תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
OnTour
Disturbed
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: סקירות אלבומים ::

לאתר הרשמי: לחצו כאן


רשימת השירים:

01. Black Sabbath
02. The Wizard
03. Behind the Wall of Sleep
04. N.I.B.
05. Evil Woman (EU) / Wicked Woman (US)
06. Sleeping Village
07. Warning

24/12/2007
Black Sabbath - Black Sabbath [קלאסי]
מאת: איתי פרייז


כאשר רוב האנשים מדברים על ארבעת המופלאים הם בדרך כלל מתכוונים לפול, ג'ון, רינגו וג'ורג' (Beatles - כבודם במקומם מונח) אבל לי תמיד היו ארבעה חבר'ה אחרים שבאו קודם - אוזי, גיזר, ביל וטוני, אותם חבר'ה שהכניסו את הצבע השחור לעולם ההארד רוק ויצרו לבסוף את המושג מטאל ...

Zeppelin אמנם הגיעו קודם עם כל מה שקשור לריפים כבדים אבל, וכאן קיים האבל, השינוי הגדול ש-Black Sabbath הביאו לעולם היה בגישה - לא עוד חבורה של היפים מתיפייפים ששרים על אהבה סקס וחופש כמו Zeppelin אלא להקה שחוקרת את הצדדים הקשים בחיים ומתעסקת בנושאים שעד אז אף אחד לא רצה לגעת בהם, דברים כמו התאבדויות התמכרויות לסמים וחס וחלילית השטן. לכתיבה של Sabbath היו גם השפעות מעולם המיסטיקה (גיזר באטלר נכנס חזק לקטע של מאגיה שחורה וספרים של דניס וויטלי).

הלהקה הסתובבה בימיה הראשונים (1968) עם השם Pulka Tulk Blues Company ועשתה סוג של בלוז רוק. לאחר מכן שינו חברי הלהקה את השם ל-Earth, מה שנגמר די מהר כשהזמינו אותם להופעה, שבה חברי הלהקה הגיעו וגילו להפתעתם שהיא נועדה ללהקה אחרת עם אותו שם. אחרי הבושה של המקרה הזה "Earth" החליטו שיהיה נכון לשנות שוב את השם, אך הפעם הוא נשאר לשנים רבות אחריי...

השם Black Sabbath מלבד ההקשר המיסטי שלו, מגיע מסרט אימה איטלקי קלאסי בהשתתפות השחקן בוריס קרלוף מ-1963, סרט שבו שצפו בו חברי הלהקה והחליטו שאם אפשר לעשות סרטי אימה שאנשים באמת קונים כרטיסים כדי לראות, אז אפשר לעשות גם מוזיקה מפחידה ומאיימת שתלך טוב ביחד עם הסרטים. זאת גם הייתה מחאה כנגד הפופ השמאלצי של אותה תקופה - המוזיקה האפלה והמפחידה שחברי הלהקה תכננו הייתה האנטיתזה המוחלטת.

חברי הלהקה לקחו את הריפים הבלוזים שבהם השתמשו באותה תקופה להקות כמו Blue Cheer או Cream והאטו אותם, מה שעשו במקור בגלל תאונת עבודה של הגיטריסט טוני איומי שעבד במפעל מתכות, בה נחתכו שתי אצבעותיו האמצעיות ביד ימין. כדי להקל עליו עוד את הנגינה הגיטרה הונמכה מסולם ה-E הסטנדרטי ל-C# מה שאילץ גם את גיזר באטלר להנמיך את הבס (משם מגיעה הנמכת הטונים שכל כך אופיינית בלהקות מטאל היום ). גם הדיסטורשן הפך לכבד יותר וזה, בשילוב עם הטקסטים הקשים הוא מה שהפך את הלהקה לענקית המטאל האגדית.

האלבום Black Sabbath יצא ביום שישי, ה-13 בפברואר, 1970. למי שלא יודע, השבת השחורה היא היום שאחרי יום שישי ה-13, יופי של תאריך סימבולי. ברקע העטיפה של התקליט יש את מטחנת מייפלדורהם הבריטית שנקשרה ל-Doomsday Book, ספר חלוקת האדמות האנגלי שיצא במאה ה-15. מה אנשים לא יודעים הוא שהצלב ההפוך שעל העטיפה לא היה רעיון של הלהקה אלא של חברת התקליטים, אלו שראו את זה כמשהו שיעזור למכור יותר לקהל שהלהקה פונה אליו.

הדבר סיבך את הלהקה בהרבה צרות והאשמות על שטניזם כנגד חברי הלהקה (שתמיד הכחישו הכל בתוקף) אבל זה לא עזר להרחיק אנשים כמו אלכס סונדרס שהיה ראש ה-Wicca (דת שהאמינה בכישוף וכממשיכי הדרך לציידי המכשפות מסיילם) מלבוא להופעות שלהם ולהזמין את חברי הלהקה לשבת איתו בטקסים של מאגיה שחורה ועוד שלל רעות.

לשיר "Black Sabbath" יש סיפור מיוחד עוד מימי Earth. גיזר באטלר צבע את ביתו בשחור ותלה כמה צלבים הפוכים, יום אחד אוזי השאיר בביתו ספר כשפים שבאטלר נכנס אליו ברצינות. הוא קרא בו ונרדם וכשהתעורר הוא היה בטוח שראה דמות בשחור שמצביעה עליו... הוא סיפר את המקרה לאוזי שכתב את הטקסט לשיר הנצחי, ובו השורה "What is this that stands before me? Figure in black that points at me" בריף המנחה של השיר הזה הם משתמשים בטריטונים שנחשבו בימי הביניים על ידי הכנסייה לרצף תווים שטני בגלל הדיסוננס שבו ועל כן אסרו לנגן אותו.

על הדרך, ובלי כוונה סבאת' המציאו בעזרת השיר הזה גם את הדום מטאל שנוהג להשתמש בטריטונים דרך קבע. הדעות על השיר "The Wizard" חלוקות, חלק טוענים שהוא נכתב על סוחר הסמים של הלהקה ובאטלר טוען שהוא נכתב בהשראת גאנדלף, המכשף המוכר מספרו של טולקין "שר הטבעות", מה שבטוח הוא שהוא הפך לאחד מהשירים האהובים על חברי הלהקה וזכה לגרסאות כיסוי מענקי מטאל כמו סקוט ויינריך (Saint Vitus, The Obsessed) ורוב הלפורד (Judas Priest).

עוד קלאסיקת מטאל מהאלבום הזה הייתה "N.I.B", שיר נוסף שסיבך את הלהקה בהאשמות על שטניזם וזה כשהשיר בכלל מדבר על השטן שפוגש בחורה אנושית לגמרי, משתנה והופך לטוב (לפחות לדברי גיזר באטלר). השיר "Evil Woman", שלא נכלל במהדורה האמריקאית של האלבום הוא הסינגל הראשון של סבאת' בכלל והוא קאבר ללהקה בשם Crow ממינאפוליס שהוציאה את השיר באלבומה מ-69'. (ללהקה היה ניסיון רב בנגינת קאברים שכן חבריה התחילו בלהקת קאברים להנדריקס ל-Cream ול-Blue Cheer).

השיר שבסוף נכנס למהדורה האמריקאית היה "Wicked World" שיר שזכה לקאבר מלהקת הדת' Skinless. השיר "Sleeping Village" הוא אחד מהאהובים עליי, הוא משלב את כל האלמנטים שסבאת' כל כך הצטיינה בהם כמו אטמוספריות אפלה וחונקת, מעבר לדום איטי וחזרה להתפרצויות של גרוב וכמובן - טוני איומי גיטריסט הפלא שמפציץ סולואים במהירות מרשימה. Black Sabbath האלבום הוא אבן דרך בהיסטוריה של המטאל ואולי נקודת הציון הכי חשובה בהתהוות של הז'אנר. הלהקה הזאת אומנם שיכללה את הנוסחה שלה באלבומים הבאים Paranoid ו-Masters Of Reality אבל את האפקט שהאלבום הזה הביא אי אפשר להחזיר בשנית.

[ פרסם תגובה / קרא תגובות (26) ]
:: ניווט ::

[#] [A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [W] [X] [Y] [Z]

:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט

ראיון:
הקוסמונאוטית של המטאל - ראיון עם אנה וולצ'וק, בעלי מועדון הגאגרין
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[14/03/2024]
Structural - "Decrowned" release show
[30/03] Eternal Struggle Hafia hardoce fe(a)st
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::