בוא נתחיל עם משהו בשביל "מאזינים חדשים" ל Mork Gryning. תוכל לספר לנו איך ומתי הכל התחיל?
טוב, Kimera ואני הקלטנו שיר בסוף שנת 93', ואחרי זה החלטנו להוציא דמו של שני שירים. הוחתמנו מייד, ואת השאר אפשר לקרוא בביוגרפיה!

מה פירוש השם "Mork Gryning" ומה פירוש השמות שלכם, בלהקה?
פירוש המילים "מורק גריינינג" הוא שחר אפל (dark dawn). שמות הכיסוי שלנו בלהקה היו משהו שהמצאנו תוך כדי הסתכלות במילון..

מה הסיפור מאחורי האלבום Tusen Ar Har Gatt, אם יש כזה?
זה סיפור שמבוסס בחופשיות על "ספר ההתגלות", על האפוקליפסה.

מי הכותב העיקרי של המילים?
טוב, בדרך כלל כל אחד כותב את המילים לשירים שהוא הלחין; כיוון שאני כתבתי את רוב החומר לפני שהיינו להקה, אני כתבתי את רוב המילים. אבל נראה לי שבעתיד הסולן החדש שלנו, יוהאן ליונג (Johan Ljung) יעבוד הרבה על המילים.

הזכרת סולן חדש. מה תוכל לספר לנו עליו?
הוא ניגן איתנו בס משך שנה, ועשה קולות-רקע. כשKimera החליט לפרוש, שאלנו אותו אם הוא יוכל לשיר, כיוון שכולנו אהבנו את איך שהוא שר. אתמול עשינו חזרה בפעם הראשונה עם נגן בס חדש, והכל עבד ממש מצויין – אז כנראה שאנחנו שוב להקה "שלמה"!

ואם כבר מדברים על Kimera, אתם עבדתם ביחד ממש מההתחלה. איך אתה מרגיש, באופן אישי, אחרי שהוא עזב את הלהקה?
בוודאי שזה עצוב, אבל זו גם לא הייתה הפתעה. לפני שנתיים הוא רצה לעזוב את הלהקה אבל שינה את דעתו. אחרי זה אני איכשהו ציפיתי שבמוקדם או במאוחר הוא יעזוב, למרות שלא חשבתי שהוא יעשה זאת עכשיו. אבל מה שעוזר זה שהיתה לנו עכשיו להקה חזקה מאוד במשך שנה, עם מוזיקאים נהדרים והכי חשוב – אנחנו כולנו חברים מאוד קרובים, ולכן אנחנו מסוגלים להתמודד.

למה בעצם הוא עזב?
הוא רצה להתרכז יותר בעבודה עם הלהקה השנייה שלו, Eternal Oath.

ובחזרה להתחלה. הזכרת בראיונות קודמים שהתחלתם כפרוייקט. מה גרם לכם להצטרף אל פטר וליצור את MG מלכתחילה?
ניגנו משך תקופות בלהקות שונות, ומדי פעם נהגנו לנגן יחד במרתף שלו. היה לו סטודיו קטן שם והקלטנו כמה שירים..

לדעת רבים, דייסקשן (Dissection) היו המייסדים של סצינת ה"בלאק מטאל השוודי", ושאחריהם הגיעו להקות אחרות שהושפעו מהם והיו יותר 'להקות חיקוי', בלי לנקוב בשמות. Tusen Ar Har Gaat ( אלבומם הראשון של מורק גריינינג) יצא באותו זמן שיצא Storm of the light's bane (אלבומם השני של דייסקשן). האם גם אתם הושפעתם מדייסקשן, ובאיזה אופן?
מובן שהם השפיעו עלינו, אבל הם לא היו המייסדים של הסצינה. הם היו להקה אחת עם אותם רעיונות ודעות מוזיקליים כמו הרבה להקות. אני חושב ש-Unanimated פשוט היה השפעה גדולה עלינו, אבל גם Torementor, בגיטרות המלודיות שלו. וכמובן שגם כל להקות ההאבי מטאל משנות השמונים.

לא התכוונתי שהם היו המייסדים של הסצינה, אחרי הכל לפניהם היו At The gates, Unleashed, Torementor ו-Unanimated, כפי שהזכרת. אבל אחרי הכל, הם המפורסמים ביותר בסצינת הבלאק מטאל משוודיה.
והם ראויים לכך, כיוון שהם הטובים ביותר.

ללא ספק. מה אתה חושב על ההודעה שג'ון עומד להקים מחדש את דייסקשן ולהוציא אלבום חדש?
אנחנו רק יכולים לקוות שזה יהיה אלבום בן זונה.

האם שקלת להבחן ללהקה?
להבחן לדייסקשן?!

כן. אחרי הכל, ג'ון מחפש מוזיקאים כדי ליצור-מחדש את הלהקה.
ובכן, לעולם לא הייתי חולם לעשות את זה בכל מקרה.

מדוע לא?
כי אני כבר ממילא הגיטריסט של הלהקה הכי טובה בעולם!

נראה שהשנים 1995-1994 היו תור הזהב של הבלאק מטאל השוודי (כמו 1994-1993 במטאל הנורבגי), עם שחרורם של Tusen Ar Har Gatt שלכם, Storm of the light's bane של דייסקשן,Via dolorosia של Ophthalamia ו-Vittra של Naglfar. בסצינה הנורווגית, לאלבומים אלו נילוו כמה מעשים קיצוניים – האם הסצינה השוודית "תרמה" גם היא כמה מעשים כאלו, והאם לך היה חלק בהם?
ובכן, כבר דיברנו על ג'ון נודווייט… מלבד זה, היו עוד כמה שריפות וחילולי כנסיות, אבל לא הרבה כמו בנורווגיה.

האם אתה השתתפת באילו מהמעשים האלו? שרפת כנסיה, רצחת הומוסקסואל?
לא.

לאחרונה, פאוסט החליט לעזוב את דיסקשן בעקבות המחשבות האידיאולוגיות שמאחורי דייסקשן החדשה. מה אתה חושב על זה?
אני לא שם זין על רעיונות שטניים או זבל כזה. התעסקתי בזה והתעניינתי בזה עד שהייתי בן 18, אבל לא אכפת לי מזה יותר.

אז הפנטגראם על העטיפה של Maelstrom Chaos היא בלי שום קשר לשום אידיאולוגיה?
התקופה שלפני Maelstrom Chaos הייתה תקופה רעה מאוד בשבילי. הייתי מדוכא והאלבום הזה מתעסק הרבה עם הכאוס והשקיעה שלי אל תוך השיגעון. העטיפה משקפת את הזוועות שבתוך תת-המודע של עצמך.

בעטיפה הפנימית של Tusen Ar Har gatt מופיעים המשפטים הבאים:



"When the Jews return to Zion
And a comet fills the sky
The Holy Roman Empire rises
Then you and i must die
From the eternal sea he rises
Creating armies on ether shore
Turning man against his brother,
Till man, exists no more"

מה עומד מאחורי זה?
הקטע נלקח מתוך "Omen". בסרט נאמר שזה מתוך התנ"ך, אבל אני לא יודע, לא מצאתי את הקטע. בכל מקרה, זו נבואה על שובו של האנטיכריסט.

אתה יודע, רוב שומעי הבלאק-מטאל בישראל מאוד פרנואידיים בנוגע לנאציזם, תמיד מנהלים דיונים על "האם מארדוק נאצים" או אם סלייר נאצים כי הם כתבו את Angel of Daeth על הרופא הנאצי בשואה. אז כדי להבהיר דברים, אין שום דעה אנטישמית מאחורי הקטע?
בהחלט לא. מורק גריינינג מעולם לא הייתה בשום צורה גזענית או נאצית.

אוקי, עכשיו הקוראים שלנו יוכלו להיות שקטים בנוגע להאזנה למוזיקה שלכם.
בזמן שרוב הלהקות התקדמו הלאה אל עבר כתיבה "בוגרת" יותר, אתם המשכתם הלאה אל Return Fire, שהיה יותר מהיר ויותר קיצוני מ-Tusen. איך תוכל להסביר את השינוי הקיצוני במוזיקה?
אתה עומד לשאול רק על נושאים מלפני שבע שנים?? אני בהחלט חושב שהתקדמנו הלאה אל עבר סגנון בוגר יותר לאחרונה. ב- Return Fire רק רצינו להוציא אלבום ברוטאלי-מייהמי, ובגלל שהייתי רק בן 16, אני לא חושב שלהיות "בוגר" היה בכלל בראש שלי!

לאחר שחרורו של האלבום הזה נעלמתם לארבע שנים. מה גרם להעלמות הזו, מה עשיתם מבחינה מוזיקלית בתקופה ההיא, ולמה החלטתם לחזור?
היו לנו ההרכבים האחרים שלנו, אני ב-Wyvern ו- Mortifer, Kimera ב- Eteranl Oath, ודברים אחרים.. אחרי ההקלטות של האלבום השני של Wyvern החלטנו לעשות עוד אלבום של מורק גריינינג.

איך הייתה ההרגשה לעבוד על אלבום חדש ל-Mork Gryning אחרי תקופה כל כך ארוכה שבה לא עבדתם יחד? היו לך איזשהו פחדים בנוגע לאיך האלבום החדש יתקבל בעיני המעריצים הישנים והמאזינים החדשים?
אין לנו חששות. אנחנו יודעים שהמוזיקה שלנו טובה, ואם אנשים לא אוהבים אותה זו בעייתם. למה שיהיה לנו אכפת? כי אז נמכור פחות ונרוויח פחות כסף? לעזאזל עם זה.

"My Friends" הוא שיר מצוין, ועם זאת הוא מעלה כמה שאלות למחשבה – על מה, בעצם, נכתבו המילים, והאם אתה מרגיש שהשיר הזה היה יכול להתאים יותר אילו היה חלק מ-Pieces?
לא, אני חושב שהוא מתאים בדיוק ב-maelstorm. צריך ניגודים. הוא חלק מהקונספט של האלבום, השקיעה אל תוך השיגעון, הכאוס, הסכיזופרניה..

"Maelstorm Chaos" היה, במידה מסוימת, עוד צעד קדימה, אבל עדיין חזרה אל השורשים של MG – יותר מלודי מ-Return Fire, ובמידה מסוימת החיבור בין Tusen Ar Har Gaat אל Return Fire, אבל עדיין יותר מורכב מהשניים ההם. איך אתה מסביר זאת?
טוב, רצינו ליצור קשר אל הסגנון שהצגנו ב-Tusen. הרגשנו שלא עבדנו מספיק על הסגנון, שהיו הרבה מאוד דברים שהיו צריכים להיעשות. עדיין, עבר הרבה זמן בין שני האלבומים ואנחנו התפתחנו מאוד כמוזיקאים – וגם לעולם לא נעשה את אותו אלבום פעמיים.

האלבומים שלכם יכולים להתחלק לשתי תקופות: לפני הפריצה ולאחריה. בשתי התקופות שחררתם, עד עכשיו, שני אלבומים שונים אחד מהשני, אבל שני הצמדים דומים זה לזה. Tusen, אלבום הבכורה המלודי, שהיו בו מילים בשוודית, ולאחריו Return Fire הקשה והאגרסיבי. אחר כך הוצאתם את Maelstorm Chaos, שהיה קאמ-בק מלודי נהדר וגם בו היו מילים בשוודית, ואז את Pieces of Primal Expressionism המתוחכם והמורכב. האם האלבום הבא יהיה חזרה אל הקו של "מאלסטורם כאוס" ו"טוזן אר האר גאאט", או יהיה ההמשך לקו של “Pieces…"?
זו אבחנה טובה! אני מאמין שהאלבום הבא שלנו יהיה המשך לקו של Pieces, אבל עם גיטרות מלודיות יותר – כך שאני מניח שהדפוס יחזור על עצמו מעט במובן אחד, אבל גם יתפתח מאוד. אבל אנחנו רק התחלנו לכתוב את החומר החדש, כך שדי קשה לדעת כרגע..

תודה. אם כך לא לשווא אני עוקב אחרי הקריירה שלכם.
ובנוגע להשפעות על האלבומים שלכם. נראה שבזמן כל אלבום הושפעתם מדברים שונים, מה שנהדר כיוון שהדבר הופך כל אלבום ליותר מעניין לשמיעה. מה השפיע עליכם בזמן העבודה על אלבומכם האחרון?
המון Tool, King Crimson, אלפרד שניטק, איגור סטראבינסקי, מודסא מוסורגסקי, פינק פלוייד, באסטה ריימס.. בנאדם, אני לא יודע. כל מה שעשה רושם אדיר על המוח. זה כמעט בלתי אפשרי לדעת בדיוק מה השפיע על מה, אבל אני מניח שמה שהזכרתי קודם היו הדברים שהקשבתי להם בתהליך הכתיבה.

באסטה ריימס?! מוזר למצוא השפעות ממנו באלבום שלכם..
אבל הוא שולט ללא ספק. השפעות לא חייבות להיות מסוגים שונים של ריפים או משהו. הן יכולות להיות מאנרגיה או אגרסיביות או מה שלא יהיה..

כיוון שלא ראיתי את מורק גריינינג על הבמה, איך תוכל לתאר את ההופעות שלכם? אתם משתמשים באיזשהו איפור, או ניטים כמו רוב להקות הבלאק מטאל או שאתם מופיעים כמו שאתם, ללא תוספות מיוחדות?
אנחנו פשוט מנגנים את החומר שלנו ודופקים את הראש שלנו! ניטים שיעממו כבר לפני עשר שנים.

אמרת לי לפני כן שאתה מלמד ילדים מוזיקה. רוב המורים שאני הכרתי מלמדים ילדים לנגן מוזיקה קלאסית או רוק פשוט. כיוון שאתה מגיע מרקע של מטאל, האם אתה מלמד גם אלמנטים של מטאל?
פעם לימדתי אותם על בלאק מטאל ודת' מטאל בנורווגיה ושוודיה, אבל אז החלטתי שעדיף שיידעו על כך פחות, כיוון שהם יודעים שאני מנגן בלהקת בלאק. לעומת זאת, אני כן מלמד אותם גראנג', וזה בערך הדבר הכבד ביותר. למרות שניגנתי בפניהם בלאק ודת', אני מרוצה אם הם יכולים פשוט להעריך רוק, כיוון שרובם מאזינים לפופ.

מה אתה חושב על סצינת הבלאק מטאל כיום כשאתה רואה להקות כמו סאטיריקון ומייהם משנות את המוזיקה שלהן ומתקדמות הלאה, בזמן שלהקות כמו מארדוק ודארק פיונראל שומרות על הסגנון שלהן ונראות בדיוק אותו הדבר כמו בהתחלה?
לא אכפת לי. אני לא מקשיב לאף אחד מלהקות האלו כיום.

האם אתה רואה את מורק גריינינג ממשיכה לנגן יחד בעוד חמש שנים?
כל מה שאני יודע לומר לך זה שאני אמשיך לעשות מוזיקה. אני לא צופה אל העתיד.

חמשת ה-אלבומים בשבילך במטאל, בימינו?
Songs for the Deaf של קווינז אוף דה סטונאייג', Lateralus של טול, The Beyond של Cult of Luna, Helvete של נאזום, Toxicity של סיסטם אוף א דאון.

אחרי החקירה הארוכה הזו, יש לך אי-אילו מילים בשביל הקוראים שלנו כאן?
אל תהיו צרי-מוחין, הקשיבו לכל דבר ולכל אחד… קנו את האלבומים שלנו, בנות, שלחו לנו תחתונים.. ותעשו סמים מפעם לפעם, זה טוב להתפתחות אישית!

(מראיין אורח: תומר לייבוביץ')