ראיון עם זאב טננבאום סולן Salem
מנין מקור השם "סאלם" ומה הקשר לעיירה בה ניצודו עשרות אם לא מאות מכשפות במאה ה17-18 ?
בתקופה שנבחר השם עסקה הלהקה בנושאים אלה, נושאים מיסטים ציד מכשפות ומבלאק מג'יק -בתחילת הדרך נקאה איך "אקס-מטאל" – גרזן מתכת, ויום אחד ראיתי את הסרט "המכשפות לסאלם" – מצאתי את הנושא מעניין, חקרתי מעט ואז החלטנו לשנות את השם ל"סאלם" – על שם אותה העיר. השם כאמור נשאר עד היום.
מה יהיה ההרכב לאלבום הבא ? האם ניר גוטיירמן נשאר כחלק פעיל ואקטיבי בלהקה ?
ניר נשאר וממשיך כחלק פעיל, לאחרונה אנו עבודים על האלבום החדש ועד עכשיו גמרנו כבר 5 שירים חדשים. ואנו אמורים להוציא אלבום את האלבום החמישי בסוף השנה או תחילת השנה הבאה, כנראה הלהקה תהיה כבר בסיבוב ההופעות – בתקווה – עד סוף השנה האזרחית – זה עלול לעקב את צאת האלבום – אבל לבינתיים- דבר אינו סגור.
האם ניתן לומר מתי נוכל לשמוע מהלהקה חומר חדש ? מה יהיה הכיוון של החומר ?
כרגע האלבום ממשיך את הקו של קולקטיב דימייס – אך קשה להגדיר אותו לפני שנגיע לאולפן להקליט – שם למעשה נקבע אופי האלבום. ישמעו שהאלבום יהיה "סאלם" אך הוא יהיה כנראה שונה מהאלבום האחרון. נכון להיום אין עוד טקסט מוביל – רק חומר מוזיקלי. אצלנו אנחנו כותבים קודם את המוזיקה
ורק לאחר מכם את המלל. אני חושב שהמלל יהיה כמו האלבום הקודם ואלה שקדמו לו – יעסוק במצב בארץ שנוגע ללהקה עד מאד.
איך חברי הלהקה רואים את ההבדל בין ההופעות הראשונות של הלהקה – לבין ההופעות האחרונות – בהן נהייתן כבר שם ודבר ?
למרות שלא כל ההרכב היה ב"סאלם" בתחילת דרכם – אני יכול לומר שהקהל בתחילת הדרך חשש מאיתנו. היינו הראשונים שהבאנו את הז'אנר לארץ. הקהל שמע רוק אך לא מטאל – מבחינה ויזואלית ומבחינה מוזיקלית. זה הכניס את הקהל לשוק. כיום הקהל שותף להופעה הרבה יותר מפרגן – למרות שגם הקהל בעבר שהיה גם קהל איכותי. ההבדל העיקרי הוא שהקהל כיום בא להופעה ושר איתנו את המילים, וחווה איתנו את המוזיקה. אז הקהל היה חווה את החוויה של העוצמה המוזקלית יותר מאשר את המוזיקה עצמה.
מה אתה חושב על הסצינה – בכנות – בזמן האחרון ? האם תוכל למנות דברים טובים ורעים שמבדילים אותה משנים עברו ?
לא יוצא לי להיות בהרבה ערבים – מסיבות משפחתיות כמובן – יש הרבה פוטנציאל ללהקות פה בארץ ואני כבר לא צריך לנקוב בשמות – ביום שיעברו את המחסום שלהם ויקבלו זהות ואישיות משלהן- ולא ינסו להיות כמו להקות אחרות מחו"ל – אז למעשה הם ימשכו את תשומת הלב של חברות התקליטים. ככה להקות כמו "אורפנד לנד" ו"אראלו" עשו – מצאו את האישיות שלהם, וככה גם "סאלם" עשו – וכעת קוצרים את הפירות.
אם להקות ינסו להיות "דייסייד השנייה" – את החברות בחוץ זה לא מעניין – אבל אם הם יביאו את העולם שלהם – גם אם הוא לא הכי מחובר לקהל בארץ – לביטוי במוזיקה שלהם – הם מגדילים את סיכוייהם בחו"ל- לדוגמה רבאייס קסט שכן הצליחו בחו"ל ופחות בארץ.
מתי הייתה ההופעה הראשונה של "סאלם" ומה תוכל לספר לעליה ?
1985, לא ידעתי למה לצפות – לא ידעתי איך הקהל יגיב. בעבר הרחוק עלינו כדי לעשות בלאגן והלשאיר את הקהל מזועזע. להיות אלימים על הבמה – מאד מזכיר את אראלו כיום -סאלם של שנת 86-87. ככל שנראינו יותר בלאגניסים כך היה כיף יותר. עם הזמן רצינו להיות יותר אומנותיים הוספנו דם אשר נוטף מהפה, ארון קבורה שיוצאים מתוכו וכיוצא בזה- אך הזמן הראה לנו שאנחנו צריכים להיות עצמנו בלי אביזרים נלווים. המוזיקה כבר תדבר בעד עצמה
מי היו הלהקות שראיתן בהם מודל לחיקוי בתחילת דרככם ?
האמת – לא הייתה פה תרבות של מוזיקה בארץ – היה ממש קשה לשים יד על תקליט – אני אישית הייתי שומע ונום, איירון מיידן, ג'ודאס פריסט, סודום הראשון שיצא ב85 – ותדע לך שסודום שמענו על הלהקה אך לא שמענו את המוזיקה עצמה – היה ממש קשה למצוא מישהו שישפיע עלי – שמעתי מטאליקה אך זה היה עדין מדי בשבילי. השגתי בזמנו גם אוסף של באתו'רי – אך באמת לא הרבה מעבר לזה באותה תקופה.
לרובכם כבר יש משפחות – איך זה מתנגש עם הלהקה והסגנון שהיא מנגנת ?
יש לי אישית אישה מפרגנת שגם פירגנה לי מההתחלה – גם כאשר הפקתי את האלבום של נייל וות'ין היא הייתה לבד 3 שבועות,זה לא היה קל. כיום המשפחה התרחבה קצת. במוזיקה בעיקר חברות התקליטים עושות את הכסף האמיתי. לתמוך בלהקת מטאל בישראל זה מאד קשה – אי אפשר כמעט מבחינה כלכלית להוציא להקה כזאת לסיבוב הופעות. זה עולה הרבה כסף – מחייה, כרטיסי טיסה וכדומה. בינתיים עוד לא
הופענו בחו"ל כך שזה לא קיבל ביטוי על המשפחה. מבחינת פרנסה זה גם לא קל. אי אפשר להתפרנס בארץ רק ממוזיקה – רק אם אתה באמת מנגן מוזיקה שהיא באמת נועדה למיינסטרים.
האם חברת התקליטים החדשה עוזרת כפי שציפיתם ממנה – איך תוכל להגדיר את היחס שלה כלפי הלהקה ?
חברת התקליטים שלנו קיי.אם.ג'י היא חברה נהדרת, מראה לנו תמיכה נפלאה שאני מאחל לכל להקה, ביחוד מהארץ. הם עוזרים לנו בהרבה מאד תחומים – מפיצים את האלבומים שלנו לכל מיני מגזיני ועיתונים בשביל ביקורות, עכשיו הם גם מנסים לעשות את מה שמעולם לא עשינו ולארגן לנו סיבוב הופעות באירופה. אנחנו גם עוזרים להם בכל מה שהם יכולים, זה מן סימביוסיס שכזה- תמוך בי ואתמוך בך, אנו נעזרים בהם והם נעזרים בנו – בכל דרך שלא תהיה. כימיה בין אנשים בעסקים כאלה היא חשובה במיוחד.
כמה עותקים נמכרו מהאלבום האחרון ? כמה עותקים לדעתך צריכה להקה למכור כדי שתוכל לחיות מהמוזיקה ?
הנתונים האחרונים מצביעים על בערך 8000 עותקים ,זה נחשב סביר אולי אפילו יותר. בחודשים הראשונים מכרנו כ5000, אך לחיות ממוזיקה גם לא יספיקו 50000 עותקים. לחברה תמיד תהיה תירוצים של פרסום, יחסי ציבור והקלטות וכדומה- אז לא נשאר הרבה כסף ללהקה אולי רק מזכויות היוצרים – מעט מאד להקות חיות מהז'אנר הזה- בהחלט אין פה שום מטאליקה בז'אנר . בן אדם כמו תומס לינדברג מקבל תמיכה מהממשלה כאומן בכמה אלפי יורו בשנה – אך מתקשה לסגור את החודש -ויש לזכור שאט ד'ה גייטס הייתה מהגדולות בלהקות המטאל של שבדיה. ובכל זאת – לא משנה כמה אתה גדול – המטאל הוא ז'אנר של מוזיקה שמאד מסובך להתקיים ממנו.
בתקופה האחרונה אפילו יותר קשה. עידן האינטרנט מקדם ומכשיל להקות מטאל כאחד.
הורדת השירים פוגמת ברצון לרכוש אלבום ובעצם לפרנס להקה-אך בסופו של דבר במילא – את הכסף עצמו עושה חברת התקליטים, וכל עוד ילד מוריד שירים ואוהב את הלהקה, ושיקיע בה בעתיד – אז יש בזה מן החיובי.
מדוע בהופעות הלהקה לא משתמשת בקולות ליווי כמו באלבום ומחסירה את הקלידים ? האם לדעתכם המגמה של הקשחת החומר להרכב אחיד לא בא על חשבון האמינות לחומר ולמעריצים ?
מה הכוונה לא משתמשת ? הרבה פעמים נתקלתי בשאלה הזאת בפורומים. דע לך שהקול של קריסטין היה בהופעות האחרונות ברקע כסמפל, וכמו כן גם הדרבוקות ב"ברוקן ייט יונייט" והקולות רקע ב"עיירה בוערת". אז נכון שאנחנו לא מכניסים את כל הקלידים ב"אל תסתר" – אנו מוצאים איך זה משרת אותנו בהופעה- משנים ומחליטים- אולי אנשים לא שמים לב כי הם במרכז הבלאגן, אבל באופן עקרוני אין לנו בעיה להשתמש בסמפלים של קולות רקע ושטיחי קלידים – כל עוד זה משרת את ההופעה ואת השיר עצמו.
הםא ניתן לשפוך אור על מקרים כמו הפצצה של וארג וירקינס, העצבים על מגה-דת' והחולצה של מקס קאבלרה ? האם יש עוד מיני שמועות וסיפורים מעניינים שלדעתך הושמטו בקריירה של "סאלם" שיכולים לעניין את קהל הקוראים ?
א. בנוגע לבורזום, זו בערך השאלה הנפוצה ביותר, אספר בקצרה – אני הייתי של חבר אירונימוס בתקופת דת'קראש של מייהם, והייתי מתכתב איתו בדואר- באותה תקופה הוצאנו את מיליונס סלאת'רד – והיו מגעים רציניים לעבור לגור בנורבגיה בטירה ביחד עם חברי מייהם, היינו בקשר ממש טוב איתם – והם הזמינו אותנו. וארג וירקינס, האיש מאחורי בורזום – הקים את ההרכב שלו ואירונימוס הכיר בינינו – שלחתי לו את הקלטת –
והוא אמר לי בתגובה שהמוזיקה מצויינת אבל הנושאים שלנו גרועים – כי אנחנו לא צריכים לשיר כנגד מוות ונגד מלחמות – אלא ההפך ! על כמה שלהרוג כמה יותר אנשים וחבל שסאדם לא הרג יותר ישראלים או חבל שהיטלר לא סיים את מלאכתו וסיים בהייל סייטן, הייל היטלר, הייל גי'נגס חאן והייל סאדם חוסיין.
עניתי לו תשובה צינית אך הלומת, כיאה לנער בגילי דאז וידעתי אותו עד כמה שהוא מטומטם.
וכעבור כמה זמן הגיע לביתי יחידת משטרה מיוחדת והזמינה אותי לחקירה בה גילו לי ששלחו לי מעטפת נפץ ובתוכה קסטה ללא שם שהוטמן בה מטען חבלה קטן.
שאלו אותי אם יש לי אויבים ואני נזכרתי במקרה של וארג והסברתי להם מה שקרה. אז הביאו אותי לחקירה של האינטרפול ומשם אני לא יודע מה קרה עם ההליך הזה,
אך כולנו יודעים שהבן אדם הזה יושב מאחורי סורג ובריח כעת.
ב. בנוגע למן "כאסח" עם מגה-דת', וובכן כשחיממנו אותם גיליתי שדייב מאסטיין הוא אדם ציני אך הטאקל היחידי שהיה לנו איתם כמה שניתן לקרוא לזה טאקל היה בהופעה השנייה שלנו – שהם ביקשו מאיתנו לא לשפוך מים על הבמה כדי להמנע מקצר בציוד. מעבר לכך מרטי פרידמן שהיה אז הגיטריסט במגה-דת' הוא אדם מדהים והיינו איתו בקשר נהדר.
ג. בנוגע למקס קאבלרה שלבש חולצה של סאלם – מקס התראיין אצל עיתונאי כאשר הם צילמו את הוידאוקליפ לשיר "טריטורי" וכאשר נשאל אילו להקות הוא מכיר מהארץ
מקס אמר שהוא מכיר את סאלם. כמה ימים אחר כך שהעיתונאי היה אמור להפגש עם ספולטורה בשנית, הוא התקשר אליי וביקש שנביא להם חולצות של סאלם אז נתנו לו שני חולצות, לשני האחים קאבלרה, ומכאן התמונה המפורסמת.
מה יחס הלהקה לכך שרוב להקות המטאל הישראליות לא זוכות לחשיפה בתקשורת הרגילה והאם אתם חושבים שהחשיפה הזו חשובה או שמא להקות מטאל נועדו להשאר במחתרת ?
בנוגע למדיה- אני לא סובל את צורת ההתייחסות של המדיה בארץ לתחום המטאל ואישית אני מאד מאוכזב ממנה. הרוב הגדול לא מפרגנים לז'אנר הזה. זה נתפס כתת ז'אנר במקרה הטוב, אך ב5-6 השנים האחרונות אפילו זה בקושי נשמע. כיום אפילו ביקורת שלילית מבורכת – העיקר שיהיה יחס מהתקשורת. ל"סאלם" יש סיפור מתקופת "מיליונס סלאת'רד" אודות כתב בשם מיכאל רורבגר שהיה סוקר מוזיקה בעיתון העיר. הוא היה שמלאני קיצוני הוא קיבל את מיליונס סלאטרד שרוב הטקסטים בו מאד ימניים והוא כתב עלינו "הבני הזונות אוכלים ברזל בלילה, מחרבנים פלדה בבוקר הם טובים מדי ומסוכנים מדי. צריך לעצור את המוזיקה שלהם." התקשרתי אליו – והוא אמר לי שהוא עשה את זה בגלל הנושאים שלנו,
ואמר שכל ביקורת היא טובה – לא משנה כמה היא רעה. למחרת אזלו כל העותקים באוזן השלישית של הדמואים שלנו והתקשרו אליי כדי להזמין עוד. כנראה שהייתה לו נקודה חזקה.
מה עלה בגורלם של חברי הלהקה הקודמים ?
דני המתופף נעלם אחרי שפתח מועדון רוק… הבסיסט בני כהן חזר בתשובה ועדין מלמד בתל מונד שיעורי בס. והגיטרסט בני רובינוב השתגע ואושפז יותר מפעם אחת באבארנבל לאחר שלקח טריפ אחד יותר מדי. אמיר נויבך המתופף של שנות ה90 בסאלם- כיום בארה"ב באיזשהו הרכב והגיטריסט גיורא עוסק בגרפיקה כיום ועושה אקספרמנטים בסטודיו שלו.
מה דעתך על מעמדה של "סאלם" כיום בארץ ובעולם ?
לסאלם הייתה בעיה עם חברת התקליטים הקודמת היינו תקועים לשלושה אלבומים בחוזה -ובסוף אבד החוזה עם נויז זה עיקב אותנו מאד לחינם בעקבות המאבק שהיה די מלוכלך עם אותה חברת תקליטים. חבל כי בתקופת קדיש היינו בעשרת הלהקות עם הפוטנציאל הכי גדול לצד מורביד אנג'ל, סמאל, אוביצ'וארי וסמאל לפי המגזין קרראג והד-באנגרז בול.
לאחרונה עשינו מן קאמבק. היום עם הביקורות אנחנו חוזרים לתהילה של פעם, כאילו תוקעים בחזרה את היתד, ועם קצת מזל נעפיל גם על הפסגה של פעם.
מה דעתך על סצינת הניו-מטאל שעלתה ואולי כבר בדרך למטה – עוד מאמצע שנות ה90 ? האם ניתן להכליל אותם כמטאל בכלל ?
מעולם לא הייתי בקיא בניו מטאל למרות שניסיתי להתנסות עם להקות כמו סליפנוט או סיסטם אוף אה דאון זה נשמע נחמד אבל לא הפיל אותי מהכסא. יש שם חומר ממש כבד, או ממש שונה ושינוי זה מאד חשוב אבל שוב , אליי זה לא דיבר. אני הרבה יותר טיפוס של אולדסקול לדעתי פשוט ניסו למתוח את המטאל ולהביא משהו אחר אבל אליי כאמור זה לא מדבר.
ניר גוטריימן מאד אוהב ניו מטאל למשל וזה חשוב שכל אחד יבוא מתחומים אחרים. גם ניר נקב למשל מנגן בהרכב אלקטרוני – שאני ממש לא מתחבר למוזיקה אלקטרונית באופן כללי , אך בוודאי שאני אשמע את האלבום של חבר שלי, ואפתח את הראש לדברים חדשים.
. האם יש פרט עסיסי שתרצה ותוכל לחשוף בפנינו אודות הלהקה ?
מלבד העובדה שאנחנו עובדים על אלבום חדש, חמישי – ומלבד העובדה שאנחנו מתכננים לצאת לסיבוב הופעות באירופה, אז לא במיוחד. אוכל לומר לך שאנחנו גם מתכננים די וי די וכמו כן גם אלבום הופעה חיה, מהופעות שהיו לנו וכנראה גם הופעות עתידיות כמו זו המתקרבת. בהזמדנות זו הייתי רוצה להודות גם לקהל הישראלי. תודה לכם על התמיכה ועל העזרה הנהדרת כי באמת בלעדיכם לא היינו מגיעים לאיפה שאנחנו, ואני ממש לא אומר זאת כדי לצאת ידי חובה.
רק בזכות הקהל התומך פה בארץ יש לנו את הטעם להמשיך להופיע ולעשות את המוזיקה הזאת.
(יותם Defiler)