1. Konning Hans

אני מצטער עומר. יש סיבה למה אני מתחיל את הביקורת הזו עם התנצלות למר עומר ברזילי, כתב האתר לשעבר, כי נראה לי שהשינוי שעובר על הלהקה הזו מאלבום לאלבום מרחיק אותו מהם, ומקרב אותי, ודעותינו חלוקות מאד. למי שלא הבין, אני מאד אוהב את האלבום הזה, השישי של הלהקה שמגיעה מאיי פארו, אי שם בין סקוטלנד לדנמרק באמצע הים.

Tyr היו משב אוויר רענן בסצנת הפולק-מטאל/ויקינג מטאל האירופאי כשהתחילו את דרכם עם האלבום How Far To Asgard ב 2002, אלבום שהיה קרוב יותר לפולק מטאל אמיתי מכל דבר שההרכב הוציא לאחר מכן. השילוב של השירה הנקייה אך לא מצועצעת של הסולן Heri Joensen עם יכולת נגינה מרשימה, ומוטיבים נורדים ברורים – הפך את האלבום למוערך מאד בקרב קהילת אנשי הפולק/ויקינג מטאל. גם באלבום שאחרי, Eric The Red, הכיוון המשיך, כשמרבית הלחנים היו בעצם עיבודים מטאלים שכתב Joensen לשירי עם סקנדינבים מסורתיים. היה זה באלבום השלישי – Ragnarok, שדברים נהיו כבר מעצבנים לקהילת הפולק הקשה, ההרכב התחיל להגביר את המורכבות המוזיקלית, לשלב יותר לחנים שלא מבוססים על מקורות מסורתיים, והפך לסוג של פולק-פרוג, משהו חדשני ויוצא דופן, אבל לא כזה שמתחבר עם הז'אנר הפולקי הבסיסי יותר. אני חייב להגיד שאני דווקא אהבתי את מה שלהקה עשתה, גם אם הנטייה הפרוגית באמת קצת חרגה מגבולות הסביר וחלק מהשירים היו מורכבים מידי לטובתם.

השינוי הגדול ביותר בלהקה היה דווקא הסינגל Hold The Heathen Hammer High מהאלבום By The Light Of The Northern Sky, שיר קליט, מלודי, מבוסס על בתים ופזמון המנוניים, שגם לווה בקליפ ויקינגי לכל דבר. נכון, זה כבר לא היה ממש פולק, וצעד קצת יותר קרוב לכיוון Manowar, אבל לדעתי זה פשוט עבד. שיר מטאל קליט, סוחף, לפעמים צריך לדעת פשוט לכתוב שיר טוב וקליט במקום להתרכז בכל מיני מוטיבים אחרים. האלבום עצמו כן כלל לא מעט לחנים וטקסטים מסורתיים, אבל אפשר לומר שהכיוון שהתווה הסינגל הזה, כולו נכתב ע"י Joensen, וההצלחה המהדהדת שלו, היא מה שהוביל את Tyr לאלבום הנוכחי – The Lay Of Thyrm. האלבום החדש הוא הצהרה מכוונת של הלהקה ללכת בכיוון של Hold The Heathen Hammer High, כלומר לעשות מטאל מלודי וקליט, שהבסיס שלו הוא עדיין מוטיבים ויקינגים, אבל ללא ספק הרבה פחות פולקים. זה ברור החל מהשיר הראשון – Flames Of The Free. אני חייב לומר שאני מלא הערצה ל Joensen, הוא קודם כל מתגלה ככותב מוכשר במיוחד, שכותב שיר שמכיל השפעות הרמוניות של Iron Maiden, ופזמון מלודי וקליט. מעבר לזה, השירה שלו פשוטה, חסרת מניירות, אבל מדייקת ומתאימה בול למוזיקה, תוסיפו לזה סאונד מלוטש ויכולת נגינה מרשימה שכוללת לידים איכותיים ביותר, ויש לנו אחלה שיר. גם השיר הבא, Shadow Of The Swastika, ממשיך את הכיוון, עם טקסטים שנוגעים לזיכרונות העבר האפלים של צלב הקרס בהקשר הסקנדינבי שלו, שוב לחן מלודי קליט, פזמון המנוני חזק, למרות שלא מדובר באחד השירים הטובים באלבום, הוא בהחלט בכמה דרגות טוב יותר מהרבה מאד שירי מטאל מלודים ששמעתי לאחרונה.

Take Your Tyrant הוא סינגל אפשרי לאלבום, שוב לחן מלודי חזק, מלווה בטקסט אנטי-ממסדי איכותי, נראה כי Joensen, מלבד לכתוב לחנים קליטים וחזקים, ולנגן ממש טוב – הוא גם אשף לא קטן בכתיבת טקסטים קליטים אך עם זאת מתוכחמים, וכאן זה עובד מעולה. אחד השירים הטובים ביותר באלבום, ואחד הטובים ביותר של הלהקה אי פעם לדעתי, הוא Hall Of Freedom, מהיר, מלודי – מלא בפאתוס איכותי, שוב – אם לא נתייחס ללהקה יותר כאל להקת פולק, אלא כלהקת פאוור/ויקינג מטאל, מדובר באחד השירים הטובים שיצאו לז'אנר הזה מעולם לדעתי, בכמה דרגות טוב יותר מרוב משהרכב קצת דומה כמו Falconer השבדי עשה בעבר.

Fields Of The Fallen הוא עוד שיר מנצח, עם פזמון פולקי משהו, משולב באחד מקטעי הליד הטובים ביותר שהלהקה הנפיקה, כזה שלא נופל משל מיטב להקות ההבי מטאל הקלאסיות. לאחריו יש רצף שידאג להשאיר גם את אנשי הפולק קצת מרוצים, עם שני שירים מסורתיים מבוצעים בשפה הפרואית, אני חייב לומר שלמרות שהאיכות שלהם ברורה, אותי הלהקה קנתה כבר עם הכיוון החדש. גרסת הלימיטד של האלבום כוללת גם שני קאברים, האחד ל Black Sabbath מתקופת Dio והשני ל Rainbow מתקופת Dio, שניהם טובים וראויים, אבל בסופו של דבר אין מה לעשות, כאן השירה רק יכולה להחוויר לעומת זו של אחד מסולני המטאל הגדולים בכל הזמנים, ואין להם ממש ערך מוסף מבחינתי.

בקיצור, אני שוב מצטער עומר. אני יודע שהלהקה היא כבר לא להקת פולק של ממש, ויכול להיות שהצעד הוא בעל אלמנטים מסחריים, אבל העבודה היא שכאלבום מטאל מלודי – מדובר באחד מאלבומי המטאל המלודי החזקים של השנים האחרונות, שמוכיחים שלא חייבים דאבל בס רועם לאורך כל שיר, וגם לא מהירות יוצאת דופן או שירה נוסקת גבהים, מספיק שיודעים לכתוב שיר, ו TYR יודעים טוב מאד איך לכתוב שירים.