ראיון עם Ihsahn מ-Peccatum ומ-Emperor

שלום Ihsahn, קודם כל, מה שלומך ושלום אשתך המקסימה Ihriel? מה אתם עושים כיום והאם יש לך אי אלו פרויקטים נוספים מלבד Peccatum?
הכל אצלנו מצוין תודה. אנחנו כרגע עובדים על חומר חדש של Peccatum, בתקווה שנוציא EP חדש בתוספת וידיאו בסתיו הקרוב. כמו כן, אני עובד על אלבום סולו שאם הכל ילך לפי התוכנית אז הוא יצא אי שם בשנה הבאה.
אלבום סולו משלך? זה בהחלט מפתיע ומעניין. אתה יכול כבר לספר עליו?
נכון לעכשיו אני מעדיף לא לספר עליו ולשמור את הפרטים לעצמי, מכיוון שהוא עדיין בשלבים הראשונים של העשייה. בכל מקרה האלבום יהיה לפי מיטב היכולות שלי 🙂
איכפת לך לספר לקוראי המגזין על הדרך שלך לעולם המטאל? איזה להקות משכו אותך ומה גרם לך להקים יחד עם Samoth בהתחלה את Thou Shalt Suffer?
בגיל 10 קניתי את אלבום הרוק "הכבד" הראשון שלי Kiss – Rock n' Roll over, זמן מה לאחר מכן קיבלתי את הגיטרה הראשונה שלי ובהדרגה הפכתי להיות מעריץ של Twisted Sisters ו-Iron Maiden. בגיל 13 התחלתי לנגן עם Samoth ו-Torbjørn בלהקת האבי מטאל רגילה. אחרי תקופה קצרה, עברנו ממטאל בצורתו הפשוטה לדברים יותר כמו ט'ראש ודת' מטאל עם קלידים וכל זה. אז בעצם הוקמה Thou Shalt Suffer. בנקודה מסוימת Samoth רצה שניקח את הדברים אחורה לבסיס שלהם, בכיוון של Bathory הראשונים, Hellhammer ו-Celtic frost וזה בעצם מה שהוביל להקמת Emperor. אחרי הדמו המינימליסטי Wrath Of The Tyrant, הבאנו קלידים והתחלנו לכתוב מוזיקה יותר "אפית".
אחרי האלבום האחרון של Emperor , אמרת בראיון אם אני לא טועה שבלאק מטאל כבר לא מעניין אותך, למרות זאת אפשר למצוא אותך צורח באלבום האחרון של Arcturus ובאלבום החדש של Peccatum אפשר אפילו למצוא מספר קטעי בלאק מטאל כוחני במיטב המסורת הקיסרית שיכולים להיכנס בקלות לאלבום האחרון של Emperor. איפה אתה רואה את עצמך כיום בסצנת המוזיקה? אתה מחשיב את עצמך עדיין כחלק מסצנת הבלאק או שכבר לא?
ההצהרה הזאת היא לגמרי לא נכונה, מכיוון שאני עדיין חלק מבלאק מטאל או המטאל הקיצוני בכלל. אף על פי שאני כבר לא מאזין נלהב או הולך אחרי הסצנה.
Peccatum נוסדה ב-1998, אותה שנה שבה שני החברים האחרים מ-Emperor יסדו את Zyklon. אתה חושב ששתי הלהקות הנ"ל היוו שיקול מסוים שהוביל לפירוק הלהקה?
תראה, אחרי 10 שנים עם Emperor ואפילו יותר שנות נגינה עם Samoth, התפתחנו בטבעיות לכיוונים מוזיקאליים שונים. ובכן, ההבדלים הללו כמובן שתמיד היו שם, ואני מאמין שאפילו פתחו הרבה מהצליל של Emperor. בכל זאת, הגענו לנקודה שבה ההבדלים האלו כבר לא השתלבו טבעית ביחד, והחלטנו שעדיף יהיה אם נשאיר את זה ככה שזה עדיין טוב, במקום להמשיך מהסיבות הלא נכונות. אתה צריך להבין, Emperor החלה כמשהו בלתי מתפשר, ואני חושב שהפסקנו את זה באותה צורה על מנת לשאוף לאתגרים מוזיקליים חדשים עם אותו היושר.
Emperor היו בין חלוצי הבלאק מטאל העיקריים והיוו השראה למרבית להקות הבלאק שהגיעו אח"כ מנורווגיה. מה לפי דעתך הסיבה שעד היום מלבד Sirius אף אחד לא לקח על עצמו והוציא אלבום מחווה או לפחות קאבר רשמי לכם?
הייתי אומר שזה במובן מסוים בגלל ההפקות הראשונות וכי קשה להוציא את הגיטרות מהמוזיקה, זה בכל מקרה יהיה קל יותר ברגע שנוציא את אלבום הטבלטורות של Emperor ששמו Scattered Ashes. נכון לעכשיו אני עובד על השרטוטים האחרונים בו.
לרוב הלהקות יש בין אלבום אחד לשלושה בדיסקוגרפיה שלהם שמרבית המאזינים יכולים לציין בתור האלבומים הכי טובים, אבל אם נסתכל על Emperor נגלה שזה הרבה יותר בעייתי להצביע על אלבום אחד שיהיה עליו קונצנזוס שהוא הכי מועדף בכל הדיסקוגרפיה שלכם. יש כאלו שמצביעים על הספליט בתור העבודה הכי טובה, אחרים יאמרו שדווקא IX Equilibrium הוא הפסגה והלאה. איך אתה יכול להסביר את זה?
זאת לא שאלה שקל לענות עליה, הניחוש שלי הוא שפשוט יש טעם שונה לאנשים ותופעת הנוסטלגיה בבלאק מטאל מושכת יותר לאלבומים הראשונים. בנוסף לזה, המוזיקה עצמה היא מגוונת והאלבומים כשלעצם קשים להשוואה.
בנקודה מסוימת היה נראה שהחלטתם להתרחק מכל סצינת הבלאק מטאל, הצליל שלכם כבר לא היה גס ומלוכלך כמו בהתחלה, מאלבום לאלבום יצרתם סביבכם מעין סטריליות והתדמית שלכם נסחפה בברור הרחק מהמקורות. איך אתה מסביר את השינויים האלו? אחרי הכל בצילומי הפרומו האחרונים שלכם הייתם לכם תדמית של המטריקס. האם זה קשור לעובדה שמאז ומתמיד הייתם מסתוריים יותר משאר הלהקות?
הרושם שלבלאק מטאל צריך להיות צליל גס ומלוכלך היינו מיתוס ותו לא שנוצר בתקופה מאוחרת יותר. הסיבות האמיתיות לצליל הזה של הבלאק מטאל הן תקציב נמוך וחוסר סמכות והבנה בהפקה. מעבר לזה, שינויי הסטייל של הלהקה היו חלק מההתפתחות הטבעית שלנו. היינו יכולים להיות תירוץ עלוב ללהקה אם התדמית שלנו לא הייתה משתנה מפעם לפעם.
אם נסתכל אחורה על האלבום Emperor\Thorns זה יתאים יותר לקרוא לזה Ihsahn\Thorns Split CD. כמו כן גם האלבום האחרון של Emperor ששמו Prometheus הוא יותר אלבום אישי שלך עם העזרה של Samoth ו-Trym. יש סיבה ספציפית לכך? זה בהחלט נראה שאתה היית האדם המרכזי מאחורי המוזיקה של Emperor וכל השאר רק עזרו פחות או יותר.
אני מניח שהאחריות האישית שלי כלפי המוזיקה והטקסטים ב-Emperor גדלה במהלך השנים האחרונות, עד לאלבום האחרון שבו אני כתבתי והפקתי את כולו. תמיד הייתי בלהקה האדם שהתעניין הכי הרבה בעיבודים ועבודת אולפן, אז ברגע שהפסקנו לעשות חזרות כלהקה זה התפתח טבעית.
יש משהו שאתה מרגיש שחסר לך מהתקופה של Emperor?
לא, לא ממש.
מה בעצם הסיבה שהפסקתם להופיע?
מרבית הלהקות עובדות בצורה מסוימת, כותבים חומר ביחד, עושים ביחד חזרות, מקליטים ביחד ומופיעים ביחד. כשאצלנו זה היה שני תהליכים נפרדים, לכתוב ולהקליט את האלבום ואז לשכור נגנים ולהתחיל לעשות חזרות בשביל ההופעה. כך שזה מעולם לא היה פשוט בשבילנו והצריך משאבים וזמן שלא תמיד היו.
אחרי קריאה מעמיקה של המילים ב-Prometheus התחלתי לראות הרבה דמיון בין הדמות שעליה מדבר האלבום לבין הלהקה, כך שזה נראה כאילו שלקחת את ההתפתחות של הלהקה מימיה הראשונים ועד לסופה וכתבת על זה את השירים.
כן, במידה מסוימת שאבתי השראה מהמצב הנתון אבל זה בקושי ניתן לפירוש ככה.
נכון לרגע זה, מהו האלבום והשיר הכי מועדפים עלייך מכל הדיסקוגרפיה של Emperor?
כרגע Prometheus הוא האלבום האהוב עלי ואולי Eruption השיר המועדף. אבל במחשבה אחרת בכל אלבום יש לי את השירים המועדפים עלי.
איך החזקת מעמד במהלך הסיבוב האחרון שלכם בו הופעת בתחילת הערב עם Peccatum ובסוף הערב עם Emperor?
פשוט עם עבודה קשה.
מה אתה יכול לספר על אשתך, איך זה לגור עם עוד מוזיקאי שבנוסף גם עובד איתך באותו הרכב?
אנחנו חולקים תשוקה הדדית למוזיקה אפלה וניסיונית. שיתוף הפעולה בינינו הוא תהליך קבוע, ולפעמים אנחנו עובדים על המוזיקה כמעט כל יום. שנינו מקצועניים כלפי העבודה שלנו ויודעים טוב מאד איך לפתור את ההבדלים המוזיקליים בינינו. מה שאנו מודעים לו כל הזמן הוא להיזהר לא להיכנס לתוך הלולאה המונוטונית, אלא להמשיך ולהתפתח גם מוזיקלית וגם בשיטות העבודה שלנו.
מתי נולד הרעיון לייסד את Peccatum ומה משמעות הלהקה בעיניך?
Peccatum נוסדה ב-1998 ברעיון לנסות משהו שונה לגמרי, והתפתחה מהנקודה הזאת. זה מאד משחרר לעבוד בצורה חופשית ועם מישהו שחולק איתך את אותה הסקרנות לגישות מוזיקליות חדשות ועבודת אולפן. בהרבה מובנים Peccatum עבורנו מייצגת במת למידה גדולה דרכה אנו רוכשים כלים וידע ככל שאנו מתקדמים.
מהי דרך העבודה שלכם ב-Peccatum ומהן ההשפעות שהיו לכם בתהליך העבודה האחרון?
כל דבר באלבום הזה נכתב בשיתוף פעולה הדדי, וכמו תמיד זה משנה מי מתחיל ומי מסיים את המוטיבים והשירים השונים באלבום. ההשפעות שלנו הם רבות ומגוונות, אבל ב-Lost In Reverie התכוונו ליצור אלבום שיוכל בו זמנית ללחוש כלצעוק.
הפסקול ששוחרר תחת TSS הוא בין האלבומים היותר מיוחדים לדעתי, יש לך אולי תוכניות להוציא עוד אלבום תחת השם הזה או שזה היווה מבחינתך תקופה בדיוק כשם ש-Emperor עבורך הייתה רק תקופה?
הייתי אומר ש-TSS היוותה מבחינתי פורקן להתנסויות המוזיקליות שלי בשנים הראשונות של Emperor, ואין לי שום תוכניות נוכחיות להוציא עוד משהו תחת המזכרת הזו.
אם ניקח את שתי הלהקות השונות מוזיקלית ונתבונן לעומק יהיה אפשר למצוא בהן גם דברים דומים. שתי הלהקות מנגנות מוזיקה בלתי מתפשרת ובייחוד אפשר לראות את זה אצל Peccatum שם זה הרבה יותר עניין של לאהוב או לשנוא. זה בשום צורה אפשרית לא מסחרי ודי קשה לקליטה אצל מאזין המטאל הממוצע. אתה מוצא את עצמך חושש מהביקורות שאולי יקטלו את האלבומים שלך?
מוזיקה היא דרך תקשורת, למרות שאנו לא חושבים על המאזינים מראש. Peccatum, כמו Emperor, לא מתעניינת בהתפשרות מוזיקלית על מנת למכור יותר אלבומים או לקצור את התהילה. אלא בעיקר על ליצור התבטאות ומוזיקה מקורית מהלב. יחד עם זאת, האלבום החדש בינתיים מקבל הרבה תשבחות ומחמאות הן מהמבקרים והן מהמאזינים, ככה שזה נותן הרגשה טובה בלב שאתה יודע שגם אחרים הרגישו ואהבו את מה שרצית להביע.
אני חייב להסכים עם הביקורות פה, האלבום בהחלט אחד הדברים הכי יפים שיצא לי לשמוע בתקופה האחרונה. ניסיתי לתאר לפני זמן מה בפני חברים שלי את המוזיקה שלכם בקצרה וגיליתי שזה מאד בלתי אפשרי להגדיר את מה שאתם מנגנים. איך אתה אישית מגדיר את המוזיקה שלכם?
תודה רבה, אני שמח שאהבת. Peccatum מבחינתי במידת מה היא מצב ניסיוני ולעיתים קרובות קשה להגדיר אותה מוזיקלית. האלבום האחרון Lost In Reverie, משלב את הקיצוניות במטאל עם מוזיקה אלקטרונית, ג'אז וקולאז' צלילים, אבל הוא עקבי באווירה האפלה והמנוונת בו.
לפני שנתיים רוב הלפורד הצהיר שהוא היה מעוניין לעשות איתך אלבום בלאק מטאל, מה דעתך על זה? אתה רואה את השילוב הזה אפשרי?
למעשה דיברנו על האפשרות לשיתוף פעולה בינינו, אבל כשהלפורד שוב עם Judas Priest ואני עסוק למדי מה, לא הצלחנו להקים משהו מוחשי עד כה. רוב הלפורד בהחלט בין סולני המטאל שאני הכי מעריך, ואם תצוץ האפשרות שוב אין לי ספק שאני אקח בזה חלק.
Lost In Reverie הוא האלבום הראשון שיוצא תחת הלייבל החדש שלך, Mnemosyne Prod. דבר ראשון, ברכותיי על הקמת החברה, מה תוכל לספר לנו עליה ועל הקו המוזיקלי שהיא תבחר?
תודה רבה! יש לנו חוזה עם החברה הנורווגית Voices שהיא אחראית להפצת האלבומים של החברה שלנו בכל העולם עד כה. The End Records בארה"ב רכשו את הזיכיון על האלבום ואחראים להפצתו וקידומו בצפון ארה"ב. Mnemosyne הפקות איננה במטרה לקדם אך ורק את האלבומים האישיים שלנו, כך שאנחנו מחפשים כישרונות חדשים ולעבוד עם אומנים אחרים. אנו מאמינים בעבודה מקרוב עם האומנים ומקווים שנוכל גם לעשות חלק מעבודת ההפקה באולפן האישי שלנו.
מרבית האומנים אינם מצליחים לחיות בלעדית מהמוזיקה שלהם, אתה הצלחת לחיות בלעדית ממכירות האלבומים שלכם ומהמוצרים הנלווים או שיש לך משרה חלקית?
מגיל 17 ועד היום הצלחתי לחיות בלעדית ממוזיקה. בנוסף לזאת אני גם מלמד גיטרה ובאס.
שאלת טריוויה אחרונה בשבילך, מה הם חמשת אלבומי המטאל המועדפים עלייך?
ללא שום סדר מסוים:
Bathory – Blood Fire Death
Iron Maiden – Seventh Son Of The Seventh Son
Judas Priest – Painkiller
Morbid Angel – Altars Of Madness
Black Sabbath – Headless Cross.
המון תודות לך Ihsahn על שהקדשת לי מזמנך בשביל הראיון הזה, זה היה לי לכבוד לשוחח איתך. יש לך משהו לומר לסיכום לקוראים הישראליים?
תודה לך על התמיכה, ואיחולי למעריצי המוזיקה האפלה בישראל!