ראיון עם Theory In Practice
חברי Theory In Practice הם כמו הגאונים המטורפים האלו שאף אחד עוד לא החליט עדיין, אם הם פסיכיים או גאונים.
כך או כך, כששומעים את החומר שלהם אי אפשר שלא להודות שהוא מבלבל לך את החושים בהתחלה, ואם חשבת ששמעת הכל -לא ידעת כלום עד שלא לחצת Play
מאז שתיאורי אין פראקטיס הוציאו את אלבומם האחרון – Colonizing the sun סיקרן אותי לערוך ראיון עם אחד מחברי הלהקה הזו, כדי להבין אחת ולתמיד: האם בילדותם הם שכנו במעבדה מסתורית והואשמו בגאונות מטורפת? וכמה תווים אפשר להכניס בשיר אחד? ועד כמה טכניים הם מתכוונים להיות? אבל כשבאתי לעשות את הראיון הזה, גיליתי של- Henrik Ohlsson ממקימי תיאורי אין פראקטיס, יש הרכב חדש ומאד מאד מעניין. למען האמת ההרכב החדש שלו כל כך עניין אותי, עד שהראיון המקורי תפס כיוון אחר לגמרי.
לשאלתי עדיין אין תשובה, אגב. יכול להיות שהוא גאון מוזיקלי מטורף, אבל מה שבטוח זה שהוא אחד האנשים היותר חמים נחמדים ואמיתיים בסצינה.
קבלו אותו.
הנריק, מה המצב? בוא נלך קצת אחורה להסטוריה של תיאורי אין פראקטיס, ספר לי משהו שלא ידענו.
ובכן… אני, מאטיאס, ופיטר הקמנו את הלהקה בשנת 1995. הכל התחיל בכמה הופעות חיות שעשינו בשבדיה, ואז החלטנו להקליט כמה מהדברים שלנו. הקלטנו המון דברים עד שהדמו שלנו ""Submissive יצא במאי , 1996 הסולן שלנו johan החליט לעזוב את הלהקה כדי ללמוד מוזיקה, ומאחר שלא הצלחנו למצא אף אחד שיחליף אותו- החלטתי לקחת את עניין השירה על עצמי. כך שגם תופפתי וגם עשיתי שירה.
מאז הוצאנו שלושה אלבומים שהקלטנו באולפני abyss המפורסמים ו המממ…. מה עוד לספר?
לא יודעת. מה עוד אתה רוצה להוסיף לנו? מה צבע הבוקסרים שלך ?
הם צבאיות כאלו כמו צבעי הסוואה. אני לא כל כך בטוח שזה קשור להיסטוריה של תיאורי אין פראקטיס, אבל לפחות גיליתם משהו. ממש סקופ עיתונאי …
הנריק אתה יודע שכשהראיון הזה יתפרסם, הפרט הזה על הבוקסרים שלך, יהיה בפונט גודל 72 ובבולד.
תגיד, על כמה כלים אתה מנגן ?
אני יותר חשבתי על כיוון של פוסטר ענקי שתתלו באחת ההופעות הבאות שלכם, אבל גודל 72 זה גם בסדר…
(צוחק) הכלי העיקרי שאני מנגן עליו הוא כמובן תופים.. זה הכלי שאני הכי נהנה לנגן בו. אבל לדעתי בתור מוזיקאי ויוצר, חשוב להכיר כמה שיותר כלים וליצור לעצמך מגוון רחב של כלי נגינה ולפתח את עצמך בתור מוזיקאי ויוצר. אני יודע לנגן גם על גיטרה וגם על גיטרה בס ואני חושב שכדי לכתוב חומר חדש וליצור מוזיקה אתה חייב לדעת לנגן על גיטרה. היה לי קצת קשה
לכתוב מוזיקה על מערכת תופים (צוחק)
ומה בנוגע לתהליך הכתיבה שלכם? האם הכל נופל על אדם אחד או אתם כותבים הכל כלהקה ?
תראי, בעיקרון אני מאמין שאנחנו יוצרים כמו כל להקה אחרת… כמעט כל השירים מתחילים באיזה ריף גיטרה שנוצר בבית בזמן נגינה, אח"כ מביאים אותו לחדר חזרות – משמיעים אותו ללהקה, כולם מביעים דיעה, מנסים לפתח את אותו ריף גיטרה,הבס מוסיף את הליין שלו, אח"כ המתופף בונה תופים
על הליין בס והגיטרות, אח"כ מנסים לבנות על כל זה ליריקה- ולאט לאט נוצר שיר. אבל שוב, זו לא נוסחא קבועה שאנחנו משתמשים בה. כמובן שהכל יכול להשתנות ולהיות שונה.
לפעמים קורה שאני מביא את הליריקה עוד לפני בכלל שיש לנו שיר ועל המילים אנחנו בונים מוזיקה ולפעמים הכל מתחיל בכלל מאיזה ג'ימג'ום בסטודיו או מאיזה תיפוף קל.
מה שכן אני חייב להגיד שאת הקרדיט לבניית השירים אני נותן לפיטר. הוא פשוט מוח מוזיקלי גאון.
בוא נדבר קצת על המוזיקה שלכם. הרבה מאד אנשים אומרים שהמוזיקה שלכם היא מאד לא פשוטה ומאד "קשה לעיכול" בשמיעה ראשונה, וגם בכמה שמיעות אח"כ קשה להבין מה אתם עושים שם מבחינה מוזיקלית שהיא מאד מאד מורכבת. מה יש לך להגיד בנושא ? ואיך תתאר את הסגנון המוזיקלי שלכם ?
חחח כן אני בהחלט מבין למה אומרים שאנחנו קצת קשים לעיכול בשמיעה ראשונה. האמת אני דווקא שמח שאנחנו לא נשמעים קליטים מדי כמו איזה אלבום של להקת פופ ממוצעת. זה כל העניין במטאל לא? אני בהחלט יכול להגיד שאנחנו טכניים. אני מושך לכיוון הטכני במוזיקה, וחשוב לי ליצור מורכבות מוזיקלית מעניינת. אפשר לומר שהקטע הטכני הוא מעין טרייד מארק שלנו. דת' מטאל טכני.
קצת קשה לי לתאר את הסגנון המוזיקלי שלנו. אני מנסה להימנע מלקטלג את עצמי לקטגוריה מסוימת אבל אני יכול להגיד לך שהלהקות שהכי הושפעתי מהן לכתיבת החומר היו: Atheist, Cynic וכמובן Death
מה בנוגע לכל ההפסקות שהיו לכם במהלך הקריירה? מה עשיתם בכל הזמן הזה ?
לפעמים קורה שהמוטיבציה עפה לה דרך החלון (צוחק) ובגלל זה עשינו כל מיני הפסקות אבל זה לא בגלל שקרה משהו רע או שלא הייתה לנו ברירה, לפעמים צריך לעצור לפעמים כדי לחדר את המצברים של עצמך ולחזור בכוחות מחודשים.
לכתוב חומר לאלבום חדש זה לא קל כמו שזה נראה… אני יכול לאסוף חומר לאלבום חדש שמשך כמה חודשים ולבוא עם מליון ואחת קטעים, ואז כשנעבוד על זה אני אשאר עם אולי שלושה קטעים שמתאימים לנו. בזמן הזה אנחנו טוענים את עצמנו ונחזור בכוחות מחודשים.
האם זו גם הסיבה שלא שמענו אתכם מנגנים הופעות חיות מאז 1997 ?
המממ. לא ממש, הסיבה שלא ניגנו הופעות חיות זה בגלל שבשנת 1997 יוהן עזב את הלהקה, ומאז אנחנו שלושה אנשים בלהקה. קצת קשה לנגן שלושה אנשים בהופעות חיות, במיוחד לאור העובדה שהמתופף שזה אני, הוא גם הסולן. לא הייתה לי בעיה לעשות את זה באולפן, אבל על במה העניין הופך למסובך.
למה? נראה לי דווקא מגניב מתופף בקדמת הבמה…
חחחחחח כן הא? מה את אומרת אני אתחיל טרנד חדש בקהילת המתופפים? במקום שהתופים יהיו מאחורה כמו תמיד אני אשים אותם בקדמת הבמה, משהו חדשני לגמרי! אני כבר ממש רואה את זה! הבסיסט והגיטריסט יעמדו מאחורי, ואני אשב ככה, מקדימה, אתופף ואשיר. אולי אני גם אקום מידי פעם, אתן
איזה ריקוד קטן בשביל השואו ואחזור לנגן. (צוחק)
טוב הנריק, תשמע, האמת, שהראיון המקורי היה אמור להיות על תיאורי אין פראקטיס, אבל כששמעתי שיש לך להקה חדשה בשם Thrawn ואחרי ששמעתי את החומר שלכם, שיניתי את דעתי והחלטתי גם לשלב ראיון על thrawn פשוט בגלל שזה אחד הדברים היותר מעניינים ששמעתי לאחרונה בתחום המטאל בוא ספר לי על Thrawn – איך הכל התחיל? מה מו מי כמה ולמה ?
"למה" את באמת רוצה לדעת למה? (צוחק)
קודם כל תודה רבה, אני באמת שמח לשמוע את כל המילים החמות, ואני מאד גאה ב"בייבי" החדש שלי שנקרא Thrawn
אם יש דבר שאני מאד נהנה לעשות, לשמוע ולנגן זה ט'ראש מטאל. זו מוזיקה כל כך מלאה בכוח.
הכל התחיל בשנת 2001 כשנפגשתי עם הסולן, השמעתי לו כמה דברים שעשיתי, סקיצות שעבדתי עליהן, וביחד החלטנו על הקמת ההרכב הזה. שנה אח"כ כבר היה לנו שיר ראשון ומוכן, ואז כבר הקלטנו את הדמו הראשון שלנו.
אני יודעת שהרעיון ללהקה הזו קיים בראשך כבר דיי הרבה זמן… למה, אם כך, לקח כל כך הרבה זמן להקים את ההרכב ?
את צודקת.. הרעיון ל Thrawn קיים בראשי לפחות 4 שנים, אבל זה לא דבר שעושים אותו מהיום- להיום. בהתחלה לא כל כך ידעתי מה יהיה הקונספט הסופי, הרעיון היה לי בראש כל הזמן אבל הייתי חייב לגבש את זה כדי לדעת לאיזה כיוון אני מושך. בהתחלה עוד חשבתי לשלב דת' עם ט'ראש, אבל
בסוף החלטתי לנגן ט'ראש מסורתי. מה שכן זו גם בעיה להשיג את האנשים הנכונים להרכב כזה… בחנתי המון נגנים עד שגיבשתי את ההרכב הנוכחי,ואני חושב שזה גם עניין של ה "זמן הנכון" ואני בהחלט מרגיש שזה הזמן הנכון של Thrawn
אז מה אין יותר תיאורי אין פראקטיס? Thrawn הפכה ללהקה העיקרית שלך עכשיו ?
לא לא ממש לא… ברור שיהיה עוד מתיאורי אין פראקטיס, אבל כרגע אנחנו בהפסקה… כרגע אנחנו לא עובדים על אלבום חדש או משהו כזה, ובטח שלא סיבוב הופעות, אז בנתיים אין לי ממש מה לחדש על תיאורי אין פראקטיס. מה שכן זה בהחלט לא הסוף, אני בטוח שאנחנו עוד נעבוד על אלבום בעתיד.
אבל אפשר להגיד בהחלט ש Thrawn כרגע שואבים ממני את כל האנרגיות. זה לא שתמיד ניגנתי רק בהרכב אחד. מאז ומעולם היו לי שלושה הרכבים שניגנתי בהם. לא משהו מוכר מתחום המטאל אבל כל מיני הרכבים שמנגנים חומר אקוסטי, או אפילו ג'ז אנחנו , מופיעים בכל מיני בארים פה. זה תמיד טוב לשמור על ה"גחלת" המוזיקלית שלך בוערת!
ומה נוכל לשמוע ב Thrawn שלא שמענו בתיאורי אין פראקטיס, בתור מוזיקאי ויוצר ?
קודם כל יש לנו הרכב מלא, והכוונה היא שאני כבר לא זה שממלא את תפקיד השירה, ויש לכל אחד תפקיד.
הליין שלנו הוא גם מאד יציב וכולנו התחברנו מאד במהלך הזמן הזה, ואני מקווה שזה יישאר כך! דבר שני, אפשר לשמוע ט'ראש מסורתי כמובן, כמו שפעם- אבל עם נגיעות חדשות יותר. בואי נגיד שאני אוהב למשוך את החוקים של המוזיקה וליצור אותם לעצמי מחדש. כמובן שיש נגיעות טכניות, אבל משולבות ב "גוד אולד ט'ראש" ואני חושב שאפשר לשמוע חומר קצת יותר כבד.. כבד ולא מהיר.
לפי מה שהבנתי אתה בעצם התמודדת עם האתגר הגדול של הקלטת הדמו. בזמן שהקלטתם את הדמו לא היה אז הרכב מגובש, ואתה בעצם ניגנת על בס, על גיטרה, ועל תופים…. תגיד אתה גם מכין קפה ?
חחח בטח! בזמן שאני מנגן על בס ביד אחת אני יכול להכין יופי של אספרסו שבדי משובח, ולקלוע חיצים למטרה, והכל באותו זמן ממש!!
כישרון מדהים, אתה חייב לעשות עם זה משהו
כן, אני שוקל לרשום את עצמי כפטנט…
לא באמת, איך זה לנגן הכל לבד? מלחיץ משהו לא ?
אוו בהחלט! זה היה מלחיץ מאד. היה עלי המון לחץ כי הייתי צריך לחשב כל דבר בעצמי ולחשוב איך לעשות הכל בצורה הטובה ביותר. גם אין מסביבי עוד נגנים שיכולים לתת פידבק או ביקורת. אני זוכר ש"יונס" המפיק שלנו הסתכל עלי במבט מאד מוזר כשתופפתי בלי ליווי של גיטרה ועל זה הלבשתי את הבס והגיטרות… חחח
אז מה, גם באלבום הבכורה שלכם אתה תנגן הכל ? נשמע ממש כמו פיס אוף קייק..
לא לא! אין מצב! אני עכשיו מתרכז רק בתיפוף ! לשמחתי מצאתי הרכב מדהים שאיתו אני ממשיך לאלבום הבכורה שלנו. הייתי חייב להקליט קודם דמו ואז לתת אותו לנגנים לשמוע
ואז לקחת אותם להרכב שלי. ככה זה עובד הכי טוב.
כשמקשיבים לשירים שלכם, ולמוזיקה עצמה, אפשר ממש להרגיש שכל שיר לוטש באופן קפדני ביותר, כל תו יושב במקום, כל ההפקה נשמעת מאד מקצועית, המון השקעה הוכנסה לשירים ושומעים את זה מיד.
בוא ספר לי קצת על ההסטוריה המוזיקלית של כל אחד מהנגנים, ואיזה מוזיקה אתם שומעים?
האמת עד כמה שזה מפתיע לשמוע, אנחנו לא כל כך שומעים ט'ראש בימינו, כלומר, ברור שאני אוהב מאד ט'ראש מטאל, אבל קצת קשה להגיד שאני עדיין שומע את זה בימינו מאחר ולא יצאו כל כך אלבומי ט'ראש מטאל טהור לאחרונה. אבל כולנו מאד אוהבים בלהקה את Carnal forge ואת The haunted וכמובן עוד דברים אחרים. קשה קצת להגיד מה כל אחד אוהב, הט'ראש שאני הכי אוהב לשמוע הוא משנות השמונים כמובן. להקות כמו Sadus הן להקות שעדיין מוציאות
ממני כל כך הרבה אנרגיות.
דוקא בתקופה שכל כך הרבה להקות בעולם המטאל מנסות לעשות דברים חדשים, ולנסות להלביש על המוזיקה שלהן אלמנטים חדשים, אתם דוקא מנגנים ט'ראש מטאל מסורתי. לא קשה להיות כל כך נאמן למקורות שלך? גם בתיאורי אין פראקטיס ניגנתם תמיד את מה שהכי אהבתם ללא כל מסחריות מצידכם. לא עלה בדעתכם אף פעם לנסות לנגן משהו קצת פחות קיצוני? שמעתי שזה מוכר יותר…
האמת, שזרקו אותי מלהקת הבנים nsync נפלתי במבחנים המוקדמים…… (צוחק) אבל באמת באמת אני בחיים לא חשבתי לנגן משהו אחר שהוא לא משהו שאני אוהב באמת.
אני אוהב תמיד להיות נאמן לעצמי. למה שאני יעשה משהו שאני לא ממש אוהב? כדי למכור יותר ? לא בגלל זה התחלתי לנגן וליצור מוזיקה. התחלתי לנגן כי אהבתי סגנון מסוים ורציתי לעשות את זה גם. אם אני אתחיל לנגן מוזיקה יותר טרנדית, אני אולי אמכור יותר אלבומים, אבל אני לא אצליח לכתוב מוזיקה פשוט בגלל שלא יבואו לי רעיונות בכלל! אם אני לא אוהב את זה זה לא יעניין אותי….
הליריקה שלכם מאד מאד מעניינת.
כן, היא ברובה עוסקת בדברים אוקאלטים, כלומר.. יותר בכיוון של תורת הנסתר. בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב אני ממש לא מתעסק פה בשטאניזם או משהו כזה… יותר על דברים על-טבעיים או מיסטיים. מסקרן אותי מאד לשמוע על אנשים שעברו חוויות כאלו – ואי מנסה לרשום את הליריקה דרך העניים שלהם
עם החוויה שהם עברו. אני לא שולל שום דבר, ואני מאד אוהב לשמור על ראש פתוח בכל נושא. אני חושב שזה מאד פשוט להגיד "זה בולשיט עד שהמדע אומר שזה בסדר" אם אנשים ישמרו על ראש פתוח וינסו להבין קצת יותר החיים יהיו הרבה יותר מעניינים. הליריקה עוסקת בדברים לא שגרתיים, בואי נגיד את זה ככה.
אוקי אני מניחה שלא הרבה מכירים את החומר שלכם, בוא וספר למי שקורא את זה, על הסגנון שלכם. אם היית צריך להשוות את החומר שלך ללהקות שכולם מכירים, איך היית אומר ש Thrawn נשמעים ?
או לא! זה כל כך קשה לעשות את מה ששאלת עכשיו….
זה קשה לי להשוות את המוזיקה שעשיתי למשהו
שאנשים אחרים עושים… הממממממ (חושב)
תן לי כיוון כללי. למה זה דומה בערך?
טוב.. הכיוון הכללי הוא.. משהו שמשלב את Testament
עם Annahilator בשילוב של Candle mass עם השפעות של Nevermore
אתה יודע, כשקיבלתי ממך את האימייל שמספר על thrawn ועם הלינקים להוריד את השירים של הדמו הייתי בדיוק בניו יורק, וכשלבסוף הורדתי את השירים, שמענו את זה חבריי ואני ביחד בפעם הראשונה וכולנו פשוט נדהמנו. ממש אהבנו את החומר. טראש אמריקאי במיטבו סטייל 2003
מסקרן אותי לשמוע – איך התגובות שקיבלתם עד היום ?
קודם כל- תודה רבה. דבר שני.. את יודעת זה מדהים…
אבל כשאתה יושב בבית וכותב מוזיקה, אתה אף פעם לא יודע למה לצפות. אתה כותב את מה שנראה לך הכי טוב והכי "אתה" אבל אין לך מושג איך יגיבו אנשים לזה, וכשאני
מקבל כל כך הרבה פידבקים טובים ומדובר בסך הכל רק בדמו אחד, אני פשוט אסיר תודה על זה. זה כמו המתנה הכי כייפית לקבל על משהו שאתה יצרת.
קיבלנו ביקורות מדהימות ממגזינים נחשבים בכל העולם, והלואי ויכולתי לספור את כמות האימיילים שאני מקבל כל יום מאנשים שמתים כבר לשמוע את האלבום הבכורה…
קודם כל שיהיה בהצלחה כמובן. ועכשיו לקראת הסוף, נעשה משהו שאנחנו אוהבים לעשות באתר שלנו Metallist .
תן לי את שלושת אלבומי המטאל של כל הזמנים שלך.
האאא! רק שלושה?? זה ממש קשה! אני יכול לחשוב לפחות על 25 רק במחשבה ראשונית.
הממממ וואו איזה משימה לא קלה. אוקי שלושת האלבומי מטאל שלי שאני מצליח לחשוב עליהם כרגע הם:
1)King Diamond- Abigail
2)Nevermore- politics of extacy
3)מבלי שזה ישמע יומרני או משהו… Theory In Practice – The Armaggedon Theories.
אתם ממש נהנים שם ב Metallist הא?
האמת? מאד. חבל שזה בעברית, אחרת היית יכול להיכנס ולשוטט באתרנו, אולי תן לנו קצת מילים לחבר'ה במטאליסט ולקהל הישראלי?
אהה בודאי! למרות שאני קצת מתבייש שאני לא יודע כלום על ישראל. אני יודע שאני רואה חדשות והתמונות שם לא ממש נעימות, אבל מצד שני בעולם המטאל אני שומע ממש המון דברים טובים על הסצינה שלכם ואני ממש מודה לכל מי שכתב לי מישראל כי קיבלתי דיי הרבה אימיילים מכם. גם רייבן מיוזיק נתנו לנו הרבה תמיכה, אז קודם כל תודה רבה לכולם, ואני מקווה שנפגש מתישהו. תמשיכו להיות עם סצינה חזקה.. אני שומע על הקהל הישראלי רק דברים טובים.
מתיאורי אין פראקטיס ומ Thrawn שיהיה לכם סוף שבוע טוב
אח, איזה איש…
למי שמעוניין לשמוע קצת Thrawn בקרוב יצא להם אלבום בכורה