ראיון עם Bartholomeus Night
Bartholomeus Night הוא שם שניתן לטבח המוני בפרוטנסטנטים צרפתים, איך הגעתם לשם הזה?
Tkor: השם נלקח כרעיון של טבח אחים, ושל צרות עין של אנשים שבאותה אמונה רוצחים אחד את השני בשם אותו אל.
ידוע שחלק מהליריקה שלכם היא בעלת תכנים אנטי קריסטיים,יש לזה קשר עם העובדה שהקלטתם דווקא בפולין?
Refahim: הליריקה שלנו מבוססת על דרך ההשקפה שלנו על החיים, אני לא חושב שהעובדה שבילינו כחודש בארץ הכי נוצרית באירופה (אחרי הותיקן, אבל האפיפיור הוא פולני) קשורה לטקסטים שלנו. אני אישית לא חושב שהטקסטים שלנו קשורים לנצרות ולרעיון האנטי-קרייסט .
Wrath: לדעתי, כדי להבין את הטקסטים יותר לעומק צריך לקרוא אותם טוב יותר.
איך באמת עברו עליכם ההקלטות? איזה חוויות יש לכם?
Tkor: שאלה לעיניין, היה ענק! חוייה שהייתי חייב לעבור ואני חושב שזו היתה הדרך הטובה ביותר להתאחד טוב יותר בתור להקה. חוויות יש מלא ובטוח אין לכם מספיק מקום לזה, מה שכן, כיף לראות את החום והפירגון שלהקות מטאל נותנות אחת לשניה שם, וגם לנו… ובנוסף, זה גרם לי לשנוא כרוב.. סיפור ארוך…
Refahim: גם כל הנושא של הקלטה בארץ זרה, וריחוק מהחברה שאתה רגיל אליה היה שיקול מרכזי בהחלטה שלנו להקליט בפולין. להגיע למקום זר, שאף אחד לא יודע מי אתה ומה אתה ולקבל את השקט שצריך כדי להתרכז אך ורק בהקלטה. עבדנו עם אנשים שחיים נושמים ושותים מטאל כל היום וככה גם זה הקל על ההקלטה שלנו, מכיוון שלא היינו צריכים להסביר יותר מידי מה אנחנו רוצים.
אני מבינה מזה שאתם חושבים שבישראל אין מספיק מודעות למטאל?
Tkor: לא. זה לא מה שאמרנו. בארץ בשנים האחרונות יש התפתחות לעיניין המודעות במטאל, אך עדיין כשזה מגיע לסאונד, יש בזה לפעמים בעיה ובמיוחד בבלאק מטאל.
Refahim: אני אתן לך את הדוגמא הכי טובה, עיתון המטאל הגדול בפולין בשם "Trash ’em all" הוא בעל תפוצה של כ-70,000 עותקים, לעומת הארץ שהעיתון הכי גדול והכי מקצועי שהיה כאן, לא גירד אפילו עשירית מזה. בישראל יש גרעין מצויין של מטאליסטים, אבל בקנה מידה עולמי הוא זעיר מאוד ולכן ה"מיין סטריים" והתיקשורת בפרט, לא מייחסים חשיבות למטאל בארץ.
Wrath: לעומת זאת, כל להקה שהופיעה אצלינו בארץ, התלהבה מהקהל המסיבי שיש לנו וזה ממש כיף לדעת את זה. זאת מעין תמיכה מסויימת שנותנת לך לחשוב קדימה, שיש יותר עתיד למוסיקה מהארץ.
מה משמעות השם "Theosophia Pneumatica" ומה בכלל הרעיון שעומד מאחורי יצירת האלבום?
Tkor: משמעות השם היא תורת החוכמה העילאית וזה בתמצית. הרעיון שלנו הגיע דווקא מספר שזהו שמו, שאינו ניתן להשגה כיום ובתוכו תכנים שכבר נעלמו. הכוונה שלנו במוזיקה היתה לתת את ההרגשה של מה שאנו חושבים שהיה בספר, ובכלל לתת משמעות לידע וחיפוש בנסתר. מה עומד מאחורי יצירת האלבום?
הרצון שלנו להגיד משהו.
Refahim: הצורה שבה אני רואה את יצירת האלבום, היא בעצם התהליכים שנעשו בתוכינו ותהליך ההתבגרות שכולנו עברנו עד הלום הן מבחינה מוזיקלית, טקסטואלית וחשיבתית. בעצם באלבום הזה לקחנו את כל החויות שעברנו בתור להקה ובתור אינדיוידואלים במשך חמשת השנים האחרונות.
הסגנון שלכם מוגדר כבלאק מטאל אבל הוא שונה מהבלאק מטאל הסטנדרטי וזה מורגש גם ב-Theosophia Pneumatica. האם זה היה מתוכנן להיות כך או שהסגנון השתנה תוך כדי היצירה?
Wrath: המוזיקה שכולם מכירים עד היום מורכבת משני חלקים. חלק ראשון הוא הדמו "End Of Time" שבו נמצאים רק שני חברים שהם Tkor ו-Refahim והחלק השני הוא המיני אלבום "Survival" שבו אני כבר הצטרפתי והוספתי את הרעיונות שלי והשילוב של הכותבים יצר את שלו. כמובן שעם הזמן נכתבו עוד ועוד שירים שבהם כל אחד כבר הוסיף את המימד שלו. כיום אפשר לומר שהסיגנון תפס יותר נפח, ואגרסיביות במוזיקה, וישנם אנשים שיאמרו שזה מאוד שונה מהסיגנון הישן, אך זוהי התפתחותה של המוזיקה. בלאק מטאל בשבילינו הוא קונספטואלי, ולא ההגדרות ה"כוללות" של הז'אנר.
חברי הלהקה באים ממקומות וסגנונות שונים,בעיקר בולט Tkor עם העבר הדום מטאליסטי שלו. איך זה משפיע על סגנון הלהקה?
Tkor: קודם כל, רואים שעשית שעורי בית 🙂 עברי בדום מטאל ובדת' מטאל הוא זה שהביא אותי להתמקד יותר בחלק האהוב עליי במטאל שזהו הבלאק מטאל.לכן הקמתי את BN, וזה היה בשבילי ה"מקדש" אחרי שאני חושב שמיציתי את עצמי בסגנונות האחרים, וחוץ מזה את הדום והדת' עשיתי אחרי שהתפרקה להקת הבלאק הקודמת שלי Filigran שאותה אפשר למצוא באוסף הירושלמי הישן "Demons of Jerusalem".
Refahim: אני חושב שאנשים שבאים מסגנונות שונים זה דבר טוב , מכיוון שבכך המוזיקה לא נישארת מקובעת ומונוטונית.
Wrath: גם במוזיקה כיום תמיד אפשר למצוא אצלינו אלמנטים שונים ומגוונים, דת' דום' טראש ועוד… העבר זה העבר ומה שהמוח מוציא היום זה מה שחשוב.
הכתיבה מתחלקת בינכם? בצורה שבה כל אחד מביא בסיס מהבית והשאר מוסיפים לזה תוספות או שכל אחד תורם את חלקו ומזה מרכיבים את השיר?
Refahim: צורת הכתיבה שלנו מחולקת בעיקרון לשני חלקים. כמובן החלק הראשון הוא חיבור רעיונות מוזיקליים בינינו. החלק השני הוא בעצם הליטוש הסופי שבו אנו מוסיפים את הליריקה. כמובן שלכול אחד יש את הרעיון וצורת הראיה שלו ומה שאנחנו מנסים לעשות זה לאחד את הרעיונות לקונספט אחיד. אני לא חושב שיש שיר שבו אין חבר להקה שלא הוסיף את שלו.
Wrath: בעבר, היינו רק שלושתינו הלהקה, כיום הצטרפו ללהקה רישמית שני חברים חדשים, שזאת הפעם הראשונה שיש ל-BN באסיסט – Ratimus שכותב ונותן רעיונות, והמתופף החדש Belagror המוכר כבר בסצינת הבלאק הישראלית אשר מוסיף מנסיונו ומהשפעותיו. ולדעתי שניהם השתלבו בלהקה כאילו היו בה מיומה הראשון.
מהי הסיבה שהחלפתם מתופף?
Refahim: המתופף הקודם שלנו אילן הרגיש שהוא מיצה את עצמו בלהקה מבחינה מוזיקלית ולכן נפרדו דרכינו. שתהיה לו את מלוא ההצלחה בדרכו.
איזה להקות משפיעות/השפיעו עליכם בכתיבת החומר החדש ובכלל?
Tkor: זה יהיה נדוש מאוד לחזור שוב על כל להקות הבלאק הישנות והטובות, אך אני חייב לציין שאכן יש לי הרבה השפעה מלהקות כמו, BEHEMOTH, DARK THRONE ,SAMAEL ,BETHLEHEM ועוד מלא… קצת מוזיקה אלקטרונית וה "FETISH" שלי, שירי מלחמות ישראל.
Refahim: כמו שידידי כתב מגוון הלהקות שהשפיעו עליי הוא ארוך מדי מכדי לציינם אך אני רוצה לציין שתי להקות במיוחד BATHORY ,ו-EMPEROR שהן להקות הבלאק הראשונות ששמעתי.
בתור להקת בלאק מטאל (וחובבי הסגנון), למה לדעתכם הסגנון הזה ביחד עם הדת' מטאל הכי תופסים בארץ?
Tkor: לפי דעתי מדינת ישראל היא מקום מצויין לבלאק מטאל, מקום שחי במלחמת דת (ראה שם הלהקה), מדינה שנסיעה באוטובוס משמעותה סיכון משמעותי, או יציאה לפאב וכדומה. אנחנו חיים את כל מה שלהקות מחו"ל רק שרות עליהם. אני רוצה לספר בקצרה, שבדרכינו להופעתינו הראשונה בחיפה, עבר בצידו של הכביש טנק, זה בשבילי בלאק מטאל!
Refahim: אני חושב שזה גם מאוד קשור למנטליות של האנשים שחיים כאן. הישראלים מטבעם מקצינים כל דבר בצורה אבסורדית לפעמים ולכן יותר קל להתחבר למוזיקה היותר קיצונית. כשאתה חי בחברה לחוצה, יהירה וסגורה אתה מנסה לשבור את המוסכמות.
Tkor: כשאתה חי במדינה שאתה מטרה נעה כל הזמן, יש בך את הרצון בדרך מסויימת להיות התוקף.
הספקתי להבין בכלליות מה דעתכם על מצב המטאל בארץ אבל הייתי רוצה לדעת עוד פרטים, יש להקות שמוערכות על ידיכם בסצנה המקומית? לאילו להקות צעירות יש פוטנציאל להגיע רחוק לדעתכם?
SALEM ,ARALLU ,ARAFEL ,AZAZEL ,NAIL WITHIN ,LEHAVOTH ועוד…. ללהקות כמו Sitra Achra ,Solitery ו-Spawn Of Evil יש המון פוטנציאל, ובאופו כללי מי שעובד מספיק קשה גם יגיע רחוק.
מהן התוכניות העתידיות של הלהקה?
הציפיות שלנו הן כמו תמיד, הופעה טובה ועוד הופעות טובות אחריה, לעבוד קשה לקראת האלבום הבא וכמובן, לצאת מגבולות הארץ עם האומנות שלנו. כל עוד אנחנו מרוצים ועושים את מה שאנחנו מאמינים בו, נמשיך ללכת קדימה.
מה מעסיק אותכם בחיי היומיום חוץ מהלהקה?
כול אחד ועיסוקו, מנסים לחיות פה כמה שאפשר, Tkor סטודנט, Refahim מנהל במוקד טלפוני שגם שם הוא צורח! Wrath אחמ"ש ברשת מזון מהיר, ועושה סט-אפים לגיטרות, Ratimus מסיים את לימודיו, ו-Belagror עוסק בטכנאות אולפן, אבל חייבים לציין שכמו כל המוסיקאים גם אנחנו רוצים לזרוק הכול ולהתמקד רק במוזיקה שלנו, אבל… שלב שלב.
לצערנו הסצנה הישראלית היא לא בסדר גודל של סצנות כמו בגרמניה, סקנדינביה, ארה"ב וכדומה. השאיפה שלנו היא להגיע הכי גבוה שאנחנו יכולים, ובתנאים של הארץ אין כזאת אפשרות. אנחנו מנגנים את מה שאנחנו מאמינים בו, וכדי שנוכל להמשיך ולצמוח אנחנו חייבים יותר "מקום", ויותר אפשרויות.
המון תודה ובהצלחה בהופעות הבאות!
אנחנו רוצים להודות לך ולאתר מטאליסט, ולמסור לכולם שנתראה ביום שני, ותהנו מההופעה.
(ליאת)