Burzum בראיון אישי – תקציר
כל מטאליסט מצוי כבר מדקלם בעל פה את הסיפור של קריסטיאן ויקרנס הלא הוא קאונט גרישנאך הלא הוא וארג ויקרנס, האיש שרצח בתחילת שנות ה 90 את סולן להקת מייהם דאז "אירונימוס" ונידון ל 21 שנות מאסר שלאחר ניכוי של שליש בעבור התנהגות טובה היו אמורות להסתיים מתיישהו בשנת 2006. אך במשך כ 11 שנים שמר וארג על התנהגות טובה ושנה שעברה במהלך חופשתו הראשונה מהכלא ניסה וארג לברוח כשהוא עוצר מכונית באיומיי אקדח זורק את המשפחה שבתוכה החוצה ובורח עם הרכב אל עבר הגבול השוודי כשהמטרה הסופית נמצאת איפושהו בצרפת. בראיון ראשון מסוגו ראיין כתב המגזין הצרפתי "מטאלקריפט" את הרודן הנורווגי הסורר בעזרת מכתבים למקום בו הוא כלוא וחשף את אישיותו הקיצונית הגזענית המיושנת והשוביניסטית. לא שלא ידענו אבל קיבלנו שוב את ההוכחה.
תקציר הראיון:
מה אתה קורא לאחרונה והאם אתה מורשה להאזין למוזיקה בכלל?
כרגע אני קורא את Vollmer's Mythologie Aller Volker בתרגום חופשי – "מיתולוגיה של וולמאר לכל האנשים". זוהי מעיין אינציקלופדיה שפורסמה בשנת 1874 בשטוטגרט בגרמניה על ידי דוקטור וולקר. זהו אחד מהספרים הבודדים שיכולתי למצוא שמספרים על המיתולוגיה של העמים הסלאוויים, הפינים והבאלטיים. מעניין לקרוא את הספרים הישנים על מיתולוגיות ועל התרבות שלנו. הישנים תמיד יותר טובים מהחדשים. הם לא מהולים בתיקונים פוליטיים או כתובים בצורה שמצדיקה את התרבות האירופית של ימינו כמו שקורה עם רוב הספרים המודרניים.
בעניין המוזיקה, אצלינו בכלא אנחנו רשאיים להאזין ל 3 תחנות רדיו מתוכנתות מראש ברדיו שצמוד לקיר או לצפות בטלויזיה ולקוות שתהיה שם מוזיקה אך אין אף דרך להאזין לדיסקים או קסטות אז למעשה אני מורשה להאזין רק למוזיקה שאני לא רוצה לשמוע. לאחר 12 שנים בכלא אני חושב שהאזנתי לשידורי הרדיו לא יותר מ 30-40 פעמים ורק כשלא היתה לי אפשרות לצפות בטלויזיה. כשאתה לא שומע צלילים במשך חודשים אפילו מוזיקת פופ יכולה להוות אלטרנטיבה למשך כעשר דקות עד שאני בעצם נזכר למה מעולם לא האזנתי לזבל הזה ואני מכבה את זה שוב..
יש לי גיטרה קלאסית בתא מאז דצמבר האחרון כך שאני לא לגמריי בלי מוזיקה.
אנשים יכולים לצפות שתשחרר חומר נוסף לאחר שתשתחרר?
יתכן, האלבומים העתידיים, אם אני איי פעם אקליט, ישמעו דיי דומים לאלבומים הישנים ששיחררתי אם אני אוהב את זה או לא כי אני לא מסוגל להימנע מליצור מוזיקה שאינה "בורזומית". אני חושש שאני עלול לא להיות מקורי מספיק או שונה מהחומרים הקודמים ושונה מהצורה בה היתי רוצה שזה ישמע.
מה עשה את "בורזום" בשונה משאר הלהקות הנורווגיות של הזמנים ההם?
הרבה. המניעים היו בהחלט שונים, הרקע שלי היה שונה, המילים היו בנורווגית כשהאחרים כתבו באנגלית וכמובן שיצרתי לבדי בעוד האחרים היו להקות של ממש. לא ממש יודע מה להוסיף על זה , אוליי תימצא התשובה באחד מהמאמרים שאני אפרסם באתר שלי (Borzum.org) בעתיד.
טענת בעבר שמטאל היא מוזיקה של כושים, אתה עדיין מאמין שזה נכון?
כן ולא, לדעתי תרבות המטאל היא תרבות של כושים מהצורה בה הם נראים, מתנהגים וחושבים כמו חבורה של "כושים לבנים" זו תרבות פרימיטיבית, חסרת אינטיליגנציה וחסרת מטרה, לעשן מקטרת ולהשתכר לשכב ללא הבחנה ולהעביר מחלות מאחד לשני, לחגוג כל הזמן, ללכת להופעות כדי להכיר ראשים ריקנים נוספים ועוד.. מה הטעם? אפילו כושים פראיים יכולים להיות יותר הגיוניים ועמוקים מזה.
יש משהו במשיכה של האנשים לתרבות הזו כמו חיבור לעולם המודרני המשיכה והריתוק שיש במוות והתרבות הגותית , רומנטיקה ואוליי אפילו ערכים פגאניים אבל הכל נהיה כל כך שגוי כשמשלבים בזה את ערכי הרוק נ' רול..
מה הדעה שלך על נשים והאם אתה רואה אותן כשוות?
ברור! נשים הן שוות אך הן גם שונות מהגברים. צריך להתייחס אליהן שונה , הן צריכות שיהיו להן מטרות שונות בחיים. הדעה המיושנת היא הטובה ביותר במקרה הזה , יש לי רק דברים טובים להגיד על נשים אבל שום דבר טוב להגיד על נשים מודרניות. עצוב לראות את התרבות של הנשים המודרניות. היום להיות אם ועקרת בית זו העלבה בעיני הנשים המודרניות, הן רואות את זה כעבדות עבור המין הגברי ולגדל את הילדים בבית זה סיוט עבורן ובמקום זה הן רוכשות השכלה, בד"כ נונסנס תיאורטי ועושות כל שביכולתן על מנת להיות כמו גברים. מדברות כמו גברים , מתלבשות כמו גברים , מנסות לחשוב כמו גברים , עובדות כמו גברים וחלקן אפילו נראות כמו גברים. מאחר ורוב הנשים החכמות עסוקות בלרכוש השכלה , הנשים הטיפשוט יותר הן אלה שעסוקות בהבאת ילדים וכתוצאה מכך כל הזן נהיה טיפש ורמת האינטיליגנציה יורדת מאחר והנשים הטיפשות הן אלה שמגדלות ילדים.
האשה המודרנית לא יכולה לבשל יותר , לא רוצה להביא ילדים ולא משדרות חמימות וטובת המשפחה עבורן היא כבר לא מעל הכל. הן יותר מדיי עצמאיות ויותר מדיי חזקות מכדי להקים משפחה משלהן. הדבר היחיד שיש לנשים המודרניות להציע לגבר בימים אלה הוא סקס כך שבמקום להיות עקרת בית אוהבת שמבשלת ומגדלת ילדים הייעוד שלהן הופך למיני בלבד. מרוב שהן מבולבלות רגשית ואינטלקטואלית הן מבזבזות את רוב כספן על ניתוחים פלסטיים , איפור ובגדים על מנת להראות טוב ופועלות בצורה נואשת על מנת להיות מושכות. מלבד זה אין להם עוד הרבה מה להציע. אלו הן פירות הפמיניזם ופירות "שיחרור האישה". ולכל אלה שחושבים שאני סתם שוביניסט שקוטל את הנשים המודרניות , זה לא רק עליכן , זה על העולם המודרני כולו. הגברים המודרניים לא טובים יותר. הם צריכים להיות אסירי תודה שלא מרדימים אותם כמו כלבים כשמשהו לא בסדר איתם. יש פי 10 נשים ששווה לשמור בעולם הזה מאשר גברים מודרניים.
מה אתה חושב על העמים השחורים?
בוא לא נבזבז זמן על לחשוב על העמים השחורים.
מהו האלבום המועדף עליך מכל מה שהוצאת?
המועדף עליי הוא ככל הנראה Hvis Lyset tar oss ואני יכול לתת לך את הדעה שלי על כל האלבומים ששיחררתי.
Burzum – אלבום הבכורה – ההפקה דלה מדיי והשירה ומצילת ה"היי האט" נהיות מציקות בסוף חוויית השמיעה. בדיעבד היתי משנה היום הרבה אך בכל וכל אני אוהב את זה. זה היה מאד ייחודי כשזה יצא לטוב ולרע.
The Del som en gang var – השירה הרבה יותר טובה באלבום הזה וגם הסאונד מעט יותר טוב אך מעבר לכך הכל כמו באלבום הראשון, הקטעים באלבום זה הוקלטו באותו זמן שהוקלט האלבום הראשון כך שבמובן מסויים זהו החלק השני שלו וזה משהו שניתן להבחין בו גם בעטיפת האלבום.
The Aske – הלוואי ולעולם לא היתי מקליט את ה EP הזהכי זה רק קצר נגן ואני לא אוהב אלבומי EP או אלבומי The best of או אוספים למיניהם או סינגלים. אם זה לא אלבום מלא זה לא שווה שיחרור.
Theh Hvis Lysettar oss – זהו האלבום הטוב ביותר , זה מאד "אנטי רוק סטאר" ומאוד מקורי וקרוב למה שרציתי להשיג כשהקלטתי אותו. זה האלבום הראשון בו ניגנתי מוזיקה במקום סתם לנגן בכלי הנגינה השונים. עשיתי את זה גם באלבומים הקודמים אבל לא בהצלחה יתרה כמו באלבום הזה.
The Filosofem – האלבום הזה מכיל את הטראק הראשון שעשיתי תחת השם בורזום. הטראש נקרא Dunkelheit שזהו התירגום הגרמני למילה "בורזום" בדיוק אז הפכתי את השם מ URUK-HAI ל Burzum. זה היה באוגוסט 1991 אם אני לא טועה. האלבום קצת מוזר ורחוק מלהיות מושלם אבל הוא בסדר. הוא נשמע הכי דומה למוזיקה החדשה של "בורזום"
The Daudi Baldrs – גרסאות המטאל של חלק מהקטעים מ\באלבום הזה יצאו ממש טובים ואני חושב שאני אכלול לפחות אחד מהם באלבום הבא.שמעתי פעם קאבר לאחד מהקטעים באלבום באלבום אוסף גרמני כלשהו וזה היה טוב! יותר טוב מהמקור. זה הוקלט בכלא על ידי שימוש במכשיר הקלטה רגיל כך שהסאונד באופן טבעי לא הכי טוב.
The Hlidskjalf – באלבום זה יש לפחות 3 קטעים שאני אוהב , הוא כמו Daudi Baldrs , זה המיטב שיכולתי לעשות בזמן של כמה חודשים שהיה מוקצב לי להקלטת האלבום בכלא לפני ששלטונות הכלא העבירו אותי לכלא אחר.
The Mayhem, De Mysteriis Dan Sathanas – כמו שאתה יודע ניגנתי באס באלבום הזה ולא קיבלתי את הקרדיט על העטיפהמפני שההורים של "אירונימוס" ביקשו מהמתופף "הלהאמר" שהם יעצרו את שיחרור האלבום אם יהיו בו הקטעים אותם ניגן וארג ויקרנס לצד השירה של בנם. הלהאמר הבטיח להם שהקליט את קטעי הבאס מחדש אך למעשה שיקר להם ורק הוריד את שמו של וארג מן העטיפה. למען הסר ספק – מעולם לא היה קונפליקט כלשהו ביני לבין חברי להקת Mayhem גם אפילו אחרי "אי הנעימות" שהיתה עם אירונימוס.
אם היית יכול להחזיר את הגלגל אחורה ליום שבו הרגת את אירונימוס היית משנה את המצב? מה הסיבה שבעצם הרגת אותו?
אם הנושא הזה מעניין אותך אני מציע לך לקרוא את המאמר A Burzum story part ii – Euronymous כש (אם) הוא ישוחרר ב www.burum.org ככל הנראה בחודש הבא.
(קריס מיצ'ל)