאתה תעשה הכל כדי לשכב איתה, אבל בכל זאת – בן אדם שפוי לא יתנפל עליה ויאנוס אותה, למרות שזה התגובה החייתית האינסטינקטיבית. על זה אני מדבר שאני אומר באלאנס, איזון. לשלוט בעצמך לא להיכנע לחולשות.

אני מבין. האם הקונספט של הלהקה ואלבומיה לא משתנה מאלבום לאלבום ? הרי באלבום הראשון – "מלחמה על הכותל המערבי" – קראתם להרג כל הדתות בירושלים, שכל מי שמאמין באלוהים, יהודי מוסלמי ונוצרי כאחד, ימותו. באלבום השני, "הקרב על ירושלים" – נקטתם עמדה יותר פטריוטית, יותר פרו-יהודית ואנטי-איסלמית. איך הקונספט שלכם כלהקה משתקף דרך שינוי התפיסה הזה ?

הקונספט לא השתנה, אתה טועה. ההתייחסות לירושלים היא משום ששם הכל התחיל. המלחמה הזאת, שכעת סוחפת את ארצות הברית לעירק, הפילה את מגדלי התאומים ב-11 לספטמבר, והביאה את בין לאדן וכל הטרור לכל העולם – מקורה בקנאות האיסלמית נגד האויב הציוני בירושלים. תבין משהו – הדתות בעולם – זה המקור הראשי למלחמות. למה אנשים נלחמים ? בגלל הדברים שהם מאמינים בהם, במיוחד דברים כמו אלוהים שהם לא מבינים – האיסלם נגד היהדות זה קרב ישן שפשוט מתרחש באיפה שאנחנו גרים. שום דבר כנקיטת עמדה בגלל שאנחנו פרו-יהודים. הכל כדי לחרחר את המלחמה עצמה.

מה בעצם המיתוס מאחורי גריעת המצב למלחמה ? במה זה טוב לשטן או רע לאלוהים ?

לפי הנקרומוניקון, אלוהים ניצח את לוציפר ואת אראלו וגירש אותם, ואז ברא את כדור הארץ לפי החזון שלו. בני אדם- הגזע השולט של כדור הארץ – הוא ברא אותם עם שתי עיניים, שתי אוזניים, אף, פה, שתי ידיים – ונתן להם לסגוד לו. אבל טבע האדם הוא הרס עצמי, ובני האדם התחילו להלחם, והם ימשיכו להלחם עד אשר ישמידו את עצמם. זה כמו שכדור הארץ יבלע בסוף על ידי השמש, וכל הבריאה של אלוהים תפסיק להתקיים, וכשהפצצה הגרעינית הגדולה תמחק את כולם- אז אראלו ישוב להשלים את חלקו ולעצב עולם חדש לפי החזון הנגדי.

ומה על אלוהים ?

אלוהים כבר ממזמן התייאש מבני האדם, אם הוא נותן ליצירות שלו לנהוג ככה.

וכעת שאנחנו רואים שהכל מתרחש מול העיניים שלנו, זה לא מתסכל אותך כאומן שהכריז על הבאות, שניבא את מה שקורה עכשיו, עוד כשהייתה תקופה של שלום, זה לא מתסכל אותך שעדיין מתייחסים להרכב שלך, לרעיון ולמוזיקה כקיצונית שאין להתייחס אליה ?

ההפך !!! ההתעלמות של כולם רק מחזקת אותי ! אראלו לנצח תהיה להקת שוליים והמצב הזה זה המצב הטבעי שלה. התגמול שלי יהיה כתוב בדפי ההיסטוריה, שיוכלו לקרוא ולומר "וואלה, הלהקה הזאת והמוטי הזה, הם אמרו את הכל כבר לפני שנים."

בוא נדבר קצת על הלהקה, היו בה חברים רבים, מדוע הם עזבו ?

בעיקר קשיים אישיים. חלק התגייסו, ובן המתופף, כידוע, ירק מהארץ לגרמניה בגלל המצב הכלכלי ובעיות בארץ. אני ואבי הגיטריסט חולקים כבר הרבה מאד זמן באראלו למעשה, הוא כבר חבר קבע.

מה על ניר נקב המתופף של "סאלם" ?

ניר הוא חבר טוב שלי. הוא עזר לי בהקלטות האלבומים, אבל הוא לא יופיע איתנו. יש לו את "סאלם". הוא פשוט עזר לי כשהייתי זקוק למתופף, לא מעבר לכך. אנחנו חייבים להודות ל"סאלם" הרבה מאד. הם עזרו ודחפו אותנו קדימה, גם זאב אשר הפיק את האלבומים שלנו.

מה מצפה לנו באלבום הבא ?

באלבום הבא תקבלו את אראלו כלהקה כבר, עם גיטריסט נוסף (אלכס שוסטר מ"נייל ווית'ין") ומתופף חדש (יונתן דושנצקי מ"אנטרופיה" ו"ויסקרייה טרייל") – הקונספט הוא אותו קונספט, עם כמובן משיכה קדימה מבחינת גבולות הקיצוניות. הבלאק מטאל יהיה יותר מהיר ואגרסיבי וכמו כן גם ההשפעות המזרחיות יקבלו ביטויים חזקים יותר.

למה בעצם בחרת במוזיקת מטאל לייצג את הרעיון שלך ?

שתי סיבות. קודם כל זו המוזיקה שאני הכי אוהב. גדלתי על להקות כמו סלייר, בת'ורי וונום אל תוך הבלאק מטאל. אני אוהב גם מוזיקה מזרחית, כי היא עושה טוב לאנשים, מוציאה אותם מהדכאון – אבל הסיבה הראשית היא שמוזיקה היא כלי להעברת רעיון- ומטאל נועד להעביר רעיונות שקשה להתמודד איתם, ואראלו מייצגים את הקיצוניות בהם, הבאת אם כל המלחמות.

מהמוזיקה והלהקה אל מה שחובק אותן, סצינת המטאל הישראלית. כמה מילים ?

יש לנו בארץ סצינה גדולה וחזקה. הסצינה היחידה שפעילה במזרח התיכון, להוציא קצת את תורכיה ואת יוון כמובן. תדע לך שכל פעם שיש ראיון עם מגזין מחו"ל או אפילו רק שאלה של מישהו בחוץ, זו השאלה הראשונה שהוא שואל – על הסצינה בארץ. הבעיה העיקרית בסצינה שלנו היא פשוטה :

כולם אוכלים את כולם.

כל אחד מלכלך על החבר שלו ותוקע סכין בגב של חבר אחר. זה כמו גוב אריות בסצינה הזאת וזה ממש חבל. יש פה להקות עם פוטנציאל אדיר, אבל חבל שלא כל הלהקות מבינות שהרעיון הוא לא תחרות. לא צריך לדרוך אחד על השני כדי להצליח.

אני מבין למה אתה מתכוון. אם אוכל לשאול איך קרה שההופעה שלכם נקבעה כל כך קרוב להופעה של עמיתת הסצינה, להקת הדת' מטאל להבות ?

אני תכננתי להרים ערב בשביל אראלו מאז שחזרתי מחו"ל, ובכל זאת לא הצלחתי להתברג בין כל הערבים שהוקמו פה. בהתחלה היה את כל הבלאגן סביב אבורטד ומטאל טיל דאן, אח"כ ערב ההשקה של נייל ווית'ין, אז קבעתי מראש אני אעשה הופעה בפסח, עוד הרבה זמן לפני שידעתי בכלל שהיה תיכנון להביא את תיאמט או כל דבר אחר. מה שהיה ידוע לי אז זה שלהבות מתכננים הופעת השקה בפברואר.

אבל דברים השתנו וההופעה שלהם הוזזה לתאריך חדש, חמישה ימים אחרי שלי. דווקא מפליא שרוב חברי הלהקה דווקא קיבלו זאת ברוח טובה, אבל חלק מהם החליט לקחת את זה אישית, ועל כן ההערכה שלי ירדה אליהם. אני לא מתלונן שההופעות שלנו צמודות, וגם רוב להבות לא עושים כן, אבל מן המסתבר מישהו חושב שזה משחק של כוח ותחרות, וזה מאד מצער אותי. אני עדיין חושב שלהבות להקה מאד טובה בסצינה שלנו ומאחל להם רק טוב.

מה יש לך לומר על כל מה שחושבים עליכם בסצינה ? אתם להקה שנויה במחלוקת בלשון המעטה. אנשים נוהגים לרכל עליכם, קל לשנוא להקה עם דעה כמו שלכם, מה אתה אומר על כל ההתפתחות הזאת של הרשת – איך היא השפיעה על אראלו ?

זה פשוט, כל פרסום הוא פרסום. בנוגע לכל הפורומים כמו הפורום המדובר ב"היידפארק" – היה שם קטע מסריח. אני שונא ששמים לי מלים בפה, וזה נעשה שם הרבה פעמים. אני לא נכנס לקטע הזה של האינטרנט, ולמעשה אף אחד מאראלו לא עושה את זה, רק יונתן.

מדוע אראלו מנגנת דווקא בלאק מטאל ולא דת' מטאל ? מי קבע שזה יותר קיצוני להעברת המסר ?

אף אחד למעשה. אני פשוט גדלתי מת'ראש והבי מטאל אל הבלאק מטאל ודילגתי על הדת' מטאל, אם כי במוזיקה של אראלו יש הרבה מן האלמנטים של דת' מטאל, גם דום מטאל- כל סגנון קיצוני.

אך בסופו של דבר ניתן להגדיר את המוזיקה כבלאק מסופוטמי ברברי. מה אתה אומר על האחיות הנוספות לז'אנר, מלכאש ואבסו ?

אני מת עליהם. האלבום הראשון של מלכאש – "כשירושלים בוערת" נמצא בעשרת האלבומים האהובים עלי. היום לדעתי הם קצת התקלקלו מבחינת קיצוניות, והאלבום "דג'ין" מזכיר לי מוזיקה מזרחית יבשה עם דיסטורשן. עדיין נחמד אבל כבר לא זה.

מה אתה אומר על סצינת המטאל הירושלמית איתה זכית להופיע ולראות הרבה ?

אני לא זוכר הרבה להקות פה מירושלים, אבל הפסטיבל ההוא, "ירושלים בוערת" היה בהחלט חוויה. כל כך הרבה להקות הגיעו לבירה, זה היה נהדר. להקות טובות מירושלים ? "סטון אוף טירס" היא להקה מצויינת. ממש איירון מיידן הישראלים.

את שוורצחייעה אני לא אוהב כל כך, למרות שניגנתי איתם כמה הופעות על בס. אתה תגיד לי מה זה דמג' מטאל ? הסגנון הזה הוא ת'ראש פשוט יבש ולא טוב. את הרצוג לא שמעתי עדיין מספיק כדי לקבל דעה.

ומה על להקות אחרות בארץ שמנגנות בלאק ברברי מסופוטמי ?

מה הכוונה עוד ? יש עוד כאלה ? אני לא מכיר אף אחת.

מאז שהוקמה תשתית האינטרנט כמעט בכל בית, הרשת הפכה לחממת גידול ללהקות. כולם מצאו נגנים דרך האינטרנט, ואפילו בלי לצאת מהבית התחילו לנגן מטאל, וככל שזה יותר קיצוני ככה זה היה יותר טוב. צצה נישה שלמה של להקות בלאק ברברי שניגנו מטאל "עברי"…

מטאל "עברי" ? אני הייתי רוצה לפגוש את האידיוט שהקים את הלהקה שתנגן מטאל יהודי. זה מטומטם. אתה לא שונה מהמוסלמי שנמצא לידך, או מהנוצרי שגר בשבדיה או מהודי שאוהב בודהה – אז למה שהמוזיקה שלך תהייה שונה ? כי היא מדברת על נושאים שונים ? בלאק מטאל הוא בלאק מטאל. הוא לא נועד להיות נכס של אלוהים אלא של השטן, וכל ההבדלות האלה לפי עמים זו הוכחה ניצחת לכישלון של אלוהים ושוב, לטבע-האדם. אני לא ראיתי או שמעתי עדיין שום להקת בלאק ברברית מסופוטמית ולא הייתי בשום הופעה שכזאת בארץ. אם זו לא להקה אלא רק אתר אינטרנט זה באמת עצוב. להקה אמיתית צריכה להופיע ולהקליט במקומות נורמאלים אחרת היא לא להקה.

ובכל זאת נראה שהשפעת על הסצינה בצורה זו או אחרת.

כל השפעה, לא משנה אם זה ילדים שרוצים לנגן בלאק מסופוטמי או אנשים שמאמצים את הרעיון הכללי – היא טובה !

כמה מילות סיכום ?

כן, יש לנו פה אחלה של סצינה, רק אנחנו צריכים להיות מאוחדים ולא להיות דוגמה לעולם הרקוב שיחריב את עצמו בבגידות ותככים ולכלוכים. בסך הכל, זה ברור שהמין האנושי יחריב את עצמו והכל עניין של זמן, זה הכל תלוי בתפיסה של העניין, וכשזה יקרה, לפי אראלו – השטן ישוב וינצח את הקרב הזה.

———————————————————-
בהמשך לראיון עם מוטי, מנהיג להקת הבלאק מטאל אראלו, החלטנו לראיין גם את אחת מהזרועות החדשות בצבא הגהנום של השטן, יונתן דושינצקי שכעת מחליף את בן פישר (הימס אוף האדס) וניר נקב (סאלם) על עמדת התופים בלהקה הקיצונית הזאת.
———————————————————-

שלום יונתן, רציתי לברך אותך על הצטרפותך ללהקה, ואני מאחל לכם דרך צלחה בכיבוש במות הארץ, רציתי לשאול אותך- איך למעשה מצאת את עצמך המתופף החדש של אראלו ?

וובכן, האמת שזה די פשוט. ישי שוורץ, ידיד ותיק וחבר טוב של מוטי ושלי, פרסם מודעת "דרושים" בפורום "היידפארק" שבאינטרנט, בה סיפר שאראלו מחפשים מתופף חדש להרכב.
במקום שאנשים יגידו שהם מעוניינים בתפקיד, כמה ילדים התחילו לקלל את אראלו ולרדת על הלהקה, על המוזיקה ועל מוטי באופן אישי. אותי זה ממש עיצבן, כי מוטי הוא חבר טוב שלי, ואני החלטתי להגן עליו. אז דיברתי על הנושא עם ישי והוא שאל אותי "יונתן, אתה אוהב את המוזיקה של אראלו, אתה מתופף – למה שאתה לא תתופף באראלו ?"

כאילו דילגתם על הברור מאליו, הא ? אתה תמיד היית אוהב המוזיקה של אראלו ?

כן, זה בדיוק שילוב של שני העולמות המוזיקלים שלי. גם מטאל קיצוני, בעיקר בלאק מטאל ות'ראש מטאל ומצד שני גם מוזיקה מזרחית, שכפי שאתה יודע אני מאד אוהב.

בעצם התרומה שלך ללהקה היא גדולה מאד. מוטי וחברי הלהקה האחרים לא נוהגים להשתמש ברשת ככלי להעברת מידע להבדיל ממך, אתה בהחלט מתמיד לעדכן את יושבי הפורומים.

שמע, אני משקיע בלהקה מכל בחינה – גם נגינה וגם פרסום ויחסי ציבור. מכיוון שמוטי והאחרים לא נוהגים להתחבר לאינטרנט, אני עושה את זה בשביל כולם. אני גם דואג שאנשים יכירו את אראלו ואת הסצינה בלי שום קשר לזה שאני לוקח חלק ממנה.

איך זה להיכנס לנעליים גדולות כמו של ניר נקב ?

זה אתגר אמיתי. ניר הוא לא רק מורה שלי כמתופף, אלא גם משמש לי כמורה רוחני וגם כמן אח גדול. יש לי רק הערכה לבן אדם הזה שהוא גבר אמיתי. מבחינת תיפוף, הוא מתופף גאון. הדברים שהוא עשה באראלו, בסאלם, וגם באלבום של נייל ווית'ין – זה בהחלט עבודת תופים מצויינת.

זו שאלה שתשמע קצת מכורה, אבל בתור בן אדם שיש לו לא מעט פרוייקטים אישיים שהוא מנגן בהם לבד, איך זה בשבילך לנגן בלהקה שהייתה למעשה פרוייקט אישי של מוטי עד לפני כמה זמן ?

שאלה טובה וגם התשובה ברורה. כלהקה הכל זורם הרבה יותר, באופן טבעי. זה נכון שיש יתרון גדול לעשיית מוזיקה לבד, בה הבן אדם הוא המוח מאחורי כל הכלים. ככה אני עובד בהרכב הצד שלי, אנטרופיה (שמשלב גריינדקור עם פיוז'ן ומגוון מוזיקלי רחב במיוחד) – ככה לרעיונות שלך יש ביטוי מקסימלי, אבל מצד שני – יש לעבודה כהרכב שלם יתרון גדול יותר- שהשילוב של הרעיונות של ארבעה מוחות מגיע יחד- זה יוצר כימיה ממש חיובית – וזה משפיע על אראלו בכל אופן רק לטובה, לדעתי.

מה על הרכבים אחרים שלך כמו הרכב הגורגריינד ויסקרייה טרייל ?

על אש מאד קטנה, למעשה אני בקושי עובד עם האנשים. הבסיסט דני חזר לעבוד בעיקר עם הלהקה הראשית שלו, אירייז, ומיכאל וירון נראה לי ממשיכים לעבוד על ההרכב מצידם. אני אישית משקיע רק באראלו ובאנטרופיה.

לא רוצה למשוך החוצה מהנושא המרכזי, אבל ספר לאנשים שלא מכירים אותך כל כך עליך ועל ההרכב הפעיל הנוסף שלך.

טוב, אני מאד הושפעתי מלהקות כמו באת'ורי וונום, וכמו כן –ממש- הושפעתי ממוזיקה מזרחית אסלית – והשילוב האידיאלי בשבילי זה אראלו שמחזיק בתוכו גם מוזיקה מזרחית וגם בלאק מטאל אולדסקול. אני חצי שבדי (למי ששואל, כן – יונתן אוהב גם להקות דת' שבדי כמו אנטומבד, אין פליימס וסוילוורק) וכשהקלטתי את החומר הראשון של אנטרופיה, נתתי לבן דוד שלי שגר בשבדיה להפיץ את זה בהופעות שלו בסצינה שלהם. לאחר מכן הפצתי את זה בארץ ומשם לאינטרנט לכל העולם. הביקורות היו חיוביות למדי (שילוב ביזארי של מוזיקת גריינדקור ודת' מטאל עם פיוז'ן, ג'ז וסגנונות ישנים אחרים) וזהו, לא יותר מזה.

מה אתה אומר על הכתיבה של מוטי ? איך אתה ושאר הלהקה מסתדרת עם החומר ?

אני מת על הראש של מוטי ! הכתיבה שלו מצוינת ויש לו חזון אמיתי בנוגע לאראלו. האמת, אני עדיין לא מרגיש חלק מלא מהלהקה. ללהקה יש כבר 3 אלבומים, אני הצטרפתי ממש רק לפני כמה חודשים ועוד לא הופעתי פעם אחת בהרכב, כך שקשה לי לדבר כל כך בשם הלהקה.

מה אתה אומר על הסצינה הישראלית כיום ? רק אומר שמוטי חושב שיש פוטנציאל מובהק אבל בינתיים מדובר גם בבור נחשים לא קטן.

זה נכון. בתכלס הלהקות היחידות שנשארו נאמנות לעצמן במשך השנים הם אראלו וסאלם – אותם אני מעריץ כבר כמה שנים על ההתמדה והנחישות שלהם, כמו כן גם על הכתיבה הגאונית של ליאור ושל זאב. יש פה הרבה להקות, ולא אציין אילו, ששינו את הסגנון שלהן לגמרי רק כי זה תופס יותר כיום. סאלם אמנם שינו סגנון מקריאטינג אוור סינס דרך קדיש, מומנט אוף סיילנס וקולקטיב דימייס – אבל הקונספט שלהם נשאר זהה, וגם הכתיבה נשארה די דומה. הם לא התמסחרו או התרככו במיוחד. הקול של זאב לא יכול להיות ממוסחר. יש לו קול ייחודי שגם יהיה לך קהל של 1000 אנשים ששרים או צועקים – אתה בטוח תזהה אותו.

מה דעתך על כך שאראלו היא להקה שנויה במחלוקת ? ידעת מראש מה היחס של הקהילה ברשת בארץ ובחו"ל על הלהקה, ובכל זאת חברתה אליה. מה יש לך לומר על כך ?

האמת, זה משמח אותי להיות בלהקה שמדברים עליה, לטובה או לרעה. אראלו נאמנים אך ורק לעצמם, ואין סיכוי שהסגנון של המוזיקה שמוטי כותב ישתנה בעתיד – כי הוא מייצג קונספט שאין לו שינוי – גם אם המוזיקה לא אהובה. אראלו לא להקה של דיבורים, ואנשים מתקשים לקבל את זה – כך יוצא שאין מי שיגן עליהם מפני השמצות באינטרנט או דברים דומים – כי כל מה שמעניין את אראלו זה התכלס- המוזיקה – האלבומים, ההופעות וזהו בעצם, לא כל מה שסובב אותה.

יש לך כבר שירים מועדפים כבר בלהקה ?

בטח ! שירים כמו "מורביד שאדו", "קיל ד'ה טרייטור", "אראלוס ווריור" ו"וור אוף ד'ה ג'יני" הם דוגמאות לשירים שאני מת עליהם, ומת לנגן אותם בהופעה כבר !

תודה רבה על זמנך החופשי

אין בעיה, מקווה שעזרתי להבהיר את העמדה של אראלו.

(יותם Defiler)