משתתפים: יפתח, שיאון ויוחאי.

אתם אחת מהלהקות המלודיות הכי מקצועית בארץ. מי הקים את הלהקה ואיך נאספו חברי ההרכב?
יפתח: שיאון ואני מכירים מבית הספר, כבר ב-95 ניגנו ביחד קאברים למיידן, מגדת' וכו' בכמה מקלטים באזור שלנו. בתקופת הצבא שיאון הרים אלי טלפון וסיפר לי ש-Edguy באים לארץ ובאותה הופעה של Edguy הכרתי את אמיר הבסיסט, ואת הגיטריסט הראשון שלנו – גל. מאז יצרנו קשר ואחרי כמה פגישות כבר הרמנו כמה קאברים ואיזה שיר וחצי מקורי (שיאון מוסיף: החזרה הראשונה הייתה בינואר 2001). אחרי כן, היו לנו כל מיני שינויים של גיטריסטים וסולנים. כבר אז קראו לנו Hellfire, שם שהחלטנו עליו בספונטניות (משיר של מיידן). במזל לא קראנו לעצמו Rectal Bleeding או Kachbizm. בכל אופן, בערך בהופעה השלישית אצל נקש, אחרי בית שאן, אנטון הצטרף אלינו על הקלידים, וכל פעם היה מצויד בתלבושת אחרת, פעם עם כובע מעור של גמלאים גרוזינים, פעם עם חולצת דייגים והוא ממש נראה כמו סוחר של בגדים גנובים. אפילו היה לו ווסט צלמים!

שיאון: ובחזרה לענייננו… לאחר שנסעתי לשנה לחו"ל (יוחאי מתפרץ: הוא ראה את Manowar המניאק!) היו חילופי גיטריסטים נוספים בלהקה, ואז יניב הצטרף. בינתיים, גובש החומר וכשחזרתי מחו"ל החלו להיכנס מהלכים רציניים, יותר חזרות לקראת ההקלטות וגם כמה הופעות שהיו בשנה שעברה.

יפתח: היו לנו גם הרבה חילופי סולנים בלהקה כי לא מצאנו אף אחד מתאים, הייתה למשל זמרת של טקסי יום השואה וגם זמרת מצו-סופרן.


הקלטתם משהו לפני שהתחלתם לעבוד על האלבום הנוכחי?

שיאון: כן, הוצאנו דמו בן שני שירים יחד עם עוד להקה בשם Megiddo, אחרי 5-6 חודשי פעילות בערך. הדמו הוקלט כפרוייקט של חבר לבית-ספר לסאונד… וזה גם נשמע ככה!

יפתח: הקלטנו טייק על הסלילים והם נפרמו מהטייפ וכל הסליל עף בחדר… יו זה היה מפחיד!

שיאון: תעצרו את הסלילים!!!!! לאאאאאא!!!!!!! שיט הכול נמחק!!!!!!!!


מה אתם יכולים לספר על האלבום החדש שהקלטתם לאחרונה? איך תקראו לו? מי משתתף בו? מתי הוא מתוכנן לצאת?

יפתח: תהליך ההקלטה היה ממש מתיש וארוך הוא נערך בפרקים ארוכים ומיגעים שלכל אחד מהם יש ת'סרט שלו. השם של האלבום עדיין לא גובש במלואו אז אני לא רוצה סתם לבלבל אותי ואותך. אנחנו עוד לא יודעים איך ומתי הוא יוצא אבל זה יקרה מאד בקרוב, לא נשאר הרבה. המאמץ העיקרי נעשה… הושקעה בהפקה הרבה זיעה!

שיאון: זה אלבום לכול דבר מבחינת התפיסה הכללית של החומר. 10 שירים שהקלטנו אחרי עבודה קשה של כל חברי הלהקה (יפתח – שירה ותופים, שיאון ויניב – גיטרה, אמיר – בס ואנטון – קלידים).

יוחאי: חוץ ממני.

יפתח: אתה נהג חדש.

שיאון: יוחאי לא היה עוד בהרכב כשהקלטנו. עבדנו על זה כמעט שנה, 5 חודשים של הקלטות ואז כל המיקסים והשאר לקחו עוד חצי שנה. אבל מה שחשוב שאנחנו שלמים עם התוצאה.

יוחאי: האלבום החדש מבחינתי מסמל את מה שלהקה עברה עד עכשיו בלעדי, והוא ממש טוב עם חומר ממש איכותי יחסית לסצינה בארץ (בלי לפגוע באף להקה). מנקודת המבט שלי, האלבום הזה יותר Hellfire מאשר Damnnation, אבל עכשיו עם החומר החדש, נכתבים שירים ביחד איתי שמתאימים לסולם שאני רגיל לשיר עליו (בלי לתפוס תחת על יפתח שהוא זמר מאד טוב).


מה קרה לחברי הלהקה שעזבו?

יפתח: גל הגיטריסט חי ועובד בתל אביב ויאיר וויס הסולן הראשון עד לא מזמן עבד בארה"ב (שיאון מוסיף: יאיר היה גם האמרגן של להקת "תיקון חצות"). הסולנית שלנו (הראשונה) בטח מ***ת עם ערבים, והשניה חובשת בצבא.


שמעתי שלגל יש הרכב חדש, זה נכון?

יפתח: כן, שמעתי שהוא כותב שירים שהדמיון בינם לבין השירים של Damnnation מאד תמוה… אבל זה רק שמועות.

שיאון: אולי גם בשמות… [צוחקים]


עכשיו כשכבר יש סולן חדש אתם עדיין משתמשים בקולו של יפתח המתופף?

יוחאי: כן, יפתח כרגע נותן קולות גיבוי. מאד הקל עליו להפסיק לשיר בהופעות תוך כדי שהוא מתופף כי הוא חתיכת Mother-fucking היפר על התופים, ולשיר מאד הגביל אותו, אך הוא אף פעם לא איבד מהאיכות שלו בשניהם. עכשיו, כשיש סולן זה מאד מקל ויש Performer שיכול להדליק את הקהל ולעשות את העבודה. אתם תראו את זה בהופעה הקרובה ותחליטו.


מדוע שיניתם את השם מ-Hellfire ל-Damnnation? השינוי היחיד הנראה לעין היה הצטרפותו של יוחאי בתפקיד הסולן. יש משהו שאנחנו לא רואים או לא יודעים?

יפתח: Hellfire נבחר בצורה מאד מהירה ולא נתקענו עליו ממש. חשבנו תמיד על שינוי או על שם אחר ,ועם יוחאי בא הדרייב לשנות.

יוחאי: אנחנו מסתכלים קדימה.


יש איזשהו מסר שאתם רוצים להעביר דרך השם של הלהקה? או אולי דרך המוזיקה? הרי "Damn-Nation" לא בא סתם ככה…

יפתח: בעברית זה "אומה מקוללת", זה בא מהקטע של "וואו, אנחנו מסכנים!". יש משמעות כפולה גם, Damnation אומר "אבדון", "גיהינום", "קללה".

יוחאי: אהבתי את המשחק מילים ואכן זה שם שאני חושב שמראה איך אומות העולם רואות את מדינתו. CNN, ואני לא צריך להוסיף יותר.

יפתח: מבחינת מסר, יש ויש. יש המון ליריקה על דכדוך ועצב אך יש גם ליריקה על ציפייה לטוב. הטקסטים נעים בין אקטואליה, פסיכוזה ומצבים נפשיים שונים.

יוחאי: יא פסיכי.

יפתח: מודה!

יוחאי: כשאני אסיים את תקופת המבחנים שלי, אנו נדגור על זה יותר.


אם כבר מדברים עליך, יוחאי, עד לפני פחות משנה היית אלמוני לחלוטין, איך פתאום יצאת לקדמת הבמה והפכת לאחד מהסולנים המוערכים יותר במוזיקה המלודית?

יוחאי: אני חושב אולי בגלל שזה מטרה שהצבתי לעצמי עם השחרור שלי מהצבא, כשעבדתי באילת בעבודה שגם קשורה לתחום הבידור (להבהרה, לא היה לי קשר לצוות הוואי ובידור של בתי מלון!!!). כשחזרתי לירושלים אני לא כל-כך הייתי בטוח בכלל שיש סצינה בארץ עד שבאתי ביחד עם חבר שלי יחי (סולן שוורצחעייה) לערב מחווה למגהדת'. אני פשוט נגנבתי מכמות האנשים שהייתה שם ולא האמנתי שיש כמות כזו של אנשים בסצינה. זה היה טוב. בהתחלה הייתי בלהקה בשם Redline, אבל למרות שהם היו מוזיקאים מוכשרים, לא יכלתי להתקדם איתם באופן שרציתי עקב מסירותם לדת. אי אפשר לשרוף את העולם כשלא ניתן להופיע בימי שישי ובחגים וכו'. אז כשאיגור מ-Stone of Tears בא אלי והציע לי לעשות את המחווה לאיירון מיידן, מיד הסכמתי. בזכות ההופעות האלה, כולנו נחשפנו לקהל מאד עצבני, לראשונה הופעתי בתל-אביב ובחיפה, וזו הייתה תקופה מאד קסומה בשבילי. ראיתי כמות רבה של אנשים שרעבים להבי מטאל טוב, ובזכות אותן הופעות רציתי להמשיך עם Stone of Tears בחומר מקורי, אבל באיזשהו שלב זה נגמר.


איך נוצר החיבור שלך עם Damnnation (אז עוד הלפייר)?

יוחאי: מוטי מ-Spawn of Evil הציע לי להצטרף ל-Hellfire עוד כשהופעתי עם Stone of Tears. הוא אמר שהלהקה (Hellfire) מחפשת סולן אבל אז זה היה רחוק ודברים לא ממש זזו למרות שלא שכחתי את ההצעה. אחר-כך, כשראיתי את Hellfire ב-"פסטיבל מטאליסט", שם הופיעה גם Stone of Tears, דיי התרשמתי. אז אחרי שעזבתי את סטון, נוצר קשר ביני לבין הלפייר, באתי לחזרה, ופשוט הייתה ביננו כימיה מטורפת! אני הלכתי על זה כי זה נראה השקעה מאד טובה לעתיד הרחוק, ולקריירה המוזיקאלית שלי.


בחזרה אל Damnnation. הגיטריסט של להקת Evergrey השבדית אמר לאחרונה בראיון "אנחנו לא להקת פרוגרסיב מטאל, יש בנו הרבה מעבר", הקהל בארץ מגדיר אתכם כהרכב פרוגרסיב מטאל על אף שניתן לשמוע השפעות רבות נוספות במוזיקה שלכם כמו פרוגרסיב, הבי ות'ראש מטאל. מה יש לכם להגיד על כך? ואיך באים לידי ביטוי מאפייני הז'אנרים השונים בשירים שלכם?

יפתח: באמת יש בנו מכל דבר. כל אחד מכניס קצת מעצמו וזה יוצר את המגוון, אם זה היה בשירה או בריפים או בתיפוף. לדוגמא, ריפים של ת'ראש עם שבירות קצב של פרוג ושירת הבי. יש בנו מן ערבוב שאני אישית לא שמעתי בהרבה להקות מטאל, ואני חושב, בלי להיות סנוב, שזה משהו מיוחד.

יוחאי: יש השפעות פרוגרסיב במה שאנחנו עושים אבל אי אפשר להתכחש לשורשים, שמנקודת המבט שלי זה ה-הבי מטאל. כמו כן, יש גם הרבה השפעה מ-Death (הלהקה), מוזיקאלית, ואפשר לשמוע ב-Damnnation הרבה מהכתיבה של צ'אק שולינדר. אני בטוח שלא היו מתנגדים גם אם היה זמר טוב של דת' ללהקה, אבל מה לעשות הם נתקעו עם זמר קלין… [צוחק]. מה שכן, בהופעה הקרובה אנחנו הולכים לארח זמר דת' מטאל שיבצע שיר… אז פשוט תבואו, תקשיבו ותשפטו בעצמכם… המוזיקה מדברת בעד עצמה!


מה הן ההשפעות העיקריות על אופי המוזיקה של הלהקה?

יפתח: לכל אחד זה טיפה שונה אבל בסוף זה מסתכם בזה שאם זה יניב אז זה יותר רך ומלודי, ואם זה אני אז זה יותר טכני וברוטאלי. אבל כולנו אוהבים בכלליות דברים דומים, נראה לי. כל אחד מכניס את ההשפעה הקטנה שלו למוסיקה ואפשר לשמוע את זה באלבום בצורה די ברורה! יותר ספציפית למשל, אני אוהב את ג'ין הוגלן ואת ריי הרטמן אבל זה בור בלי תחתית ואם אני יספר על הכל זה לא ייגמר.

שיאון: יש יותר מדי אז זה לא משהו מסוים זה הכול יחד.

יוחאי: אני אישית מושפע מרוק אמריקאי. בין הזמרים, זה נע בין טורי איימוס לניק דרייק, לפאקינג אריק אדאמס וברוס דיקינסון. למעשה, אני אוהב הרבה סוגי שירה, כל עוד היא אמיתית ובאה מהלב. תמיד התחברתי לשירה באנגלית ובגלל זה אני לא רואה את עצמי עושה משהו אחר חוץ ממטאל.


ידוע ש-Damnnation תעשה מספר שירים של Symphony X בהופעה הקרובה, למה בחרתם דווקא בלהקה הזו?

יוחאי: מה אני יודע… רציתי בכלל לעשות שירים של Judas Priest מ-Painkiller. מה שכן, מאד קל לי לשיר את זה, וזה אחלה רעיון של אורון, בניגוד לרוב הרעיונות האחרים שלו… [צוחק]

יפתח: בחרנו בהם כי כולנו אוהבים אותם וחשבנו שיהיה נחמד לעשות להם קאבר, גם בשביל הקהל ובעיקר בשבילנו.


מה הפרוש של הסינגל שהוצאתם "Fix the Fix"? זה שם שנשמע מוזר למי שלא מבין את המשמעות…

יפתח: Fix בסלנג זה "מנת סם"!!!, אז כאילו, "תקן ת'מנה" זה מעין שיר על התמכרות לסמים.

שיאון: במקרה שלנו זה למוזיקת מטאל!

יפתח: ולפורנו! האמת, יש לי כפיל בפורנו…

יוחאי: זה שיר שאני מאד מתחבר אליו. אני אישית מכור ללא מעט דברים, חברים יכולים להעיד על כך. למשל לאתרי M.I.L.F… סתם סתם… [המשך הדיון צונזר]


מהן התוכניות לאחר ההופעה הקרובה? ישנם עוד הופעות בקרוב?

יפתח: אנחנו רוצים קודם כל לעבור ת'הופעה הזו ואז נראה…

יוחאי: אחרי ההופעה הזו אני נכנס לתקופת מבחנים, נסיים אותה ביולי, ואז נשב עם הלהקה על כתיבת חומר ונתמקד בזה. ברגע שנסיים, ניכנס להקליט בלי לבזבז זמן.


ציפור קטנה לחשה לי שליפתח הייתה תקרית קטנה בדרך חזרה מאיזה הופעה… יש לכם מה לספר על זה?

יפתח: כן… אני ואמיר חזרנו מתל אביב בג'יפ שלו ועצרנו בדרך לאכול המבורגר. כנראה שלא הייתי צריך לקחת אותו חריף, כבר בגלילות נתקפתי כאבי בטן עזים וצרחתי כמו אישה שעומדת ללדת, אך התחנונים לא עזרו ונאלצתי לחכות עד לחוף בית ינאי. ישר שהגענו לשם, תפסתי את הדבר הראשון שהיה בג'יפ – מחירון רכב, קפצתי ממנו למטה והשפרצתי כל עוד נפשי בי… אחר כך, ניגבתי עם המחירון אבל בגלל שהייתה רוח חזקה הניירות החלו להתעופף לכל עבר ולפני ששמנו לב החוף היה מלא בשבבי צואה ושלשול וחתכות עיתון חומות התעופפו מול עיננו! … בתאבון!

[השיחה נקטעה למספר דקות בשלב זה לאחר שהמראיין התחיל להחליף צבעים בקצב עצבני…]


[נושם…] נדמה שכל אחד מנגני הלהקה מעורב או היה מעורב בפרוייקט צד כלשהו וחלק מחברי הלהקה גם עכשיו מתעסקים בדברים נוספים. למה אתם עושים את זה? חסר לכם משהו בלהקה? תמנו בבקשה את כל הפרוייקטים בהם אתם משתתפים.

שיאון: לא חסר משהו בלהקה, זה פשוט הדבר שאנחנו אוהבים לעשות… לנגן.

יפתח: אני יכול להגיד על עצמי, ששרתי בהרכב קאברים למטאליקה והיום, חוץ מדמניישן, אני מנגן בהרכב רוק ישראלי. אנטון לומד מוסיקה וחוץ מדמניישן מתעסק בהקלטה ובחלטורות קלידים.

יוחאי: חוץ מדמניישן שזה הפרוייקט המרכזי שלי, אני מעלה שני ערבי מחווה בקרוב. אחד יהיה ערב מחווה למלמסטין עם אמיר מדמניישן, יחד עם דניאל, מתן שמואלי ואסף. זה הרכב מאד איכותי שדניאל הרכיב, וכשהוא בא והציע לי, לא יכלתי לסרב. הערב השני, ערב המחווה ל-Manowaor, הוא מעין חלום רחוק שלי. למה אני עושה את זה? כי אני יודע שאני יכול. יש גם עוד פרוייקט אקוסטי, מעין מחווה לשירי גראנג', אני עושה את זה בעיקר במועדונים בירושלים ואולי בעתיד אני אפרסם על זה כדי שיבואו עוד 2-3 אנשים כי עד עכשיו זה היה מיועד בעיקר לחברים [ובהחלט כדאי לבוא בתור אחד שראה – א.מ].


אתם מצליחים לעסוק רק במוזיקה או שאתם עובדים בנוסף לכך? הרי ידוע שלא ניתן ממש להתפרנס רק מליצור מוזיקה, במיוחד בארץ…

יפתח: כמובן, כל אחד מתעסק בחרא שלו [ועוד איזה חרא! – א.מ], המוסיקה עדיין לא מביאה "לחם" בישראל! אני למשל עובד בחברה לאמל"ח צבאי.

שיאון: אני עובד על כולם!

יפתח: זה פשוט עצוב!!! גם במיינסטרים האומנים עובדים בישראל בשמירה ובבניה…

שיאון: דמניישן או לא, הא?!


מהי לדעתכם הסיבה שרוב סצינת המטאל בארץ מורכבת מקהל קיצוני של דת' ובלאק מטאל? האם יש עתיד למטאל המלודי בארץ?

יפתח: אני מאד מקווה שכן, הקהל פה מאד קיצוני וחבל, צריך לפתוח ת'ראש לדעתי.

יוחאי: מהניסיון הקצר שהיה לי עם Stone of Tears, ראיתי שיש הרבה מאד עתיד למטאל המלודי וראיתי שעם Damnnation אני יכול לעשות את זה באימפקט מאד עצבני. לא שיש לי משהו נגד דת' מטאל, להפך, אני אוהב את הסגנון הזה ויש לי הרבה חברים שמשתתפים בלהקות מהסגנון. תן לי גריינד-קור מפוצץ לראש ואני אהיה מבסוט עד השמיים, זה מוזיקה שכיף לי לשמוע, למרות שאני לא חושב שאני אבצע אותה. זה גם דיי מוזר שרואים זמר "קלין" הולך עם חולצות של Exhumed ו-Cannibal Corpse.


יש לכם משהו לומר על הלהקות שיופיעו לצידכם ביום שישי הקרוב?

יפתח: אני שמח וגם עצוב, שמח שהם מופיעים איתנו ועצוב שאין עוד כאלה.

שיאון: אני מאוד שמח שיש לקהל צ'אנס לבוא ולראות שלוש להקות הבי מטאל לפנים!


זהו, סיימנו עם השאלות, יש לכם עוד מה להוסיף לקהל שמחכה לראותכם?

יפתח: בואו ותראו הופעה שלא ראיתם! באמת השקענו הרבה ויהיה שמח. אני מאד מתרגש!

[רק שלא יקרה שוב מה שהיה עם הג'יפ… – א.מ]

יפתח: לא לא! אני אקח קרבוסילן!

[…]

שיאון: … אנחנו אוהבים ומאמינם במה שאנחנו עושים ואנחנו מזמינם את כל המטאליסטים באשר הם לבוא ולדפוק איתנו את הראש!

יפתח: מילים "ברזל"!

יוחאי: רק תדאג שניראה קול בראיון בבקשה, כי עד עכשיו אני לא יודע אם הייתי בא ליראות את הלהקה 😉

(אופיר)