Bard "Faust" G. Eithun – בראיון אישי

מרואין: Bard "Faust" G. Eithun
תקופת השיא של סצינת הבלאק מטאל הנורבגית הסתמנה כתקופה החשובה בתולדות הז'אנר הקיצוני, אך את מרב פרסומה קיבלה לא בגלל יציאת אלבומים שנחשבים עד היום כקלאסיקות, אלא בגלל שורה של הצתת כנסיות ומעשי רצח שביצעו חברי הלהקות באותה תקופה, בשורת אירועים שזכתה אפילו לספר שנכתב עליה, בשם Lords Of Chaos. אחת הדמויות שעליה נכתבו דברים רבים, היא מי שהיה מתופף להקת Emperor בתחילת דרכה ובאלבום הקלאסי In The Nightside Eclipse, הידוע בשמו Bard "Faust" Eithun.
למרות שהוא נודע בעקבות כישרונו הבלתי מבוטל כמתופף, שמו הופיע בעיתונות דווקא בגלל רצח שביצע, דקירתו למוות של הומוסקסואל, מה שהוביל למאסר ארוך. עם שחרורו, חזר Bard לעסוק כמוזיקאי, כמתופף וככותב טקסטים, ולאחרונה הוא חזר לפעילות ענפה במספר פרויקטים, עליהם שאלתי בראיון שערכתי איתו.
הי בארד! רציתי להתחיל עם מידע על Scum, הפרויקט החדש שלך, כמה זמן ההרכב קיים, מי חבריו ומה מחכה לנו שם?
ההרכב כולל את Samoth – גיטרות, Cosmocraor – גיטרות, Happy Tom – בס, Casey Chaos – שירה ואני על התופים. הרעיון התחיל לפני מספר שנים כש-Mortiis ו-Casey חשבו על להקים להקה מחברים שונים, שהשורשים שלהם או בבלאק מטאל או ברוק, אבל רק בסתיו 2004 דברים התחילו לזוז ונכנסו לאולפן כדי להקליט את אלבום הבכורה שלנו Gospels For The Sick.
מה הכיוון המוזיקלי של הלהקה?
המוזיקה היא שילוב בין בלאק מטאל מסורתי עם גישה של פאנק-רוק, Deathpunk, Black N' Roll או אך שתרצה לקרוא לזה.
יש קונספט מאחורי המילים שלכם?
Casey הוא יותר הבן אדם לענות על זה, אבל אני יכול לומר שהוא לא פוליטי כאן כמו שהוא בלהקה שלו, Amen, למרות שמחשבותיו ודעותיו של סולן/כותב מילים בולטות דרך כל מה שהוא עושה, אבל זה יותר אנטי-דתי הפעם.
האלבום החדש יוצא תחת לייבל לא ידוע בשם Dogjob, למה בלייבל הזה ולא אחד גדול יותר?
רק בגלל שהם נתנו לנו את ההצעה הכי טובה, דיברנו עם כמה חברות גדולות יותר ואף אחד לא נתן לנו הצעה הגונה. חוץ מזה, Dogjob זה חברת בת של Tuba, חברת הפצה כאן בנורבגיה, והם טובים במה שהם עושים אז קפצנו על העסקה איתם.
היית חבר וניגנת בכמה מלהקות הבלאק מטאל ובאלבומי הבלאק מטאל החשובים ביותר, מה הגישה והיחסים שלך עם הז'אנר שפרסם אותך?
טוב, בלאק מטאל כבר לא מרתק אותי. ההילה המיסטית שפעם ריגשה אותי נעלמה, וכבר לי אין איזה גישה מיוחדת לזה. אני עדיין מקשיב לכמה מהלהקות החשובות הישנות, אבל מעבר לזה, ממש מעט להקות חדשות מרשימות אותי.
מה אתה יכול לומר על העבודה עם להקת Aborym?
תיפפתי בהקלטות האלבום הרביעי שלהם ברומא, באפריל שעבר ואני נרגש מאד ומחכה לשמוע התוצאה הסופית. המוזיקה היא יותר דת' מטאל עכשיו, אבל עדיין עם תחושה של בלאק. אני חושב שהאלבום יצא טוב מאד.
ראתי שגם הצטרפת להרכב ט'ראש בשם Blood Tsunami.
הצטרפתי אל Blood Tsunamy (זה שם וותיק, לא בהשפעת האסון באסיה), לפני כמה חודשים. זאת להקה קטנה אבל אני נהנה לנגן איתם, הקלטנו גם דמו שאני מקווה שייקח אותנו הלאה.
אתה ידוע בעיקר בגלל התיפוף, אבל עשית גם קולות במספר אלבומים, אך אתה רואה את תפקידך בפרויקטים שהיית מעורב בהם?
הקטעים עם הקריאה שעשיתי היו כדי להשאיר את השם שלי קיים בעולם המוזיקה, בתקופה שלא יכולתי לתופף. זה היה נחמד אבל היה טוב לזוז הלאה ולהשתתף באלבומים בצורה מלאה שוב.
מה היא להקת Bomberos, של Maniac ואיך הגעת לקשר איתם?
זה פשוט קרה בגלל שהכרתי אנשים שם, אבל עזבתי כי שום דבר לא קרה איתם והם אף פעם לא עשו חזרות, מה שייאש אותי.

Faust בימי הבלאק מטאל
נראה שהרבה מהדור הישן של מוזיקאים מעולם הבלאק מטאל עברו לז'אנרים מגוונים ושונים, כולל אותך, למה לדעתך זה קורה?
אני חושב שזה שום דבר דרמטי, אנשים פשוט נהיים משועממים מדבר אחד ומחפשים דבר אחר, אנשים מתפתחים ולבסוף רוצים לעשות משהו אחר. אני מכיר את רוב הדור הישן של המוזיקאים בסצנה הנורבגית אבל אני לא ממש אדם חברתי, אני מעט מאד מבלה במועדונים או משהו כזה.
היית פעיל מאד ככותב מילים, בין השאר ללהקת Sigh, אך התחלת להתפתח ככותב מילים?
הפעם הראשונה ששימשתי ככותב מילים הייתה ל-Zyklon B, לאלבום Blood Must Be Shed, אחרי זה לא כתבתי במשך שנים רבות, עד ש-Samoth הזמין אותי לכתוב סט שלם של מילים ל-Zyklon. מהנקודה ההיא להקות הבינו שאני כותב ומאז הן פונות אלי.
המילים שלך נובעות מנקודת השקפה פילוסופית, לעיתים מיזאנטרופית, מה ההשפעות העיקריות שלך ככותב ומה הרעיונות מאחרי המילים שלך?
כל דבר שיכול להשפיע עלי, חיי היום יום וכל מה שקורה מסביבנו, לא אירוע ספציפי כל שהוא. אני לא מנסה לשנות את העולם דרך המילים שלי מכיוון שזאת הערכה מוגזמת של כוחן של מילים לדעתי, אבי אני מביע דעה ומציג שאלות ולא תשובות או פתרונות.
עבדת בזמנו על סרט דוקומנטרי על סצנת הבלאק הנורבגית, איפה זה עומד?
אל תשאל אותי. לא שמעתי מהצוות כבר שנים, זה גם לא מעניין אותי יותר גם ככה.
הרבה מהדור הישן מאנשי הסצנה הנורבגית החזיקו בדעות קיצוניות, פשיסטיות בחלקן, אטני-נוצריות ואנטי-יהודיות, מה הייתה הסיבה לכך לדעתך ומה תפיסתך לגבי דעות אלו?
אני חושב שאלו היו תגובות קבוצתיות לחברה באפן כללי. הרבה אנשים הביעו אז דעות קיצונות כדי ליצור תגובה לקבל תשובה מהסביבה שלנו. לאנשים צעירים יש צורך לזעזע ולהבעה עצמית. אני חושב שרוב האנשים האלה התבגרו מעבר לזה כבר, או לפחות היו צריכים… *צוחק*
לצערי, הרבה מהפרסום שלך נובע מהזמן שלך בכלא ופעולותיך בתקופת שריפת הכנסיות הידועה, אתה מרגיש אדם אחר כיום? מה תפיסתך לגבי הלך הרוח שהיה אז?
הסצנה הייתה מאד הרסנית בזמנו, מאד עוינת. אני השתנתי מאד מאז, מה שקורה לרוב האנשים במהלך 12-14 שנים, זה לא ממש משפיע על החיים שלי כיום, אני מנסה להתרכז יותר בעתיד ולא בעבר.
מספר רב של מוזיקאים היו מעורבים בפעילות פלילית מסוג כזה או אחר, מה הגישה כלפיהם בנורבגיה כיום?
אני לא חושב שיש גישה עויינת. רוב האנשים מקבלים את העובדה שפישלנו כצעירים אבל שאנחנו עכשיו מבוגרים עם משפחות, עבודות וראיה נורמאלית של העתיד שלנו.
מה היית מגדיר כמחויבות המוזיקלית העיקרית שלך כיום, זאת להקת Scum?
Scum היא הלהקה היותר גדולה שלי, אבל רוב זמני הוא ב-Blood Tsunami מכיוון שאנחנו עושים חזרות באופן קבוע ומנסים לבנות מופע חי טוב. אבל גם Aborym חשובה לי, רק שזאת יותר להקת אולפן בעצם.
מה התוכניות שלך מבחינת הופעות לעתיד הקרוב?
Scum היא לא להקת הופעות, אנחנו מנסים להגיע לדברים גדולים, פסטיבלים וכאלה. הופענו בפסטיבל Oyafestival היוקרתי בנורבגיה באמצע אוגוסט, וב-9 לספטמבר יש לנו מסיבת השקה בלונדון. יכול להיות שיהיו כמה הופעות עם Blood Tsunami בחורף, אבל עדיין לא ברור מתי ואיפה.
זהו, תודה על הזמן שהקדשת לי בארד, ובהצלחה!